LaMotta 28.04.2020 22:59:15 | |
---|
kojones: Jos mulla olisi CNC käyttäisin sitä kaikkeen mahdolliseen, mutta esim. rungon Strato-tyyliset viisteet ja kaulaprofiilin tekisin mieluummin käsin, koska noiden piirtäminen itseä tyydyttäviksi olisi helvetillistä ja laiska perusluonne kannustaa pyrkimään minimimäärään työtä. Ne 3d-mallinnetaan. Ei piirretä. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
ituvirtanen 28.04.2020 23:38:15 | |
---|
Kun se ensimmäinen toimiva 3D-malli on valmis, muokkaus on jo helpompaa. Tuttu kertoi, että pystyy parhaimmillaan noin 300 malliin vuodessa koneella, kun aiemmin noin 50 oli ihan hyvä tulos käsin. Pienehköjä kalikoita mutta yksityiskohtia riittää. |
kojones 29.04.2020 08:25:32 | |
---|
LaMotta: Ne 3d-mallinnetaan. Ei piirretä. Kyl minä oon niitä silti piirtänyt. |
LaMotta 29.04.2020 08:27:32 | |
---|
kojones: Kyl minä oon niitä silti piirtänyt. Jaa no minä olen 3d-mallintanut. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Ptlepha 30.04.2020 14:41:57 (muokattu 30.04.2020 14:47:10) | |
---|
Riippuu ihan (CAD-)CAM-softasta luodaanko 3d-mallinnukseen työradat vai ovatko kaikki muodot 2d-vektoria (Eli sitä "piirrustusta") joihin vasta CAM-puolella luodaan Z akselin asemat. Esimerkiksi töissä käytän Biessen 3+1+1 akselista konetta jolla kulma-aggregaatin avulla voidaan jyrsiä viistopintoja. Nämä viistopinnatkin ohjelmoidaan koneen omalla CADCAM:llä suorien leikkauksien kautta eikä puhtaasti kolmiulotteisena. |
Juniper 27.05.2020 19:50:53 | |
---|
Kappas täällähän on virinnyt keskustelua. Naamakirjassa on muutama mielenkiintoinen ryhmä mitkä keskittyvät soitimien mallintamiseen tietokoneella ja sitten kun malliin ollaan tytyväsiä se tehdään cnc:llä tai perinteisin menetelmin. Itse käytän fusion360 ohjelmaa ja sillä voi kitaran suunnitella sekä iteroida mallia miellyttäväksi ennenkuin lastuakaan sitä kallista soitinpuuta on uhrattu. Moni mieltää CNC:n massatuotantovälineeksi mutta yhtälailla se soveltuu yksitäisille uniikeille kappaleille. Mallinuksilla voi muodon hieroa valmiiksi ja konseptin voi työstää esim lastulevyyn tai johonkin muuhun edulliseen materiaaliin. Mallintaminen on itseasiassa hyvinkin hauskaa puuhaa kun siihen pääsee sisälle. |
Pauli Lappalainen 27.05.2020 19:57:53 | |
---|
Juniper: Kappas täällähän on virinnyt keskustelua. Naamakirjassa on muutama mielenkiintoinen ryhmä mitkä keskittyvät soitimien mallintamiseen tietokoneella ja sitten kun malliin ollaan tytyväsiä se tehdään cnc:llä tai perinteisin menetelmin. Itse käytän fusion360 ohjelmaa ja sillä voi kitaran suunnitella sekä iteroida mallia miellyttäväksi ennenkuin lastuakaan sitä kallista soitinpuuta on uhrattu. Moni mieltää CNC:n massatuotantovälineeksi mutta yhtälailla se soveltuu yksitäisille uniikeille kappaleille. Mallinuksilla voi muodon hieroa valmiiksi ja konseptin voi työstää esim lastulevyyn tai johonkin muuhun edulliseen materiaaliin. Mallintaminen on itseasiassa hyvinkin hauskaa puuhaa kun siihen pääsee sisälle. Voisihan nuo soittimet mallinnuksen jälkeen vaikka tulostaa 3d-vehkeellä, tai laser- tai vesileikata jos tulee parempi mieli. |
Juniper 27.05.2020 21:00:57 | |
---|
|
Lightning 28.05.2020 14:12:16 | |
---|
Fusionia oon ajatellu. Hyvä kuulla että sillä pärjäis. Täytyy laittaa listalle opetella se. Itse teen uutta mallia ja muutenkin monta asiaa vielä arvelluttaa, että miltä se soittotuntuma lopulta tuntuu. Sitä ei voi mallintamalla hahmottaa oikein mitenkään tai en ainakaan tajua miten. Tarkoitan esim että mille kohtaa soitin tulee kun istualteen soittaa vrt les paul jota en enää voi istualteen soittaa paitsi jos laittaa jalkojen väliin. Eli varmaan se mallintaminen kannattais tehdä protoamisen kanssa jokseenki synkassa. vanhoja: www.mikseri.net/anotherlife
cover live sooloja: https://www.youtube.com/watch?v=ax73nJvpTl4
Puutyöt: http://puustaloihdittu.blogspot.fi/ |
Ptlepha 28.05.2020 14:44:23 (muokattu 28.05.2020 14:48:45) | |
---|
Juniper: Moni mieltää CNC:n massatuotantovälineeksi mutta yhtälailla se soveltuu yksitäisille uniikeille kappaleille. Mallinuksilla voi muodon hieroa valmiiksi ja konseptin voi työstää esim lastulevyyn tai johonkin muuhun edulliseen materiaaliin. Mallintaminen on itseasiassa hyvinkin hauskaa puuhaa kun siihen pääsee sisälle. Näin juuri, CNC vapauttaa fyysisistä mallinteista ja asetteista jolloin kustomointi on huomattavasti helpompaa, halvempaa ja nopeampaa. Jos sarjan koko on vaikka sata kitaraa niin manuaalikoneilla voidaan päästä samaan tuottavuuteen kun asetteet on hierottu viimeisen päälle ja työstöajat ovat samaa luokkaa tai jopa nopeampia kuin CNC:llä. Näin siis (puoli)teollisessa tuotannossa, harrastuksena rakentavilla on harvoin käytössä niin monipuolisia CNC koneita, että CNC-pohjainen työstö olisi mitenkään sen helpompaa tai nopeampaa kuin manuaalikoneilla tai jopa lähes täysin käsityönä. Harrastuksena on mun mielestä turha luoda väliaitoja tekijöiden ja tapojen välille jos toinen haluaa mallintaa ja tehdä mahdollisimman paljon koneita hyödyntäen ja mahdollisimman moderneilla koneilla ja toinen pelaa jäljennyspaperin ja kavahöylän kanssa. Arvostettavaa kumpikin, ja käsittääkseni näillä harrastetason CNC:koneilla on se koneen käyttö oltava ainakin puolet harrastuksen mielekkyydestä, sen verran aneemisia ne ovat, että helpon elämän takia niihin ei kannata kavahöylästä siirtyä jos se kone ei kiinnosta vaan vain lopputuote. :) |
Juniper 26.08.2020 09:10:07 | |
---|
Modasin charvel etumikin kolon huolimaan humbuckerin. Eipä paljoa kiinnosta jigien ja käsijyrsimellä leikkiminen. https://youtu.be/WXwB5gdA0NAOmissa kuvissa vielä lopputulos. |
darkus 27.08.2020 14:09:20 | |
---|
Juniper: Modasin charvel etumikin kolon huolimaan humbuckerin. Eipä paljoa kiinnosta jigien ja käsijyrsimellä leikkiminen. https://youtu.be/WXwB5gdA0NA Omissa kuvissa vielä lopputulos. Siisti reikä..mutta on myös hurja kerros muovia ruiskuteltu tuon rungon päälle |
Juniper 27.08.2020 17:35:04 (muokattu 27.08.2020 17:36:00) | |
---|
darkus: Siisti reikä..mutta on myös hurja kerros muovia ruiskuteltu tuon rungon päälle Juu tuosta näkee hyvin millaisia määriä ruiskukittiä on laitettu sarjatuotanto kitaroihin. Toi on kuitenkin varsin hyvälaatuinen japanilainen charvel jolla ikääkin jo kolmekymmentä vuotta. Mutta aiheeseen liittyen mikin kehykset tein 3D tulostimella. Tallamikille piti tehdä normaalista leveämpi johtuen alkuperäisten mikkkien sijoitustavasta sekä kitaraan uuteena tehdystä modauksesta.....(siihen oli maahantuojan toimesta asennettu jt80 tallamikki, puutyöt vaan olivat vähän arveluttavat. |
Liikapatti 31.08.2020 12:33:39 | |
---|
Juniper: Modasin charvel etumikin kolon huolimaan humbuckerin. Eipä paljoa kiinnosta jigien ja käsijyrsimellä leikkiminen. https://youtu.be/WXwB5gdA0NA Omissa kuvissa vielä lopputulos. Kätevää! Kuinka bodyn kohdistus koneen kanssa kaytännössä tehdään, niin että kolo tulee suoraan, just eikä melkein? |
Minulla on kosketusanturi millä saa koneen keskitettyä mikkikoloon. Myös keskilinjaa hyödynsin. Työkalurataa voi myös ajaa ilmassa ja katsoa osuuko kohilleen ja tarvittaessa säätää vielä. Tällaiset hommat on oikeesti todella helppoja cncllä. Mallinteen kiinnittäminen ja kohdistaminen on paljon vaikeampaa :) |
Lightning 20.01.2021 20:37:34 | |
---|
vanhoja: www.mikseri.net/anotherlife
cover live sooloja: https://www.youtube.com/watch?v=ax73nJvpTl4
Puutyöt: http://puustaloihdittu.blogspot.fi/ |
ituvirtanen 21.01.2021 00:20:50 | |
---|
|
darkus 22.01.2021 10:40:24 | |
---|
|
Kefiiri 23.01.2021 14:49:19 | |
---|
Vakuuttavaa jälkeä! En ole musiikin asiantuntija. |
sweet50 07.02.2021 00:52:10 (muokattu 07.02.2021 00:53:38) | |
---|
Kyllä laittaisin cnc :n itsellenikin jos a: olis tilaa b: olis rahaa hankkia valmis koska omat taidot eivät riitä rakennissarjoihin... ja pienenä vielä c: ei ou tilaa. Toisaalta onhan tuo jigeillä ja käsijyrsimellä touhuaminen vastapainoa ict-alan päivätyölle. Tekeehän Ruokangas myös yhdenlaista cnc:llä, tosin aihiota liikuttaa lihas. Hyvin suunniteltu on vielä puoleksi tekemättä. |