Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkien vaihto
1
JoKo
28.09.2020 00:53:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Noloa myöntää mutta en ole koskaan vaihtanut putkia itse vaan ne on aina vaihdettu muun huollon yhteydessä jos on ollut tarve. Olen ymmärtänyt että joissain tapauksissa vahvistin pitää biasoida yms. putkien vaihdon yhteydessä ja joissain taas ei, pitääkö tämä paikkansa? Mulla on Ampegin V4 (70-luvun malli) jossa putket vetävät viimeisiään. Voinko vaihtaa putket uusiin itse vai pitääkö se viedä ammattilaiselle?
 
basisti1971
28.09.2020 06:51:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
JoKo: Olen ymmärtänyt että joissain tapauksissa vahvistin pitää biasoida yms. putkien vaihdon yhteydessä ja joissain taas ei, pitääkö tämä paikkansa?
 
Pääsääntöisesti bias pitää ainakin tarkistaa, ja yleensä myös (hieno)säätää kaikissa muissa kuin A-luokan S(ingle) E(nded) pikkuvahvareissa.
Jonkinasteisen poikkeuksen muodostavat jollain määreellä luokitellut putket kuten Mesa Boogien "omat", mutta noissakin bias on syytä tarkistaa.
Tarkistus (kuten myös säätö kunhan bias on työkalusäätöinen) on pikku juttu, mutta vaikutus putken toimintaan ja elinikään voi olla merkittävä.
 
GT:kin väittää ettei heidän putkiaan vaihtaessa tarvitse biasia säätää kun vaihdetaan saman graden putkiin, mutta väite on erikoinen koska he mätsäävät putket äänellisten-, ei sähkoisten ominaisuuksien perusteella.
 
Biastrimmerikään ei ole pomminvarma osa, ja etenkin vanhemmissa Marshalleissa mulla on tullut aikoinaan vastaan useampikin yksilö jossa trimmeri pitää putsata putkien vaihdon yhteydessä.
Ainakin kokeilla että jännite säätyy kuten pitääkin, eikä pätki.
 

 
JoKo: Mulla on Ampegin V4 (70-luvun malli) jossa putket vetävät viimeisiään. Voinko vaihtaa putket uusiin itse vai pitääkö se viedä ammattilaiselle?
 
Ammattilaiselle vieminen on aina turvallinen ratkaisu, koska jos käy kämmi, maksaja on tiedossa.
Mahdollisia vikapään putken aiheuttamia vaurioita ammattiauttajakaan ei toki ole velvollinen korvaamaan, mutta jos omistaa putkitesterin, saattaa huomata vian jo ennen vahvariin asentamista.
 
En ole tuollaista koskaan omistanut tai edes rassannut, mutta muistelin ettei ainakaan kaikissa V4:sissa ole työkalusäätöistä biasia, ja tuon:
 
http://www.ampegv4.com/images/VT22_Schem2.jpg
 
perusteella ainakaan alunperin ei ole ollut.
Varsin usein trimmeri kuitenkin asennetaan jossain vaiheessa vahvarin elinkaarta, joten on mahdollista että sulla moinen on.
Jos ei ole, vahvari kannattaa viedä ammattiauttajalle jo siitäkin syystä että asentaa moisen ennen putkien vaihtoa.
 
BIAS-probe on näppärä apuväline, etenkin laitteissa joissa ei ole jokaiselle putkelle erillisiä bias-trimmereitä.
Tuolla on vaivatonta todeta onko yksi tai useampia putkia sähköisiltä ominaisuuksiltaan merkittävästi erilainen = onko putkia mätsätty sähköisten ominaisuuksien perusteella tai ovatko "kuluneet" samaa tahtia.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «