Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Livenä linjaan soittaminen
1 2 3
htm
21.09.2020 11:02:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Millaisia liveratkaisuja olette käyttäneet, jos ootte soittaneet kitarat linjaan ja sit kuuntelu korvamonitoreilla? Itse harkitsen tietyillä keikoilla tuota vaihtoehtoa jo ihan roudauksen ja lavavolan kannalta, mutta hiukan epäilytttää. Tähän asti tottunu siihen, että putkivahvari tuuttaa siinä vieressä.
 
Moulinexia en kaipaa, koska haluan pitää pedaalilaudan käytössä. Sen perään olis joku purkki kiva. H&K Red Box löytyy, ja siihen eteen tietty joku etunen vois olla hyvä vaihtoehto. Kaipaisin kuitenkin sitä putkivahvarin dynamiikkaa ja fiilistä, moni trankkupohjanen ratkasu jää jotenkin ponnettomaksi. Mut siis perus-clean pedaalialusta on haussa.
 
Ajatuksia, vinkkejä, kokemuksia, keskustelua
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Entropia666
21.09.2020 11:13:36 (muokattu 21.09.2020 11:14:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Moi
 
Millaisia liveratkaisuja olette käyttäneet, jos ootte soittaneet kitarat linjaan ja sit kuuntelu korvamonitoreilla? Itse harkitsen tietyillä keikoilla tuota vaihtoehtoa jo ihan roudauksen ja lavavolan kannalta, mutta hiukan epäilytttää. Tähän asti tottunu siihen, että putkivahvari tuuttaa siinä vieressä.
 
Moulinexia en kaipaa, koska haluan pitää pedaalilaudan käytössä. Sen perään olis joku purkki kiva. H&K Red Box löytyy, ja siihen eteen tietty joku etunen vois olla hyvä vaihtoehto. Kaipaisin kuitenkin sitä putkivahvarin dynamiikkaa ja fiilistä, moni trankkupohjanen ratkasu jää jotenkin ponnettomaksi. Mut siis perus-clean pedaalialusta on haussa.
 
Ajatuksia, vinkkejä, kokemuksia, keskustelua

 
Et halunnut tätä vastausta, mutta tässä se tulee: putkivahvarin fiiliksen ja tuntuman saa hyvillä mallintavilla. Mulla on itelläni nyt viriteltyä läppäri missä Mainstage 3 alustana ja siellä pyörii Neural DSP:tä ja Line 6 Helix Native. Äänikortista on yks lähtö kaapille ja päätteelle, toisessa on kaappimallinnuksen kanssa IEMeihin. Jaloissa mulla on midilankku mikä tekee vaihdot just niin kuin on ite ohjelmoinut. Käytännössä siis yhdellä polkaisulla voi vaihtaa vaikka 10 pedaalia ja vahvistinta.
 
Neural DSP:n tuleva Quad Cortex kiinnostaa erittäin paljon, kun sinne saa laitettua nuo samat plugarit kuin koneella, joten läppärin voisi silloin jättää pois ja käyttää QC:ta. Muita hyviä vaihtoehtoja olisi myös AxeFX, Kemper ja Helix.
 
Aidot purkit on kivoja, mutta niiden kanssa oleminen on vaikeaa, kallista ja väitän että kunnollinen mallintava soundaa ja tuntuu aidommailta kuin pedaalimallinen etuaste.
htm
21.09.2020 11:56:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Et halunnut tätä vastausta
 
En niin!
 
Oisko muita, parempia mielipiteitä... :D
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
TTV
21.09.2020 12:09:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Livenä kuultua ja hyväksi havaittua; putkietunen + ENGL Cabloader. Tällaisella setillä mm. Obscura soitti 1.3.2020 Helsingin keikkansa molempien kitaroiden osalta, etuvahvistimina ENGL E570. En muista, tuliko noista jokin signaali vielä korvanappiin, mutta liitäntöjen puolesta se ainakin on mahdollista.
 
https://youtu.be/9KeuLLv-6zM
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
PJS
21.09.2020 12:09:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvari jonnekki lavan taakse ja piuhat (signaali+mikki) sinne.
 
Me tehdään nykyisen bändin kanssa nykyään noin. TC Electronicin Teleport -hommeli välittää signaalin XLR letkua pitkin vahvareille jotka on varastossa mikitettynä. Mikkipiuhat sieltä pöytään ja kuulokemonitorointi koko bändillä.
 
Toki tässä meidän tapauksessa koko homma tapahtuu äänitysstudion suojissa, mikä tekee asian tilojen puolesta vähän helpommaksi. Mut jos keikat tapahtuu paikoissa joissa tää on mahdollista tilan puolesta niin ihan sama homma toimii. Harvemmin (ei koskaan) toki onnistuu pubi-olosuhteissa.
 
I still love rock and roll
Entropia666
21.09.2020 12:30:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Livenä kuultua ja hyväksi havaittua; putkietunen + ENGL Cabloader. Tällaisella setillä mm. Obscura soitti 1.3.2020 Helsingin keikkansa molempien kitaroiden osalta, etuvahvistimina ENGL E570. En muista, tuliko noista jokin signaali vielä korvanappiin, mutta liitäntöjen puolesta se ainakin on mahdollista.
 
https://youtu.be/9KeuLLv-6zM

 
Mä oon ite soitellu myös tän tyylisellä setillä. Mesa Boogie Studio Preamp ja sen perään päätemallinnus ja sen perään kaappimallinnus. Toimii, mutta on hankala:
 
- Putkietunen on altis vioille (yksi äänityssessio kurahti).
- Ne on kalliita.
- Soundipaletti on vajavainen ja säätövaraa vähemmän.
- Ei niin mobiileja.
 
Kokeilin myös keinokuormalla soittaa putkinuppia linjaan minkä perään kaappimallinnus, mutta ne on vielä kalliimpia, koska ne kuormat ei oo ihan ilmaisia ja hankalia. Lisäks syö putkia ja tuottaa lämpöö paljon. Roudattavuuskin on vähän niin ja näin. Soittotuntuma ei eroo hyvästä mallintavasta yhtään, niin on vähän kuriositeetti -tason hommia.
Entropia666
21.09.2020 12:31:41 (muokattu 21.09.2020 13:02:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Vahvari jonnekki lavan taakse ja piuhat (signaali+mikki) sinne.
 
Me tehdään nykyisen bändin kanssa nykyään noin. TC Electronicin Teleport -hommeli välittää signaalin XLR letkua pitkin vahvareille jotka on varastossa mikitettynä. Mikkipiuhat sieltä pöytään ja kuulokemonitorointi koko bändillä.
 
Toki tässä meidän tapauksessa koko homma tapahtuu äänitysstudion suojissa, mikä tekee asian tilojen puolesta vähän helpommaksi. Mut jos keikat tapahtuu paikoissa joissa tää on mahdollista tilan puolesta niin ihan sama homma toimii. Harvemmin (ei koskaan) toki onnistuu pubi-olosuhteissa.

 
Tää on sinällään ihan validi, mutta alkaa olee toteutettavissa vasta tyyliin jäähalli-tasoisen bändin kanssa livenä. :D
 
Ja kallistahan tommonen on livenä viritellä ja tod.näk. pitäs olla joku teknikko laittamassa noi pystyyn jos ite meinaa chekata lavalla. Ja roudaamisen kannalta kaikista raskain vaihtoehto.
Entropia666
21.09.2020 13:04:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: En niin!
 
Oisko muita, parempia mielipiteitä... :D

 
Ylläoleviin kommentteihin perustuen jos haluut putkivahvarin soittotuntuman, hyvän soundin hiljasella ja helpon roudauksen, niin mallintava on paras ratkaisu. Muitakin ratkaisuja on, mutta ne on vielä enemmän kompromisseja ja joudut tinkimään jostain noista.
htm
21.09.2020 13:34:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Ylläoleviin kommentteihin perustuen jos haluut putkivahvarin soittotuntuman, hyvän soundin hiljasella ja helpon roudauksen, niin mallintava on paras ratkaisu. Muitakin ratkaisuja on, mutta ne on vielä enemmän kompromisseja ja joudut tinkimään jostain noista.
 
Näinhän varmaan olis. Tiedä sitten miten hyvin se tuntuma välittyy jos pelkillä korvanapeilla vetää. Kaveri vetää Mooerin micro-pedaalilla linjaan, ja ainakin näin miksaajana se toimii yleisön suuntaan, en itte oo kokeillu tuntumaa tollasella.
 
Mut heitelkää ihmeessä omia kokemuksia!
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Entropia666
21.09.2020 13:41:08 (muokattu 21.09.2020 13:42:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Näinhän varmaan olis. Tiedä sitten miten hyvin se tuntuma välittyy jos pelkillä korvanapeilla vetää. Kaveri vetää Mooerin micro-pedaalilla linjaan, ja ainakin näin miksaajana se toimii yleisön suuntaan, en itte oo kokeillu tuntumaa tollasella.
 
Mut heitelkää ihmeessä omia kokemuksia!

 
Mä soitan ite nykyään napeilla, siltähän se kuulostaa/tuntuu mitä sinne linjaan tyrkkää. Noi Neural DSP:n plugarit on mulle täysin sama ku putkinupilla vetäminen. Viikonloppuna just testasin että miten eroaa jos soittaa plugaria oikeeseen kaappiin vs. aito nuppi. Eipä juuri eronnut, ihan sama meininki tykitellä.
 
Kemperillä voit sitten tehdä profiilin siitä sun nykyisestä pinosta, niin se kuulostaa ja tuntuu ihan samalta kuin sillä aidollakin läjällä veistely.
nurse
21.09.2020 13:45:07 (muokattu 21.09.2020 13:50:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bluguitar Amp1
https://www.bluguitar.com/
 
On ollut itsellä vasta kokeilussa ja kaapin kanssa, mutta on vahvasti hankinnassa oleva laite. Toimii lähipiirissä seurattuna ilmeisen hyvin ilman kaappia ja tosiaan suoraan pöytään. Blueboxin kanssa vielä paremmin.
 
Swan
21.09.2020 14:02:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs Two Notesin Le Preamp -sarja? Pedaalimallisia putkietuasteita kahdella kanavalla, jotka saa tarvittaessa päälle erikseen tai yhtä aikaa, rinnan tai sarjassa. Löytyy kaiutinsimuloitu ulostulo omastakin takaa, jos ei tahdo erillistä purkkia roudata sitä varten. Puhtaaksi pedaalialustaksi Le Clean on noista optimaalisin:
 
https://www.two-notes.com/le-clean
 
Had to be me. Someone else might have gotten it wrong.
PJS
21.09.2020 14:46:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Tää on sinällään ihan validi, mutta alkaa olee toteutettavissa vasta tyyliin jäähalli-tasoisen bändin kanssa livenä. :D
 
Ja kallistahan tommonen on livenä viritellä ja tod.näk. pitäs olla joku teknikko laittamassa noi pystyyn jos ite meinaa chekata lavalla. Ja roudaamisen kannalta kaikista raskain vaihtoehto.

 
No, en tie vältsii hinnasta. Tarvittavat kamat maksaa saman verran tai vähemmän ku mallintavat ratkaisut. (teleport 120€, SM57+ständi 150€, piuhat muutaman euron)
 
Enempi se haaste piilee just siinä et pikkupubeissa soittaessa siinä lavan tuntumassa harvemmin on mitään mestaa mihin ne styrkkarit sais mölisee :D Ja vielä isompi haaste siinä et sen mestan työntekijät pitäis saada suostuteltuu tollaseen sekoiluun. Eli ei.
 
Mä ehkä aloittajana tekisin niin et ostaisin styrkkarin päälle esim tämmösen:
https://www.thomann.de/fi/universal … RaLcS8Neu5iNA_wTndu7dUaAmosEALw_wcB
 
Ja sit olisin aivan tyytyväinen.
 
I still love rock and roll
FastEddie
21.09.2020 14:56:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tälläistä olen käyttänyt covid aikana kotona; pääteaste-, kaappi-ja mikkimallinnin.
 
https://www.nuxefx.com/solid-studio.html
 
Ei ole hinnalla pilattu ja käy kuin väärä raha.
Saman tyyppinen härpäke löytyy myös Strymonilta.
 
If you think you are too old to rock n roll, then you are.
Tami
21.09.2020 15:18:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Moi
 
Millaisia liveratkaisuja olette käyttäneet, jos ootte soittaneet kitarat linjaan ja sit kuuntelu korvamonitoreilla? Itse harkitsen tietyillä keikoilla tuota vaihtoehtoa jo ihan roudauksen ja lavavolan kannalta, mutta hiukan epäilytttää. Tähän asti tottunu siihen, että putkivahvari tuuttaa siinä vieressä.
 
Ajatuksia, vinkkejä, kokemuksia, keskustelua

 
Jos sulla on hyvä vahvistin niin miksei sitten Torpedon LIVE tai captor X sinne perään olisi tutuin versio. Itse olen kuitenkin päätynyt korvaamaan vahvistimen HX Stompilla ja sen edessä mulla on polkimia.
Jos haluaa vahvistimen pois ketjusta niin sitten sieltä Mooerista Strymoniin on lompakon mukaan vaihtoehtoina.
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Durty
21.09.2020 15:23:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mooerin Preamp Live.
 
iku13
21.09.2020 16:41:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitellu viime vuodet bilebändikeikkaa Amplifirebox suoraan linjaan + IEM. Itellä toimii ja on edes vähän sitä putkivahvari-fiilistä ja dynamiikkaa.
 
Saa kiljua - Päiväkännit (poppipunkkia) http://bit.ly/paivakannit
Kyllikki
21.09.2020 16:45:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pedaalilautaan kiinni viimeiseksi Two Notes Torpedo CAB M.
 
Laitteesta löytyy putkipääte-, kaappi- ja mikkisimulaattorit, XLR-lähtö tiskiin, josta monitorointi kuulokkeisiin tai lavamonitoreihin. Ainut miinus mielestäni se, että laite ei ole stereo, mutta eipä sekään välttämätöntä ole.
 
https://www.thomann.de/fi/two_notes … 6wIVD5OyCh3fzAWBEAQYASABEgJsM_D_BwE
 
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
Entropia666
21.09.2020 17:09:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FastEddie: Tälläistä olen käyttänyt covid aikana kotona; pääteaste-, kaappi-ja mikkimallinnin.
 
https://www.nuxefx.com/solid-studio.html
 
Ei ole hinnalla pilattu ja käy kuin väärä raha.
Saman tyyppinen härpäke löytyy myös Strymonilta.

 
Mulla on myös tää kotona ja on ollut myös Mooerin Radar. Plussaa tossa Nuxissa on XLR-lähtö, mac yhteensopivuus, 9V virta ja suhteellisen vähän nappeja. Ne vakioimpulssit ei herätä hirveesti luottamusta, mutta ne voikin kätevästi korvata omilla. Tuokin kuitenkin pölyttyy hyllyssä, kun läppäriltä voi laittaa samat impulssit ja paremmat kaappimallinnukset.
Tami
21.09.2020 18:59:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllikki: Pedaalilautaan kiinni viimeiseksi Two Notes Torpedo CAB M.
 
Laitteesta löytyy putkipääte-, kaappi- ja mikkisimulaattorit, XLR-lähtö tiskiin, josta monitorointi kuulokkeisiin tai lavamonitoreihin. Ainut miinus mielestäni se, että laite ei ole stereo, mutta eipä sekään välttämätöntä ole.
 
https://www.thomann.de/fi/two_notes … 6wIVD5OyCh3fzAWBEAQYASABEgJsM_D_BwE

 
Onkos tuosta kokemuksia elävästä elämästä tilanteesta jossa laudassa on vain "perinteisiä" polkimia (säröjä yms), jolloin ahtaasti katsottuna etuvahvistin jää ketjusta puuttumaan.
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «