Aihe: Yleinen Mitkä Mikit Mulle -ketju
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
mike tapping
24.09.2020 14:13:22
Sitä olisi taas mikkirumbaa luvassa sillä taidan hakea paikallisesta "telecasterin." Lainausmerkeissä siksi, että kyseessä on palacasteri, jossa ilmeisesti leppälankku ja vaahterakaula. Soi ihan kivasti, mutta varsinkin kaulamikki on aivan onneton tumppu. Mulla ei ole oikeastaan koskaan ollut teleä joten ihan kujalla olen niiden mikeistä, mutta jos haussa olisi semmoinen perusterve telesoundi (ei mitään ultrakliiniä kantrinakutusta tai kuumia särösoundeja) niin mitäs siihen pitäisi laittaa? Joku perus fenderin standardi-setti kenties? Kitaran arvo on varsin vähäinen joten ei kyllä mitään kolmensadan euron settiä tule laitettua.
McNulty
24.09.2020 14:15:48
mike tapping: Sitä olisi taas mikkirumbaa luvassa sillä taidan hakea paikallisesta "telecasterin." Lainausmerkeissä siksi, että kyseessä on palacasteri, jossa ilmeisesti leppälankku ja vaahterakaula. Soi ihan kivasti, mutta varsinkin kaulamikki on aivan onneton tumppu. Mulla ei ole oikeastaan koskaan ollut teleä joten ihan kujalla olen niiden mikeistä, mutta jos haussa olisi semmoinen perusterve telesoundi (ei mitään ultrakliiniä kantrinakutusta tai kuumia särösoundeja) niin mitäs siihen pitäisi laittaa? Joku perus fenderin standardi-setti kenties? Kitaran arvo on varsin vähäinen joten ei kyllä mitään kolmensadan euron settiä tule laitettua.

DiMarzio Twang King neck ja Seymour Duncan Vintage Tele ovat molemmat todella hyviä peruspalikoita Telecasteriin.
moving in stereo
mike tapping
24.09.2020 15:02:22
Kiitän.

(Ei virhettä tai liian lyhyttä kirjoitusta.)
mike tapping
24.09.2020 17:39:26
Kiitosta tarjouksesta, mutta pähkäily ja ämpyily jatkuu. Oman lisänsä toi sekin, että pleksin alta löytyi tehtaan routtaama paikka humbuckerille. Voisi kokeilla, miten vaikka Air Norton toimisi tuossa. :)
Mho
24.09.2020 18:39:55
mike tapping: Kiitosta tarjouksesta, mutta pähkäily ja ämpyily jatkuu. Oman lisänsä toi sekin, että pleksin alta löytyi tehtaan routtaama paikka humbuckerille. Voisi kokeilla, miten vaikka Air Norton toimisi tuossa. :)

Viime viikolla asensin air nortonin omaan teleen. Hyvältä kuullostaa ja muriseekin tarvittaessa. Telen tallamikit oli levytukussa halvennuksessa.
mike tapping
28.09.2020 12:50:01
^Menikö ns heittämällä vai oliko tarvetta puutöille?

Kun noita mikkejä sovittelin paikoilleen niin totesin että tuo routtaus on liian matala esim SD:n humppareille. Lankussa on kyllä varaa joten varmaan siihen pitää porata mikin jaloille syvennykset. Ei taida tähän hätään löytyä matalampaa mikkiä.
McNulty
28.09.2020 13:01:14
mike tapping: ^Menikö ns heittämällä vai oliko tarvetta puutöille?

Kun noita mikkejä sovittelin paikoilleen niin totesin että tuo routtaus on liian matala esim SD:n humppareille. Lankussa on kyllä varaa joten varmaan siihen pitää porata mikin jaloille syvennykset. Ei taida tähän hätään löytyä matalampaa mikkiä.

Siis ovatko kelat liian korkeat vai ainoastaan mikin jalkojen pituus?
Mm. BKP tarjoaa monet humbuckerit lyhyemmillä tai pidemmillä jaloilla.

Ei ole myöskään poissuljettua, että katkaiset jalat ja lyhennät niitä itse. Sen jälkeen ne voi tinata takaisin kiinni pohjalevyyn. On toki hieman radikaalimpi toimenpide, mutta niitäkin on tehty hätätilassa.
moving in stereo
mike tapping
28.09.2020 14:37:03
McNulty: Siis ovatko kelat liian korkeat vai ainoastaan mikin jalkojen pituus?
Mm. BKP tarjoaa monet humbuckerit lyhyemmillä tai pidemmillä jaloilla.

