Aihe: Ostatko relikoituja kitaroita ja miksi?
1 2 3 4 5 6 7 8 914 15 16 17 18
hallu
02.09.2020 09:28:07
Vainottu: Heitän nyt ihan tämmöisen älyttömän idean, mutta eikö voida kuitenkin suoda kaikille mahdollisuus ostaa haluamiaan soittimia? Joku haluaa relicin, maailman suurimmat loimut, sun burst straton tai neon vihreän ibanezin niin so not.

Vaikka itse ei näe järkeä jossain kitaran pintakäsittelyssä, ei se tee siitä silti sen huonompaa. Mielipide on kuin persereikä, kaikilla on omansa ja usein se oma on kovin rakas ja tärkeä.

Ugh, plussaa tästä :-)
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
18is9
02.09.2020 09:38:24

Vainottu: Heitän nyt ihan tämmöisen älyttömän idean, mutta eikö voida kuitenkin suoda kaikille mahdollisuus ostaa haluamiaan soittimia? Joku haluaa relicin, maailman suurimmat loimut, sun burst straton tai neon vihreän ibanezin niin so not.

Vaikka itse ei näe järkeä jossain kitaran pintakäsittelyssä, ei se tee siitä silti sen huonompaa. Mielipide on kuin persereikä, kaikilla on omansa ja usein se oma on kovin rakas ja tärkeä.

Tällä logiikalla koko muusikoiden netin voikin sitten lopettaa.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Laulava Kylätohtori
02.09.2020 09:45:47
Vainottu: Heitän nyt ihan tämmöisen älyttömän idean, mutta eikö voida kuitenkin suoda kaikille mahdollisuus ostaa haluamiaan soittimia?

Ei voida..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
PIM
02.09.2020 09:50:45
Vainottu: Heitän nyt ihan tämmöisen älyttömän idean, mutta eikö voida kuitenkin suoda kaikille mahdollisuus ostaa haluamiaan soittimia?

Varopa vähän, vähemmän kerettälisten mielipiteidenkin täkia on ihmisiä Vainottu.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Drawbars
02.09.2020 10:22:21 (muokattu 02.09.2020 10:23:34)
Taas yksi yritys: miksi vanhentunut/vanhennettu kitara usein nappaa? Ajatellaan yleisemmin antiikkiesineitä, joilla saatetaan sisustaa kotia. Tämä voi olla vaikka esimerkiksi maitotonkka, vanha tuoli tai maatalousväline. Se, mikä niissä kiehtoo, on niihin liittyvä historia. Patinoitunut mutta hyvin soitettava kitara, joka on tunnetun merkkinen tai tyylinen, jonka kaltaisia instrumentteja tunnetut mestarit ovat käyttäneet, tuo mieleen tyylilajin/-lajien loistavan ja nostalgisen historian, kulteiksi muodostuneet merkkiteokset ja mahdollisesti myös tyypillisen elämänasenteen tai ne haastavat olot, joissa musiikki on mahdollisesti syntynyt. Siksi vanhalta näyttävä soitin voi monelle tuottaa myönteisiä ja inspiroiviakin kokemuksia.
Vainottu
02.09.2020 10:24:57
hallu: Ugh, plussaa tästä :-)

Olen otettu. Vaikka ymmärrän toki, että tämä on aika kaukaa haettu idea näin M.net-ympäristössä. :D

Tällä logiikalla koko muusikoiden netin voikin sitten lopettaa.

Eiköhän joku vääntö silti vielä saada aikaan, että tällekkin yhteisölle on vielä paikkansa ATK:lla. ;) Ja pitää jossain saada myös romut liikkumaan kamarunkkarilta toiselle.

Varopa vähän, vähemmän kerettälisten mielipiteidenkin täkia on ihmisiä Vainottu.

Elämässä täytyy ottaa riskeja ja elää reunalla.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
Gary Enfield
02.09.2020 10:29:35
Voisin hyvin ostaa, jos olisin sijoittamassa kalliiseen keppiin. On mulla "relikoitu" Vitnage stratokopio, mutta en pitäis sitä relikoituna, kevyesti paskottuna vaan. Ei haittaa soitettavuutta kuitenkaan ja kiva väri.
18is9
02.09.2020 10:42:19

hallu: Onhan tässä sellainenkin puoli, että niitä "aidosti" relikoituneita ei ihan oikeasti ole ihan pilvin pimein tarjolla ja silloin kun on, niin hinnat voi helposti olla viisinumeroisia.

Tai sitten ne on "väärin relikoituneita" kun ne ei näytä ihan samalta kuin tekemällä tehdyt relicit. Tuolla kävi tosiaan torilla puolellatoista tonnilla todella relikoitunut -68 SG, joka lähinnä herätti pahennusta koska se oli niin pahassa kunnossa (eli relikoitunut käytössä). Joku samaa relikoitumisluokkaa oleva Monkey SG sitten maksaa sen kakskyt donaa.
Laulava Kylätohtori
02.09.2020 10:44:04
18is9: Tai sitten ne on "väärin relikoituneita" kun ne ei näytä ihan samalta kuin tekemällä tehdyt relicit. Tuolla kävi tosiaan torilla puolellatoista tonnilla todella relikoitunut -68 SG, joka lähinnä herätti pahennusta koska se oli niin pahassa kunnossa (eli relikoitunut käytössä). Joku samaa relikoitumisluokkaa oleva Monkey SG sitten maksaa sen kakskyt donaa.

Nämä ovat suhteellisia hommia. :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
02.09.2020 11:05:12
18is9: Tai sitten ne on "väärin relikoituneita" kun ne ei näytä ihan samalta kuin tekemällä tehdyt relicit. Tuolla kävi tosiaan torilla puolellatoista tonnilla todella relikoitunut -68 SG, joka lähinnä herätti pahennusta koska se oli niin pahassa kunnossa (eli relikoitunut käytössä). Joku samaa relikoitumisluokkaa oleva Monkey SG sitten maksaa sen kakskyt donaa.

Tämä sisältää oletuksen, että tekemällä tehdyt relikoinnit näyttäisivät aina samalta. Eihän mikään miellytä kaikkien silmää ja jos joku ei tykkää, niin mitä sitte? Se ei varmaan sitten osta sitä..
18is9
02.09.2020 11:23:08 (muokattu 02.09.2020 11:23:54)

hallu: Tämä sisältää oletuksen, että tekemällä tehdyt relikoinnit näyttäisivät aina samalta. Eihän mikään miellytä kaikkien silmää ja jos joku ei tykkää, niin mitä sitte? Se ei varmaan sitten osta sitä..

Pointtina tässä kait oli se että nähtävästi ihmisten mielestä ne tekemällä tehdyt on jotenkin aidompia kuin ne oikeat.
Kefiiri
02.09.2020 11:37:47
18is9: Pointtina tässä kait oli se että nähtävästi ihmisten mielestä ne tekemällä tehdyt on jotenkin aidompia kuin ne oikeat.

Kyllä aitokin voi olla rumasti runneltu :D
En ole musiikin asiantuntija.
Haeroe
02.09.2020 11:46:32

Vastaan otsikon kysymykseen. Olen teettänyt useita relikoituja soittimia paikallisella sepällä. Olen myös teettänyt relikoimattomia soittimia. Syy relikoidun soittimen tilaamiseen on yksinksertainen. Ne miellyttävät silmää. En hetkeäkään edes kuvittele, että joku pitäisi minua parempana soittajan kuin olen vain sillä perusteella, että minulla on elämää nähneen soittimen näköinen soitin. Setämiehisyyteni paistaa vähemmän läpi, kun soitinkin on setämiehen näköinen. Viimeisin kitarani https://drive.google.com/file/d/1An … NPlv8EDqPwLVIfclBk/view?usp=sharing ei edes yritä näyttää siltä, että se oikeasti kuluisi noin. Näyttää vaan muuten silmääni coolilta. Toiset tykkää, toiset ei. Saundi on tietty tärkeämpi asia kuin ulkonäkö, mutta jos/kun molempiin voi vaikuttaa, teen niin. Ugh!
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
hallu
02.09.2020 11:57:01 (muokattu 02.09.2020 12:11:32)
18is9: Pointtina tässä kait oli se että nähtävästi ihmisten mielestä ne tekemällä tehdyt on jotenkin aidompia kuin ne oikeat.

Niin no itse kun en tee niiden välille mitään eroa, niin arvioin ainostaan lopputulosta miettimättä sitä miten se on tehty. Pidän siis kaikkia relikointeja ihan yhtä aitoina .

E: kyllähän se niin on, että minä olen kuulijaa varten ja se soitin on minua varten. Jos olen niinkin uskottava soittaja, että kuulijalle tulee mieleen mietiskellä onko soittimeni aito vai feikki, niin en mä lähde kauppaan vaan kotio harjoottelemaan sappermentti :-D
WanhaWetäjä
02.09.2020 13:14:26

Haeroe: Vastaan otsikon kysymykseen. Olen teettänyt useita relikoituja soittimia paikallisella sepällä. Olen myös teettänyt relikoimattomia soittimia. Syy relikoidun soittimen tilaamiseen on yksinksertainen. Ne miellyttävät silmää. En hetkeäkään edes kuvittele, että joku pitäisi minua parempana soittajan kuin olen vain sillä perusteella, että minulla on elämää nähneen soittimen näköinen soitin. Setämiehisyyteni paistaa vähemmän läpi, kun soitinkin on setämiehen näköinen. Viimeisin kitarani https://drive.google.com/file/d/1An … NPlv8EDqPwLVIfclBk/view?usp=sharing ei edes yritä näyttää siltä, että se oikeasti kuluisi noin. Näyttää vaan muuten silmääni coolilta. Toiset tykkää, toiset ei. Saundi on tietty tärkeämpi asia kuin ulkonäkö, mutta jos/kun molempiin voi vaikuttaa, teen niin. Ugh!

Joo, setämies olen minäkin ja aivan stanan ruma joten onhan siinä tiettyä ristiriitaa että soitan esteettisesti kauniilla kitaralla keikoilla. Olen toki soittanut vuosia ihan perusritsoillakin mutta nyt reilut 3 vuotta erittäin tyytyväisenä GAS thinline telellä harvat keikat soittaneena olen saanut kollegoilta vain positiivista palautetta ja tietty utelua mikä kitara on kyseessä. Kyseisen pajan reliikkeja olen nähnyt, harmi että olen vasuri, en pääse kokeilemaan.

Itse soitan keikoilla niin että en juurikaan katsele kitaraani, pitää lukea nuotteja, laulaa leadia ja stemmoja, siinä mielessä se on aivan sama miltä kitara näyttää, jos olisin sokea niin kitaran ulkonäöllä ei olisi senkään vertaa merkitystä. Ymmärrän toki että perus mnetin olkkari/makkarikitaristi soittelee joskus himassa peilin edessä ja kitarat roikkuvat suuren osan ajasta olkkarin seinällä koristeena.

Kitarat liittyvät ehkä myös musamakuun eli en pidä rupisesta musasta, likaisista ja epäsiisteistä soittajista,kalja/pizzapalkkakeikoista joiden tiimoilta juoppoja ressukoita rock-hahmoja on nähty ihan tarpeeksi. Ehkä yhdistän relikoinnit näihin säälittäviin olentoihin joiden kamat ovat usein hirveessä kuosissa koska niitä ei putsata saati huolleta koskaan. Toki tanssigenressäkin on alkoholismi osa aluetta edelleen etenkin meidän ehtoopuolen kulkijoiden parissa ja soittokamat ovat sen mukaiset.

Jonkinlaisena perversiona soittelen mieluusti hissimusaakin himassa ja keikoilla viihteenä, tekniikka ei taivu hevikliseisiin joten säröpuoli jää melodiapohjaisten linjojen soittamiseen. Bluesia soitan ihan omalla tyylillä josta palstan bluespoliisit eivät oikeen diggaa. Olen mieluusti vastarannan kiiski monessakin asiassa, varmaan myös melko mustavalkoinen ja joskus harkitsematon sanoissani mutta koetan edes jotenkin perustella mielipiteeni.

Nämä mentin väännöt mistä milloinkin kertovat vain sen että makuja on monia ja tosissaan ollaan etenkin jos puolustetaan jotain omaa kantaa. Mulle soittaminen on nykyään harrastus, koronan myötä meni ne vähäisetkin keikat kuten meni monelta ammattilaiselta genresta riippumatta. Mun kitarahankinnat on tehty, Yamaha SG 2000, Ibanez As93 ja GAS thinline tele ja saman pajan thinline tele elektronylon ,Yamahan teräskielinen akkari ja joku Asturias konserttikitara + Yamaha BB 1200 basso, näillä mennään, ei ole reliikeille tilaa eikä tarvista.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Haeroe
02.09.2020 13:23:28

WanhaWetäjä: Kyseisen pajan reliikkeja olen nähnyt, harmi että olen vasuri, en pääse kokeilemaan.

GAS:n reliikkejä noi mun kitarat on eli samalta pajalta on tullut kuin sun thinline. Sokea ei huomaisi mitään eroa paitsi korkeintaan kaulan tuntumassa. Toki runkoon tehdyt dingit ja dongit tuntee kokeillessa, mutta soittaessa en huomaa eroa. Iso ero tulee siinä, mitä lakkaa viimeistelyssä on käytetty. Sen huomaa soittaessakin.
stratomaster
02.09.2020 13:30:29 (muokattu 03.09.2020 09:01:46)

Aikoinaan itselläni oli hakusessa hyvä stratocaster, ja päädyin katselemaan Fender Custom Shopin tuotteita. Tällöin heräsi mielenkiinto relic stratocasteria kohtaan. Viimeiset 8 vuotta on ollut ykköskeppinä tuollainen maltillisesti relikoitu 62 relic: https://muusikoiden.net/dyn/users/166990.jpg

Relikoimattomia hyviä kitaroita talosta löytyy, mutta kummasti vain tuo CS relic on tarttunut useimmin käteen. Loistava kitara, mutta eihän relikointi tuota tietenkään enää paremmaksi soittimeksi tee. Jotenkin vain tuosta skebasta ja sen ulkonäöstä tulee hyvä fiilis. Olennaista on, että se houkuttelee soittamaan.

Onko relic sitten feikki? Minä koen, että relic on relic ja vintage on vintage. En lähtisi vertaamaan mihinkään väärennöksiin. Ainakin noissa Fenderin CS-soittimissa on selkeästi Custom Shopin leimat lavan takana ja relic-stanssaukset rungossa. Lisäksi sarjanumerosta (omassani on R numerosarjan edessä) ja usein myös otelaudasta ja nauhoista näkee, että kyseessä ei ole vintagesoitin.

Hallu tuossa aika hyvin kiteytti, että soitin on soittajaa varten. Tuo relic on ollut kanssani lukemattomilla keikoilla, eikä tavallisia turakaisia ole koskaan näyttänyt kiinnostavan, millaisella kitaralla soitan. Ihan tavalliselta kitaralta tuokin näyttää lavalla. Kyllä se yleisön suosio otetaan ihan soittotaidolla ja bändin meiningillä. Ne jotka jotain tietävät, saattavat tulla juttelemaan kitaroista. Joitain kertoja on joku alan harrastaja tullut toteamaan, että kiva strato, taitaa olla CS. Eipä taida moni kuvitella, että joku raskisi kuskata 30 tonnin pre-CBS straton johonkin pizzerian nurkkaan alttiiksi humalikkojen kaatuilulle.
Kaihua
02.09.2020 13:49:11
WanhaWetäjä: Itse soitan keikoilla niin että en juurikaan katsele kitaraani, pitää lukea nuotteja, laulaa leadia ja stemmoja, siinä mielessä se on aivan sama miltä kitara näyttää, jos olisin sokea niin kitaran ulkonäöllä ei olisi senkään vertaa merkitystä. Ymmärrän toki että perus mnetin olkkari/makkarikitaristi soittelee joskus himassa peilin edessä ja kitarat roikkuvat suuren osan ajasta olkkarin seinällä koristeena.

Niin, eihän ne perus olkkari/makkarikitaristit ymmärrä oikeasta musisoinnista mitään.
Onneksi meillä on hotellihuoneessa MacGyverin lämpöistä kaljaa
Haeroe
02.09.2020 14:06:46

Kaihua: Niin, eihän ne perus olkkari/makkarikitaristit ymmärrä oikeasta musisoinnista mitään.

Vaikka molemmat lienette puolihuumorilla liikkeellä, kommentoin silti. Bändin kanssa veivaaminen livenä on aivan eri asia kuin kotona soittaminen levyn päälle. Se ei silti tarkoita, etteikö kotona soittavakin jotain musiikista ymmärtäisi. Kumpi on kovempi soittaja: studiovelho vai 300 keikkaa vuodessa vetävä hired-gun?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)