![]() 25.08.2020 07:01:49 | |
---|---|
Henri Henri Olavi: Tuo Kawai käy, jos sulla on interfacessa midi-liitäntä. Muutoin ei. Onko sulla DAW (sekkari), vai minkä kautta olet tuota SD2:ta soittanut? Standalone? Jos, niin sitten toki tarvitset DAW:n. Se on makuasia minkä. Itse käytön Ableton Liveä ja Pro Toolsia. Tarvitset toki vielä hyvän orkesterikirjaston, esim. Kontaktille. Niitä on miljoonia. Google on apusi. Tällä hetkellä ei ole minkäänlaista ulkoista interfacea. SD2:sta käytin Eleven Rackin (en omista enää) ja Pro Tools 10:n kanssa. Jälkimmäinen on vielä, mutta se oli paritettu tuon 11R:n kanssa, lieköhän mahdotonta saada toimimaan jonkun toisen interfacen kanssa? DAW:it on vielä suht vieraita lukuunottamatta tuota 11:R ja PT -komboa. Tarviiko nuo softat aina jonkun ulkoisen interfacen toimiakseen vai onko mahdollista, että käyttäisi midikiippareita USB:n kautta, sitten joku äänisofta ja sitten vaikka juuri tuo Kontakt? Mun tapauksessa lienee kuitenkin järkevintä/edullisinta hommata interface johon saan tuon Kawain kiinni? Ja yksinkertaisimmillaan homma siis on samanlaista kuin väsäisin rumpuraitoja tuolla Superior Drummerilla? Pitääpä tutkiskella tuota Kontaktia. | |
![]() 25.08.2020 09:55:56 (muokattu 25.08.2020 09:57:33) | |
TheMurno: Tällä hetkellä ei ole minkäänlaista ulkoista interfacea. SD2:sta käytin Eleven Rackin (en omista enää) ja Pro Tools 10:n kanssa. Jälkimmäinen on vielä, mutta se oli paritettu tuon 11R:n kanssa, lieköhän mahdotonta saada toimimaan jonkun toisen interfacen kanssa? Tools toimii minkä tahansa (varauksella) interfacen kanssa. DAW:it on vielä suht vieraita lukuunottamatta tuota 11:R ja PT -komboa. Tarviiko nuo softat aina jonkun ulkoisen interfacen toimiakseen vai onko mahdollista, että käyttäisi midikiippareita USB:n kautta, sitten joku äänisofta ja sitten vaikka juuri tuo Kontakt? Mun tapauksessa lienee kuitenkin järkevintä/edullisinta hommata interface johon saan tuon Kawain kiinni? Toimii USB:llä, mutta sinuna silti hommaisin interfacen. Jo pienellä sijoituksella saa paremman kuin koneen oma äänipiiri. Jos olisin sinä, niin ostaisin jonkun halvan pienen interfacen, joka riittää käyttötarpeeseesi ja MIDI-ohjaimen. Toki tuo KAWAI pelittää varmasti hyvin ja on parempi soittaa kuin monet MIDI-ohjaimet, mutta interfacet, joissa on MIDI-liitännät ovat hivenen harvinaisempia ja ehkä kalliimpia. En ole viime aikoina tutkinut noita laitteita, kun oma setup on kunnossa ollut niin pitkään. Ja yksinkertaisimmillaan homma siis on samanlaista kuin väsäisin rumpuraitoja tuolla Superior Drummerilla? Pitääpä tutkiskella tuota Kontaktia. Kontakt on loistava. Samalla periaatteella mennään: ulos tulee midiä sekkarille, aivan kuin SD:llakin. Mulla on ulkoisilla SSD-asemilla (itse tehdyillä, eli 2,5" levy ja SATA->USB-C -kaapeli) kaikki Kontaktin instrumentit/soundit. Niiden nopeus riittää hyvin, eikä vie kovalevytilaa koneelta. Monesti nuo Kontaktin instrumentit soundeineen saattavat olla useita kymmeniä gigoja, satojakin. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 25.08.2020 11:08:14 | |
Henri Henri Olavi: Noni, homma selkeytyi huomattavasti. Kiitos sulle. + | |
![]() 06.09.2020 20:58:40 | |
Äänikortin kanssa ongelma. Mulla on siis Scarlett Focusrite Solo -äänikortti, jonka kautta äänitän kitarat, bassot ja laulut koneelle. Kaikki toimii muutoin, mutta en kuitenkaan saa kuulumaan äänikortin kautta kuulokkeista mitään muuta kuin pientä nakutusta. Asetuksista on ulostulo valittu oikein. Kuulokkeet toimii, jos laitan ne suoraan koneen (iMac) kuulokepaikkaan. Ajattelin jo, että mun adapterissa on vika, mutta sekin toimii kun toisella laitteella testasin. Vika siis selkeästi liittyy itse äänikorttiin. Mutta mikäs juttu se voisi olla? | |
![]() 06.09.2020 21:05:28 | |
Millä softalla äänität, miten siellä menee reititykset? Onko Focusritella joku oma mikserisofta? Jos on, niin tsekkaa vielä sieltäkin reititykset. Kuuluuko äänet kuitenkin monitorien kautta normaalisti? Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 06.09.2020 21:14:48 | |
Henri Henri Olavi: Millä softalla äänität, miten siellä menee reititykset? Onko Focusritella joku oma mikserisofta? Jos on, niin tsekkaa vielä sieltäkin reititykset. Kuuluuko äänet kuitenkin monitorien kautta normaalisti? Äänittelen ihan GarageBandilla ja siellä päässä on myös kaikki asetukset kunnossa. Erillisiä monitoreja ei ole kiinni äänikortissa, koska tarkoitus oli nimenomaan pelkillä kuulokkeilla äänittää. | |
![]() 06.09.2020 21:20:06 | |
No mites se Focusriten mikserisofta? Onko siellä kaikki kuosissa? Onko purkissa joku Direct monitoring-knobi? Jos on, niin tsekkaa ettei se ole väärässä ääriasennossa. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 06.09.2020 21:31:31 (muokattu 06.09.2020 21:33:38) | |
Henri Henri Olavi: No mites se Focusriten mikserisofta? Onko siellä kaikki kuosissa? Onko purkissa joku Direct monitoring-knobi? Jos on, niin tsekkaa ettei se ole väärässä ääriasennossa. No nyt meni just niin vaikeaksi, etten edes tajua. Mikä mikserisofta? Latasin kaikki ajurit ja rekisteröin kyllä tuon äänikortin, mutta ei mistä saisin auki jonkun mikserisoftan? Ja se on huomioitavaa, että se nakutus kuuluu kun laitan projektin pyörimään, eli täysin pimeänä ei ole. E: Direct monitor painikkeesta ei tapahdu mitään, on se sitten päällä tai pois. | |
![]() 06.09.2020 21:34:43 (muokattu 06.09.2020 21:36:38) | |
Löytyykö sulta Ohjelmista (tai Apit jos Catalina) joku Focusriten softa? Jos löytyy, niin avaa se ja tsekkaa se. Tuo nakutus tosin voisi liittyä paskaan laitteeseen. E: Meneekö äänitettävä kama ihan normaalisti Garagebandiin? Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 06.09.2020 21:43:53 | |
Henri Henri Olavi: Löytyykö sulta Ohjelmista (tai Apit jos Catalina) joku Focusriten softa? Jos löytyy, niin avaa se ja tsekkaa se. Tuo nakutus tosin voisi liittyä paskaan laitteeseen. E: Meneekö äänitettävä kama ihan normaalisti Garagebandiin? No juu, en edes tiedä mitä tapahtui. Avasin vain tuon mikserisoftan ja samalla alkoi kuulua ääni kuulokkeista. En siis edes painanut mitään, tai muuttanut mitään asetuksia. Käy se tälläkin tavalla. Kiitos vaan avusta! | |
![]() 06.09.2020 21:49:15 | |
Hyvä että toimii! Jännä, jos tuon softan pitää olla käynnissä, että futaa. Toisaalta, ei kai se mitään haittaakaan. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 15.09.2020 18:20:20 | |
Lenovo ThinkPad Edge E540 läppärini ei enää lähde käyntiin, kun laitoin tietokoneen ehdotuksesta että Päivitä Bios. Punainen virtavalo vain syttyy ja muuten on ihan mykkä. Irroitin päivän ajaksi akun, virtajohdon ja biosin patterin ja kokeilin, niin ei lähtenyt sittenkään. Olisiko muita kikkoja saada kone käyntiin? Let there be rock | |
![]() 22.09.2020 04:12:32 | |
Boozer: Lenovo ThinkPad Edge E540 läppärini ei enää lähde käyntiin, kun laitoin tietokoneen ehdotuksesta että Päivitä Bios. Punainen virtavalo vain syttyy ja muuten on ihan mykkä. Irroitin päivän ajaksi akun, virtajohdon ja biosin patterin ja kokeilin, niin ei lähtenyt sittenkään. Olisiko muita kikkoja saada kone käyntiin? Hurraa! Lähti käyntiin kun malttoi pitää pidempään virrat pois rakkineesta. Let there be rock | |
![]() 22.09.2020 10:05:09 | |
Macin Garage bandillä useiden raitojen äänittäminen Tämä on ihan aloittelijakysymys, mutta miksi Macin Garage Band ei suostu äänittämään useita raitoja yhtä aikaa? Ohjeen mukaan tämä on mahdollista, mutta kuitenkin kone heittää aina vain yhden raidan äänityksen päälle. Äänet tulee Soundcraft singnature 12 Multi-trackin kautta. Ylipäätään mikä on hyvä äänitysohjelma, jolla voi kanssa miksata? Ei saisi maksaa paljoa. | |
![]() 22.09.2020 10:30:31 | |
Sanni78: Macin Garage bandillä useiden raitojen äänittäminen Tämä on ihan aloittelijakysymys, mutta miksi Macin Garage Band ei suostu äänittämään useita raitoja yhtä aikaa? Ohjeen mukaan tämä on mahdollista, mutta kuitenkin kone heittää aina vain yhden raidan äänityksen päälle. Äänet tulee Soundcraft singnature 12 Multi-trackin kautta. Ylipäätään mikä on hyvä äänitysohjelma, jolla voi kanssa miksata? Ei saisi maksaa paljoa. Garagen jokaiselta raidalta pitää käydä valitsemassa haluttu äänilähde/inputreikä, ja ääniraudaksi audioasetuksista tietty se äänikortti. Olikohan siinä muuta, kun itsekin muistelen asiaa joskus aprikoineeni...enivei, kyllä garagellakin aika hyvin miksailee ja Logicilla vielä enemmän. Se on sitten makuasia tykkääkö enemmän Pro Toolsista, Cubasesta, Reaperista, DigitalPerformerista jne. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
![]() 19.11.2020 13:53:07 | |
heps vanha Power Mac 3.1 se 2000 luvun G4 / macOSX10.3 ja Prools LE 001 interface tossa pöydällä. uudet softat ei tue, eikä pysty päivittämään ylemmäs?! tarvisin alkuperäisen asennussoftan, mistä??? | |
![]() 21.11.2020 10:08:28 | |
Mahtaako tulla oikeaan osastoon, mutta: analogistudion rakentelu otti kustannussyistä takapakkia sen verran, että pakko ne raidat on pyöräyttää koneen kautta. Koneena -11 mallin iMac, lojunu vuosia käyttämättömänä. Käyttikseksi joku kevyt, kunhan nyt joku Reaper pyörii. Miksaukset hoituu analogitiskillä. Pitäis löytää äänikortiksi joku 8 in/out, joko FW tai USB. Etusia ei siis tarvi, kylmät linjat riittää. Suosituksia? | |
![]() 27.12.2020 10:04:19 | |
olhawa: Pitäis löytää äänikortiksi joku 8 in/out, joko FW tai USB. Etusia ei siis tarvi, kylmät linjat riittää. Suosituksia? Näemmä tästä ei ole noussut juuri keskustelua. Minulla on kanavavamäärien suhteen melko vastaava tarve, koska on myös pieni mikseri apuna. Itse mietin RME Fireface UC:tä. Sen osalta tosin hiukan pohdituttaa, että itse tuote on peräti kymmenisen vuotta vanha, vaikka onkin edelleen myynnissä. Siinä on 8 analogikanavaa suuntaansa, tosin näistä 6 on pelkkiä linjakanavia. Focusritella on tietysti omat laitteensa. Itselläni on mielessä päivitys 1st gen Scarlettista parempaan, jolloin Clarett 4pre tai 8pre voisi olla vaihtoehto. Scarlett on kyllä tähän mennessä palvellut oikein hyvin, mutta kiinnostaisi saada paremmat muuntimet ja latenssia alemmas. Olisi hyvä kuulla onko muita hyviä vaihtoehtoja. USB saisi olla, vaikka nykykoneeseen olisi kyllä FW-korttikin. | |
![]() 27.12.2020 12:34:06 | |
Hanok: Näemmä tästä ei ole noussut juuri keskustelua. Minulla on kanavavamäärien suhteen melko vastaava tarve, koska on myös pieni mikseri apuna. Itse mietin RME Fireface UC:tä. Sen osalta tosin hiukan pohdituttaa, että itse tuote on peräti kymmenisen vuotta vanha, vaikka onkin edelleen myynnissä. Siinä on 8 analogikanavaa suuntaansa, tosin näistä 6 on pelkkiä linjakanavia. Minkä tahansa muun vehkeen kohdalla ikä vois ollakin ongelma, mutta RME:hän tunnetaan nimenomaan siitä, että tuki jatkuu hamaan ikuisuuteen sen jälkeenkin kun myynti on jo loppunut. Ja kun Fireface UC tosiaan on edelleenkin saatavilla, niin siinä mielessä en pitäisi ikää minään syynä jättää väliin. Ja onhan RME:t toki pirun hyvää rautaa muutenkin. "Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?" | |
![]() 31.12.2020 15:42:39 | |
Tuli hankittua Korg microKEY2-37 pojalle, tarkoituksena sada hänet kiinnostuun soittamisesta ja oppiin vähän musiikin teoriaa. (Siksi MIDI kiippari kun tietokoneella touhuaminen häntä jo kiinnostaa.) Nyt vaan ongelmana että en ymmärrä yhtään mitä kaikkee tähän tarvii että saa toimiin. Voisko joku vääntää tähän vähän rautalankamallia että pääsis edes alkuun. Sen jostain ymmärsin että Korgilta on asennettava ajuri että saa pelittään windowsissa mut siihen mun ymmärrys loppuikin. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)