Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Särön rakentaminen
1 2
ChefSven
16.09.2020 15:00:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko miten tavallista rakentaa säröä pelkän clean kanvan päälle?
Oon koittanu boostata särökanavaa yms. Mut tuntuu et kaikkein paras vaihtoehto on vain käyttää vahvistimen clean kanavaa ja pistää purkkia väliin.
 
Laulava Kylätohtori
16.09.2020 15:18:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän tuo ihan tavallista ole. Itse taas tykkään boostata vahvarin säröä, mutta makuasioitahan nämä ovat, eikä yhtä oikeaa tapaa ole.
 
Ehkäpä sulla on vääränlainen vahvari, etkä siksi saa kaipaamaasi soundia boostaamalla. Ongelma voi myös olla missä tahansa signaaliketjun osassa. Tai sitten ongelmaa ei ole ja tykkäät vaan spedusäröistä enemmän.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
ChefSven
16.09.2020 16:13:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Boss ht 20 studio nuppi tosiaan kyseessä. Voi olla että en vain osaa boostata oikein.
Boss gt 100 multiefektillä (4 kaapelilla) koittelin rakentaa vahvistimen omien säröjen päälle äänimaailmaa, mutta totesin, että clean kanavan päälle rakentaminen toi oikein mieluisan ja puhtaamman lopputuloksen omiin korviin, se kai se pääasia on.
 
hallu
16.09.2020 16:52:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No varmaan hyvinkin tavallista. Saattaa olla, että cliinin kanavan päälle toimii paremmin etuastetyyppinen särö ja tommonen overdriveri tai joku muu buusteri toimii särökanavan buustaamiseen. Ei kai siihen mitään yksiselitteisiä sääntöjä ole, mutta itselläni säröpurkeista Koch Pedaltone sekä Ehx Englishmuff (molemmat toimi putkilla joita oli Kochissa neljä ja Ehx:sä kaksi) toimivat parhaiten juuri kliinin kanavan päälle, vaikka pystyi niillä buustaamaankin. Nyt mulla on Carl Martin AC-tone joka toimii mielestäni parhaiten särökanavan päälle tiukentaen ja focusoiden vahvistimen säröä ja kliinin kanavan päälle se on ehkä vähän ohut. Joten kokeilemalla se selviää.
 
Sen olen oppinut, että säröpurkki ei yksin tee autuaaksi (paitsi Koch Pedaltone, se toimi yksinkin), vaan paljon riippuu vahvistimesta.
 
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Stone
16.09.2020 16:56:33 (muokattu 16.09.2020 17:28:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ChefSven: Onko miten tavallista rakentaa säröä pelkän clean kanvan päälle?
Oon koittanu boostata särökanavaa yms. Mut tuntuu et kaikkein paras vaihtoehto on vain käyttää vahvistimen clean kanavaa ja pistää purkkia väliin.

 
Molemmat nuo ovat tuiki tavallisia käyttötapoja, mutta riippuu tosiaan niin vahvarista kuin omista soundimieltymyksistä ja tottumuksista.
 
Onpa myös käynyt joskus niinkin, että esim. tiettyjen Fendereiden cleanien päälle säröt toimivat todella nätisti ja sitten taas tietyissä F-malleissa ei taas kovin vakuuttavasti (varsinkin jos headroomia massiivisesti).
Tapauskohtaista siis, että miten laite suunniteltu.
Suosittua myös, että vahvari juuri ja juuri säädetty särön kynnykselle, jota sitten boostataan jollakin purkilla lisää. Tapoja siis monia. Kokeilujen kautta yleensä löytyy se oma "kultainen keskitie".
 
Jonkinlainen löyhä suositus on ollut, että overdrive pedaalien alla olisi hieman vahvistimen omaa säröä ja sitten distortionit toimisivat paremmin ihan cleanien päälle. Tuo on nyt kuitenkin vain pelkkä suositus ja oma korva ratkaisee loppupelissä.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
iec
16.09.2020 17:06:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ChefSven: Boss ht 20 studio nuppi tosiaan kyseessä. Voi olla että en vain osaa boostata oikein.
Boss gt 100 multiefektillä (4 kaapelilla) koittelin rakentaa vahvistimen omien säröjen päälle äänimaailmaa, mutta totesin, että clean kanavan päälle rakentaminen toi oikein mieluisan ja puhtaamman lopputuloksen omiin korviin, se kai se pääasia on.

