Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuulokkeet kitaransoittoon
1
charvette
05.09.2020 10:43:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä keskustelua lienee käyty jo aiemminkin mutta sama kysymys tälle vuodelle. Mitä kuulokkeita suosittelette kitaransoittoon eli itselläni on haussa luurit mallintavien vahvistimien ja tietämyskoneen kanssa käyttöön. Nyt löytyy esim. AKG K240 Mkii mutta pidän niistä vain syntikkasoitossa.
Näitä olen tutkaillut ja näitä esim. suositellaan eri sivustoilla:
Audio-Technica ATH-M50x
Sony MDR-7506
Beyerdynamic DT-880 Pro 250
Beyerdynamic DT 770 Pro 250
 
Onko susosituksia tai kokemuksia asiasta?
 
TTV
05.09.2020 11:03:30 (muokattu 05.09.2020 11:30:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BD DT770 M on hyvä, koska se blokkaa hyvin kitaran akustisen soinnin. Ohmit sitten tarpeen mukaan, itellä 80 ohmia toiminut hyvin.
 
https://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_dt770m_monitorkopfhoerer.htm
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
LaXu
05.09.2020 16:45:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sennheiser HD 6XX lähti hyvään hintaan Drop.com aiemmin tänä vuonna, lähetyskulujen ja tuontiverojenkin jälkeen. Nuo ovat siis sama vehje kuin Sennheiser HD 650, mutta eri väri yms pientä. Nämä ovat ihan suoraan boksista melko tasapainoiset.
 
Jos käytössä on VST plugarit millään tasolla, suosittelen vahvasti kokeilemaan Sonarworks Reference 4 softaa/plugaria. Jos sinulla on yhteensopivat kuulokkeet, voit softalla korjata niiden taajuusvastetta. Käsittääkseni se toimii siten, että Sonarworks tietää kuulokkeiden taajuusvasteen ja sitten käyttää sen käänteistä impulssivastetta tasoittaakseen taajuusvasteen piikit ja kuopat.
 
Tämä toimii minun mielestäni vallan erinomaisesti. Edellä mainittujen Senkkujen kanssa ero on kohtuu pieni, koska ne ovat Sonarworksin arvostelujen mukaan melko hyvin balanssissa jo valmiiksi. Sen sijaan mun Beyer Dynamic DT990 Pro 250 ohm luurien kanssa muutos on hyvin kuultava.
 
DT990 on aika reilusti korostunut yläpää ja se tulee ongelmaksi kaiken kitarakaman kuuntelussa, oli se sitten YouTuben kitaravideot tai VST-pluginien käyttö. Oma ensivaikutelma oli, että Sonarworks teki soundista tumpun, mutta kun siihen tottui alkoikin huomata, että tässähän ei vaan ole ylikorostuneita ylätaajuuksia.
 
Plugarista löytyy trial versio, suosittelen kokeilemaan. Mittamikin sisältävä versio toimii hyvin huonekorjaukseen studio monitorien kanssa. Sonarworksilla on välillä aleja ja sain omani samaan aikaan olleesta DLX Musicin alesta hyvään hintaan.
 
Mape
05.09.2020 17:18:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites nappimalliset? Itse soitan Shuren korvamonitorimalleilla. Mielestäni kivemmat kun ei paina eikä lämmitä korvia kuten isot kuulokkeet. Blokkaa myös ulkopuoliset äänet eikä myöskään vuoda ulospäin. Ja sitten voi keikallakin soitella samoilla jos semmoiseen käyttöön tarvitsee myös.
 
Got a six-string heartbeat
Guitarfreak
05.09.2020 22:04:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää oon tottunu akg K-240 soundiin. Ilmavat eikä hierrä korvia.
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Mikko1978
05.09.2020 22:04:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainoat kuulokkeet, joiden läpi kiratan soittaminen ei ole tuntunut vastenmieliseltä, ovat mun kohdalla olleet Audezet.
 
Osmo Komppi
06.09.2020 00:20:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: Mää oon tottunu akg K-240 soundiin. Ilmavat eikä hierrä korvia.
 
Hommasin kanssa nämä hetki sitten. Tähän mennessä tyytyväinen.
 
iec
06.09.2020 17:35:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AKG K371 kannattaa myös laittaa harkintaan:
https://pro.harman.com/insights/av/ … g-by-harman-k371-studio-headphones/
 
Tämä on se suljettu kuuloke mitä nykyään suosittelen jos joku tuttu kysyy mikä kannattaa ostaa. Todettu aika monessa paikassa kohtalaisen neutraaliksi toistoltaan.
 
Kitaran kanssa kannattaa tosiaan olla suljettu kuuloke, ettei akustinen ääni vuoda niin kovaa läpi.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Krice
06.09.2020 18:03:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulokkeet tuntuu olevan aika henkilökohtainen juttu eli jokainen pitää vähän erilaisista kuulokkeista eikä ole mitään yhtä kaikille sopivaa vaihtoehtoa. Minulla on M50x:t, käytän niitä tosin vain rumpujen kanssa. Ihan hyvät suljetut perusluurit, pidemmän päälle alkaa hiostaa (normaalia tuon tyyppisten kuulokkeiden kanssa).
 
VesQ1986
06.09.2020 18:29:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec:
 
Kitaran kanssa kannattaa tosiaan olla suljettu kuuloke, ettei akustinen ääni vuoda niin kovaa läpi.

 
Tämä tulee eteen kovastikkin jos käyttää esim plugaria jolla vire muuttuu, puoli sävelaskelta kun muuttaa kuulokkeista tulevan äänen ja kitaran akustinen korkeampi/matalampi ääni kun tulee päälle kuulokkeiden läpi niin kuulostaa harvinaisen p#skalle. Itseä häiritsee em tapauksessa jo suljetuilla kuulokkeillakin kitaran rungon värähtely kehoa vasten. Tästä toki pääsee kun virittää kitaran suoraan käytettävään vireeseen
 
Sennheiser HD555 on ollut käytössä pitkään, ihan jees, riittää itselle äänen puolesta ja eri mukavat pitää päässä vaikka koko päivän
 
Myös Shure Se215 mahdollisesti kiinankopiot? on ollut ihan ok, niissä korkeat taajuudet kitarassa ottaa vähän korvaan mutta HiCuttia kun vähän pudottaa niin pelaa hyvin
 
Humanoid
06.09.2020 21:17:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä myös ääni BeyerDynamicin DT-770 Pro -sarjalle. Oli M tai ilman.
 
iec
06.09.2020 23:33:17 (muokattu 06.09.2020 23:40:16)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Humanoid: Täältä myös ääni BeyerDynamicin DT-770 Pro -sarjalle. Oli M tai ilman.
 
Jep. Oikein hyvä kuuloke, kunhan pystyy parametrisellä EQ:llä tiputtamaan tasoa noin 6,2kHz kohdalla 3...5dB ja myös jostain 10kHz jälkeen jonkin verran. Tuossa vähän mallia
 
https://www.dropbox.com/s/npqrz9dqd … T770%20%28new%20earpads%29.pdf?dl=0
 
Minulta löytyy nuo DT770 Pro 80ohmin versiot. Itselläni on Win -ympäristössä suunnilleen tuollainen korjaus korkeilla äänillä audiointerfacen ulostuloon. Ilman tuota 6,2kHz kohdalla olevan piikityksen tasoittamista on vähän liian pistävä ja kuunteluväsymystä aiheuttava soundi. Korjauksen jälkeen soundi on erittäin laadukas. Dt770 on hyvä luuri myös bassokitaralla, sillä bassoalue on jämäkkä ja tuntuu tottelevan nöyrästi signaalia mitä luureihin syöttää.
 
Tässä on vielä AKG 371:n vastaavat käppyrät. 371:llä ei tarvitse oikeastaan equttaa ollenkaan, eli on lähempänä ihannetoistokäyrää kuin DT770. (Siis Harmanin ihannekäyrää. On olemassa muitakin määritelmiä kuuloketoiston ihannekäyrälle).
https://www.dropbox.com/s/9ftqm1c13xjcqgv/AKG%20K371.pdf?dl=0
 
Näistä kahdesta vaihtoehdosta suosittelen ehkä ennemmin AKG371-mallia.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Humanoid
07.09.2020 08:11:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Jep. Oikein hyvä kuuloke, kunhan pystyy parametrisellä EQ:llä tiputtamaan tasoa noin 6,2kHz kohdalla 3...5dB ja myös jostain 10kHz jälkeen jonkin verran. Tuossa vähän mallia
 
https://www.dropbox.com/s/npqrz9dqd … T770%20%28new%20earpads%29.pdf?dl=0

 
Kiitos linkistä. Noita equtuksia on pitänytkin testata. Omissa luureissa on tosin vanhat earpadit ja soundi on niillä huomattavasti parempi kuin uusilla. Uusien kanssa kaikki kuulostaa oudolta, kun on tottunut noiden lässähtäneiden earpadien saundiin :)
 
TTV
07.09.2020 08:16:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Humanoid: Kiitos linkistä. Noita equtuksia on pitänytkin testata. Omissa luureissa on tosin vanhat earpadit ja soundi on niillä huomattavasti parempi kuin uusilla. Uusien kanssa kaikki kuulostaa oudolta, kun on tottunut noiden lässähtäneiden earpadien saundiin :)
 
Jep, earpadien iällä on kyllä merkitystä, vanhat jotenkin imaisevat itsensä paremmin korvan ympärille. Mulla on noissa omissa DT-770 M luureissa nyt kolmannet padit jo menossa ja aina vaihdon jälkeen menee hetki totutellessa ja saundia hienosäätäessä.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Kontiak
28.09.2020 00:20:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: AKG K371 kannattaa myös laittaa harkintaan:
 
Tämä on se suljettu kuuloke mitä nykyään suosittelen jos joku tuttu kysyy mikä kannattaa ostaa. Todettu aika monessa paikassa kohtalaisen neutraaliksi toistoltaan.

 
K371 on erinomainen valinta. Loistava istuvuus, herkät, paketissa kolme piuhaa mukana ja hyvä saundi. Hintaan ei tarvitse suhteuttaa, mutta jos haluaa sen tehdä, niin hinta/laatu on erinomainen.
 
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
hallu
28.09.2020 09:57:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käytellyt AKG K271 kuulokkeita, joitka on ihan hyvät. Pidän siitä, että ne sulkee kitaran akustiset äänet pois ja niissä on vaihdettava johto (taisi pakkauksessakin tulla kaksi johtoa kierteinen ja suora) joita on ihan hyvin saatavillakin ja että tyynyt voi vaihtaa ja niitä taitaa tulla pakkauksessakin muutamat vaihtoehtoisen kokoiset sekä sametti että vinyylipäälysteisinä. Eduksi laskisin vielä senkin, että johto tulee vain toiseen kuulokkeeseen, joka helpottaa niiden käyttöä kitara kaulassa. Äänenlaatu tuntuu ihan neutraalilta ja AKG:hen tottuneelle äänimaisema lienee tuttu (itselläni on jokuset kuulokkeet olleet ja nää kelpaa kyllä).
 
Huonona puolena mainitsisin ainakin käsittelyäänet, jotka resonoi helposti kuulokkeisiin (siis kun johto kiehnää jonnekin niin se helposti kuuluu myös). Ääni näissä on pääosin neutraali, mutta aika tarkka ja kirkas minkä vuoksi passiivisesta kuulokelähdöstä (esimerkiksi vahvistimen pasiivisesta keinokuormasta) joku halvempi kuulostaa paremmalta (esim Koch keinokuormasta Koss Portapro kuulosti paremmalta koska niiden toisto ei ole niin tarkka ja kirkas). Näissä on joku semmoinen hommeli, että nää tunnistaa koska on päässä ja sulkee äänen kun kuulokkeet ottaa korvilta, mutta se ominaisuus toimii vain vinyylityynyillä. En tiedä onko juuri näissä kuulokkeissa jokin vika, vai liittyykö asia siihen, että vinyylityynyt sulkee tehokkaammin.
 
Kaikenkaikkiaan nää on ihan jees kuulokkeet, jotka ovat olleet suhteellisen kestävät omassa käytössäni (monta vuotta käyttänyt ja ei aina edes niin nätisti kuin pitäisi). Yhden kerran on automaattisesn säätöpannan toisen kiinnityksen muovinen aluslevy korkannut, mutta askartelin siihen uuden Gibsonin näppäinlehdestä ja hyvin toimii. Mulla on vakavampaan käyttöön myös AKG K702 luurit, jotka ovat toistoltaan avarammat, mutta tämä K271 yltää hämmästyttävän lähelle ollakseen suljettu luuri. K271 kuulokkeen se kuulokekuppi on saranoitu vain pystysuuntaan ja vaakasuunnan liike on mahdollestettu joustavalla sangalla joka kapenee varmaan juuri siitä syystä päästään. Se rakenne tekee kuulokkeista nähtävästi kestävämmät ja silti istuvat verrattuna vaikkapa tuohon K702 kuulokkeeseen jonka kuulokekuppi on saranoitu sekä pysty että vaakasuuntaan, joka tekee niistä oikein istuvat, mutta olen joutunut kaksi kertaa korjauttamaan kuulokekapselin johtojen tinauksen joka altistuu kuulokekupin liikkeelle ja ajan saatossa väsyy ja irtoaa.
 
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Snapo
28.09.2020 12:16:37 (muokattu 28.09.2020 12:16:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähtisin hakemaan avoimia kuulokkeita niin ei korvat paistu pidemmässäkään sessiossa ja soundi on ilmeisesti usein vähän avoimempi. Itsellä AKG 712 pro-kuulokkeet joihin oon ollut tyytyväinen.
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
iec
28.09.2020 12:46:06 (muokattu 28.09.2020 12:48:22)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snapo: Lähtisin hakemaan avoimia kuulokkeita niin ei korvat paistu pidemmässäkään sessiossa ja soundi on ilmeisesti usein vähän avoimempi. Itsellä AKG 712 pro-kuulokkeet joihin oon ollut tyytyväinen.
 
Itseäni ärsyttää suunnattomasti avoimilla/puoliavoimilla kuulokkeilla kun kitaran akustinen ääni kuuluu läpi. Käyttömukavuudeltaan voivat olla paremmat kuin suljetut, mutta omassa käytössä ehdoton no-go tuon asian takia. Toki eri kitarat soivat akustisesti eri voimakkuudella. Minullakin esim PRS on akustisesti aika hiljainen, mutta Reverend soi melkein yhtä lujaa kuin thinline-kitara.
 
Minun ääni siis menee ilman aktiivista vastamelua olevista kuulokkeista suljetuille malleille (vastamelukuulokkeet toimivat myös kunhan audio tulee piuhaa pitkin, eikä hemmetinmoisella viiveellä bluetoothin läpi.)
 
Tarkkailussa/jälkimiksauksessa on sitten ihan sama millä periaatteella kuulokkeet toimivat, kunhan kuulokkeet vain ovat äänenlaadultaan neutraalit.
 
Yksi asia muuten mikä kannattaa ottaa huomioon vaikkapa akustista kitaraa äänittäessä on se, että jos soittaa metronomin tai taustojen kanssa (eli nämä kuulokkeisiin) on suljetuista se hyöty, että mikki poimii nuo äänet hiljempaa kuin avoimista/puoliavoimista kuulokkeista. Itse sain metronomin tikityksen tallennettua jopa suljetuista kuulokkeista herkällä konkkamikillä. Oli taustat vähän turhan isolla tasolla ja kuului soiton lopusta se tikitys ihan hiljaa :D Jouduin äänittämään viimeisen kohdan uusiksi tämän takia. Ja käytönnössä on muuten pakko ainakin mulla syöttää taustat/metronomi kuulokkeisiin äänitystilanteessa, sillä olen huono pitämään tarkkaa tempoa ilman referenssiä. Siitä ei tule yhtään mitään.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «