Aihe: Ensimmäinen sähkökitara?
1
Kenttäjumala
17.09.2020 13:22:27
Eli, olen täysi noviisi, mitä tulee kitaroihin!
Itsellä on tällä hetkellä akustinen teräskielinen Fender, jota on tullut "soiteltua" noin 2 vuotta välillä enemmän ja välillä vähemmän aktiivisesti.

olen miettinyt myös sähkökitaran ostamista siihen rinnalle, mutta mallit ja ominaisuudet ovat itselle outoja, ja täten joudun nojaamaan paljon kokeneempien mielipiteisiin ja neuvoihin

Sähkökitaraa olen miettinyt esimerkiksi siitä syystä, että minä soittajana

-opin huomattavasti paremmin näkemällä esteettömästi kielille ja kaulalle, ja akustisessa kaikukoppa aiheuttaa ainakin vielä vaikeaa asentoa tästä syystä (sähkökitaran saa siis lähemmäksi kroppaa, jolloin tämä ongelma lievenee)

-pienet lyhyet kädet, ennen kaikkea sormet, joten kaulan olisi mielestäni hyvä olla ohut

eli kitara saisi olla "sopivan pieni"

musiikista ja kitaransoitosta paremmin perillä oleva ystäväni suositteli minulle etsittäväksi esimerkiksi "Fender squier stratocaster" mallista kitaraa kertomieni "ominaisuuksien" varjolla

Eli painotan kitaralle sopivaa koko mutta ennenkaikkea soitettavuutta :)

onko kenties tuo "fender squier stratocaster" oikea suunta myös muiden harjaantuneiden soittajien mielestä ?

Ehdotuksia, vinkkejä, perusteltuja mielipiteitä, sekä muita tämän asian läpikäyneitä ajatuksia ja kokemuksia tulemaan

Kiitos ja kumarrus
juhahay
17.09.2020 20:00:17
Periaatteessa noin, mutta älä lukitse itseäsi pelkästään fender squirer merkkisiin kitaroihin. Suunilleen samanmuotoisia on markkinoilla useilta eri valmistajilta, kokeile niitä liikkeissä, mahdollisesti joku niistä istuu syliisi erityisen hyvin!
Kenttäjumala
17.09.2020 21:20:26
no juu, tästä vaan puhuttiin että olisi vähän kuin "kitaroiden corolla" eli yuksi älyttömän hyvä vaihtoehto, mutta eipä muuta kun liikkeeseen käpälöimään :)
Kefiiri
17.09.2020 21:44:21
Kenttäjumala: no juu, tästä vaan puhuttiin että olisi vähän kuin "kitaroiden corolla" eli yuksi älyttömän hyvä vaihtoehto, mutta eipä muuta kun liikkeeseen käpälöimään :)

Kyllä Strato on ehdottoman ergonominen kitara, kaverisi puhuu ihan asiaa.
En ole musiikin asiantuntija.
peteihis
17.09.2020 23:26:45 (muokattu 18.09.2020 11:43:52)
Jos kitaran koko on merkitsevä asia, niin kannattaa vilkaista tätä: https://guitargearfinder.com/guides … imate-guide-to-guitar-scale-length/

Eli Stratocaster & al. on noista normikokoisista kaikista pitkäskaalaisin. Les-Paul tyyppinen on vähän lyhyempi ja jotkut vielä sitäkin lyhyempiä. Vaikka erot ovat suhteessa melko pieniä, tuolla saattaa olla vaikutusta soittomukavuuteen(kin) vapailta kieliltä ja alemmlta nauhoilta.

Joku B.C.Rich taas tekee Straton skaalalla mutta otelauta on (pienen) aavistuksen leveämpi kuin perinteinen malli. Itselleni, aika pitkä sormiselle, leveyttä oli sopivasti että toi tuntumaan selkeyttä.

Toisaalta kun soittelee monenlaisia kitaroita, kokovaihteluunkin tottuu, jos nyt ei mennä ihan äärimmäisyyksiin
.
weelie
18.09.2020 15:01:34 (muokattu 18.09.2020 15:06:34)
Kenttäjumala: no juu, tästä vaan puhuttiin että olisi vähän kuin "kitaroiden corolla" eli yuksi älyttömän hyvä vaihtoehto, mutta eipä muuta kun liikkeeseen käpälöimään :)

Stratocaster on maailman myydyin sähkökitaramalli, eikä suotta. Fender on se alkuperäinen merkki, ja Squier Fenderin halpamallisto. Eli ihan järkevä vinkki, mielestäni. Itselläni oli Squier Bullet, joita sai ainakin silloin satasella (noin 10v sitten), omani tosin käytetty ammattilaisella tuunattavana, ja se oli ihan keikkakelpoinen soitin (se oli ehkä 10. sähkökitarani, ja myöhemmin myydessä ei tuo soitin ollut arvoaan menettänyt). Kaverillani (joka varsinaisesti soittaa bassoa bändeissä) on yhä nauhoituksia varten Squier Bullet stratocaster, jonka ostimme 70 eurolla käytettynä, kelpo peli, toimii!

Monipuolisin lienee sellainen jossa on tuplakelainen tallamikki (mallia HSS, eli humbucker - single - single), kuten tämä: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … -Strat-HSS-sahkokitara-Arctic-White

Squierilla on toki kalliimpia ja ehkä selvästi parempiakin. Itselläni on ollut Classic Vibe -malleja myös, ne maksavat ehkä 350-400€, mutta nykyisin kuulemma tehdään Indonesiassa, ja omani ovat olleet kiinalaisia, enkä tiedä ovatko uudemmat Indonesialaiset yhtä hyviä.

Mutta nykyään halpojenkin soittimien laatu on pääsääntiöisesti melko hyvää. Kannattaa opetella säätämään soittimensa, niin että se on helppo ja hyvä soittaa.
http://pickingjjcale.blogspot.com/
Henri Henri Olavi
18.09.2020 19:35:56
Mun pieneen käteen ja sormiin jotkut halpis-Ibanezit ovat olleet hyviä.
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Kenttäjumala
20.09.2020 13:36:14
paljon hyvää tietoa :P kiitän kovasti -> nyt myös tutkimaan noita linkkejä :)
weelie
22.09.2020 10:14:36 (muokattu 22.09.2020 10:27:39)
Toki voi olla toisilla huonoja kokemuksia Squier Bulletista, omani perustuu oikeastaan vain pariin Bullet-kitaraan jotka olen ostanut ja mitä silloin olen liikkeessä kokeillut (tästä on lienee 5 vuotta aikaa). Aluksihan Bulletit oli hardtail ja runko ei ollut kokopuuta, omani olivat tätä myöhempää settiä, jossa kokopuinen runko ja kampitalla. Kaulat olivat hyviä kummassakin, toista on soitettu ihan tehdasosin (se on kaverillani), mutta omaani tehtiin paljon muutoksia (vaihdettiin muistaakseni mikit, virittimet, nauhoja vähän hiottiin, kaula lakattiin uusiksi jne.).

Toki pääsääntöisesti kannattaa laittaa rahaa niin paljon kuin on, se toiseksi halvin voi olla parempi vaihtoehto kuin se halvin, joka penniä ei kannata säästää vaan ostaa se joka tuntuu parhaalta. Mutta mielestäni halvoissakin on hyviä nykyisin, ja kalliissa ei niin hyviä. Tämä on hieno aika ostella ensisoitintaan. Jos liikkessä käy, kyllä lähes aloittelijakin kyllä huomaa sen jos nauhan päät töröttää, kielet on liian korkealla, virittimet ei toimi jne.... niin ja että soitin muuten miellyttää silmää.

Stratocasterin tallamikki on mielestäni usein ponneton. Humbucker toimisi varmaan paremmin. Itselleni se vaan näyttää väärältä, joten aina ollut yksikelainen tallamikkinäkin. Periaatteessa humbucker on häiriöttömämpi, eli sitä voi soittaa suuremmalla säröasteella (jota hevi kaipaa). Yksi kikka (perinteisellä Stratolla jossa tone ei toimi tallamikille), jonka voi tehdä jos on yksikelainen tallamikki, on vaihtaa tallamikki keskimikin paikalla (siis kolvaamatta mitään uusiksi, van ruuvata mikit irti ja vaihtaa paikkaa), näin saa tone-potikan toimimaan tallamikille ja keskimikki on ilman tonea... parempi mielestäni näin päin!
http://pickingjjcale.blogspot.com/
Kefiiri
22.09.2020 14:39:03
weelie: Toki pääsääntöisesti kannattaa laittaa rahaa niin paljon kuin on, se toiseksi halvin voi olla parempi vaihtoehto kuin se halvin, joka penniä ei kannata säästää vaan ostaa se joka tuntuu parhaalta. Mutta mielestäni halvoissakin on hyviä nykyisin, ja kalliissa ei niin hyviä. Tämä on hieno aika ostella ensisoitintaan.

Kyllä tosiaan soittamisen alkuun pääsee ilahduttavan pienellä rahallisella panostuksella. Käytetyn, ihan toimivan Squierin voi saada pitkästi alta satasella. Se tosin jo vaatii hieman tarjonnan seuraamista.
En ole musiikin asiantuntija.
pappasfin
23.09.2020 13:56:04 (muokattu 23.09.2020 14:50:27)
Squieria enemmin mä ainakin kattelisin Yamaha Pacifica sarjan sähkökitaroita.
Sanoisin, että tuo Yamaha on laadultaan tasapainoisempi kuin Squier (tämä vain mun mielipide sitten).

Eli älä osta nyt ainakaan heti verkkokaupasta vaan käy katsastamassa PK seudun liikkeet ja tuo Yamaha Pacifica sarja, mitä se sinulle tarjoaa.

Sellainen pieni vinkki, että jos mietit mikitystä niin ehkä monipuolisuuden nimissä SSH variaatio olisi kätevä sulle eli kaulassa single, keskellä single ja tallassa humppari-mikki, näin saat sitten vähän monipuolisempaa soundia pihalle kitarasta.

Esimerkkinä Pacificasta vaikkapa https://www.f-musiikki.fi/kitarat-j … trans-black-sahkokitar-pac212vfmtbl

Sarjasta löytyy satku halvempaa versiota ja sitten useamman satkun kalliimpaa versiota.
Jos sulla on käytössä enemmän rahaa niin sarjan 611 ja 612 löytyy sitten vähän parempaan menoon ;D

Mitä itse omistanu myös Yamahan sähkiksen ja käpistelly noita useampaan otteeseen niin sen perusteella suosittelen ainakin kokeilemaan.
PappaSFin
Sjömanni
28.09.2020 00:30:05 (muokattu 28.09.2020 00:31:24)
Ehdotan Squier Classic Vibe Telecasteria, jos ohkoista kaulaa pitää olla. Oli tuo jonkun aikaa ja hyvähän se oli. Itse en koskaan myy sen tilalle tullutta Tokain TST-50 Modern Stratoa pois.

https://viikingmusic.com/fi/tokai-t … iIteE0Ufd9T4v-0E_f_oJBoC7ggQAvD_BwE
Loppu on seurausta. Lion # 79
rintapek
28.09.2020 10:26:09

pappasfin:
Eli älä osta nyt ainakaan heti verkkokaupasta vaan käy katsastamassa PK seudun liikkeet

Mä vedän nykyisellään pientä musaryhmää ja siitä syystä kätteni läpi on kulkenut täs vuoden mittaan useitakin skittoja, pääasiassa budjettiakustisia. Kun aloitin niin yhdeltä jo lopettaneelta aloittajalta oli jääny kerhohuoneeseen "kitaristin aloituspaketti" Kuitin mukaan hinta tammikuussa 2019 oli 299,-
Paketissa just Pacifica (PAC012) ja pieni vahvistin. Jammut yleensä on tasalaatuisia ja varma valinta mutta tää yksilö ei. Kaulaongelmainen kapistus oli sattunut kohdalle ja se olis silloin pitäny käydä vaihtamassa/korjauttamassa mut en ollu paikalla neuvomassa. Tuon saaminen toimivaksi jos mahdollista vaatii kumminkin paljon enemmän duunia mitä minä olen arvoltaan satasen (toimivana) skitan eteen tekemään. Pakettiin kuulunutta vahvaria olen nähnyt musanetin torilla myynnissä käytettynä useitakin ruhtinaallisen parinkympin kappalehintaan.
Kolmensadan ostoksesta on siis parissa vuodessa kadonnut arvosta yli 200 ja käsissä on toimimaton strato ja parinkympin vahvistin.
Ei siis niiku olleskaan hyvä juttu aloittavan soittajan kannalta jos noin käy.

Ittelleni edullisista skittakaupoista on jääny käteen Tanglewoodin strato. Kerrassaan mainio vehje, Ostettaessa ihan täydessä iskussa kaikin puolin. Sanoisin, että stratoa joka lantin edestä minkä siitä maksoin. Jos joskus myyn niin saan koska tahansa omani pois mutta miks myisin muutaman kympin voiton toivossa kun sit olis ongelma löytää pikkurahalla yhtä hyvä tilalle?

Käytetyn kaupoissa mä olen ostaessa noudattanut semmoista politiikkaa, että jos nimimerkillä on kymmenen vuotta ikää niin sitä ei o aikanaan perustettu ku$ettaakseen minulta kymmenen vuoden päästä satasen. Sit voi vielä kattella mitä nimimerkki ilmoituksen takana on palstalla vuosien varrella kirjoittanut.

Noilla kriteereillä jos mä nyt olisin ettimässä budjettistratoa niin tosta alkaisin nyt tekemään kauppoja.
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1589360
Ei, en tunne myyjää enkä ole mainostamassa ilmoitustaan mut niinku esimerkkinä.
Kaikki musiikki ei ole humppaa mutta kaikki humppa on musiikkia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)