Ei ole myöskään poissuljettua, että katkaiset jalat ja lyhennät niitä itse. Sen jälkeen ne voi tinata takaisin kiinni pohjalevyyn. On toki hieman radikaalimpi toimenpide, mutta niitäkin on tehty hätätilassa.

Ne jalat on vähän liikaa. Ihan perus SD:n SH1N mikki on tuossa joutilaana testikappaleena. Voihan niitä jalkoja katkoa, mutta voi vaikuttaa sitten jos joskus tulisi laitettua se mikki myyntiin...
Mho
28.09.2020 15:33:13
mike tapping: ^Menikö ns heittämällä vai oliko tarvetta puutöille?

Mulla siis sinkkukokoinen Air Norton, se meni heittämällä.
mike tapping
29.09.2020 13:36:10
No niinpä, varmaan olisi just se helpoin tapa kun laittaisi singlecoil-kokoisen mikin. Mutta ämpyily vaan pahenee sillä alan kaartumaan siihen, että P90 on se oikea valinta. Sen verran mittailin, että mahtuisi tuommoisenaan. Ainoat miinukset on, ettei mulla ole ylimääräistä P90-mikkiä ja tietty sopiva plekusuojakin pitäisi jostain hankkia..
Mho
29.09.2020 17:13:36
Kinmanin bridgeblaster ois kanssa hyvä vaihtoehto. Aika monipuolinen tuntuu olevan.
mike tapping
30.09.2020 13:14:50 (muokattu 02.10.2020 18:11:14)
Varmasti olisi. Itse en ole toistaiseksi tallamikkiä vaihtamassa (on ihan ok) ja nyt on P90-tyylinen mikki ja plekusuoja tilattu joten homma odottaa enää osia.

Editoin tähän, miten projekti valmistui. Spelektroniikalta tuli "laadukas" Wilkinsonin P90-mikki ja musta plekusuoja singlecoil-mikin kololla. Mikki paikalleen ja sitten veistelemään lärpäkettä. Tietenkään se ei röytämättä mennyt, mutta siinä se nyt on. Pitäisi vielä porata muutama ruuvinreikä kunhan jaksaa. Ei tuo wilkinson hintaansa nähden nyt mitenkään kehno ole, vaikka näin ensipuraisulla tuntuukin että voisihan se vähän heleämpi olla. Voihan siihen jatkossa laittaa parempaa tilalle kun nämä testailut on röydetty alta. :)
https://muusikoiden.net/dyn/users/167378.jpg
parek
05.10.2020 16:25:10
Jaetaan pieni vinkki vaikka tässä ketjussa liittyen humbuckereihin:

Jos 4-johtoiset piuhasi on liian lyhyet tai jos haluat muuttaa 2-johtoisen mikin 4-johtoiseksi, niin kaiva kaapista vanhoja USB johtoja ja valitse sellainen mikä on paksuudeltaan samaa kuin nykyinen mikkijohtosi (omassa DiMarziossa oli n. 3,5mm paksua se musta kaapeli ja kaapista löytyy saman paksuista USB johtoa), leikkaa USB johto poikki ja askartele siitä uudet pidemmät kaapelit. USB johto on sisältä käytännössä identtistä tavaraa mitä ainakin DiMarzio käyttää. Saman värisiäkin vieläpä ne johdot, eli musta, valkoinen, punainen, vihreä ja paljas.
eimarkku
27.10.2020 15:25:24
JB on alkanut epämiellyttämään.

Hakusessa olisi tallaan hiukan vähemmän räyhäkäs mikki rauhallisemmalla yläpäällä ja täyteläisemmällä, mutta tiukalla bassolla/alamiddlellä?

Vertailukohtina on toiminut eri kitaroissa kiinni olevat Black Winter ja Ibanezin V2, joiden äänenväristä pidän enemmän. Ibanez on internetin tietotoimiston mukaan valmistettu dimarzion super distortionia mukaillen.
McNulty
27.10.2020 15:35:04
eimarkku: JB on alkanut epämiellyttämään.

Hakusessa olisi tallaan hiukan vähemmän räyhäkäs mikki rauhallisemmalla yläpäällä ja täyteläisemmällä, mutta tiukalla bassolla/alamiddlellä?

Vertailukohtina on toiminut eri kitaroissa kiinni olevat Black Winter ja Ibanezin V2, joiden äänenväristä pidän enemmän. Ibanez on internetin tietotoimiston mukaan valmistettu dimarzion super distortionia mukaillen.

Tietämättä mitään, mihin soittimeen mikki tulee, millaiseen käyttöön ja musiikkiin... niin totean BKP Black Dogin olevan oikein passeli vaihtoehto JB:n korvaajaksi.

Ulostuloa riittävästi, tukevahko alakerta ja ei lainkaan sellainen "takakireä" kikkare kuin JB.

DiMarzio Super Distortion on myös varsin hyvä palikka. Sitä voi oikeastaan käyttää parissakin eri ympäristössä. Joko ajamaan vanhempaa low-gain vahvaria mukavasti sille hardrock-särölle tai sitten kylvämään totaalisempaa tuhoa modernin hi-gain vahvistimen kanssa.

Myönnettäköön, että itse lukeudun siihen porukkaan, jolle JB on kirosana. En pidä siitä lainkaan ja ne kitarat joissa se on itsellä ollut ensiasennusmikkinä, ovat saaneet uuden tallamikin alta aikayksikön.
moving in stereo
eimarkku
27.10.2020 20:10:50
Kiitokset vastauksesta!

Kitarana leppäinen Charvel San Dimas ja soitettava musiikki pääasiassa rokista raskaampaan. "Takakireä" on erinomainen sana kuvailemaan kokemustani JB:n soundista.

Black Dog vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta mikiltä.
Vainottu
27.10.2020 23:22:32
eimarkku: Kiitokset vastauksesta!

Kitarana leppäinen Charvel San Dimas ja soitettava musiikki pääasiassa rokista raskaampaan. "Takakireä" on erinomainen sana kuvailemaan kokemustani JB:n soundista.

Black Dog vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta mikiltä.

Mä en itse ole kovin suuri JB fani ja myös mulla nuo on menneet järjestäin vaihtoon. Raskaammassa poljennossa olen itse tykästynyt kovasti Bare Knucklen Alnico 5 Nailbombiin. Tuo on myös melko räyhäkäs mikki, mutta ei kuitenkaan niin sirkkeli kuin monet keraamisilla magneeteilla toteutetut mikit. Toimii myös rokin soittoon mielestäni hyvin. Pidän itse siitä, että Nailbomb on melko tasapainoinen mikki. Tuo BKP:n oma kuvaus on mielestäni paikkansa pitävä, eli vanhan liiton ja modernien rock saundien yhdistelmä.

Osa tietäjistä sanoo, että Nailbomb on todella tarkka mikin korkeussäädöistä, mutta ei mulla ainakaan ole ollut vaikeuksia saada korkeuttaa kohdalleen.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
Snapo
28.10.2020 07:09:50
Vainottu: Mä en itse ole kovin suuri JB fani ja myös mulla nuo on menneet järjestäin vaihtoon. Raskaammassa poljennossa olen itse tykästynyt kovasti Bare Knucklen Alnico 5 Nailbombiin. Tuo on myös melko räyhäkäs mikki, mutta ei kuitenkaan niin sirkkeli kuin monet keraamisilla magneeteilla toteutetut mikit. Toimii myös rokin soittoon mielestäni hyvin. Pidän itse siitä, että Nailbomb on melko tasapainoinen mikki. Tuo BKP:n oma kuvaus on mielestäni paikkansa pitävä, eli vanhan liiton ja modernien rock saundien yhdistelmä.

Osa tietäjistä sanoo, että Nailbomb on todella tarkka mikin korkeussäädöistä, mutta ei mulla ainakaan ole ollut vaikeuksia saada korkeuttaa kohdalleen.

Mulla A-bomb honotti aika kovasti, vähän ku wahi ois ollut päällä. Liekö ollut korkeussäädössä vika? Black Dogissa on mukavaa räyhää, vähän samalla tavalla ku Duncan Custom muttei niin scoopattu/sirittävä.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
4N493
28.10.2020 19:06:33

Mitäs mikkiä raati suosittelee ysäri Jackson Performerin keskimikiksi? Tulee soiteltua käytännössä vain keskimikillä, soitanta rytmikitarointia, raskasta rockia D vireesä, tyyliin Ghost. Omaa kokemusta mikeistä ja kitaran soitosta yleensäkin vähän, mutta bassojen kans pelanneena tiedän että mikin parannus kannattaa aina.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)