Aihe: Haasteita Eb-vireessä soittamisessa
1 2 3
Kampela77
07.07.2020 19:26:21 (muokattu 07.07.2020 19:29:12)
Kale G.L.P.: Joo, kyllä se kuulostaa oikeasti ihan kauhealta, että parempi vaan virittää samaan vireeseen. Kokeilumielessä voi silti testailla. Digitaalisista vireenmuuttajista ei oo kokemusta, mutta ehkäpä niillekin paikkansa löytyy. Digitaalisuus ja musiikki ei tunnu mulle kovin läheiseltä, kun on vaan niin hienoa kuunnella soittoa, jossa oikeasti muusikot tulkitsee jotain teosta, ilman mitään digitaalisia efektejä tms. Mutta jokainen tekee tietenkin tyylillään.
Itse tykkään soitella perinteisellä tavalla vahvistimen kanssa. Se on sellaista soundifiilistelyäkin, missä omalla soitollaan saa revittyä irti mielenkiintoisia asioita. Helpolta vaikuttava kappale muuttuu yhtäkkiä omaksi tulkinnaksi, vaikkei edes säätäisi potikoita tai mikkikytkintä. Jotka nekin antaa vielä lisää mahdollisuuksia soittamiseen ja soundeihin. Ja erilaiset plekutkin tuntuu vaikuttavan soittamisen lopputulokseen.

Itse asun kerrostalossa ja nykyajan mallintavilla vehkeillä ja kuulokkeilla saan itseäni mielyttävämmän saundin, kun en viitsi naapureita kiusata ja soittaa vahvistemella riittävän kovalla volyymilla. Itsellä on tällainen Helix LT-lankku johon olen ollut oikein tyytyväinen.

https://line6.com/helix/helix-lt.html

Pieni harjoitteluvahvistinkin on ja sitten aikanaan ostettu puoliputkivahvistin, joka on aivan liian iso kerrostalokäyttöön. Noista digitaalisista vireenmuuttajista vielä, että ehkä semmoinen voisi toimia, jos pystyy soittamaan niin kovilla volyymeillä, että sähkiksen akustista ääntä ei enää kuule ollenkaan. Itse silti ruuvaan vain kitaran uuteen vireeseen.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Kale G.L.P.
08.07.2020 22:13:02 (muokattu 08.07.2020 22:16:01)
Kampela77: Itse asun kerrostalossa ja nykyajan mallintavilla vehkeillä ja kuulokkeilla saan itseäni mielyttävämmän saundin, kun en viitsi naapureita kiusata ja soittaa vahvistemella riittävän kovalla volyymilla. Itsellä on tällainen Helix LT-lankku johon olen ollut oikein tyytyväinen.

https://line6.com/helix/helix-lt.html

Pieni harjoitteluvahvistinkin on ja sitten aikanaan ostettu puoliputkivahvistin, joka on aivan liian iso kerrostalokäyttöön. Noista digitaalisista vireenmuuttajista vielä, että ehkä semmoinen voisi toimia, jos pystyy soittamaan niin kovilla volyymeillä, että sähkiksen akustista ääntä ei enää kuule ollenkaan. Itse silti ruuvaan vain kitaran uuteen vireeseen.

Vaikka soittelenkin harrastusmielessä, niin tuntuisi että bändissä soittajat kykenisi perustelemaan toisille, miksi joku biisi menee jostain eri vireestä. No ehkäpä ammattimaisesti musiikkiin suhtautuvilla ihmisillä ei ole sellaisia kynnyskysymyksiä. Tietenkin jos kaikki kappaleet menee eri vireistä, niin joutuu ehkä miettimään vaihtokitaroita, tai noita vireenmuuttajia.. mutta ehkä sellainen rakentava keskustelu on aina paikallaan, asiassa kuin asiassa. :)

Tykkään itse soitella Mad Professorilla. Tuntui heti oikealta hankinnalta. Vaikea sanoa mitä eroja tai yhteistä mallintavilla ja putkivahvistimilla on keskenään. Sen mitä oon ymmärtänyt, niin mallintavat toimisi ainakin keikoilla muun mekkaloinnin yhteydessä riittävän hyvin. On se tietenkin soittajan omistakin mieltymyksistä kiinni, jos mallintava on hänelle itselleen riittävä.
On mulla jotain vahvistimia mallintavia pedaalejakin, mutta toi styrkkari toimii kyllä ilman mitään purkkejakin. Ja myös hiljaisilla volyymitasoilla mun mielestä.

https://www.customsounds.fi/collect … ad-professor-old-school-21-rt-combo
Läpistö
13.09.2020 15:12:59

Voi olla joku tuttumiskysymyskin, että Eb-vire kuulostaa "väärältä". Oman bädin kanssa soiteltiin pitkään SRV yms. juttuja pitkään Eb-vireessä. Sitten kun toisella porukalla soiteltiin muutamaa samaa biisiä perusvireessä, tuntui itsestä vireisesti laulaminen tosi vaikealta.
Vain paska voi kehittyä.
Kefiiri
15.09.2020 07:50:24
Läpistö: Voi olla joku tuttumiskysymyskin, että Eb-vire kuulostaa "väärältä". Oman bädin kanssa soiteltiin pitkään SRV yms. juttuja pitkään Eb-vireessä. Sitten kun toisella porukalla soiteltiin muutamaa samaa biisiä perusvireessä, tuntui itsestä vireisesti laulaminen tosi vaikealta.

Laulusuoritus varmaan menee jotenkin lihasmuistiin niin että puolen sävelaskelen muutos voi tuntua hankalammaltakin kuin jokin suurempi?
En ole musiikin asiantuntija.
Funkånaut
27.09.2020 12:40:40 (muokattu 27.09.2020 12:46:49)

Spike: Näinhän sen pitäis mennä. Vedä siinä nyt ku on annettu vaikka joku c-vireinen keppi käteen ja kaveri alkaa latelemaan sointuja. Opettelet uusiks koko otelaudan siinä yhdessä sessiossa?

Samat sävelet sointuihin otetaan, oli vire mikä tahansa.

E: Hämmentävempää on sanoa "ota G" ja soiva sointu onkin F, kuin vain sanoa "ota F" ja kitaristi tajuaa D-vireisellä kitaralla sen vastaavan E-vireen G-otetta.

Kannattaa opetella transpailemaan biisejä eri sävellajeihin, ymmärtää vireiden logiikka ja opetella soinnut eri puolilta otelautaa, niin ei tartte käyttää kitaristien vastinetta kiipparistien transpaus-napille.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Kampela77
18.12.2020 16:28:35
Funkånaut: Samat sävelet sointuihin otetaan, oli vire mikä tahansa.

E: Hämmentävempää on sanoa "ota G" ja soiva sointu onkin F, kuin vain sanoa "ota F" ja kitaristi tajuaa D-vireisellä kitaralla sen vastaavan E-vireen G-otetta.

Kannattaa opetella transpailemaan biisejä eri sävellajeihin, ymmärtää vireiden logiikka ja opetella soinnut eri puolilta otelautaa, niin ei tartte käyttää kitaristien vastinetta kiipparistien transpaus-napille.

Jos kitara on viritetty johonkin avovireeseen ja joku sanoo soinnut ja kitaristi ottaa ne niinkuin standardi vireessä niin voi tulla mielenkiintoisen kuuloisia kappaleita.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)