 
Nämä on pitkälti makuasioita mikä kuulostaa kenenkin mielestä parhaalta säröltä. Omasta mielestä Blackstar studio 20 tarjoilee asiallisen särömaailman ihan omalla särökanavalla. Soundia saa tiukennettua perinteisellä tubescreamer-tyylisellä od-pedaalilla. Esim Mooer Green Mile. Parhaiten ruo toimii (ainakin mitä itse olen testaillut) kun pitää OD:n gainin hyvin pienellä ja yliohjaa etuastetta OD:n levelillä/volumella. Tällöin TS-purkin keskialuepainotteinen taajuusvaste säröttää eniten keskialuetta, joka generoi mukavat harmoniset särötaajudet ja bassoalue pysyy tiukkana.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Laulava Kylätohtori
16.09.2020 17:58:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Nämä on pitkälti makuasioita mikä kuulostaa kenenkin mielestä parhaalta säröltä. Omasta mielestä Blackstar studio 20 tarjoilee asiallisen särömaailman ihan omalla särökanavalla. Soundia saa tiukennettua perinteisellä tubescreamer-tyylisellä od-pedaalilla. Esim Mooer Green Mile. Parhaiten ruo toimii (ainakin mitä itse olen testaillut) kun pitää OD:n gainin hyvin pienellä ja yliohjaa etuastetta OD:n levelillä/volumella. Tällöin TS-purkin keskialuepainotteinen taajuusvaste säröttää eniten keskialuetta, joka generoi mukavat harmoniset särötaajudet ja bassoalue pysyy tiukkana.
 
Samaa mieltä (paitsi Blackstarista en tiiä mittään). Sellainen pointti vielä näistä tubescreamereista, että vaikka usein neuvotaan pistämään leveliä täysille tai melkein täysille, niin ei sitä oikeasti tarvitse välttämättä niin paljon laittaa. Joskus toimii parhaiten, että pistää ihan vaan pikkasen yli unity gainin ja vaikka gainpotikasta pikkasen säröä lisäksi. Aluksi voi kokeilla vaikka ihan vaan klo 8 tai 9:ään.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
McNulty
16.09.2020 18:36:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osa pedaaleista toimii paremmin puhtaan kanavan päälle, osa taas vaatii taustalle pientä runtua toimiakseen "parhaiten". Makuja tosin on niin monia, että oikeaa tai väärää tapaa ei ole.
 
Mä mm. boostaan Rockett Animal plexi-henkistä säristintä DOD250 overdrivellä. Ja Rockettin perässä on varmuuden vuoksi vielä EHX Hot Tubes, jolla muokkaan soundia (esim. tukevammaksi). Kolmen pedaalin "gain stäkki". Lopputulos on hyvinkin monipuolinen, sillä voi käyttää kaikkia kolmea yksin, jotain näistä parivaljakkona tai sitten kaikki kerrallaan päällä.
 
Tuo ei onnistu jos kaikissa gainit ja volumet huutaa hoosiannaa, eli Animalista on väännetty sellainen miedompi Marshall-henkinen soundi, josta tulee JCM800-tyylinen kun sitä 250:llä boostaa. Siinä heti kaksi toimivaa Marshall-henkistä soundia. Ja molempien perässä olevalla overdrivellä voin vielä boostata alakertaa ja tehdä soundista vielä isomman (vaikka säröä en sillä lisääkään). Ja 250 + Hot Tubes toimii yhdessä myös tosi hyvin.
 
Tai sitten käytän vahvistimen omaa särökanavaa jota boostaan joko 250:llä tai Hot Tubesilla. Molemmat tarjoavat omalla tavalla erilaisen boostin.
 
Kolmella rasialla ja vahvistimen omalla särökanavalla voi näin luoda kymmenen erilaista särösoundia uskottavasti.
 
moving in stereo
ChefSven
16.09.2020 19:22:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Tässä nyt onki pedaaleita mainittu boostaus tarkoitukseen, mutta osaisitteko heittää, jos etsitään raskasta / metalliin sopivaa jytkettä, niin mitä overdrive pedaaleita boostaukseen vois harkita? Aikaisemmin mainittu tubescreamer varmaan yksi hyvä vaihtoehto.
 
jhlamm
16.09.2020 21:42:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ChefSven: Hei,
 
Tässä nyt onki pedaaleita mainittu boostaus tarkoitukseen, mutta osaisitteko heittää, jos etsitään raskasta / metalliin sopivaa jytkettä, niin mitä overdrive pedaaleita boostaukseen vois harkita? Aikaisemmin mainittu tubescreamer varmaan yksi hyvä vaihtoehto.

 
Yleisesti tubescreamer ja sen johdannaiset kuten Maxon OD808 tai OD820. Halvemmassa luokassa esim digitech bad monkey. Tämän lisäksi voi kokeilla puhdasta boost-pedaaliakin kuten TC Spark boosteria. Sitten vähän kalliimmassa luokassa on Fortinin Grind, joka on luotu juuri metalliboostiksi. Boostaukseen en kuitenkaan itse suosittele metalzoneja ja muita lujempia suristimia.
 
Jos taas haluaa metallia suoraan pedaalista niin näitä on taas muutamiakin. Itse ainakin lyhyellä soitolla REVV G3 ja G4 olivat enemmän kuin kovia. Joskin myös hieman hintavia. Omaan makuun en ihan kauheasti ole löytänyt pedaaleita, jotka voisi laittaa puhtaan kanavan päälle - ainakin verrattuna mun peaveyn 6505:n boostaamiseen.
 
Villinä korttina voi myös kokeilla säröpedaalin boostausta. Tämä toimii periaatteessa samalla idealla kuin vahvarin boostaus.
 
Nämä on kuitenkin aina alttiita mieltymyksille. Osa vahvareista ottaa myös pedaaleita vastaan eri tavalla. Esimerkiksi kaverin putkarissa se vaan aina meni tukkoon kun yritti volumea nostamalla tiukentaa soundia eli sille tuo perinteinen metodi ei vaan toiminut.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
fcpr
17.09.2020 10:37:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhlamm: Yleisesti tubescreamer ja sen johdannaiset kuten....
 
Villinä korttina voi myös kokeilla säröpedaalin boostausta. Tämä toimii periaatteessa samalla idealla kuin vahvarin boostaus.

 
Itse olen tätä suosinut. Mulla on TS -> Boss GE7 -> vahvari. Tolla EQ:lla saa muokattua just eikä melkeen omaan korvaan mukavban soundin. Sinällään se toimii sekä ennen OD että jälkeen, vaikutus on vain hyvin erilainen.
 
iec
17.09.2020 12:20:31 (muokattu 17.09.2020 12:20:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellaisissa vahvareissa, missä on efektilooppi, ja särö tehdään lähinnä etuasteessa, voi eq-pedaalin heittää myös efektilooppiin. Silloin voi hakea täydellistä särön muodostumista jollain tubescreamerillä tai eq:llä vahvarin edessä, ja sitten säätää taajuusbalanssi kohdalleen ennen pääteastetta. Mesan tietyissä vahvareissa sisäinen toiminta perustuu suunnilleen tähän tapaan.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
LaMotta
17.09.2020 12:27:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän equa juurikin loopissa.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
jhlamm
17.09.2020 19:25:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fcpr: Itse olen tätä suosinut. Mulla on TS -> Boss GE7 -> vahvari. Tolla EQ:lla saa muokattua just eikä melkeen omaan korvaan mukavban soundin. Sinällään se toimii sekä ennen OD että jälkeen, vaikutus on vain hyvin erilainen.
 
Vähän ehkä asian ulkopuolelle, mutta yleisesti tuohon pedaalien yhdistelemiseen on kait sellainen ohjenuora, että jälkimmäinen tai viimeisin pedaali sanelee särön luonteen. Asiasta vähän enemmän ainakin Herra Wamplerilla.
 
https://www.youtube.com/watch?v=w7jHBdfHwmM&ab_channel=WamplerPedals
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
McNulty
17.09.2020 19:40:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TS-tyyliset säristimet toimivat high gain osastolla oikeastaan siksi, että ne leikkaavat alakertaa ja boostaavat keskialuetta. Se silloin ns. tiukentaa soundia ja tekee siitä erottelevamman.
 
Samaan henkeen ja tyyliin boostailu onnistuu esim. Boss SD-1:llä. Tai Klon Centaurilla (joskaan Klon ei leikkaa alakertaa samalla tavoin kuin TS). Mä sanoisin että Wamplen Tumnus Deluxe (klon) tai Paisley Drive (ts), Earthquake Devices Plumes (ts) ja vaikkapa JHS Moonshine (ts) ovat kaikki todella hyviä ja laadukkaita boostereita, mutta sen lisäksi myös toimivia ihan itsenäisinä säristiminä.
 
Mutta se pitää muistaa että signaaliketju on aina osiensa summa. Esim. hyvin alakertaa kestävä ja erotteleva vahvistin ei välttämättä tarvitse TS:n kaltaista alakerran leikkuria. Ja jos vaikka elementteinä on Celestion V30:t tai muut middleä reilummin ulos pukkaavat, ei välttämättä middleboostia pedaalista kaivata.
 
Siksipä se säristin ja sen boostaaminen (tai vahvistin ja sen boostaaminen) pitää ajatella kokonaisuutena. Ei pelkästään yhden tai kahden pedaalin välisenä kombinaationa. Joku voi päästä todella mahtavaan tulokseen esim. pelkällä treble boosterilla, jolla yliajaa vahvistimen omaa särökanavaa. Esim. Catalinbread Naga Viper, Fulltone CS-Ranger, TC Electronic Spark, EHX Screaming Bird jne. voivat tuottaa juuri sen halutun lopputuloksen.
 
Itse käytän Jaska's Garagen tekemää Texas Ranger (Dallas Rangemaster klooni) trebleboosteria. Sekä joillekin pedaaleille että vahvistimen puhtaalle ja säröisälle kanavalle. Aina silloin kun tarvii sellaista.
 
moving in stereo
GiovanniDiRondo
17.09.2020 20:21:52 (muokattu 17.09.2020 20:22:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on itellä koko ajan tuo 2,5 KHzin bumppi säädettynä EQ-pedaalista. Voluumia kun lisää kitarasta niin tulee lisää säröä, ja särö nyt yleensäkin on keskialueella. Bassot on hilattuna aika minimiin niin kuin kitarasta kuuluukin. Mun ajattelussa särö on vaan säröä, aika sama mistä se tulee, mutta jotkut on varmaan tarkkakorvaisempia tässä asiassa. Kompressori, EQ joku särö, joku vahvistin, hyvä kaappi, hyvät mikit, hyvä kitara. Niillä pääsee jo suht koht pitkälle... ehkä lähiaikoina jopa pitserian nurkkaan.
 
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Stone
18.09.2020 11:29:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Itse käytän Jaska's Garagen tekemää Texas Ranger (Dallas Rangemaster klooni) trebleboosteria. Sekä joillekin pedaaleille että vahvistimen puhtaalle ja säröisälle kanavalle. Aina silloin kun tarvii sellaista.
 
Nämähän toimivat juurikin brittihenkisisä vahvistimissa aika maukkaasti. Hyviä kokemuksia myös täällä rangemasterilla. Fender tyyppisiin ne ei oikein taas sovellu minun kokemukseni mukaan, mutta niitäkin käyttäjiä olen kuullut olevan.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
krk
18.09.2020 18:21:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: TS-tyyliset säristimet ...
 
Erinomainen analyysi, plussaa!
 
- So it was fun when I finally got to suck... that was a big moment... the suck level, that was a big moment for me... Joel Paterson
LaMotta
25.10.2021 15:26:24 (muokattu 25.10.2021 15:29:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä nyt on tätä. Jos tarvitsee yhden hyvän särösoundin, niin sen voi saada pelkästä vahvistimesta.
 
Vahvistimen Clean-kanavan päälle pedaalilla tehdessä havainnot on sellaisia, että lopputulos eli särösoundi vaihtelee vahvistimen mukaan. Kaikki vahvistimet ei välttämättä ole hyviä säröpedaalialustoja.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
JuSu
25.10.2021 15:34:43 (muokattu 25.10.2021 15:35:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Tämä nyt on tätä. Jos tarvitsee yhden hyvän särösoundin, niin sen voi saada pelkästä vahvistimesta.
 
Vahvistimen Clean-kanavan päälle pedaalilla tehdessä havainnot on sellaisia, että lopputulos eli vaihtelee vahvistimen mukaan. Kaikki vahvistimet ei välttämättä ole hyviä säröpedaalialustoja.

 
Mä tykkään laittaa kaksikanavaisen vahvistimen eteen miedosti rosolla olevan plexi-tyylisen purkin. Näin saa neljä käyttistä perussoundia: Puhdas, plexipurkki puhtaalle kanavalle, särökanava ja lopuksi se plexipurkki särökanavalle. Suurta gainboostia tuolla systeemillä ei särökanavalle saa, mutta just sopivasti vähän lisää säröä ja sustainia. Lisäksi sama purkki toimii samoilla asetuksilla reunasärönä puhtaalle kanavalle, vähemmän steppailua.
 
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «