Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulahumbuckerin tunkkainen alapää
1 2 3 4
Acelera
20.09.2020 15:56:43 (muokattu 20.09.2020 16:54:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin. Arvokkaat DiMarzion kaulahumpparit vaihdettu alkuperäisten tilalle, mutta ongelma on soundin kanssa, diskanttipuoli kuulostaa hyvältä, mutta bassopuoli tunkkainen. Oon koittanu jotain naparuuvien säätöjuttuja mutta enpä oo päässy pitkälle. Et jos jotain vinkkiä sais, ku ihan kaikkea ei jaksais ite pähkäillä.
 
Kiitos ja anteeks.
 
elon arska
20.09.2020 16:07:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile laskea bassopuolta mikin kiinnitysruuvista, jospa hieman selkeentysi soundi.
 
Noin muuten noi ruuvien vääntelyt ovat melkoista hienosäätöä ja ovat riittämättömiä muuttamaan soundia, jos syy on mikin EQ:ssa.
 
no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio
htm
20.09.2020 16:08:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse vaihdoin Tele Customiin 500K potikan 250K tilalle, tuli kirkkautta tunkkaseen humppariin.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Kefiiri
20.09.2020 16:24:35 (muokattu 20.09.2020 16:25:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elon arska: Kokeile laskea bassopuolta mikin kiinnitysruuvista, jospa hieman selkeentysi soundi.
 
Noin muuten noi ruuvien vääntelyt ovat melkoista hienosäätöä ja ovat riittämättömiä muuttamaan soundia, jos syy on mikin EQ:ssa.

 
Justiin näin, laskee vaan bassopuolta reilusti kauemmas kielistä ja jos sointi ohenee liikaa niin ruuvaa takaisin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Acelera
20.09.2020 16:52:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos, kokeillaan tuolla.
 
Acelera
20.09.2020 16:57:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Itse vaihdoin Tele Customiin 500K potikan 250K tilalle, tuli kirkkautta tunkkaseen humppariin.
 
Volume vai tone? Mulla kahden humpparin malli. Muuten en noista mitään tajua, paitsi että volumen pitää olla 500Kohm.
 
McNulty
20.09.2020 17:01:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Acelera: No niin. Arvokkaat DiMarzion kaulahumpparit vaihdettu alkuperäisten tilalle, mutta ongelma on soundin kanssa, diskanttipuoli kuulostaa hyvältä, mutta bassopuoli tunkkainen. Oon koittanu jotain naparuuvien säätöjuttuja mutta enpä oo päässy pitkälle. Et jos jotain vinkkiä sais, ku ihan kaikkea ei jaksais ite pähkäillä.
 
Kiitos ja anteeks.

 
Mikä kitara, mikä mikki? Mikä konkka?
Onko muulle elektroniikalle tehty mitään?
 
moving in stereo
Metalkallo
20.09.2020 17:22:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Acelera: Volume vai tone? Mulla kahden humpparin malli. Muuten en noista mitään tajua, paitsi että volumen pitää olla 500Kohm.
 
Volumen ei ole pakko olla humppareissa 500k se voi hyvin olla tuo 250k vaikka, jos tarttee tummentaa sointia. Volume potikka yleensä vaikuttaa enemmän kuin tone noissa arvoissa, mutta tonenkin arvoa vaihtamalla saa hieman hienosäädettyä kirkkaammaksi tai tummemmaksi.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
parek
20.09.2020 18:00:43 (muokattu 20.09.2020 18:04:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kaulamikissä mielestäsi liikaa alapäätä? Jos se on se ongelma, niin kolvaa kaulamikin kuuman johdon jatkeeksi esim. 0,047uf konkka leikkaamaan alapäätä. Itse teen tämän humbucker kitaroihini aina. Viimeksi eilen juuri hankkimaani Gibsoniin. Arvo vaihtelee 0,047 ja 0,022 väliltä, riippuen millainen balanssi mikeissä on.
 
Tästä modista käytetään englanninkielessäkin termiä "demud", eli mutaisuuden poisto.
 
Mun mielestä humbuckerit mitkä on suunniteltu setiksikin on silti lähes aina epäbalanssissa ton suhteen. Kaula on lähes aina liian tunkkainen ja bassoinen tallamikkiin verrattuna. Tämä korjaus fiksaa sen aina.
 
Acelera
20.09.2020 18:01:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Mikä kitara, mikä mikki? Mikä konkka?
Onko muulle elektroniikalle tehty mitään?

 
Schecter C-6 Plus, tallamikkinä DMT Vinnie Moore ja yhdessä DiMarzio Norton, kaulassa PAF-tyylisiä, 4 erilaista. Konkassa lukee 223J eli luulisin sen olevan 0.022UF 22NF eli se, mitä DiMarzio suosittelee, volumepotikka on 500Kohm. Mikinvalintakytkin on ESP:n mini toggle.
 
parek
20.09.2020 18:06:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.seymourduncan.com/blog/ … od-squad-muddy-sounding-neck-pickup
 
Acelera
20.09.2020 18:11:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä, millä ihmeellä oon saanu tuosta tallahumpparista mieleisen soundini, mutta ruuvasin myös kaulamikin lähes kieliin kiinni, niin tuntuu toimivan.
 
McNulty
20.09.2020 18:16:03 (muokattu 20.09.2020 18:19:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Acelera: Schecter C-6 Plus, tallamikkinä DMT Vinnie Moore ja yhdessä DiMarzio Norton, kaulassa PAF-tyylisiä, 4 erilaista. Konkassa lukee 223J eli luulisin sen olevan 0.022UF 22NF eli se, mitä DiMarzio suosittelee, volumepotikka on 500Kohm. Mikinvalintakytkin on ESP:n mini toggle.
 
Siis onko sinulla useampi samanlainen kitara vai miten? Vai onko sulla 6 eri humbuckeria yhdessä skebassa? :)
 
Voit tosiaan kokeilla tuota o0o:n tarjoamaa konkkatemppua pelkkään kaulamikkiin. Eli tosiaan kaulamikin kuumaan langan ja mikkivalitsimen navan väliin esim. 47nF (0.047uF) konkka.
 
Se voi itseasiassa olla parempikin ratkaisu kun lähteä vaihtamaan tone-potikkaa tai sen konkkaa (koska se vaikuttaa myös tallamikkiin).
 
Les Paul-mallisessa kitarassa kaula- ja tallamikin keskinäisiä eroja on helpompi korjailla esim. konkkaa vaihtamalla (esim. 0.022uF:n tilalle 0.015uF tms.) kun sen voi tehdä vain kaulamikin tonelle (ja volumelle). Tällöin tallamikillä saa säilyttää 0.022uF:n.
 
Mutta jos tuntuu että tuo 0.022uF leikkaa tallamikiltäkin liikaa yläkertaa, niin kokeile tuota Lollarin käyttämää 0.015uF konkkaa.
 
PS. Voi kokeilla myös 1M volume ja tone-potikoita perinteisten 500k potikoiden tilalle. Kannattaa muuten mitata ne potikatkin. Moni 500k potikka (varsinkin halvemmat sellaiset) ovat jotain ihan muuta kuin 500k. Esim. 430k ei ole 500k :D
 
moving in stereo
Acelera
20.09.2020 18:31:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

4 tollasta Schecteriä löytyy, ei sentään kaikki mikit yhessä kitarassa :)
 
Kokeilen nyt kaikkiin tota kaulamikkiä lähelle kieliä ja sitte tota konkkakikkaa, jos vielä tuntuu että tarvii.
 
KIITOKSET!
 
McNulty
20.09.2020 18:35:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Acelera: 4 tollasta Schecteriä löytyy, ei sentään kaikki mikit yhessä kitarassa :)
 
Kokeilen nyt kaikkiin tota kaulamikkiä lähelle kieliä ja sitte tota konkkakikkaa, jos vielä tuntuu että tarvii.
 
KIITOKSET!

 
Pieni huomautus tuosta kaulamikistä lähellä kieliä on tosin paikallaan.
Muista että magneettinen kenttä vetää kieliä ja voi aiheuttaa vireongelmia, kun kaulamikki on liian lähellä kieliä.
 
Tallamikin kohdalla ongelma ei ole niin paha, koska kieli värähtelee pienempää liikettä lähempänä tallaa kuin kaulamikin kohdalla.
 
moving in stereo
Acelera
20.09.2020 19:30:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, voipi vaikuttaa vireeseen, mutta ei mun soitossa oo niin tarkkaa. Luulenpa, että noi kaikki on EQ:ltaan niin erilaisia suhteessa tallamikkiin, että tilaan noi konkat ja tinailen kiinni. Sellainen kysymys vielä, että onko enemmän mikrofaradeja, mitä isompi EQ-ero alunperin, ettei tarvii niin paljoa hinkata?
 
Kefiiri
20.09.2020 19:52:40 (muokattu 20.09.2020 19:54:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä pienempi uF-lukema, sitä ohuempi sointi jos konkka kytketään mikrofonin perään. Kyllä se voi kokeiluhommiksi mennä. Kokeilitko sitä että ruuvaat mikkiä vaan bassokielten puolelta kauemmas kielistä?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Acelera
20.09.2020 20:06:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uraltonesta laaja valikoima konkkia kokeiluun :)
Kokeilin joo basso- ja diskanttipuolen korkeuseroja, kaks kitaraa sain jo sen puolesta balanssiin, että konkka korjaa loput EQ-epätasapainot. 4-6mm päässä kielistä noi säädetyt kaulamikit ja bassopääty 2mm korkeammalla.
 
parek
20.09.2020 20:11:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on yleisimmin ollut joko 33nf tai 22nf konkat mun kitaroiden kaulahumppareissa kiinni. Nichicon konkkia Uraltonelta, 0,40€ kpl. Ei ole hinnalla pilattu modaus ja soundiin tolla on million dollar vaikutus.
 
Kefiiri
20.09.2020 20:13:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Acelera: Uraltonesta laaja valikoima konkkia kokeiluun :)
Kokeilin joo basso- ja diskanttipuolen korkeuseroja, kaks kitaraa sain jo sen puolesta balanssiin, että konkka korjaa loput EQ-epätasapainot. 4-6mm päässä kielistä noi säädetyt kaulamikit ja bassopääty 2mm korkeammalla.

 
Okei... me vissiin ajatellaan ilmaisu "korkeus" jotenkin eri päin mutta hyvä jos sointi on kohentunut.
 
Konkat ovat onneksi halpoja, kokeilu ei vie vararikkoon .)
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «