Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Läppäri musan tekemiseen/laulun äänittämiseen
1 2
Miitu
08.09.2020 21:55:32 (muokattu 08.09.2020 21:56:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hankkimassa uutta läppäriä ja aloittamassa myös laulujen äänittämistä ja tekemistä. Olen ihan hukassa läppäriviidakossa, joten mikä läppäri olisi aloittelijalle hyvä sekä mitä ohjelmia/välineitä pitäisi lisäksi hankkia?
 
Lisäksi minulla on kosketinsoitin, joten sen kytkeminen läppäriin pitäisi myös onnistua.
 
steelduck
09.09.2020 07:38:13 (muokattu 09.09.2020 07:39:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos Budjetilla ei ole väliä niin MacBook Pro 16" ja UAD Apollo Twin äänikortiksi + hyvä laulumikki ja kaapelit.
 
Kalmo
09.09.2020 12:27:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windosw-pohjaisen koneen hankkiminen avaa paljon laajemman (ja edullisemman) softamaailman, vaikka Macit hyviä ovatkin.
 
Windowsille on moninkertainen määrä musasoftaa. Ilmaista ja maksullista.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
iec
09.09.2020 15:09:22 (muokattu 09.09.2020 15:26:22)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windows-koneista joku Asus, Lenovo, MSI, Dell, jossa on corei5 tai corei7 prossu, 16GB muistia ja 1TB SSD -kiintolevy.
 
Joku muu osaa varmaan neuvoa mikä AMD:n prossu vastaa noita Intelin corei5 ja corei7.
 
Tuossa yksi esimerkki:
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … K9525kgvOibpos5o7BKi07m0qiWfWisYL0f
 
Toki edullisemmallakin onnistuu. Mulla on pöytäkone, jossa corei5, 8GB muistia ja 512GB (=0,5TB) SSD-levy. Sanoisin että kannattaa olla vähintään 512GB SSD-levy ja vähintään 8GB muistia kuitenkin.
Tuokin voisi olla jo ihan ok:
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … Yxr9iDkvv5aEF85aEUWiwyQbiJ8OHiJ8Sk3
 
Lisäksi tarvitset luultavasti ulkoisen audiointerfacen ja mikrofonin, jos äänittelet laulua myös. Esim SSL audiointerface https://m.thomann.de/fi/ssl_2.htm ja konkkamikillä esim AT2020 tai Röde NT1
https://m.thomann.de/fi/rode_nt1a_complete_vocal_recording.htm
https://m.thomann.de/fi/audio_technica_at_2020_bundle.htm
 
Mikrofonille tarvitset myös jonkinlaisen telineen: https://m.thomann.de/fi/millenium_ms_2014.htm
Telineitä on monenlaisia, esim pöytään kiinnitettäviä yms yms.
 
Mikrofonin kaverina on oltava tuollainen pop-filtteri(oli molemmissa mikkiseteissä mukana), ettei maiskutukset ja p-kirjaimet kuulu liiallisesti laulussa läpi.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Henri Henri Olavi
09.09.2020 16:00:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo:
Windowsille on moninkertainen määrä musasoftaa. Ilmaista ja maksullista.

 
Hmm..tätä en oikein ymmärrä. Mitä softaa Windowsille on enemmän? Tulee mieleen vain toisinpäin eli, että Macille on Logic Pro X, jota ei saa Windowsille. Jos meinaat ilmaisplugareita, niin voi olla, mutta onko siellä mitään niin hyvää, jollaista ei saisi Macille? Tuntuu, että nykyään Macille ja Windows-koneilel on lähes identtisesti kaikki softat/plugarit.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Henri Henri Olavi
09.09.2020 16:02:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Honorilta on tulossa MagicBook Pro, joka kopioi härskisti MacBook Pro:ta, mutta sisällä on Ryzenin prossu ja hinta vastaavilla tehoilla olevaan Maciin yli puolet halvempi. Sitä pitäisi kohta saada Suomestakin. Jos olisin ostamassa konetta ja etsisin muuta kuin Macia, niin tätä pitäisin tarkasti silmällä.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Miitu
09.09.2020 16:06:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Jos Budjetilla ei ole väliä niin MacBook Pro 16" ja UAD Apollo Twin äänikortiksi + hyvä laulumikki ja kaapelit.
 
Onko MacBook Pro 13 mihinkään, olen sitä miettinyt muutoin mutta onko riittävä kapasiteetti?
 
Henri Henri Olavi
09.09.2020 16:09:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miitu: Onko MacBook Pro 13 mihinkään, olen sitä miettinyt muutoin mutta onko riittävä kapasiteetti?
 
On. Tuo 2,3 GHz 4-ytiminen Intel Core i7 prosessorilla oleva, 16 Gt RAM ja mahd. suuri SSD, on aivan hyvä peli äänittämiseen ja miksaukseen.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Vessajono
09.09.2020 16:14:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: On. Tuo 2,3 GHz 4-ytiminen Intel Core i7 prosessorilla oleva, 16 Gt RAM ja mahd. suuri SSD, on aivan hyvä peli äänittämiseen ja miksaukseen.
 
Vähän liiankin hyvä, mulla on 13" MBP:ssä i5 ja 8 gigaa ja aivan hyvin tällä pyörittää kohtuullisen raskaitakin proggiksia. Pitäis siis ehkä vähän kartottaa mistä on kysymys, jos nyt haluaa lauluja äänitellä ja vähän duunata jotain taustoja niin Airillakin pärjäis ihan hyvin. Tietty jos on budjetissa varaa niin eihän siinä mitään, aina kannattaa ostaa niin hyvä kuin mihin pystyy.
 
" If You cant stand the get out of the kitchen" !! Br Tami, Lion # 79
Henri Henri Olavi
09.09.2020 16:56:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta. Itse äänittäminenhän onnistuu millä koneella vaan. Omakin mottoni on aina ollut se, että ostan parasta, mihin rahat riittävät. Onneksi ovat aina riittäneet kalleimpaan malliin. Koska voi. Toivottavasti ei hajoa aikoihin tämä uusin kone. On meinaan nyt niin perseaukinen, ettei ole varaa mihinkään.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
otamatone
09.09.2020 22:40:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko Miitu varma että haluat nimenomaan läppärin ?
 
Miitu
10.09.2020 00:00:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

otamatone: Oletko Miitu varma että haluat nimenomaan läppärin ?
 
Kyllä vaan, ei ole tilaa muulle ja se tulee korvaamaan mulla tabletin joten pitää olla helppo kuljettaa mukana.
 
Miitu
10.09.2020 00:06:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Vähän liiankin hyvä, mulla on 13" MBP:ssä i5 ja 8 gigaa ja aivan hyvin tällä pyörittää kohtuullisen raskaitakin proggiksia. Pitäis siis ehkä vähän kartottaa mistä on kysymys, jos nyt haluaa lauluja äänitellä ja vähän duunata jotain taustoja niin Airillakin pärjäis ihan hyvin. Tietty jos on budjetissa varaa niin eihän siinä mitään, aina kannattaa ostaa niin hyvä kuin mihin pystyy.
 
No tarkoituksena olisi pystyä äänittelemään kosketinsoittimelta (mitähän piuhoja tai lisäosia se mahtaa muuten vaatia?) ja laulua. Yrityksenä siis aloittaa biisien tekeminen mutta tärkeimpänä on tuo laulaminen ja sen äänittäminen ja mahdollisesti sitten taustat siihen myös. Koska on niin paljon mitä pitää hankkia niin ei ihan mahdottomia ole laittaa koneeseen, mutta Mac kiinnostaisi sen vuoksi että on kuuleman mukaan ainakin pitkäikäinen, kevyt, kompakti ja helppokäyttöinen. Huolettaa vaan noiden reilu tonnin macbookien kapasiteetti että riittääkö.
 
Humanoid
10.09.2020 07:13:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miitu: No tarkoituksena olisi pystyä äänittelemään kosketinsoittimelta (mitähän piuhoja tai lisäosia se mahtaa muuten vaatia?) ja laulua. Yrityksenä siis aloittaa biisien tekeminen mutta tärkeimpänä on tuo laulaminen ja sen äänittäminen ja mahdollisesti sitten taustat siihen myös. Koska on niin paljon mitä pitää hankkia niin ei ihan mahdottomia ole laittaa koneeseen, mutta Mac kiinnostaisi sen vuoksi että on kuuleman mukaan ainakin pitkäikäinen, kevyt, kompakti ja helppokäyttöinen. Huolettaa vaan noiden reilu tonnin macbookien kapasiteetti että riittääkö.
 
Kyllä niiden kapasiteetti riittää hyvin perusnauhoitteluun. Itsellä on vuoden 2012 MacBook Pro jolla perushommat luonnistuu edelleen.
 
iec
10.09.2020 08:12:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Macin tapauksessa (13" pro) tyytyisin 256GB SSD-levyyn. Kannattaa ennemmin ostaa ulkoinen näyttö, kuin maksaa 300-400 euroa lisää 512GB SSD--levystä.
 
Itsellä ei ole maceistä kokemuksia, mutta luultavasti aloittelijoille löytyy miljoona youtube-ohjevideota, missä joku näyttää miten macillä tehdään musaa. Eli siinä mielessä varmasti hyvä valinta.
 
Itse näen 13" näytön kanssa työskentelyn haasteellisena. Ehkä siksi, että olen tottunut tekemään töitä vähintään 23" näytön parissa. Mieluiten kuitenkin 27", ettei tarvitse tihrustella. Oman työläppärin 14" näyttö tuntuu sekin aivan liian pieneltä. Mutta nämä on niitä henkilökohtaisia makuasioita.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
mhelin
10.09.2020 09:19:25 (muokattu 10.09.2020 09:31:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miitu: No tarkoituksena olisi pystyä äänittelemään kosketinsoittimelta (mitähän piuhoja tai lisäosia se mahtaa muuten vaatia?) ja laulua.
 
Minkälainen kosketinsoitin? Onko siinä MIDI ja/tai USB MIDI -liitäntää? Musan tekemisessä koneella käytetään soittimina yleensä sekvensserisoftaan (esim. se Logic Pro) asennettuja virtuaalisia instrumentteja (synia, sämplereitä, rumpukoneita yms.) joita soitetaan koskettimistosta MIDI:n kautta, eli siis tallennetaan pelkkä MIDI-dataa (koskettimien painalluksia) ilman ääntä.
 
Jos kiipareissa on vain MIDI -liitäntä (pyöreä, 5-napainen liitin) niin audiointerfacessa pitäisi olla myös vastaava, eli tällöin esim. SSL 2+ (plus) olisi parempi laite äänen ja MIDI:n tallentamiseen kuin perus SSL 2 (https://www.thomann.de/fi/ssl_2_481703.htm).
 
Jos koskettimissa on jo USB ne voidaan kytkeä suoraan tietokoneeseen. Mac OS käyttiksessä Core Audio pitää latenssit (viiveet koskettimen painalluksen ja vastaavan äänen ulostulon välillä) pienenä, Windows-ympäristössä tarvitaan ASIO-ajurit tms.
 
Pelkkään laulun tallentamiseen tuon SSL 2:n sijaan voisi kyllä riittää sellainen laadukas USB-konkkamikkikin jossa on kuulokeliitäntä (jota voidaan käyttää linjalähtönä aktiivikaiuttimiinkin tarvittaessa). Esim.
 
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … gbqr/Rode-NT-USB-MINI-USB-mikrofoni
 
Näinä aikoina tuollainen mikki on tarpeellinen etätyöntekijöillekin, joten ehkä voisi mennä verovähennyksiinkin.
 
iec
10.09.2020 14:42:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: ...Pelkkään laulun tallentamiseen tuon SSL 2:n sijaan voisi kyllä riittää sellainen laadukas USB-konkkamikkikin jossa on kuulokeliitäntä (jota voidaan käyttää linjalähtönä aktiivikaiuttimiinkin tarvittaessa). Esim.
 
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … gbqr/Rode-NT-USB-MINI-USB-mikrofoni
 
Näinä aikoina tuollainen mikki on tarpeellinen etätyöntekijöillekin, joten ehkä voisi mennä verovähennyksiinkin.

 
Niin tuota kannattaa pohtia myös yhtenä vaihtoehtona. Aika monesti näkyy myytävänä käytettynä nimenomaan usbi-konkkamikkiversioita (tubettajat vaihtelevat johonkin parempaan tai sitten normikonkkamikkeihin jotka liitetään audiointerfacen inputtiin XLR liittimellä).
 
Vähintään 2:lla sisääntulolla varustettu audiointerface on hyvä siinä tapauksessa, mikäli soittelee muitakin instrumentteja (sähkökitara, basso yms) tai sitten jos haluaa tallentaa stereomikkiparilla jossain vaiheessa harrastusta. Lisäksi mikkivalikoima on parempi tavallisissa konkkamikeissä kuin USB-konkkamikeissä. Alkuun pääsee kyllä ihan varmasti USB-versiollakin.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Arkka
10.09.2020 18:40:38 (muokattu 10.09.2020 18:58:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa yksi suosittu vaihtoehto audio interfaceksi:
https://www.thomann.de/fi/focusrite_scarlett_4i4_3rd_gen.htm
 
Niin ja noista tehoista sen verran, että esim. pari raitaa laulua ja muutama MIDI-raita päälle ei vaadi koneelta välttämättä juuri mitään. Mulla on joku 15 vuotta vanha, aivan susi läppäri, jolla oon välillä demoja äänitellyt. Eli riippuu ihan millasia virtuaali-instrumentteja/plugareita sit käytät ja montaako kerralla.
 
Ohjelma on vähän makuasia, mutta tuossa varsin järkevä, halpa (ilmainen kokeilu) ja suosittu:
http://reaper.fm/
 
PIM
11.09.2020 13:19:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec:
 
Itse näen 13" näytön kanssa työskentelyn haasteellisena. Ehkä siksi, että olen tottunut tekemään töitä vähintään 23" näytön parissa. Mieluiten kuitenkin 27", ettei tarvitse tihrustella. Oman työläppärin 14" näyttö tuntuu sekin aivan liian pieneltä. Mutta nämä on niitä henkilökohtaisia makuasioita.

 
Mulla on pöytäkoneessa 40 tuuman 4K telkkari näyttönä ja kun siihen on tottunut niin 15" läppärin näytöltä ei viitti kun just ja just facebookia ja mnettiä tihrustella.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
PIM
11.09.2020 13:31:19 (muokattu 11.09.2020 13:31:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja onnistuu se moniraitaäänitys nykypäivänä myös tabletilla ja puhelimellakin, jopa Androidilla. Audio Evolution Mobile appi luuriin/tablettiin ja joku USB äänikortti väliin niin saa mikin ja kiipparit kiinni ja signaalin kulkemaan. Ite äänitelly bönditreeneissä ja keikalla parhaimmillaan toistakymmentä raitaa kerrallaan USBin kautta MR-18 mikseristä Nokia 8 luuriin.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «