Aihe: Huolimattomat nauhatyöt uudessa kitarassa
1 2 3 4 5
Jeszse
02.09.2020 12:15:20
LaMotta: Oletteko kokeilleet?

En, koska johan sen järkikin sanoo että on ihan paska idea.
LaMotta
02.09.2020 12:21:45 (muokattu 02.09.2020 12:23:14)

Riippuu miten tekee ja mihin.

Jos olisi tarvetta niin omiin 3500 ja 5500 € kitaroihin käyttäisin hiomakiveä ja nauhaviilaa vesihiomapaperilla.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
kojones
02.09.2020 12:31:18
LaMotta: Riippuu miten tekee ja mihin.

Jos olisi tarvetta niin omiin 3500 ja 5500 € kitaroihin käyttäisin hiomakiveä ja nauhaviilaa vesihiomapaperilla.

Minä taas käyttäisin niihin tarkoitukseen sopivia työkaluja.
Kefiiri
02.09.2020 12:43:58 (muokattu 02.09.2020 12:44:43)
Jeszse: Senkun sweeppaa näppikseltä.

Olipa nerokas selitys. Kuhbhu!
En ole musiikin asiantuntija.
milgromsegal
02.09.2020 18:06:25 (muokattu 02.09.2020 18:09:54)

Jaa, mielenkiintoiseksi menee. Soitinrakentajat neuvokoot, mutta itse en ainakaan näin harrastelijana suorilta osaa sanoa miten tuon vähimmällä vaivalla korjaisi. Kuvien perusteella kuopat ovat tuossa reunalistassa, jonka olettaisin olevan mustaa muovia (?). Mustaa pigmenttiä/väriä, pikaliimaa ja kovaa hiontaako?

Uudessa kitarassa tuollainen työnjälki ei kyllä minunkaan mielestäni ole missään nimessä hyväksyttävää. Varsinkin kun ei tuommoisia ole edes puolet halvemmissa instrumenteissa, niin en voi ymmärtää miten sitten tämän hintaluokan kitarassa pitäisi hyväksyä tällaiset louhimiset.
trih
02.09.2020 19:06:56
Kuvien perusteella näyttäisi otelauta olevan 24. nauhan jälkeen korkeammalla. Se ei ole mikään nauhaviilamoka. Alkaa tosiaan kiinnostaa mikä tämä tonnin indonesialainen kitara on :)
kojones
02.09.2020 19:25:52
milgromsegal: Jaa, mielenkiintoiseksi menee. Soitinrakentajat neuvokoot, mutta itse en ainakaan näin harrastelijana suorilta osaa sanoa miten tuon vähimmällä vaivalla korjaisi. Kuvien perusteella kuopat ovat tuossa reunalistassa, jonka olettaisin olevan mustaa muovia (?). Mustaa pigmenttiä/väriä, pikaliimaa ja kovaa hiontaako?

Ei, vaan otelaudan reunan pyöristys.

Uudessa kitarassa tuollainen työnjälki ei kyllä minunkaan mielestäni ole missään nimessä hyväksyttävää. Varsinkin kun ei tuommoisia ole edes puolet halvemmissa instrumenteissa, niin en voi ymmärtää miten sitten tämän hintaluokan kitarassa pitäisi hyväksyä tällaiset louhimiset.

Halvemmissa instrumenteissa ne nauhanpäät on jätetty pyöristämättä, joten tuommoisia jälkiä ei ole päässyt syntymään.
Harris
02.09.2020 20:13:47
trih: Kuvien perusteella näyttäisi otelauta olevan 24. nauhan jälkeen korkeammalla. Se ei ole mikään nauhaviilamoka. Alkaa tosiaan kiinnostaa mikä tämä tonnin indonesialainen kitara on :)

Veikkaisin vihjeiden ja kuvien perusteella LTD:tä. Pikaisesti katsottuna tuolla värityksellä (se vähä mitä kuvasta kitaran kantta näkyy) ja otelautamerkeillä varustettu kitara löytyy LTD:n mallistosta ja Saksan isossa nettikaupassa hinta on aika tarkkaan tuhat euroa.
Little Savage
03.09.2020 00:36:26
Inhottavaa salapoliisityötä,

mutta kitara on todennäköisesti ESP / LTD TE-1000 koska keskustelun aloittaja kertoo yhdessä myynti- ilmoituksessaan hankkineensa kyseisen kitaran myynnissä olevan kitaran tilalle. ehe
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
marke-
03.09.2020 01:16:01 (muokattu 03.09.2020 01:46:10)
kojones: Halvemmissa instrumenteissa ne nauhanpäät on jätetty pyöristämättä, joten tuommoisia jälkiä ei ole päässyt syntymään.

Kuulostaa siltä kuin tämä olisi prosessin jotenkin vääjäämätön tulos. En mä löytänyt vastaavaa jälkeä pyöristetyistä nauhoista googlella, ehkä pitää etsiä paremmin.

Omassa jo jonkin aikaa omistettussa halvemmassa (myöskin Indonesian) LTD EC-400 tämmöistä jälkeä, onko nää nyt sitten vähemmän pyöreitä? Ei nyt varmaan mitään huippua nämäkään, mutta mielummin otan tämmöiset kuin hifilommot.

https://1.bp.blogspot.com/-2NXgNMWB … wCNcBGAsYHQ/s1151/ec400%2Bfrets.jpg

Halvin ltd te-200 on pussissa, voisin huomenna tarkistaa paljonko siinä on pyöristelty. Silminnähtäviä lommoja siinä ei ainakaan ole, paljastaiskohan kamera..

--
Ja kyllä, LTD TE-1000 kyseessä. Harley Benton olis ollu siitä hyvä, että sen voi ainakin palauttaa ilman mutinoita.
So Nyeo Shi Dae
kojones
03.09.2020 08:44:54 (muokattu 03.09.2020 08:48:40)
Heroin: Kuulostaa siltä kuin tämä olisi prosessin jotenkin vääjäämätön tulos.

Jos työvaihe tehdään päin mäntyä niin kyllä. Pitää nyt ymmärtää että nuo tehdään tehtaassa ja jokaista työvaihetta on tekemässä joku tyyppi, joka on (toivottavasti) opetettu tekemään se työvaihe. Tässä keississä on nyt jäänyt opettamatta eikä tarkistuksenkaan tehnyttä tyyppiä ole sattunut kiinnostamaan, tai sitten on vielä eilisen raipaniskut toteutumattomista tuotantotavoitteista ollut tuoreessa muistissa. Sama pätee kaikkiin sarjatuotantokitaroihin. Halvemmissa jätetään niitä kalliita työvaiheita pois, jolloin tuotanto on halvempaa. Gibsonilla asia ratkaistiin aikoinaan jättämällä nauhat reunalistojen väliin.
marke-
03.09.2020 10:50:00 (muokattu 03.09.2020 10:53:21)
kojones: Jos työvaihe tehdään päin mäntyä niin kyllä. Pitää nyt ymmärtää että nuo tehdään tehtaassa ja jokaista työvaihetta on tekemässä joku tyyppi, joka on (toivottavasti) opetettu tekemään se työvaihe. Tässä keississä on nyt jäänyt opettamatta eikä tarkistuksenkaan tehnyttä tyyppiä ole sattunut kiinnostamaan, tai sitten on vielä eilisen raipaniskut toteutumattomista tuotantotavoitteista ollut tuoreessa muistissa. Sama pätee kaikkiin sarjatuotantokitaroihin. Halvemmissa jätetään niitä kalliita työvaiheita pois, jolloin tuotanto on halvempaa. Gibsonilla asia ratkaistiin aikoinaan jättämällä nauhat reunalistojen väliin.

Jep. Toki tällainen tuli itsellä ensimmäisenä mieleen. Etkä toki muuta väittänytkään, mutta vaikka sitten jatkaakseni - ei tehtaan laatuvirhe ole kuluttajan vastuulla. Ihan sama mikä tuote, ihan sama mikä hinta.

Aina ne on vaihdettu tai rahat palautettu, ja asiakaspalvelija proaktiivisesti puuttunut tilanteeseen. Nyt oli erikoista, ja kauhean kova kiire myyjällä päästä kitarasta eroon, vaikka huoleni jo ostovaiheessa ilmaisin. Tietämättömille helppo myydä, vähän kun olisi autokaupassa ollut.. tai sitten myyjä ei itsekään tiennyt.

Mutta katsotaan nyt lopputulos ensin..

Heroin:Halvin ltd te-200 on pussissa, voisin huomenna tarkistaa paljonko siinä on pyöristelty. Silminnähtäviä lommoja siinä ei ainakaan ole, paljastaiskohan kamera..

Tässä kiinan kitarassa ei ollut nauhapyörisyksiä enää, nauhapäiden terävyydet oli kyllä ilman mitään jälkiä hiottu pois. Kaiken kaikkiaan viimeistely oli kokolailla täydellistä, ainakin tällä hinnalla. Toki ostin käytettynä, etten voi tietää mitä tälle on edellinen omistaja tehnyt.

Maahantuoja Musamaailmahan väittää nettisivujensa perusteella käyvänsä LTD:t läpi, ainakin suoraan heiltä ostettaessa, ja kolme kitaraa neljästä onkin ollut ihan kiitettävää jälkeä.
So Nyeo Shi Dae
kojones
03.09.2020 10:52:23
Heroin: Jep. Toki tällainen tuli itsellä ensimmäisenä mieleen. Etkä toki muuta väittänytkään, mutta vaikka sitten jatkaakseni - ei tehtaan laatuvirhe ole kuluttajan vastuulla. Ihan sama mikä tuote, ihan sama mikä hinta.

Tietysti näin, siltä osin ihan selvä keissi. Ratkaisuja on vaan monia erilaisia.
2randpo
03.09.2020 11:54:47 (muokattu 03.09.2020 11:55:32)

Heroin: Jep. Toki tällainen tuli itsellä ensimmäisenä mieleen. Etkä toki muuta väittänytkään, mutta vaikka sitten jatkaakseni - ei tehtaan laatuvirhe ole kuluttajan vastuulla. Ihan sama mikä tuote, ihan sama mikä hinta.

Aina ne on vaihdettu tai rahat palautettu, ja asiakaspalvelija proaktiivisesti puuttunut tilanteeseen. Nyt oli erikoista, ja kauhean kova kiire myyjällä päästä kitarasta eroon, vaikka huoleni jo ostovaiheessa ilmaisin. Tietämättömille helppo myydä, vähän kun olisi autokaupassa ollut.. tai sitten myyjä ei itsekään tiennyt.

Mutta katsotaan nyt lopputulos ensin..

Tässä kiinan kitarassa ei ollut nauhapyörisyksiä enää, nauhapäiden terävyydet oli kyllä ilman mitään jälkiä hiottu pois. Kaiken kaikkiaan viimeistely oli kokolailla täydellistä, ainakin tällä hinnalla. Toki ostin käytettynä, etten voi tietää mitä tälle on edellinen omistaja tehnyt.

Maahantuoja Musamaailmahan väittää nettisivujensa perusteella käyvänsä LTD:t läpi, ainakin suoraan heiltä ostettaessa, ja kolme kitaraa neljästä onkin ollut ihan kiitettävää jälkeä.

Ei ole Rislakin eläköidyttyä kyllä ollut enää ihan priimaa työnjälki. Ostin viime vuoden lopulla Liisankadun kivijalasta ES-175 kopsun ja nauhanpäät oli sinällään hyvin työstetty. Pieni miinus tulee kuitenkin siitä, että kaulan sivussa on viilanjälkiä havaittavissa. Ei pahoja, mutta kun työn pystyy tekemään myös ilman että naarmuttaa kitaran kaulaa.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
marke-
03.09.2020 12:44:42
2randpo: Ei ole Rislakin eläköidyttyä kyllä ollut enää ihan priimaa työnjälki. Ostin viime vuoden lopulla Liisankadun kivijalasta ES-175 kopsun ja nauhanpäät oli sinällään hyvin työstetty. Pieni miinus tulee kuitenkin siitä, että kaulan sivussa on viilanjälkiä havaittavissa. Ei pahoja, mutta kun työn pystyy tekemään myös ilman että naarmuttaa kitaran kaulaa.

Oho! Sit vois kyllä selkeästi olla optio ostaa minttejä tehdastuotteita. Aika moni liike tarjoaa "soittovalmiita" kitaroita, mutta jos tämä olikin sitten sellainen, niin no thänks. Voin mä sen ekstran maksaa itekkin kunnon työstä, tai opetella.

Pitäisköhän tuo halvempi TE-200 pitää itellä ja opetella sen avulla itse tekemään tälläiset pikku käsityöt..

Oliko millainen opettelu esim. uusien nauhojen asennuksissa ja viimeistelyssä, teillä jotka itse niitä teette?
Jeszse
03.09.2020 13:11:36
Heroin: Oliko millainen opettelu esim. uusien nauhojen asennuksissa ja viimeistelyssä, teillä jotka itse niitä teette?

On se sellanen duuni että lähes joka kerta ku opettaa miten se tehdään kunnolla, tulee joku kertomaan miten siinä voi oikoo ja sitten se opetettava laiskuuttaan oikoo eikä opettajaa hirveesti palkitte.
Kefiiri
03.09.2020 13:13:19
Juu kyllä nuo hieman kärsivällisyyttä, huolellisuutta ja harkintakykyä vaativat. Vieraalle en lähtisi tekemään, vaikka omiin soittimiini olen nauhahommia ährännytkin.
En ole musiikin asiantuntija.
Jeszse
03.09.2020 13:14:13
Työkaluihinki saa äkkiä toistasataa euroa palamaan.
GiovanniDiRondo
03.09.2020 13:18:30

Heroin: Oho! Sit vois kyllä selkeästi olla optio ostaa minttejä tehdastuotteita. Aika moni liike tarjoaa "soittovalmiita" kitaroita, mutta jos tämä olikin sitten sellainen, niin no thänks. Voin mä sen ekstran maksaa itekkin kunnon työstä, tai opetella.

Pitäisköhän tuo halvempi TE-200 pitää itellä ja opetella sen avulla itse tekemään tälläiset pikku käsityöt..

Oliko millainen opettelu esim. uusien nauhojen asennuksissa ja viimeistelyssä, teillä jotka itse niitä teette?

Olen vaihtanut nauhat pariin kitaraan ja tehnyt muutamat hionnat.

Joihinkin työvaiheisiin tarvii erityistyökaluja ja täytyy ymmärtää materiaaleista ja tajuta avaruusgeometriaa. Mutta itse työvaiheet eivät ole useimmiten vaikeita. Toi nauhan päiden työstö on minusta aika haastava vaihe, vaikka olisi asianmukainen viilakin käytössä.

En osaa sanoa kannattaako alkaa opetella. Mulla on ainakin ollut motivaatiota ja olen itse tyytyväinen noihin omiin projekteihin.
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)