Aihe: pitäskö kieliä vaihtaa?
1 2 3
McNulty
30.06.2004 09:02:10
Mistäs sitten kieli, vai soitellakko viisikielisesti.

Ei tarvitse 5-kielisesti soitella... musaliikkeet myyvät myös irtokieliä. Otat vain selkoa mikä kieli on poikki, mikä on sen paksuus ja käyt hakemassa vastaavan kielen tilalle... maksaa varmaan jonkun 0,20€ - 1,00€
T-Bone
McNulty
30.06.2004 09:04:06
Mä heitän aina vanhat kielet suoraan roskiin... Ne on kuitenkin niin lyhyet, että kun tässä vähän aikaa sitten koitin keittää kielet ja virittää takasin niin ne lenteli joka puolelle kun ne ei jostain syystä enää yltäny sen viritystapin ympäri kunnolla... mystistä.

Kuinka monta kierrosta laitat kieltä viritystapin ympärille?
Jos laitat vain yhden ja napsaset samantien poikki, voi olla että kielet hieman vetäytyvät "kasaan", mutta itse henk.koht. pistän ainakin 3-6 kierrosta (riippuu kielen paksuudesta) noiden tappien ympärille, eli vaikka kieli vähän kutistuisikin pesulla niin onpi vielä riittävästi mittaa =)
T-Bone
-JiiTee-
30.06.2004 12:35:47
Itse vaihtelen kanssa vähän harvemmin noita kieliä. Aina pitää kuitenkin olla kitaralaukussa vanha setti varalla, jos katkeaa reeneissä tai keikalla, niin saa ensiapuna valmiiksi venytetyn kielen nopeasti kiinni (pysyy vireessä heti). Kitaran kieliä en ole ikinä viittiny keitellä, basson kieliä kylläkin.
jarkk0-
01.07.2004 20:47:18
miten ne kielet vaihetaa :)
Rock'n Roll
tommiot
01.07.2004 20:53:56 (muokattu 01.07.2004 20:54:55)
miten ne kielet vaihetaa :)

:) Ensin pyörittelet viritystapeista ne kielet auki että saat vanhat pois. Irrotat ne tallasta ja uudet tallaan kiinni(en tiedä miten tossa ERG:n tallassa on, kun mulla on kiinteä talla) ja sitten satulan läpi viritystappeihin. Kannattaa jättää sen verran löysälle ne kielet ennen virittämistä, että jää muutama kierros sen tapin ympäri. Intonaatio pitää myös säätää kun pistät uudet kielet, ja mahdollisesti kaularauta, jos vaihdat jäykempään settiin. Noista löytyy juttua kun käyttää hakua...
Lord of the strings
01.07.2004 22:47:52
Käsien pesu ennen soittotuokiota pidentää kielien ikää huomattavasti.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14|
tommiot
01.07.2004 22:49:10

Fairya, ja paljon :) Lähtee kaikki paska ja rasva käsistä. Ja ne kielet tosiaan kannattaa pyyhkiä joskus kans.
twist555
04.07.2004 19:27:47
Mulla menee joku viikko ni kielet o jo iha mustat ja paskaset sit niil ei voi enää soittaa kunnolla. Millee ne oikee sit pyykhis? et vähä pidempää kestäs.
McNulty
06.07.2004 08:49:21
Mulla menee joku viikko ni kielet o jo iha mustat ja paskaset sit niil ei voi enää soittaa kunnolla. Millee ne oikee sit pyykhis? et vähä pidempää kestäs.

hmm, on olemassa kielten puhdistusainetta, mutta yksi mitä kannattaa kokeilla ennen kitaran soittoa on käsien pesu. Jos aluksi syöt sipsejä ja sitten rasvasilla käsillä renkutat kitaraa niin aikas nopeasti kertyy se lika noihin kieliin. Itse olen keittänyt vanhoista kielistä lian pois, mutta sekin on vain sellainen 1-2vko pidennys kielten elämänkaareen.

Kuinka paljon soitat viikossa? Missä ja miten?
Mitä kieliä olet käyttänyt?
T-Bone
Yamaha-Yamaha
19.10.2004 15:06:17
juu kun mul on tämmöne yamaha erg-121 keppi niin oon samoil kielil soittanu puol vuotta et tartteeko niitä niinku vaihtaa et sois kenties paremmin tai jotain

Mul on kans Yamaha ERG 121 jonka sain viime jouluna ja on nyt ollu samat kielet nii meinasin vaihtaa kielet nyt jouluna ku alkaa kyl jo olee aika surkee ääni niissä...
Robert
19.10.2004 15:21:54
Kielten kestoikää lisää kyllä huomattavasti, jos malttaa pestä ne pikku tahmatassut ennen soittosession alkua... Ja kannattaa jollain rätillä ne pyyhkiä vielä lopuksi.

Itseäni häiritsee uusissa (punotuissa) kielissä se ihme rohina...
Kitaristi Lahdesta tahtoo soittamaan... Pastilli?
käsi
19.10.2004 15:36:29

Olenko minä ainut, joka ei yhtään tykkää siitä kirkkaasta ja heleästä uusien kielien soundista?

et ole:) mun mielestä kielet on parhaimmillaan 1-2 viikon soittelun jälkeen, kun isoin heleys on poistunut!
kohta ne ottaa avaimet pois
JMP71
19.10.2004 17:01:38

Apteekista isopropyylialkoholia. Tätä vaikkapa puuvillakankaaseen ja pyyhit kielet. Haihtuu nopiasti. Isop.. voi puhdistaa myös kasettidekin äänipäät, videoiden kuva- ja äänipäät. Ja vinyylilevyt lantrattuna, 1 osa isop.. ja 2 osaa vettä.
Hanki parempaa luettavaa.
taikakameli
21.10.2004 17:05:25

Otelauta kannattaa myös pestä silloin tällöin.
paskaa. Pastilli?
Twist
22.10.2004 10:16:06
juu kun mul on tämmöne yamaha erg-121 keppi niin oon samoil kielil soittanu puol vuotta et tartteeko niitä niinku vaihtaa et sois kenties paremmin tai jotain

PRKL =D meitsillä on sama skitta mihin vaihoin just uudet kielet... itse vieläpä... ja ei kyllä mitään ammattijälkeä tullut... mutta soi kuitenkin.
Tyhmät Valkoiset Miehet
kusve
25.10.2004 10:17:55

heh, ite vaihan kielen jos poikki menee - tosin viimeksi ku lähemmin kapulaa tarkastelin niin alko tuntuun siltä että vois vaihtaa kaikki... tosin se tietää sitä että pitää käydä ostaan uus setti - laatikosta ku ei löydy ku settien jämiä ku sieltä on aina ottanu jonku katkenneen tilalle... saishan niistä tietenki kasattua täyden setin mutta pidetään ne varakielet varakielinä ja setit setteinä... ;)
...I think I have a headache, there are no more windows to break. I've done my party-life, now it is my time to die...!
hoja
25.10.2004 12:21:22

Mielestäni "vähän käytetyt" tuntuvat sormiin paremmilta, soivat pehmeämmin ja pysyvät paremmin vireessä. Et siis ole ainut.

Näin, kitaran kieli on kuin nainen: useimmiten vähän käytetty on parempi kuin aivan uusi...
K100 #8 Oleminen on havaituksi tulemista - esse est percipi
drlecter
27.10.2004 19:02:45

Joops, elikkäs kielten vaihdon yhteydessä kannattaa sutasta otelauta ja sen nauhat puhtaaksi. Sieltä ne basillit hyökkää pahaa aavistamattoman shredderin sormiin ja kieliin.

Pikkaus käteni hikoaa kuin elukka ja syövyttää monesti A-kielen 3-4 viikossa poikki, riippuu tietty miten paljon ja millaista musaa soittaa.
http://www.fretboardfromhell.tk/
Playboy
25.11.2004 21:22:08
Ite vaihan noin puolen vuoden välein..

Kuulumme samaan erg perheeseen..on muuten pirun hyvä peli hintasekseen IMHO
Pitäkää hauskaa päivin ja öin, sillä kuolema kuittaa univelat.. -Kristian Ranta-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)