Aihe: Miten päästä hyvään kitarsoundiin pienehkössä huonetilassa?
1 2 3
Krice
12.09.2020 15:17:32

iec: Ääniaallot reagoivat tilan kanssa (resonanssit, heijastukset ja seisovat aallot yms yms.)

Kun näillä alkaa olemaan oikeasti merkitystä niin tilan pitää olla muutenkin enemmän studiokäyttöön suunniteltu (oikea koko ja akustiikka).
J.Nikkanen
12.09.2020 15:59:24
Krice: Kun näillä alkaa olemaan oikeasti merkitystä niin tilan pitää olla muutenkin enemmän studiokäyttöön suunniteltu (oikea koko ja akustiikka).

Öööh.... Miten pihalla sä taas jälleen kerran oikein olet? Kun selkeästi ei ole tietoa eikä kokemusta niin kannattaa olla vaikkapa kirjoittamatta ketjuun yhtään mitään.
jyrgen
12.09.2020 18:12:21
Blackstarin 1-wattinen riittää minulle ainakin.
Krice
12.09.2020 23:21:40

J.Nikkanen: Kun selkeästi ei ole tietoa eikä kokemusta niin kannattaa olla vaikkapa kirjoittamatta ketjuun yhtään mitään.

Hyvä vahvistin kuulostaa hyvältä missä tahansa. Ainakin paremmalta kuin tietokonemallinnus 5" hernepurkkimonitorien kautta. Nyt tuntuu vähän siltä, että joiltakin muilta puuttuu kokemusta ja tietoa siitä mikä on hyvä soundi. Ostakaa huviksenne edes kohtalaisen hyvä kitaravahvistin ja kokeilkaa. Sillähän siitä pääsee selville paremmin kuin mölisemällä internetissä turhia.
J.Nikkanen
12.09.2020 23:41:00 (muokattu 13.09.2020 00:08:52)
Enpäs jaksakkaan.
petteri m
13.09.2020 11:49:03
J.Nikkanen: Enpäs jaksakkaan.

Enkä määkään jaksa
LaMotta
13.09.2020 12:09:49

Krice: Kun näillä alkaa olemaan oikeasti merkitystä niin tilan pitää olla muutenkin enemmän studiokäyttöön suunniteltu (oikea koko ja akustiikka).

Erilaisen säteilykuvion tuottava hifikaiutin esim vaikuttaa kyllä ihan kotioloissa.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Basifisti
13.09.2020 14:00:57 (muokattu 13.09.2020 14:03:53)
Itse olen huomannut että vertailu - vaikka kivaa ja joskus tarpeellistakin - voi tavallaan pilata nautinnon. Tarkoitan että mieli tekee helposti tepposet kun vaihtaa jonkin tekijän soundissa. Jompi kumpi soundi jää herkästi paitsioon vaikka ei varsinaisesti ole huono.

Sama käy usein kun aloittaa soittamisen. Tavallaan kuulolla kestää vähän aikaa tottua ja sama soundi joka edellisenä päivänä oli hyvä, voi seuraavana päivänä olla aluksi kaikkea muuta.

Ehdotan että kokeilet soitella vähän aikaa pelkästään kaiuttimien kautta. Toki kaikki ketjun vinkit huomioon ottaen, eli niihinkin kannattaa hakea sopivat soundit ajan kanssa. Jos täytyy vaihtaa kesken soiton kuulokkeisiin niin koittaa sitten hyväksyä että kuulokokemus on erilainen.

Itse olen myös huomannut että pidän ehkä vähän enemmän mallintavien kanssa soittelusta kuulokkeilla. Jotenkin vertaan soundia huonetilassa enemmän oikeaan vahvistimeen ja mikitetty soundi kuulostaa lattealta. Kuulokkeilla soundia kuuntelee enemmän kuin se olisi nauhoitettua ja mikkimäisyys ei haittaa. Myös se auttaa kun soittelee taustojen päälle eikä paljaaltaan.
iec
13.09.2020 14:41:29

petteri m: Enkä määkään jaksa

Enkä minäkään. Liityn tässä sinun ja J.nikkasen kanssa samaan rintamaan. Siinä vaiheessa kun mielipiteellä aletaan perustelemaan fysiikan lainalaisuuksia vastaan, on aika turhaa jappasta näistä. Eräs värikäs jäsen on nyt kaivanut poteronsa. Annan hänen olla omassa poterossaan.

Voin jatkaa siinä vaiheessa kun kyseinen henkilö on vähän lueskellut ääneen liittyvää teoriaa ja ymmärtää perusteet.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Arkka
13.09.2020 14:50:55

LaMotta: Missä määrin lie vahvistinpiirin ominaisuus? Elementtien toistokäyrä ainakin menee noin.

Jees ei se droppi ilman mallinnusta keinokuorman linjalähdöstä vedettynä kuulu, elementistä vasta. Toki elementti on luettavaksi osaksi vahvistinta usein sekin.

Muu juu, eri ruuvailut eri kuunteluille. Monitorikolmioharrastuksessa on se huono, että siitä ei yleensä viitsi lähteä hirveästi haahuilemaan kun pitäisi olla siinä näppiksen liepeillä ja mahdollisesti kuulla muu musa selkeästi. Muuten oliskin hyvä konsti sijoittaa korvansa miellyttävämpään paikkaan.
Drawbars
13.09.2020 15:30:49
Basifisti:

. . .

Ehdotan että kokeilet soitella vähän aikaa pelkästään kaiuttimien kautta. Toki kaikki ketjun vinkit huomioon ottaen, eli niihinkin kannattaa hakea sopivat soundit ajan kanssa. Jos täytyy vaihtaa kesken soiton kuulokkeisiin niin koittaa sitten hyväksyä että kuulokokemus on erilainen.

Itse olen myös huomannut että pidän ehkä vähän enemmän mallintavien kanssa soittelusta kuulokkeilla. Jotenkin vertaan soundia huonetilassa enemmän oikeaan vahvistimeen ja mikitetty soundi kuulostaa lattealta. Kuulokkeilla soundia kuuntelee enemmän kuin se olisi nauhoitettua ja mikkimäisyys ei haittaa. Myös se auttaa kun soittelee taustojen päälle eikä paljaaltaan.

Joo, kyllä kuulokkeiden ja kaiuttimien kautta soitto tuntuvat olevan aivan eri maailmoja. Kokeilen lähiaikoina FRFR-lisämonitoria kitaralle, ja tilasin myös muutaman kotimaisen akustiikkalevyn. Eiköhän tämä tästä pikku hiljaa kehity, tai ainakin tulee toivottavasti vähän viisaammaksi.
Krice
14.09.2020 12:17:17

iec: Voin jatkaa siinä vaiheessa kun kyseinen henkilö on vähän lueskellut ääneen liittyvää teoriaa ja ymmärtää perusteet.

Ei tässä ole mitään ylimääräistä dramatiikkaa. Itse en lue mitään teoriaa ja yritä päteä sillä internetissä, vaan tiedän mikä on hyvä soundi. Minulle se on aito analoginen kitaravahvistin, koska olen kokeillut myös kaikenlaisia mallintavia ja turhautunut siihen lopulta. Mallintavien kanssa menee aina kauheaksi säätämiseksi, kaikkea pitää säätää ja räpeltää eikä soundista tule sittenkään hyvää. Uskoisin, että monet päätyvät lopulta samaan tulokseen kunhan vähän kokeilevat ja pohtivat asiaa. Kaikille tosin soundin laatu ei ole tärkeä asia, sekin pitää muistaa. Käytännöllisyys on joskus tärkeämpää.
J.Nikkanen
14.09.2020 12:38:28 (muokattu 14.09.2020 13:40:53)
Kaunis ilma tuolla ulkona, nautitaan siitä.
iec
14.09.2020 13:38:48

Krice: Ei tässä ole mitään ylimääräistä dramatiikkaa. Itse en lue mitään teoriaa ja yritä päteä sillä internetissä, vaan tiedän mikä on hyvä soundi. Minulle se on aito analoginen kitaravahvistin, koska olen kokeillut myös kaikenlaisia mallintavia ja turhautunut siihen lopulta. Mallintavien kanssa menee aina kauheaksi säätämiseksi, kaikkea pitää säätää ja räpeltää eikä soundista tule sittenkään hyvää. Uskoisin, että monet päätyvät lopulta samaan tulokseen kunhan vähän kokeilevat ja pohtivat asiaa. Kaikille tosin soundin laatu ei ole tärkeä asia, sekin pitää muistaa. Käytännöllisyys on joskus tärkeämpää.

Tästä en olekaan eri mieltä, eli tuttu ja turvallinen soundi löytyy helposti usein tavallisesta kitaravahvistimesta (+keinokuorma tai hyvin toimiva mastervola). Mutta ne muut jutut akustiikasta ja muusta... siinä et taida tosiaankaan olla mikään asiantuntija.

Tosiaankin itse olen saanut autenttisimmat soundit joko tavallisella putkikombolla tai sitten 12"bassoelementillä varustetulla refleksikoteloidulla aktiivi-PA -kaapilla mallintavan pedaalin kanssa. Paljon hankalampaa on pienillä studiomonitoreilla päästä samaan tuntumaan ja fiilikseen. Tietokoneella ja kuulokkeilla pääseen helpommin samaan fiilikseen ja tuntumaan kuin oikealla kitaravahvistimella. Se mistä tämä johtuu, jääköön nyt mun osalta tässä keskustelussa käsittelemättä, kun tästä ne vänkäykset sitten taas alkaa. Menee akustiikan, muiden fysiikan ilmiöiden ja lisäksi vielä psykoakustiikan puolelle.
LaMotta
14.09.2020 14:17:13

Krice: Ei tässä ole mitään ylimääräistä dramatiikkaa. Itse en lue mitään teoriaa ja yritä päteä sillä internetissä, vaan tiedän mikä on hyvä soundi. Minulle se on aito analoginen kitaravahvistin, koska olen kokeillut myös kaikenlaisia mallintavia ja turhautunut siihen lopulta. Mallintavien kanssa menee aina kauheaksi säätämiseksi, kaikkea pitää säätää ja räpeltää eikä soundista tule sittenkään hyvää. Uskoisin, että monet päätyvät lopulta samaan tulokseen kunhan vähän kokeilevat ja pohtivat asiaa. Kaikille tosin soundin laatu ei ole tärkeä asia, sekin pitää muistaa. Käytännöllisyys on joskus tärkeämpää.

Hyvä soundi? Kotona, bändin kanssa, levyllä?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
WanhaWetäjä
14.09.2020 17:14:35

Krice: Hyvä vahvistin kuulostaa hyvältä missä tahansa.
Juu ei stana...ehkä sinun(kin) kannattaisi tehdä keikkoja eri paikoissa, soittaa kaikenlaista musaa monenlaisilla soundeilla niin saattaisit törmätä faktaan "mitä vttua, tämähän kuulostaa aivan paskalta vaikka eilen oli niiiiin hyvä soundi".

Olosuhteet vaihtelevat ääripäästä toiseen kuivasta ja dempatusta akustiikasta kaikuisaan sekamelskaan ja kaikkeen siltä väliltä. Pahimmillaan on aivan sama millä kitaralla tai millä vahvistimella/moulinexilla soitat kun mistään ei vaan saa mitään tolkkua.

Väittämäsi on siis täyttä potaskaa ja kertoo vaan sen että sulla ei ole asiasta riittävää omakohtaista kokemusta, mulla on.

Vähän ohi sektorin, mutta pakko tuota aivopierua oli kommentoida.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Krice
15.09.2020 08:05:43

WanhaWetäjä: Pahimmillaan on aivan sama millä kitaralla tai millä vahvistimella/moulinexilla soitat kun mistään ei vaan saa mitään tolkkua.

Olisiko tuossa tilanteessa kyse osaamisen puutteesta? ;)
Laulava Kylätohtori
15.09.2020 08:59:39
Krice: Olisiko tuossa tilanteessa kyse osaamisen puutteesta? ;)

Krice, vanha keikkajyrä, säätää jo kitaran tonella tilan kuminat ja kaiut pois. Ei niitä varten tarvitse vielä edes vahvariin koskea. :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
iec
15.09.2020 09:43:37

Krice: Olisiko tuossa tilanteessa kyse osaamisen puutteesta? ;)

On sulla kyllä pokkaa, se täytyy sanoa. Muuta en sitten oikein enää pysty/viitsi sanoa näihin sinun kommentteihisi liittyen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)