Aihe: Mikkiä livekäyttöön. | |
---|
|
Ois aika korvata vanha luottokalu AKG D5 jollain toisella dynaamisella mikillä. Koko bändi käyttää korvamonnareita, mutta D5 tuntuu imevän vähän turhan paljon symbaaleita sisään. Tällä hetkellä mietinnässä Senkun e945 tai Audix om5. En kuitenkaan tiedä korjautuuko ongelma mikkiä vaihtamalla, koska jokatapauksessa livetilanteessa rummut on suoraan takana ja mikki ständissä. Eikä yhtään edesauta että tykkään aika suuresta määrästä kompuraa omissa vokaaleissa. Olisikos jollain ehdottaa mikkiä, joka auttais tilannetta mitenkään? Tai onko jollain kyseiset mikit ja Korvamonnarit käytössä että pystyis kertomaan miten kombo toimii? Kiitos! |
Sami_T 18.09.2020 01:06:01 (muokattu 18.09.2020 01:15:11) | |
|
Tilanne ei olennaisesti muutu vaihtamalla mikkiä tosta D5:sta. Laittamalla jonkun kalliimman "hienomman" mikin se todennäköisesti muuttuu jopa huonompaan suuntaan. Pähkäilin joskus tän saman asian parissa ja nauhotin joitakin keikkoja SM58:lla, B58:lla, e935:lla, D5:lla, OM5:lla ja OM6:lla ja en mä niistä keksiny mitään merkittävää eroa ton vuodon suhteen. Vaihtaa konkkamikkiin niin sitten vuotaa vielä enemmän. Leadimikkikanavassa ne pellit tulee suomiolosuhteissa sieltä aina mukana, halus tai ei, ja sille ei voi mitään. Jos on kovin kovakätinen rumpali niin sitä rumpalia itseensä ny voi yrittää ojentaa tai laitella sen pelteihin Cympadeja tai vastaavia tuotteita. Jotkut kasailee jotain pleksiasioita rumpukiskan ympärille, mun mielestä se menee suurimmassa osassa tapauksista jo vähän huumoriosastolle. Kannattaa tehdä analyysiä että mistä kaikkialta muualta sitä vuotoa tulee ja tutkia että olisko niille asioille tehtävissä jotain. Yleensä se korvanappeihin tuleva kihinä on aika monen asian summa. Jos on taustalaulumikkejä niin sieltä sitä yleensä tulee, virvelimikistä vähän lisää ja jos tomit on geitattu huonosti tai ei ollenkaan niin sieltä vielä myös. "Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi |
|
Millä tavalla se muuttuis huonompaan suuntaan? Ja kyseessä pelkästään laulumikki ja sen aiheuttama vuoto, ei mikään muu. Symbadit ja pleksit ei ole vaihtoehto, siks tässä kiinnostus pelkästään siinä mikissä.
Sami_T: Tilanne ei olennaisesti muutu vaihtamalla mikkiä tosta D5:sta. Laittamalla jonkun kalliimman "hienomman" mikin se todennäköisesti muuttuu jopa huonompaan suuntaan. Leadimikkikanavassa ne pellit tulee suomiolosuhteissa sieltä aina mukana, halus tai ei, ja sille ei voi mitään. Jos on kovin kovakätinen rumpali niin sitä rumpalia itseensä ny voi yrittää ojentaa tai laitella sen pelteihin Cympadeja tai vastaavia tuotteita. Jotkut kasailee jotain pleksiasioita rumpukiskan ympärille, mun mielestä se menee suurimmassa osassa tapauksista jo vähän huumoriosastolle. Kannattaa tehdä analyysiä että mistä kaikkialta muualta sitä vuotoa tulee ja tutkia että olisko niille asioille tehtävissä jotain. Yleensä se korvanappeihin tuleva kihinä on aika monen asian summa. Jos on taustalaulumikkejä niin sieltä sitä yleensä tulee, virvelimikistä vähän lisää ja jos tomit on geitattu huonosti tai ei ollenkaan niin sieltä vielä myös. |
Sami_T 18.09.2020 01:18:02 (muokattu 18.09.2020 01:20:02) | |
|
Ylijäämärämä: Millä tavalla se muuttuis huonompaan suuntaan No sillä tavalla että se "parempi" mikki on sitten melkein järjestäen konkka (poisl. KSM8) ja ne vuotaa vielä huomattavasti enemmän. Päivitin tohon aikasempaan kirjotukseeni vielä omia nauhoituskokeiluita vähän kaikenlaisilla vehkeillä. "Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi |
|
onks OptoGate vuonna 2020 ihan obsolate-ratkaisu? muistelen jäsen stnprkl:n sanoneen näin jossain... "Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta |
|
Tuota.. alotuksessa puhuin dynaamisesta, en konkasta. Toisekseen kiinnostus on mikrofonin herkkyydessä, ja kuinka paljon esim. om5 hyperkardioidi suuntakuvio vaikuttaa verrattuna senkun ja akg superkardioidiin livenä, varsinki ku e945 ja om5 molemmat vaatii huomattavampaa lähinkontaktia mikkiin, ku D5, mutta onko sillä väliä jos signaali on voimakkaasti kompressoitu. Sami_T: No sillä tavalla että se "parempi" mikki on sitten melkein järjestäen konkka (poisl. KSM8) ja ne vuotaa vielä huomattavasti enemmän. Päivitin tohon aikasempaan kirjotukseeni vielä omia nauhoituskokeiluita vähän kaikenlaisilla vehkeillä. |
|
Korvamonnareiden kanssa en tykänny yhtään. Oishan meillä monnaritiskissa gate, mut soundi muuttuu joka kerta ku avaa suunsa ja gate aukee, alko käymään vaan ärsyttäväks. Danko: onks OptoGate vuonna 2020 ihan obsolate-ratkaisu? muistelen jäsen stnprkl:n sanoneen näin jossain... |
Sami_T 18.09.2020 01:38:50 (muokattu 18.09.2020 01:40:30) | |
|
No leadlaulumikkiin ei mun nähdäkseni voi laittaa minkäänlaista gatea. Mutta jos puhutaan muista asioista niin: Optogate on mun nähdäkseni sellanen vuosimallia 2005 ratkaisu. Melkein kaikista nykysistä edullisistakin digimiksereistä löytyy taajuussäädettävä hyvä gate niin mä en ainakaan keksi mitään syytä miks asia pitäis toteuttaa erillisellä murkulalla mikrofonin persiissä. Optogatessa on kans erittäin häiritsevää se että se vaimentaa aina on/off tyylisesti 16 dB tai enemmän. Kuulostaa mun ja monen muunkin mielestä erittäin häiritsevältä etenkin nappikuunteluissa silloin kun kanava aukeaa. Mieluummin kyhää sinne mikseriin sellasen gaten että se hiipii pikkuhiljalleen kiinni ja ei vaimenna kuin jonkun 6 dB niin se häiritsee paljon vähemmän. "Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi |
|
Sami_T: No leadlaulumikkiin ei mun nähdäkseni voi laittaa minkäänlaista gatea. Mutta jos puhutaan muista asioista niin: Optogate on mun nähdäkseni sellanen vuosimallia 2005 ratkaisu. Melkein kaikista nykysistä edullisistakin digimiksereistä löytyy taajuussäädettävä hyvä gate niin mä en ainakaan keksi mitään syytä miks asia pitäis toteuttaa erillisellä murkulalla mikrofonin persiissä. Optogatessa on kans erittäin häiritsevää se että se vaimentaa aina on/off tyylisesti 16 dB tai enemmän. Kuulostaa mun ja monen muunkin mielestä erittäin häiritsevältä etenkin nappikuunteluissa silloin kun kanava aukeaa. Mieluummin kyhää sinne mikseriin sellasen gaten että se hiipii pikkuhiljalleen kiinni ja ei vaimenna kuin jonkun 6 dB niin se häiritsee paljon vähemmän. ottaapi tästä plussan: + "Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta |
|
Ylijäämärämä: kuinka paljon esim. om5 hyperkardioidi suuntakuvio vaikuttaa verrattuna senkun ja akg superkardioidiin livenä, varsinki ku e945 ja om5 molemmat vaatii huomattavampaa lähinkontaktia mikkiin, ku D5, mutta onko sillä väliä jos signaali on voimakkaasti kompressoitu. Mun nähdäkseni dynaamisissa mikeissä sillä suuntakuviolla ei oo ton vuodon kannalta mitään suurta merkitystä. Jos vuoto tulee D5:lla häiritsevän lujaa niin vaikka sen vaihtais mihinkä tahansa vehkeeseen niin ero ei ole niin merkittävä että ongelma poistuis. Ärhäkkä kompressointi tekee sen että se vuodon määrä nousee mutta vain silloin kun _ei_ lauleta. Se nyt on selvä että mitä lähempää/lujempaa laulaa niin sitä enemmän sinne kanavaan tulee laulua ja vähemmän kaikkea muuta. Kannattaa ottaa se tuttu ja turvallinen D5 ja haalia jostain mieluinen verrokkivehje ja nauhottaa molemmilla pätkä sitä leadlaulukanavaa. Niitä pätkiä kun kuuntelee niin sieltä se totuus paljastuu. "Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi |
|
Ite kyllä huomaan suuria eroja suuntakuvioiden välillä. En näe miten äänitys auttais tilannetta mitenkään, koska samalla tavalla asiaa voi tutkia vaihtamalla mikkiä esim. treeneissä. Pointti ois nyt että joku jolla ois kokemusta, eikä pelkkää mutua asiasta vastais. Sami_T: Mun nähdäkseni dynaamisissa mikeissä sillä suuntakuviolla ei oo ton vuodon kannalta mitään suurta merkitystä. Jos vuoto tulee D5:lla häiritsevän lujaa niin vaikka sen vaihtais mihinkä tahansa vehkeeseen niin ero ei ole niin merkittävä että ongelma poistuis. Ärhäkkä kompressointi tekee sen että se vuodon määrä nousee mutta vain silloin kun _ei_ lauleta. Se nyt on selvä että mitä lähempää/lujempaa laulaa niin sitä enemmän sinne kanavaan tulee laulua ja vähemmän kaikkea muuta. Kannattaa ottaa se tuttu ja turvallinen D5 ja haalia jostain mieluinen verrokkivehje ja nauhottaa molemmilla pätkä sitä leadlaulukanavaa. Niitä pätkiä kun kuuntelee niin sieltä se totuus paljastuu. |
|
Moi. Ylijäämärämä: Pointti ois nyt että joku jolla ois kokemusta, eikä pelkkää mutua asiasta vastais. Jos kotimaisten asiantuntijoiden kommentit, kokemus ja asiantuntemus eivät tuota toivottua/haluttua vastausta, aina on liveäänentoistohaasteita ruotiessa vaihtoehtona prosoundweb-foorumi. Tässä tapauksessa jo pelkkä haku tuottanee jo ihan tarpeeksi informaatiota, voipi olla ettei n:ttä kertaa ihan jokainen jaksa enää vastata ;). Koska niin ongelma kuin sen ratkaisu(t)kin ovat kuitenkin yhtä suoraviivaisia kuin ikiaikaisiakin, samat vastaukset kuin tässä viestiketjussa on jo useamman vastaajan toimesta esitetty saat foorumista ja sen käyttäjäkunnan mittakaavasta riippumatta. T:Samuli |
|
Tuota. Mihänän en tiedä mitään livevehkeistä muutakuin kantapään kautta opittua, laulaakaan en osaa, mutta... Eikös olisi kaikkein yksinkertaisinta vetää kuuntelusta raakasti kaikki yli 5kHz pois ? Tällöin ollaan lähellä vanhojen putkiradioiden taajuuskaistaa eikä niiden puheen / laulun toistossa ole mitään merkittävää vikaa. Pellit jäänevät tuolla tavalla aikalailla jo pois. Toki se muuttaa kuuntelukokemustasi. Mutta niin muuttaa kulmat-korvamonitorit -siirtymä muutenkin. Jakotaajuudella ja jaon jyrkkyydelläkin kannattaa pelata. Voihan olla että 3kHz ja 6dB / oktaavi tuottaa mukavamman äänikuvan kuin 5kHz ja 24dB/oktaavi. Tai päinvastoin. Kannattaisi ainakin kokeilla. Ei maksa kuin vähän vaivaa (olettaen että se kuuntelu on jonkin digi-ihmeen läpi mitä pystyy säätämään joka välistä). Antikitarasankari. Siis basisti. |
xerxes 18.09.2020 09:23:02 (muokattu 18.09.2020 09:24:30) | |
|
----------------------------------- Relax. Prediction is very difficult, especially about the future. |
|
Ylijäämärämä: Ite kyllä huomaan suuria eroja suuntakuvioiden välillä. En näe miten äänitys auttais tilannetta mitenkään, koska samalla tavalla asiaa voi tutkia vaihtamalla mikkiä esim. treeneissä. Pointti ois nyt että joku jolla ois kokemusta, eikä pelkkää mutua asiasta vastais. Sä et ehkä tiedä, että SamiT:n ei tarvitse tässä asiassa mutuilla. Ja hei, äänitä sitä mikkikanavaa oikeasti ja havannoi itse. Saatat päästä samaan lopputulokseen. |
|
Lähtökohtaisesti paljon kompressoria ja kardioidi (superhertta)-suuntakuvioinen mikki nostavat vuotoa reilusti varsinkin silloin kun laulajan pää ei ole vaimentamassa. Jos olet muuten tyytyväinen D5:een, niin voisit kokeilla tuon herttaversiota D5C. |
|
Kompressointi aiheuttaa enemmänki ongelmia 2-3k alueella jos rumpali crashaa rideä yhtään. Tähän on vaikuttanu eniten venueiden akustiikka, siksi mietin pelkästään mikin suunnasta ongelmaa. s151669: Tuota. Mihänän en tiedä mitään livevehkeistä muutakuin kantapään kautta opittua, laulaakaan en osaa, mutta... Eikös olisi kaikkein yksinkertaisinta vetää kuuntelusta raakasti kaikki yli 5kHz pois ? Tällöin ollaan lähellä vanhojen putkiradioiden taajuuskaistaa eikä niiden puheen / laulun toistossa ole mitään merkittävää vikaa. Pellit jäänevät tuolla tavalla aikalailla jo pois. Toki se muuttaa kuuntelukokemustasi. Mutta niin muuttaa kulmat-korvamonitorit -siirtymä muutenkin. Jakotaajuudella ja jaon jyrkkyydelläkin kannattaa pelata. Voihan olla että 3kHz ja 6dB / oktaavi tuottaa mukavamman äänikuvan kuin 5kHz ja 24dB/oktaavi. Tai päinvastoin. Kannattaisi ainakin kokeilla. Ei maksa kuin vähän vaivaa (olettaen että se kuuntelu on jonkin digi-ihmeen läpi mitä pystyy säätämään joka välistä). |
|
Tottakai se on mutuilua jos keskitykään kaikkeen maholliseen taustaan, eikä siihen yhteen ongelmaan jonka tuon esiin. Mulla on korvat päässä ja aivan hyvin pinpointannu ongelman, kysymys onkin vain eri mikrofonien käyttäytymisestä yhdessä tilanteessa ja mikä toisi haluttua muutosta, jos mikään. sepisti: Sä et ehkä tiedä, että SamiT:n ei tarvitse tässä asiassa mutuilla. Ja hei, äänitä sitä mikkikanavaa oikeasti ja havannoi itse. Saatat päästä samaan lopputulokseen. |
|
Sentään kollegoilta kysyessä saa konkreettisia vastauksia ja ehdotuksia mikeistä, tosiaan ajattelin jos täällä olisi joku, joka on paininut nimenomaan tämän ongelman kanssa, ettei tarvitsisi haalia kymmentä eri mikkiä testiin, vaan pystyis rajata sen pariin/kolmeen. basisti1971: Moi.
Jos kotimaisten asiantuntijoiden kommentit, kokemus ja asiantuntemus eivät tuota toivottua/haluttua vastausta, aina on liveäänentoistohaasteita ruotiessa vaihtoehtona prosoundweb-foorumi. Tässä tapauksessa jo pelkkä haku tuottanee jo ihan tarpeeksi informaatiota, voipi olla ettei n:ttä kertaa ihan jokainen jaksa enää vastata ;). Koska niin ongelma kuin sen ratkaisu(t)kin ovat kuitenkin yhtä suoraviivaisia kuin ikiaikaisiakin, samat vastaukset kuin tässä viestiketjussa on jo useamman vastaajan toimesta esitetty saat foorumista ja sen käyttäjäkunnan mittakaavasta riippumatta. T:Samuli |
|
Ylijäämärämä: Sentään kollegoilta kysyessä saa konkreettisia vastauksia ja ehdotuksia mikeistä, tosiaan ajattelin jos täällä olisi joku, joka on paininut nimenomaan tämän ongelman kanssa, ettei tarvitsisi haalia kymmentä eri mikkiä testiin, vaan pystyis rajata sen pariin/kolmeen. Olet tainnut saada vastauksia henkilöiltä joilla on ehkäpä tuhansien keikkojen kokemus, mutta jos vastaus ei ole mieleinen niin ei niistä tarvitse välittää... |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|