Aihe: Swirling matalalla budjetilla, mitä maaleiksi?
1 2
tavasti
20.07.2020 12:31:13 (muokattu 20.07.2020 14:32:27)
Meinasin kokeilla itse rakennettuun soittimeen swirl-maalausta. Ei mitään aikaisempaa kokemusta swirlauksesta, mutta ohjeita on luettu ja videoita katsottu.

Nyt kysymys on, että mitäs pitäis ottaa pohjamaaliksi, pohjamaalin päälle perusväriksi, ja päälle tulevaksi lakaksi? Itse swirl kuvioihin on tarkoitus käyttää noita perus pienoismallimaaleja, mutta mitä nää muut pitäis olla että ei ala missään kohtaa kuplia? Tavoite on tehdä homma halvalla periaatteella 'vain halvin on kyllin hyvää'. Ainoa laadullinen tavoite on että maalit pysyy kiinni.

Paukkupullo olis mieluisin malli, mutta tarvittaessa pensselilläkin voin sutia. Oikea ruiskumaalaus ei ole vaihtoehto.

Booraksia lähti jo tilaukseen: http://www.varnia.fi/p311-booraksi-fi.html
tavasti
21.07.2020 09:05:47
tavasti:

Nyt kysymys on, että mitäs pitäis ottaa pohjamaaliksi, pohjamaalin päälle perusväriksi, ja päälle tulevaksi lakaksi? Itse swirl kuvioihin on tarkoitus käyttää noita perus pienoismallimaaleja, mutta mitä nää muut pitäis olla että ei ala missään kohtaa kuplia?

Joissain ohjeissa käytetään automaaleja, onnistuiskos koko homma sillä että hakee motonetistä/biltemasta paukkupulloissa automaaleja? Vai onko niidenkin koostumusta muutettu että ne on nykyään vesiliukoisia, eikä sen takia toimi swirlaukseen?
rainmaker
21.07.2020 12:41:00
tavasti: Joissain ohjeissa käytetään automaaleja, onnistuiskos koko homma sillä että hakee motonetistä/biltemasta paukkupulloissa automaaleja? Vai onko niidenkin koostumusta muutettu että ne on nykyään vesiliukoisia, eikä sen takia toimi swirlaukseen?

Joskus oon testannut spraymaaleja swirlaukseen, osa toimi semi-kelvollisesti, osa kuivui heti kalvoksi veden pinnalle. Jos onnistumisen kokemuksia haluat, niin unohtaisin suosiolla spraymaalit.

Marmorointimaaleja noissa swirlauksissa on käytetty myös. Magic Marble taitaa olla youtuben videoissa monesti esiintyvä tuotemerkki. Ja noita pienoismallien maalaamiseen käytettäviä emalimaaleja voi kanssa kokeilla. Näistä vaihtoehdoista emalimaalit taitaa olla saatavuudeltaan helpompia, niitä kun on joka Prismassa laajatkin valikoimat myynnissä.
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
tavasti
21.07.2020 14:45:04 (muokattu 21.07.2020 14:46:08)
rainmaker: Joskus oon testannut spraymaaleja swirlaukseen, osa toimi semi-kelvollisesti, osa kuivui heti kalvoksi veden pinnalle. Jos onnistumisen kokemuksia haluat, niin unohtaisin suosiolla spraymaalit.

Marmorointimaaleja noissa swirlauksissa on käytetty myös. Magic Marble taitaa olla youtuben videoissa monesti esiintyvä tuotemerkki. Ja noita pienoismallien maalaamiseen käytettäviä emalimaaleja voi kanssa kokeilla. Näistä vaihtoehdoista emalimaalit taitaa olla saatavuudeltaan helpompia, niitä kun on joka Prismassa laajatkin valikoimat myynnissä.

Ok, no hyvä tietää, kiitos kommentista!

Sitten on se kysymys, että minkäslaiset maalit ja lakat toimii noiden pienoismallimaalien kanssa? Eli mitä pohjamaaliksi, mitä perusväriksi siihen päälle, ja millä lakataan?
tavasti
23.07.2020 10:56:01
Juttelin tutun entisöijä/maalarin kanssa, ja piti pienen tutkiskelun jälkeen Mastonin One spraymaaleja ihan oikeana tavarana tonne Revellin maalien alle.

Revellin pikku-purkkeja tuli jo osteltua, booraksia on tulossa, eli nyt hakeen paukkupulloja ja pohjia tekemään niin homma alkaa etenemään.
basisti1971
24.07.2020 10:28:36
Moi.

tavasti: ...eli nyt hakeen paukkupulloja ja pohjia tekemään niin homma alkaa etenemään.

Tuollaisen:

nikeeeee: Veden lämpötila oli 26c ja booraksia laitoin 1,5 ruokalusikkaa per gallona (googletetun infon mukaan). Maali ei kuitenkaan leivinnyt veden pintaan nätisti kuten youtubevideoilla, eli oliko pintajännitystä vielä liikaa?

basisti1971: Googlettele lisää ;).
Ja juubituubi kehiin vasta kun teoria on hallussa.

Booraksia (kuten muitakaan dippauskemikaaleja) ei tässä käyttötarkoituksessa käytetä veden pehmentämiseen, eikä tietysti missään nimessä pintajännityksen pienentämiseen, vaan dippausneste-maalikerros rajapinnan muokkaamiseen jotta tietyt maalit levittyvät paremmin, kuten myös tapauskohtaisesti kuorettumisen ja maalin kovettumisen kontrollointiin.

MUTUA syvempään analyysiin päätyneiden (hydro)dippaajien ohjeita lukiessa monasti näkee booraksia ehdotettavan vain jos vesi on erityisen kovaa, ja silloinkin vain jos haetaan jotain tiettyä efektiä ja/tai tietyt maalit/sävyt sitä vaativat.
Suunitellusta poikkeavasta käyttötarkoituksesta johtuen kaikki sävyt kun eivät toimi nestepinnalla samoin, vaikka alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan pinnalle levitettyinä käyttäytyisivätkin.

Kaivoveden kanssa joutuu luottamaan kunnalliseen tuoreeseen analyysiin tai omiin testeihin, kunnallisveden ominaisuuksista saa tietoa oman alueensa vesilaitoksen kautta tai aihetta ruotivista artikkeleista:

https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/ … taan-pesuainetta-pyykatessa/817495/

nikeeeee: Osa maalista puolestaa putosi tippoina saavin pohjalle. Käytin Revellin pienoismallimaaleja, mutten ohentanut niitä lainkaan, eli voiko johtua siitä?

basisti1971: Voi johtua, mutta todennäköisempää on että pintajännitys on päässyt liian heikoksi maaliin, kaatokorkeuteen ja kaatokäden raskauteen nähden.

Ja pieni osa maalista puhkaisee veden pintajännityksen joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin prosessin aikana.

Mahdollisesti ohentaessa tulee myös tarkkaan etukäteen tutkia tai testata käyttämänsä ohenne, tarkoitus kun ei ole emulgoida maalia.

Laakista tuskin saat mitään älykästä aikaiseksi, joten testikappaleita kannattaa varata runsaasti eikä ekana yrittää lempi-instrumentin swirlaamista.
Ainoastaan alskakotelot ovat "helppoja" puhdistaa kun kämmi käy, instrumenttibodyt sieltä kenkuimmasta päästä.

Testikappalein on sitten suoraviivaista tutkia erilaisia vesiä/nesteitä, maaleja, primereitä, dippauskulmia ja -nopeuksia, kuten tietysti myös sitä onnistuuko homma yksin vai tarvitaanko ylösvetovaiheessa apukäsiä.

sepustuksen taannoin aiheesta:

https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=217457&o=0

viestiketjuun näpyttelin.

Etenkin nuo kaksi viimeistä lausetta ovat mun mielestä olennaisimpia, eli suosittelen sinullekin useamman testikappaleen tekemistä ja pintakäsittelemistä ennen kuin maalaat jotain niinkin hankalasti puhdistettavaa kappaletta kuin kitaran body.

T:Samuli
tommiot
24.07.2020 10:41:48
tavasti: Juttelin tutun entisöijä/maalarin kanssa, ja piti pienen tutkiskelun jälkeen Mastonin One spraymaaleja ihan oikeana tavarana tonne Revellin maalien alle.

Revellin pikku-purkkeja tuli jo osteltua, booraksia on tulossa, eli nyt hakeen paukkupulloja ja pohjia tekemään niin homma alkaa etenemään.

Itse ainakin jouduin ohentamaan joitain Revellin värejä kun swirlasin kitaran joskus vuosia sitten. En nyt enää muista tarkemmin, mutta jotkut värit menivät suoraan veden pinnasta läpi ja saavin pohjalle. Ohensin muistaakseni tärpätillä.
tavasti
24.07.2020 13:09:27 (muokattu 26.07.2020 11:53:26)
basisti1971:
Etenkin nuo kaksi viimeistä lausetta ovat mun mielestä olennaisimpia, eli suosittelen sinullekin useamman testikappaleen tekemistä ja pintakäsittelemistä ennen kuin maalaat jotain niinkin hankalasti puhdistettavaa kappaletta kuin kitaran body.

Joo, no nää että vedellä ja vedellä on eroa, ja mahdollisesti booraksin määrän kanssa tarvii pelata, tää oli uutta. Kiitos!

Itse olin ajatellut vaan, että siinä samalla setupilla tehdään 1-2 koedippausta, ja sitten tuo 'tuotanto', mutta ehkä tarvii etukäteen tehdä jotain pienempää. Itsellä tuo dipattava kappale on 90 cm pitkä, niin sille tarvii tynnyrin mihin sen saa upotettua. Pitää tehdä joku maltillisempi testisatsi, ja koittaa sillä.

tommiot: Itse ainakin jouduin ohentamaan joitain Revellin värejä kun swirlasin kitaran joskus vuosia sitten. En nyt enää muista tarkemmin, mutta jotkut värit menivät suoraan veden pinnasta läpi ja saavin pohjalle. Ohensin muistaakseni tärpätillä.

Tämäkin hyvä tietää, kiitos!

Mitenkäs te ootte maalit laittaneet pinnalle, ihan purkista kippaamalla? Itse ajattelin hakea apteekista pipettiä/injektioruiskua millä sais siihen veden pinnalle nätisti, tosin onkohan injektioruiskun kanssa riski että pikkuisen liian painava puristus, ja pohjaan kolahtamalla...

Toki onnistuminen ei oo itelle niin kriittistä, soitin tuskin päätyy koskaan mihinkään julkisuuteen (paitsi kuva tähän threadiin), omaksi iloksi tehdään. Ainakin mitä googlettelin epäonnistuneita swirlauksia, niin ihan ok nekin. Ainakin jotain muuta kuin staattinen yksivärinen :-)
tommiot
26.07.2020 10:09:31
tavasti:

Mitenkäs te ootte maalit laittaneet pinnalle, ihan purkista kippaamalla? Itse ajattelin hakea apteekista pipettiä/injektioruiskua millä sais siihen veden pinnalle nätisti, tosin onkohan injektioruiskun kanssa riski että pikkuisen liian painava puristus, jo pohjaan kolahtamalla...

Kuvittelisin että pipetti olis helpoin. Vaikka tällaisilla https://www.sinelli.fi/pipetit-3-ml-pit-15-cm-15kpl

Itse kaadoin purkista varovasti.
tavasti
05.09.2020 18:46:20 (muokattu 05.09.2020 19:27:20)
Viimeinkin pääsin yrittämään homma.

Pihalla tekemässä, ulkoilman lämpötila +14. Saaviin vettä, lämpötila 26 astetta, booraksia mukaan se teelusikka/gallona, ja siihen pinnalle Revellin maaleja, videosta katsoen noin 5 min meni maalien värkkäämiseen siihen. Hommassa repsikkana Savonmuaan supersankari VituixMan. Maalit kuivui kalvoksi veden pintaan. Miksi? :-o

https://www.youtube.com/watch?v=YYHVT0e-D-s
Puavali
05.09.2020 20:06:50
tavasti: Viimeinkin pääsin yrittämään homma.

Pihalla tekemässä, ulkoilman lämpötila +14. Saaviin vettä, lämpötila 26 astetta, booraksia mukaan se teelusikka/gallona, ja siihen pinnalle Revellin maaleja, videosta katsoen noin 5 min meni maalien värkkäämiseen siihen. Hommassa repsikkana Savonmuaan supersankari VituixMan. Maalit kuivui kalvoksi veden pintaan. Miksi? :-o

https://www.youtube.com/watch?v=YYHVT0e-D-s

Liian lämmin vesi ja oliko tuulta? Ohenne haihtui samantien, maali kuivui.
tavasti
05.09.2020 22:43:01
Puavali: Liian lämmin vesi ja oliko tuulta? Ohenne haihtui samantien, maali kuivui.

Tuulta oli, ja aloin epäillä, että valehteleeko tuo lämpömittari, pitää varmistaa se.

Maalia enemmän, ja pitäiskö vaikka ohentaa maaleja, ettei ohenne lopu heti. Ja nopeampi pitää olla?
Kefiiri
05.09.2020 23:33:00
Voi olla että se maalikalvo siinä vedessä onnistuu leviämään ohuemmaksi kuin jossain muulla pinnalla, ja siksi kuivuu yllättävän äkkiä läpikotaisin... liian lämmintä vettä ei tosiaan kannattane käyttää. Ihan mutupohjalta spekuloin, ei ole kokemusta.
En ole musiikin asiantuntija.
tavasti
06.09.2020 16:05:13
Seuraava yritys, tosi nopeasti menee maali kalvoksi, mutta jätettiin tikulla kuvioiden sekoittaminen tekemättä, niin värkki saatiin dipattua, ja täyttää meikäläisen laatuvaatimukset.

Eka dippaus, kaula, viimeiset liraukset maalia olis pitänyt jättää pois, ne teki valumia, mutta toimiipa nekin. Ja toinen dippaus, liian vähän alkuun maalia, mutta toimivaa tuli siitäkin. Ja tolleen se että vesi on pyörivässä liikkeessä olis eduksi.

https://www.youtube.com/watch?v=gdHXpCccc0I
Kefiiri
06.09.2020 18:36:31
Oikein havainnollinen video ja ihan oivallinen lopputulos.

Ällistyttävän vähäinen tuo maalimäärä: tippa sinne, toinen tänne... jotenkin ajattelin että tuommoisessa hommassa maalia holvataan sinne veteen purkkitolkulla, siis niitä pieniä pienoismallimaalipurkkeja.
tavasti
06.09.2020 22:48:45
Kefiiri: Oikein havainnollinen video ja ihan oivallinen lopputulos.

Ällistyttävän vähäinen tuo maalimäärä: tippa sinne, toinen tänne... jotenkin ajattelin että tuommoisessa hommassa maalia holvataan sinne veteen purkkitolkulla, siis niitä pieniä pienoismallimaalipurkkeja.

Joo, no hakemistahan tää. Eka, se kaula, meni paremmin, ja siinä vedettiin pintaan alkuun mustaa paljon. Ja toinen sitten, siinä oli tippoja, ja maalikerros ohut, mutta toimi koska pohjalla oli järkevä väri, eli toimii harvakin kuvio.

Tän perusteella revellin maaleille näyttäis toimivan:
- ohenna, luultavasti reippaastikkin
- pidä vesi liikkeellä, pyörivä liike tekee kuviosta paremman
- laita maaleja rivakasti, ja kun lakaavaat leviämästä, älä laita enää, tai valuu, dippaa saman tien. Unohda ne tikulla sohimiset
- alkuun kannattaa laittaa maalia enemmän (kaula, eka dippi), tai sitten ei

Iteltä loppui maalattava, mutta nyt olis luultavasti ymmärrys miten homma toimii. Harmillisesti ei oo vaan maalattavia kappaleita (ei jaksa alkaa lakkakerrosta poistamaan mistään kitarasta). Ja toki tulee syksy, että ei näissä lämmittämättömissä tiloissa kuivu maalikaan.
tavasti
16.09.2020 18:39:44
Lakkauksesta sellainen huomio, että Revellin maalit ovat tärpättipohjaisia, ja tuo itselläni oleva Mastonin paukkupullolakka on tinneri-tavaraa, eli vahvempaa. Eli lakatessa pitää ensin useampi kerros roiskia vaan kevy huntu joka kuivuu nopeasti. Jos kerralla vetää pinnan märäksi, niin maalit kiehuu pois. Onneksi oli noita testikappaleita ettei soittimella kokeiltu.
Kefiiri
16.09.2020 19:19:47
Juu mä olen sutinut Diccoa, tinneritavaraa lennokkimaalin päälle ja se liukeni Diccoon ja levisi masentavasti :D
tavasti
18.09.2020 18:39:11
Kefiiri: Juu mä olen sutinut Diccoa, tinneritavaraa lennokkimaalin päälle ja se liukeni Diccoon ja levisi masentavasti :D
Mulla onneksi oli toi maaleista ja lakoista tietävä kaveri apurina, niin tiesi varottaa :-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)