Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä digitaalipianon hankintaan
1
Ppianisti
13.09.2020 16:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Kymmenisen vuotta pianoa soittaneena omilleni muuton myötä luovun vanhempieni luona olevasta Yamaha U Silence pianosta, joka ajatuksena jo kauhistuttaa.
Tarkoituksena olisi löytää digitaalipiano, joka olisi mahdollisimman hyvä kehittyneemmälle soittajalle, mutta jonka hintataso olisi kuitenkin siedettävä.
 
Vaikka olen soittanut paljon, en ymmärrä pitkiä listoja tarkasti kuvatuista ominaisuuksista tai niiden vaikutuksista itse soittokokemukseen. Hämmennyn myös kaikista uusista digitaalisista ominaisuuksista, joita kaikkia en välttämättä edes tarvitsisi.
 
Pääasiana olisi saada itse soittamiseen mahdollisimman laadukas piano, mutta joistakin lisäominaisuuksista voisi olla myös hyötyä. Haaveilen mahdollisuudesta äänittää ja kirjoittaa musiikkia itse, joten liitäntämahdollisuudet (ja muut lisäominaisuudet joista en edes osaa vielä haaveilla tai nimetä) ovat pelkkää plussaa.
 
LYHYESTI:
 
- laadukas digitaalipiano, joka vastaisi mahdollisimman hyvin akustisen pianon soittokokemusta
- sisältäisi JUURI ne tarvittavat ominaisuudet, joita tarvitaan säveltämiseen ja musiikin tuottamiseen ja muille laitteille siirtämiseen
 
Kiitos tuhannesti jos jaksoit lukea ja käytät aikaasi vastaamiseen! Kaikki ehdotukset otetaan vastaan ja kuulen mielelläni myös asiaan perehtyneemmiltä perusteluja sille, miksi juuri kyseinen malli on mielestäsi hyvä tilanteeseeni.
 
musamies
14.09.2020 21:52:55 (muokattu 14.09.2020 21:55:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jo vuosia neuvonut, että kannattaa tutustua stage mallisiin digipianoihin koska niistä on jätetty turhat muovisälät pois ja hinta vastaa jollain lailla laatua ja ominaisuuksia.
 
On myös sellaisia helposti liikuteltavia digipianoja joissa kaiuttimet. Jos ne on tärkeät, kannattaa perehtyä lähemmin.
 
Jos biisejä pitää pystyä kokoamaan kosketinsoittimella, siihen on muita vaihtoehtoja kuin digipianoja. Joku muu saa kirjoitella viisaita työasemista ja arrangereista.
 
Ei välttämättä tule selkeää käsitystä mistään ominaisuuskuvauksista, vaan on itse mentävä testaamaan ehkä niin, että joku ominaisuudet tunteva neuvoo.
 
SunnyBellows
14.09.2020 22:22:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari mielipidettä asiaan liittyen:
 
1. Itse hankkisin digipianon keskittyen koskettimiston ja äänitiedostojen laatuun. Musiikkiliikkeessä osataan kertoa riittääkö MIDI tai USB-liitäntä kyseisen digipianon liittämiseen vaikkapa digimikserin tai softamikserin kautta tietokoneen äänitys-softaan.
 
2, Kokeilisin omakohtaisesti harkinnan kohteena olevan tuotteen ennen päätöstä. Nimekkäänkin henkilön suositus ei voi koskaan korvata omakohtaista testaamista, koska olemme kaikki yksilöitä erilaisilla lähtökohdilla.
 
outoniemi
16.09.2020 10:42:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Olen jo vuosia neuvonut, että kannattaa tutustua stage mallisiin digipianoihin koska niistä on jätetty turhat muovisälät pois ja hinta vastaa jollain lailla laatua ja ominaisuuksia.
 
Jos on tottunut soittamaan akustisella pianolla, täytyy noihin sitten hankkia/rakentaa itse kunnon jalusta pedaaleineen. Muuten ei soittamisesta tule oikein mitään.
 
Digitaalipianojen heikkous on usein juurikin pedaalit. Riipuu tietty mitä soittaa, mutta klassisessa pedaalin toimivuudella ja ergonomialla on kyllä väliä.
 
Soittotuntuntumaa ei oikein voi tietää muuta kun itse kokeilemalla. Liikkeissä ei aina ole kovinkaan montaa kalliimpaa mallia esillä ja halvemmat tahtoo olla aikamoisia kilkuttimia. Jonkinlainen kompromissi on aina, jos ei omaisuutta halua digivehkeeseen laittaa. Kokeilin itse aika moisen määrän digipianoja ja kun löysin sellaisen, jonka soittaminen tuntui aidosti hyvältä se maksoi reilusti yli 5000 euroa.
 
Sitten on ne käyttöliittymät...ainakin omassa Rolandissa todella työläs käyttää, pitää joko muistaa mitä missäkin nappulassa ja valikossa on tai pitää käyttöohjetta esillä. Sitäkin kannattaa vähän katsoa kun on hankkimassa.
 
Prophet
16.09.2020 16:17:37 (muokattu 16.09.2020 16:18:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

outoniemi: Jos on tottunut soittamaan akustisella pianolla, täytyy noihin sitten hankkia/rakentaa itse kunnon jalusta pedaaleineen. Muuten ei soittamisesta tule oikein mitään.
 
Digitaalipianojen heikkous on usein juurikin pedaalit. Riipuu tietty mitä soittaa, mutta klassisessa pedaalin toimivuudella ja ergonomialla on kyllä väliä.

 
Yksi paskimmista pedaalirakenteista. Yamahan DGX-sarjaan.
 
https://cdn.verk.net/images/44/2_323438-3745x1402.jpeg
 
musamies
16.09.2020 19:46:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

outoniemi: Jos on tottunut soittamaan akustisella pianolla, täytyy noihin sitten hankkia/rakentaa itse kunnon jalusta pedaaleineen. Muuten ei soittamisesta tule oikein mitään.
 
Digitaalipianojen heikkous on usein juurikin pedaalit. Riipuu tietty mitä soittaa, mutta klassisessa pedaalin toimivuudella ja ergonomialla on kyllä väliä.
 
Soittotuntuntumaa ei oikein voi tietää muuta kun itse kokeilemalla. Liikkeissä ei aina ole kovinkaan montaa kalliimpaa mallia esillä ja halvemmat tahtoo olla aikamoisia kilkuttimia. Jonkinlainen kompromissi on aina, jos ei omaisuutta halua digivehkeeseen laittaa. Kokeilin itse aika moisen määrän digipianoja ja kun löysin sellaisen, jonka soittaminen tuntui aidosti hyvältä se maksoi reilusti yli 5000 euroa.
 
Sitten on ne käyttöliittymät...ainakin omassa Rolandissa todella työläs käyttää, pitää joko muistaa mitä missäkin nappulassa ja valikossa on tai pitää käyttöohjetta esillä. Sitäkin kannattaa vähän katsoa kun on hankkimassa.

 
Itsestä tavalliset stagepianon irtopedaalit ei ole sen enempää superia kuin surkeuttakin, mutta siinä voi olla paljonkin eroa mitä padaalit tekee ja mitä säätöjä on olemassa. Mitkä on esim. resonanssitoiminnot.
 
Kokeilen lähinnä niitä malleja, joita voi yksin roudata ja kestävät liikuttelua roudauskotelossa. Vaikka olisi 50 kiloa painava huippuvehje, niin valintani saattaisi kohdistua mieluummin 20 kiloa painavaan.
 
Stagepianot on siinä mielessä selkeitä, että 500 euroa maksava on huonompi kuin 3000 maksava. Perus suht koht monipuolinen vehje maksaa 2000. Sellaisen voisi ottaa vertailun pohjalle.
 
Kaikki digipianosta kiinnostuneet ei ehkä hahmota digisoitinten ryhmittelyä, onko todellisuudessa vaikka työasemasyntikka se mikä kiinnostaa.
 
Jos klassisesta näkökulmasta siihen on ollut Kawai MP11. Monipuolisuutta ei paljon, mutta jämäkkä vehje.
 
KirsiM
22.10.2020 11:33:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ORLA GRAND 310 vai GDP100 Mini-flyygeli?
Siirretään akustinen piano mummolaan ja ostetaan pieni, kompakti digiflyygeli. Halpa ja kohtalaisen hyvä Tarve on sille, että voi soittaa kuulokkeilla ja että kosketintuntuma ja perusääni olisi ok. Muut ominaisuudet ekstraa. Soittajina muutama lapsi ja yksi äiti. Peruspimputtelua.
 
musamies
22.10.2020 15:56:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KirsiM: ORLA GRAND 310 vai GDP100 Mini-flyygeli?
Siirretään akustinen piano mummolaan ja ostetaan pieni, kompakti digiflyygeli. Halpa ja kohtalaisen hyvä Tarve on sille, että voi soittaa kuulokkeilla ja että kosketintuntuma ja perusääni olisi ok. Muut ominaisuudet ekstraa. Soittajina muutama lapsi ja yksi äiti. Peruspimputtelua.

 
Esim. Kawai MP11 SE:n voi saada myytyäkin jos innostus loppuu.
https://youtu.be/8BPSMXx147o
 
Siinä ei tietysti kaiuttimia.
 
mhelin
23.10.2020 13:19:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kawai CN29 tai CN39 kannattaa tsekata jos enempi tuollainen all-in-one ratkaisu eli kotipiano on haussa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «