Aihe: Kielien kestävyys
1 2
biibob
30.06.2004 14:22:09
Voi saatana ärsyttää niin paljon. Olen katkaissut 2 päivän sisällä 3 ylä e kieltä. Kaikki ovat katkenneet kun olen tehnyt 2 sävelaskeleen venytystä. Mistä tämä voi johtua? Eihän kielet nyt tavallisesti saisi tollaisesta katkeilla sitäpaitsi kun eilen vaihdoin uudet kielet niin jo tänään katkeaa. Suositelkaa mulle jotain hyviä kileiä. Tällä hetkellä käytössä on ollut gallin rockstar rs 190 setti. Se ei kyllä taatusti ole mistään laadukkaimmasta päästä. Vaikuttaako se, että kuinka monta kierrosta kieltä kiertää viritystapin ympärille, kielen kestävyyteen? Tavallisesti kielet eivät kyllä saisi ainakaan minusta katkeilla tuollaista tahtia. MIllä kielillä slash soittaa? Pitää varmaan ostaa samanlaiset, koska hänen musiikissaan ainakin on paljon suuria venytyksiä.
McNulty
30.06.2004 14:30:03
Voi saatana ärsyttää niin paljon. Olen katkaissut 2 päivän sisällä 3 ylä e kieltä. Kaikki ovat katkenneet kun olen tehnyt 2 sävelaskeleen venytystä. Mistä tämä voi johtua? Eihän kielet nyt tavallisesti saisi tollaisesta katkeilla sitäpaitsi kun eilen vaihdoin uudet kielet niin jo tänään katkeaa. Suositelkaa mulle jotain hyviä kileiä. Tällä hetkellä käytössä on ollut gallin rockstar rs 190 setti. Se ei kyllä taatusti ole mistään laadukkaimmasta päästä. Vaikuttaako se, että kuinka monta kierrosta kieltä kiertää viritystapin ympärille, kielen kestävyyteen? Tavallisesti kielet eivät kyllä saisi ainakaan minusta katkeilla tuollaista tahtia. MIllä kielillä slash soittaa? Pitää varmaan ostaa samanlaiset, koska hänen musiikissaan ainakin on paljon suuria venytyksiä.

Mikä kitara sulla on ja millainen talla?
Joskus huono/terävä tallapala voi aiheuttaa kielen katkeamisen. Eli toistepäin kysyen, mistä kohdasta se kieli katkeaa?

Kuinka paksut kielet sulla on? Jos on sen verran voimaa sormissa niin suosittelen 10-46 kielisatsia joka kestää pikkasen enempi venytystäkin.

Slashin kielistä ei ole mitään tietoa, mutta varmasti jotkut D'Addario, GHS, Ernie Ball, Elixir, Rotosound ovat loistavia kieliä. Tuo merkki jonka omista kielistäsi mainitsit... NEVER HEARD =))
T-Bone
biibob
30.06.2004 14:38:41
Jep mun kielisetti on jotain aivan utopiaa =) Toinen kitarani on ibanez rg 2620 prestige siitä katkesi eilen yksi kieli ja se katkesi juuri tallapalan kohdalta. Toinen kitara on ibanez grx40 kai? Siitä katkesi eilen yksi kieli tallapalan kohdalta, mutta tänään se kieli katkesi kaulan puolelta. e kielen koko on 0.009 eli se on aika älyttömän ohut. Voisi ehkä kokeilla tuota slashin 0.011 - 0.048.
biibob
30.06.2004 14:39:49
Vaikuttaakos se kielien pyörittäminen siihen viritystappiin? Nyt nimittäin tuli pyöritettyä sitä melko vähän, ehkä 2 kierrosta vaan.
Kitaravirtuaali
30.06.2004 14:43:19

Ohhoh, minullakin on tuossa pöydällä Gallin Rockstarit. Sai halvalla.

Katkesi D'Addarion setistä kaulan irrottamisessta ylä-E, joten otin tuosta setistä sitten ylä-E:n. Se tosin katkesi miltei seuraavassa bendisä. Hirveän hyvä maku ei näistä kielistä ole jäänyt suuhun, saas nähdä kun joskus laitan tämän setin stratoon. Ylä-E:nä on GHS:n irtokieli sitten.
"Why do they call it tourist season if we can't shoot them?"
Kaupatkaapas minulle Peaveyn Bandit tai Studiopro!
McNulty
30.06.2004 14:44:21
Vaikuttaakos se kielien pyörittäminen siihen viritystappiin? Nyt nimittäin tuli pyöritettyä sitä melko vähän, ehkä 2 kierrosta vaan.

jonkun verran se vaikuttaa... mutta jos kieli katkeaa tallapalan kohdalta... veikkaisin että sieltä suunnasta kannattaa ruveta kattelemaan ongelmaa.

Mulla itelläni on 11-52 setti jokaisessa skitassa ja on kyllä toiminut hyvin. ohuin kieli saattaa olla jonkun 6-8 kierrosta tapin ympärillä ja paksuin jonkun 2-4, riippuu vähän miten jaksaa veivailla =)

yksi vaihtoehto on myös se että noissa siun rokkistara-kielet ovat vain heikkoja ja kenties ei-niin-hyvistä materiaaleista valmistettu. Vieläpä kun tuossa RG:ssä on floikka niin senhän pitäisi antaa pikkasen myöten kun bendailee... Olethan kiinnittänyt kielet varmasti kunnolla sinne tallaan? =)
Joskus näkee niitäkin että se vaan luiskahtaa sieltä kiristinpalan välistä poies.

Jep, no ei muuta kuin tutkimaan ja harkitsemaan eri valmistajan kielisettiä =)
T-Bone
Da Make
30.06.2004 14:50:27
Käytän aina 25.5" pituisissa kitaroissa (mensuuri) ErnieBall 10-46 settiä, mutta piruvie, olivat loppuneet paikallisesta musaliikkeestä ja piti ottaa GHS vastaavat.

Heti seuraavana päivänä katkesi tostavain. Ja vielä keskeltä kieltä. Onneksi löytyi vara "kymppi kieli".

Eli merkeissäkin on eroa. Mutta kannattaa aina tsekata nuo terävät ja huonot kulmat talloissa/virittimissä jos kieliä katkeilee niitten kohdilta.
Cräx, Change, Ötöm!?IHKK #09 Katso omat plussasi täältä! EI OSTETA EQ PEDAALIA! ÄLÄ TARJOA!
Tony Narrows
30.06.2004 15:08:27
Kyllä,kielimerkeissä on eroa. Itse olen käytänyt aina Daddarion 009-046 settiä ja hyvin kestävät,vaikka tallaa ränkkään kuten Vai konsanaan. Aika paljon merkitsee myös että millanen talla kitarassa on. Silloin ku soitin vielä Les Paulilla niin kieliä katkesi vähän väliä,vaikka hioin tallan hyvin,parikin kertaa,mut sellasta se on =)
Kun laitatte uudet kielet niin ne kannattee venyttää hyvin ja jos kielet likaantuvat soiton aikana niin kannattee myös puhistaa kielet ian soiton jälkeen,niin se lisää kielten ikää ehkä parilla päivällä :D

Itselläni ei ole kielet katkeilleen kuin muutaman kerran viimeisien vuosien aikana,tosin vaihdanki kielet kerran pari kahdessa viikossa,koska kielet tuppaa kulumaan aika rankasti ja onhan se kiva soitella uusilla kieleillä. EIks jee? :D
Toni A Salmi
Da Make
30.06.2004 15:17:22
GHS fastfret on ihan ykkös kamaa.

Sitä aina kielille soiton jälkeen, ei ne siitä (onneksi) hirveän liukkaiksi tule, mutta soundipysyy hyvänä pitkään ja kielet kestää paremmin.
Cräx, Change, Ötöm!?IHKK #09 Katso omat plussasi täältä! EI OSTETA EQ PEDAALIA! ÄLÄ TARJOA!
McNulty
30.06.2004 15:18:59
ei ne siitä (onneksi) hirveän liukkaiksi tule

haaa... toinen joka ei diggaile elixiireistä? =))
Mie en osaa soittaa sellasilla liukkailla luikuilla kyl yhtään... ne pakenee aina sormien alta kun koittaa henkkaa luritella =)
T-Bone
Da Make
30.06.2004 15:47:34
haaa... toinen joka ei diggaile elixiireistä? =))
Mie en osaa soittaa sellasilla liukkailla luikuilla kyl yhtään... ne pakenee aina sormien alta kun koittaa henkkaa luritella =)

Juuri näin.

(Turhat viestit lisääntyvät kummasti sadesäällä...)
kalleboy
30.06.2004 16:00:12
MIllä kielillä slash soittaa? Pitää varmaan ostaa samanlaiset, koska hänen musiikissaan ainakin on paljon suuria venytyksiä.

Muistan jostain lukeneeni että Slashilla olis Ernie Ballin 11- kielisetti käytössä.
zepeteus
30.06.2004 16:49:12
Aika monta kielimerkkiä on tullut soitettua ja koitettua, enkä ole juuri havainnut välttämättä hirvittäviä kestävyys eroja niiden välillä. Enemmän on ollut vikaa omassa soittotyylissä, eli liian perkussiivisesti on tullut välillä iskettyä. Tämä on korostunut kun on ollut huonommin hiottuja talloja joissain kitaroissani.

Eli kompatessa on tullut rankaistua välillä raskaalla kädellä ("ennätys" kolme kieltä kerralla poikki) ja venytyksiä tulee 2:sta 3:een sävelaskeleeseen asti, kaikilla kielillä. Kampi menee kanteen aika reippaasti myös toisinaan (siis ylöspäin).Tuollaisessa käytössä ainakin GHS Boomersit ja Ernie Ballin Super Slinkyt kestävät ihan asiallisesti..huom. käytän 09-settejä.

Aiemmin käyttämistäni ainakin D`Addario XL, GHS Progressives, Dean Markley Blue Steel ja Fenderin Bullet ovat toimineet myös asiallisesti. Ainoastaan Gibsonin Brite Wires seteistä jäi hieman epäilys, mutta tuohon aikaan taistelin nimenomaan huonojen tallapalojen kanssa.
miredritr
30.06.2004 16:54:48
Kerran erehdyin ostamaan tuollaiset rockstar -kielet, kun kaupassa ei muita ollut. Ylä ee katkesi heti kielen kiinnitettyäni...
biibob
30.06.2004 17:13:36
No kävin tässä nyt ostamassa ernie ball:n power slinkyt (0.11-0.48) Taidan joutua viemään kitaran soitin huoltajan säädettäväksi, koska nuo kielet vetävät tallapalan ilkeästi taivaaseen. vai olisiko jotain keinoja millä sen saisi takaisin keskiasentoon. ja mitenkähän minä saisin kielet silleen melko löysiksi, että niillä pystyisi tekemään suuria 2-3 sävelaskeleen venytyksiä katkomatta kieliä.
zepeteus
30.06.2004 17:34:39 (muokattu 30.06.2004 21:31:05)
Hetkonen...siis kielet vetävät tallapalan (palat??) ylös? Onkos tuossa pelissä kampisysteemiä? Jos näin on, mahtaisiko olla ne kammen palautusjouset liian löysällä. Siihenhän auttaa kun avaa sen takapleksin ja kiristää niitä kahta ruuvia, jotka kiinnittävät tuon jousisysteemin kitaran runkoon.

Jos taas floikka-tyylisen systeemin yksittäiset tallapalat nousevat liian korkealle, kiristä virityksen hienosäätöruuveja syvemmälle. Tietenkin kielten viritysvara pienenee siitä hieman. Itselläni ovat ruuvit hyvinkin alhaalla...suoritan perusteellisen kielten venytyksen (uusille kielille) ennen lukitsemista, joten ei tarvitse paljoa hienosäätää käytön aikana.

Eli käytännössä: kielilukot avonaisina säädä nuo viritysruuvit suht samalle, sopivalle tasolle. Sitten virität kielet normaalisti lavan virittimistä ja pistät kielet lukkoon.Loppusäätö sitten hienovirittimistä.

Mitä tulee tuohon "pehmeään" venyttelyyn ilman kielikatkoja, niin virittämis poppakonsteja ei ole. Voit laskea koko kitaran virettä alas, jolloin kielten jännite on pienempi..myös venyttäessä. Mutta se haluaako sitä virettä alas, onkin sitten eri asia. Kun kaikki on kunnossa, sujuvat ne venytykset ihan normaali-vireessäkin, ja ilman turhia katkeilemisia.

edit:siistitäänpä vähän kun tuli väärään ketjuun...
Torniojaws
30.06.2004 17:57:53

Tällä hetkellä käytän nuita GHS Zakk Wylde Lo (011 - 070) kieliä 7-kielisessäni ja jostain syystä GHS:t on helkutin löysiä vaikka on nuinkin paksuja. Esim. paksu-B bendautuu ihan hyvin 3. fretistä tuonne 9-10. fretin tienoille ilman ongelmia.
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
NoCo
30.06.2004 21:22:44
MIllä kielillä slash soittaa? Pitää varmaan ostaa samanlaiset, koska hänen musiikissaan ainakin on paljon suuria venytyksiä.

Slashillä katkesi myös kielet kunnes kitarateknikko nosti tallaa siten ettei tullut kielelle niin jyrkkiä kulmia. Tai jotakin tuollaista.

GHS boomerssi 10-46 mulla ei ole koskaan katkennut, mutta enpä kampeile. Soundi minusta yllättävän tumppu vanhoilla kielillä, en tiedä onko kaikilla merkeillä sama ilmiö. Saattaa olla kitarastakin kiini, kun tottunut toiseen.
mathias
30.06.2004 21:28:05
Monia merkkejä olen kokeillut, mutta lopulta löysin "ne" kielet. Ernie Ball Skinny Top Heavy Bottom 10-52. Kestää miltei "isältä pojalle" :) Mutta siis kertaakaan ei ole yksikään kieli katkennut. Ja soivat hyvin yllättävän kauan. Samaa en voi sanoa muista merkeistä.
Kitara on lyömäsoitin, ja siinä on oltava vitusti säröä. -J. Hynynen-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)