Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran soittamisen vaikeus leikkauksen jälkeen.
1
K_B_M
13.05.2020 16:20:44 (muokattu 13.05.2020 16:22:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helou tässä pohdin uuden kitaran hankkimista.
Viime vuoden puolella olin leikkauksessa vas. Käden takia
( puristusvoima hävisi ja osittain pintatunto)
 
Nyt käsi on hyvin palautunut ( pintatunto ja puristusvoima) ainut mikä jäi että käsi väsyy.
Barre otteet ovat pidemmän päälle hankalia ja välillä käsi muuttuu kohmeiseksi soiton aikana.
 
Olen yrittänyt ottaa selvää kitaroista joissa olisi helppo soittoinen sekä käsi ystävällinen kaula.
Budjetti on n. 300 - 400 tällä hetkellä jota panostaa kitaraan.
 
Joten kysymykseni on että löytyiskö täältä hyviä ehdotuksia.
 
Lisätietona: Käden kuntoutus on tehty ja tämä vaiva on se mikä nyt vain jäi leikkauksen kälkeen
 
Zibaldone
13.05.2020 16:38:56 (muokattu 13.05.2020 16:40:56)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittaisin itse 15 min pätkissä. Painissa meni +10v sitten vasen humerus poikki,
soittamisen kuntoutus alkoi 5 min pätkissä. Kipsin lähdön jälkeen soittelin väliaikaisesti rytmikitaristin osat keikoilla,
vaihdettiin päittäin kitaraosiot, ja kävin silti treenikämpillä kipseineni kuuntelemassa, miten biisit etenivät/muuntuivat.
 
Käyttäisin matalempaa virettä, esim. DGCFAD kunnes jaksaisin soitella pidempään.
Jos ei keikkailu ole heti lähiaikoina kiikarissa, niin mikäpä estää kokeilemasta löysempääkin kielijännitettä.
 
Itsellä muutama Ibanez ja PaulReedSmith, tekevät hyviä otelautoja.
 
K_B_M
13.05.2020 16:54:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zibaldone: Soittaisin itse 15 min pätkissä. Painissa meni +10v sitten vasen humerus poikki,
soittamisen kuntoutus alkoi 5 min pätkissä. Kipsin lähdön jälkeen soittelin väliaikaisesti rytmikitaristin osat keikoilla,
vaihdettiin päittäin kitaraosiot, ja kävin silti treenikämpillä kipseineni kuuntelemassa, miten biisit etenivät/muuntuivat.
 
Käyttäisin matalempaa virettä, esim. DGCFAD kunnes jaksaisin soitella pidempään.
Jos ei keikkailu ole heti lähiaikoina kiikarissa, niin mikäpä estää kokeilemasta löysempääkin kielijännitettä.
 
Itsellä muutama Ibanez ja PaulReedSmith, tekevät hyviä otelautoja.

 
Joo itsekkin aloittelin 5 min ja sitten pidensin ja pidensin.
Nyt pystyy soittaa ihan hyvin mutta täys bändireeneissä huomaa että väsyy ja alkaa häiritsemään.
Tarkoitus olisi tämän vuoden puolella tehdä ensimmäinen levy, keikkailusta en tiedä onko vielä tiedossa. Itse soitan rytmiosioita kun laulan samalla.
Itse käytän eb virettä tällä hetkellä, olemme kyllä pohtinut matalempaa virettä.
Ibanez on kyllä aikasemmin ehdoteltu mutta onko niissä jotain eroja ?
 
Arkka
13.05.2020 19:20:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

K_B_M: Itse käytän eb virettä tällä hetkellä, olemme kyllä pohtinut matalempaa virettä.
 
Toinen vaihtoehto on tietty ohuemmat kielet.
 
Ibanez on kyllä aikasemmin ehdoteltu mutta onko niissä jotain eroja ?
 
Ibanezeja on ihan laidasta laitaan. Ainakin sitä varmaan kannattaa miettiä, että sopiiko paremmin ohut vai paksu kaula. Melkein tarvisi testata, että tietää. Tuossa esim. noita Ibanezin mittoja:
https://ibanez.fandom.com/wiki/List_of_neck_types
 
K_B_M
13.05.2020 20:53:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Toinen vaihtoehto on tietty ohuemmat kielet.
 

 
Ibanezeja on ihan laidasta laitaan. Ainakin sitä varmaan kannattaa miettiä, että sopiiko paremmin ohut vai paksu kaula. Melkein tarvisi testata, että tietää. Tuossa esim. noita Ibanezin mittoja:
https://ibanez.fandom.com/wiki/List_of_neck_types

 
Hei kiitti linkistä, minäpä tutkin asiaa.
Moni on vain sanonut ja kehunut että ibanezin wisard 3 kaula on ollut helppo soittoinen.
 
sepisti
15.05.2020 04:28:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka kyseessä ei ole leikin asia, kannattaa ottaa asia positiivisuuden kautta. Mitä pidempään pystyt välttämään perinteisten barre-otteiden käyttöä, sitä paremmalta soittosi kuulostaa. Jos seuraat osaavien kitaristien komppausta, sielä ei paljoa barreita näy:)
 
otamatone
03.09.2020 01:18:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerrataan vielä eli
 
- aloittajan käden muodosta, koosta ja mieltymyksistä ei ole mitään tietoa
- aloittajan alunperin käyttämästä kitarasta ei ole mitään tietoa
- jonkun mukaan ibanez on ollut hyvä
- ibanezilla on ollut tuotannossa todennäköisesti yli 100 erilaista kaulaa
 
Johtopäätös:
Vaikea sanoa mikä kaula voisi olla nykytilanteessa hyvä.
 
Suositus:
Kokeilemaan ensinnä skale lengttejä 24.75" - 26" ja sitten paremmasta leveää kapeaa paksua ohutta.
 
GiovanniDiRondo
03.09.2020 07:04:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Vaikka kyseessä ei ole leikin asia, kannattaa ottaa asia positiivisuuden kautta. Mitä pidempään pystyt välttämään perinteisten barre-otteiden käyttöä, sitä paremmalta soittosi kuulostaa. Jos seuraat osaavien kitaristien komppausta, sielä ei paljoa barreita näy:)
 
Jos perehtyy hiukankin laajemmin eri musiikkityyleihin, niin barre-sointujen soitto on hyvinkin tarpeellista. Mutta on toki tyylejä, joissa niitä ei käytetä. Minun korvaan barre-soinnut kuulostavat kyllä ihan hyviltä.
 
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Kefiiri
03.09.2020 16:48:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neropattien mielestä barre-otteen siirteleminen kaulalla edes takaisin on amatöörimäisen näköistä ja kuuloista. Sormia pitää venkuloida näyttävästi mitä omituisimpiin muodostelmiin, jotta äänenkuljetus olisi riittävän kehittynyttä soinnusta toiseen siirryttäessä ja että salin perältäkin nähtäisiin ammattilaisen olevan asialla :D
 
En ole musiikin asiantuntija.
mpekkanen
03.09.2020 21:18:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan sellainen vaihtoehto, että alkaa soittamaan slidekitaraa. Sitä voi soittaa ns normaalilla sähkökitaralla tai lap steeliä. Erilaisia vireitä on, jos vaan on kiinnostusta opetella.
Kyllähän Black Sabbath kitaristi taikka Django ovat molemmat todella kovia soittajia, jos jotain esimerkkiä. Django ei tosin ole enää elossa, mutta kuitenkin. Molemmilla sormissa vammaa ja kuitenkin homma toimii...
Tietysti soitettava musa voi olla jotain muuta kuin mitä perinteisesti slidellä soitetaan...tähänkin voisi laittaa useita esimerkkejä bändeistä ja soittajista joiden homma toimii edukseen juuri siksi, että jotain tehdään ja soitetaan omalla tyylillä.
 
Itselläkin on vasen kyynärpää vammautunut yli 30 vuotta sitten. Suurin haitta on se, ettei kaikenlaiset soittimet ole minulle hyviä kokonsa ja muotonsa takia. Vääränlaisella soittimella ranne kipeytyy, kun kyynärpäässä on liikerajoite. Sen lisäksi onnistuin telomaan samaisen käden etusormen kun leikkasin lihaa, joskus 10 vuotta sitten. Etusormi kipeytyy joskus soitettaessa ja saattaa olla hieman kankea. Toisinaan toimii melko hyvin, mutta oli useita vuosia lähes pois pelistä. Nykyään soittelen omaksi iloksi kun jo eläkkeellä olen.
 
Joskus noille rajoitteille ja vammoille ei voi mitään, mutta jos sitkeästi etsii uutta tapaa soittaa, niin hyvällä tuurilla se soitto saattaa kuulostaa jopa paremmalta tai ehkä omaperäisemmältä.
Joidenkin soittajien mukaan on hyvä tehdä välillä asioita hieman toisin. Etsiä uusia juttuja ja kokeilla kaikenlaista.
Musiikki on siitä hyvä harrastus, että sitä voi tehdä monella tavalla ja laadukasta musiikkia voi myös tehdä ja soittaa, vaikka ei olisi maailman nopein tai teknisesti taitavin.
 
Arkka
04.09.2020 13:48:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Itselläkin on vasen kyynärpää vammautunut yli 30 vuotta sitten. Suurin haitta on se, ettei kaikenlaiset soittimet ole minulle hyviä kokonsa ja muotonsa takia. Vääränlaisella soittimella ranne kipeytyy, kun kyynärpäässä on liikerajoite.
 
Mulla on vähän vastaava homma pikkauskäden olkapään kanssa sikäli, että toisilla kitaroilla kipeytyy enemmän, toisilla vähemmän. Se muotoero ei tarvi edes kovin radikaali olla. Esim. istualtaan lespa on ainakin mun olkapäälle yllättävän erilainen kuin strato jne.
 
sepisti
06.09.2020 02:08:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Jäsen Sepisti varmaan viittasi E-duuri-barréihin ja muihin vastaaviin. Ne voi olla äänenkuljetuksellisesti kökköjä ja siis ovat käytännössä. Toisaalta taas joku Smells Like Teen Spirit on kova just sen takia.
 
Olen päissäni, joten saatan olla väärässä, mutta en usko.

 
Juuri tähän viittasin, eli olet oikeassa.
 
sepisti
06.09.2020 02:41:27 (muokattu 06.09.2020 02:51:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Jos perehtyy hiukankin laajemmin eri musiikkityyleihin, niin barre-sointujen soitto on hyvinkin tarpeellista. Mutta on toki tyylejä, joissa niitä ei käytetä. Minun korvaan barre-soinnut kuulostavat kyllä ihan hyviltä.
 
Jos soittaa kitaralla pop/rock/latin -tyyppistä musaa bändissä, jossa on kosketinsoittaja tai vaikka kaksi kitaristia, puhumattakaan isoista bändeistä puhaltimineen, kuuden kielen yhtäaikainen soittaminen ei useinkaan palvele kokonaisuutta. Akkarin harjaaminen on toki oma juttunsa. Sähkökitaran kanssa riittää bändisoitossa hyvin pitkälle kahdella, kolmella tai neljällä kielellä komppaaminen. Näin ollen on ihan turha kuluttaa voimia kuuden kielen barre-otteiden ottamiseen.
 
Mulla on ollut ranneongelmia toistakymmentä vuotta, mikä on sekin osaltaan pakottanut miettimään järkevämpiä ratkaisuita sointujen suhteen. Tärkein vaikuttava asia on kuitenkin tuo jonkun naureskellen mainitsema äänenkuljetus ja se, että kaistaa on turha tukkia ylimääräisillä äänillä. Kyse ei todellakaan ole siitä, että sormia pitäisi väännellä hankaliin asentoihin, päin vastoin.
 
Kefiiri
06.09.2020 18:28:23 (muokattu 06.09.2020 18:29:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Tärkein vaikuttava asia on kuitenkin tuo jonkun naureskellen mainitsema äänenkuljetus ja se, että kaistaa on turha tukkia ylimääräisillä äänillä.
 
Ihan kateuttani heitin kun en koskaan ole jaksanut miettiä äänenkuljetusnäkökohtia :D Kun on soittanut aina verrattain pienissä kokoonpanoissa niin kaikkia syitä kehittyneempiin otteisiin ei tule ajatelleeksikaan. Eihän barressakaan tosin ole pakko kaikkia kieliä harjata ja kämmensyrjällä dempaten pääsee tarvittaessa taka-alalle, mutta kuluuhan ei-tarvittavien kielten paineluun tosiaan energiaa ihan turhaan.
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «