Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Jazz Basso vai?
1 2
Robo
31.08.2020 08:53:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, kävin viikonloppuna paikallisessa liikkeessä kattomassa ja hakemassa tuntumaa eri bassoihin. Käymässäni liikkeessä Fenderin Jazz Basso, made in Meksiko, oli paras. Hinta tonnin. Vertailussa ei ollut mukana ESP:tä, Tokaita, eikä paljoa muitakaan. Mikä olisi hyvä vastine tonnille, muiden valmistajien JB:lle?
 
absqua
31.08.2020 10:26:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Robo: Eli, kävin viikonloppuna paikallisessa liikkeessä kattomassa ja hakemassa tuntumaa eri bassoihin. Käymässäni liikkeessä Fenderin Jazz Basso, made in Meksiko, oli paras. Hinta tonnin. Vertailussa ei ollut mukana ESP:tä, Tokaita, eikä paljoa muitakaan. Mikä olisi hyvä vastine tonnille, muiden valmistajien JB:lle?
 
Musamaailmassa on ESP:n valmistamia, Edwards-nimellä tehtyjä jazzbassoja tonnin hintahaarukassa. Muutamaa olen kokeillut ja oikein hyviltä ne vaikuttavat.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
juici
31.08.2020 11:11:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tokai TJB-55 kannattaa tsekata, Made in Japan.
Näiden mallinumerot ja kirjaimet on muuttuneet näemmä viime näkemän. Korean versio oli aiemmin AJB-28 ja Japanin AJB-55 mutta nykyään korealainen (vai kiinastako nykyään tulevatkin) on AJB-58 ja japsi TJB-55.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Robo
31.08.2020 14:28:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TJB 55:sta olen menossa koesoittamaan loppupuolella viikkoa.
 
bassopekka
31.08.2020 20:17:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Robo: TJB 55:sta olen menossa koesoittamaan loppupuolella viikkoa.
 
Jos tykkäät niin myyn sinulle sellaisen olymbic white värisen soittamattoman huomattavasti halvemmalla kuin liikkeeessä olevat.
 
okabass
31.08.2020 21:31:04 (muokattu 31.08.2020 21:33:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

***
***
 
Saimou
01.09.2020 09:46:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Musamaailmassa on ESP:n valmistamia, Edwards-nimellä tehtyjä jazzbassoja tonnin hintahaarukassa. Muutamaa olen kokeillut ja oikein hyviltä ne vaikuttavat.
 
Mun kautta meni taannoin ystäväni pojalle Edwardsin jazzbasso, oli aivan sairaan hyvä!
 
absqua
01.09.2020 09:48:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saimou: Mun kautta meni taannoin ystäväni pojalle Edwardsin jazzbasso, oli aivan sairaan hyvä!
 
Uskon. Jos mulla olis tonni rahaa ja hommana ostaa uusi jazzbasso, niin tuolta aloittaisin tutkimisen.
 
Toki käytettynä tonnilla saa vielä parempaa kamaa, mutta jos pitää olla uusi niin silloin ei muu auta kuin ostaa uusi.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
anapena
01.09.2020 12:40:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksilöitähän nuo ovat myös, jos liikkeestä löytyi mieluinen niin se vois olla se. Itse taas diggaan käytetyistä ja erityisesti "projekteista".
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
iec
01.09.2020 12:45:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Yksilöitähän nuo ovat myös, jos liikkeestä löytyi mieluinen niin se vois olla se. Itse taas diggaan käytetyistä ja erityisesti "projekteista".
 
Se on kyllä palkitsevaa kun saa säätämällä ja huoltamalla/tuunasmalla jostain keskinkertaisesta soittimesta todella hyvän. Näitä on paljon, mitkä ovat muuten hyviä soittimia, mutta kaularaudan säätö ja Action on mitä sattuu. Lisäksi saattaa olla otelaudassa muutaman vuoden lihapiirakkarasvat ja volapotikan rahinat kaupan päälle.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
JR-77
22.09.2020 16:55:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ostin taannoin G&L Tribute Jazz Bassin. Hinta karvan yli 500€ ja täytyy kyllä sanoa että on kyllä hyväntuntuinen ja -kuuloinen soitin. Itsellä myös meksikolainen Mustang ja se ei kyllä laadullisesti mun mielestä yllä samalle tasolle..
 
piivei
23.09.2020 11:26:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kävi kääntymässä täällä paljon kehuttu Edwards japsijatsari. Laadullisesti ja soundillisesti yhtä hyvä kuin esim. American Standard/Pro Jazz mutta puhtaasti fiilissyistä lähti kuitenkin takaisin.
 
Nyt on siis tarjolla uusi samanhintainen, samalta soundaava ja laadullisesti yhtä hyvä jasso kuin se kuuluisa 1000€ käytetty ja hyväksi todettu American Standard.
 
joka2112
23.09.2020 15:38:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JR-77: Itse ostin taannoin G&L Tribute Jazz Bassin. Hinta karvan yli 500€ ja täytyy kyllä sanoa että on kyllä hyväntuntuinen ja -kuuloinen soitin. Itsellä myös meksikolainen Mustang ja se ei kyllä laadullisesti mun mielestä yllä samalle tasolle..
 
Ostin myös taannoin samaisen soittimen ja voin kyllä suositella! Todella jämäkän ja laadukkaan tuntuinen, soundi on taattua jatsarilaatua. Myös ulkonäkö hivelee silmiä, ainakin tämä oma mallini:
http://glguitars.com/wp-content/upl … 8/03/TI_JB_113R04R13-front-1200.png
 
Piepe
05.04.2021 00:45:46 (muokattu 05.04.2021 11:44:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyskö kellään johtolankoja tähän. Minulla kun on Fenderin 99/00 jatsari ("American Traditional"). Ihan kiva mutta en ole oikein päässyt sinuiksi sen kanssa. No soitin tuossa taannoin tutun korealaista Tokai Jazz Soundia (mid 90's), ja soitin oli huomattavasti kevyempi, ja kaula tuntui ohuemmalta. Eli ns. helppo. Sitten taas tuossa torilla tarjoiltiin '00 alun Korean Tokaita, jolla painoa 4,5 kg, eli saman verran kuin Fenkulla.
 
Että jos modernit jatsarit vaihtelee noin paljon ominaisuuksiltaan, niin mitkä on ne varman päälle valinnat, jos haluaa kevyen ja siron jatsarin? Tällä hetkellä kopiot kiinnostaa enemmän kuin valtamerkit. Viimeaikaisella otannalla kun parin sadan korealainen tuntuu ja soundaa paremmalta kuin neljä kertaa kalliimpi Usa-vehje. Japanilaisista en uskalla arvata yhtään mitään, kokemusta kun ei ole. Siksi olisinkin kiitollinen päivän ajatuksistanne jatsareista.
 
pehko
05.04.2021 14:31:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peepö: Löytyskö kellään johtolankoja tähän. Minulla kun on Fenderin 99/00 jatsari ("American Traditional"). Ihan kiva mutta en ole oikein päässyt sinuiksi sen kanssa. No soitin tuossa taannoin tutun korealaista Tokai Jazz Soundia (mid 90's), ja soitin oli huomattavasti kevyempi, ja kaula tuntui ohuemmalta. Eli ns. helppo. Sitten taas tuossa torilla tarjoiltiin '00 alun Korean Tokaita, jolla painoa 4,5 kg, eli saman verran kuin Fenkulla.
 
Aika jännä. Mulla oli 2000-luvun japanilainen jazz sound ja myin sen takia kun kaula oli kauhea halko ja paino perkeleesti. Muutenhan se oli kyllä oikein passeli peli.
 
absqua
06.04.2021 14:29:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peepö: Löytyskö kellään johtolankoja tähän. Minulla kun on Fenderin 99/00 jatsari ("American Traditional"). Ihan kiva mutta en ole oikein päässyt sinuiksi sen kanssa. No soitin tuossa taannoin tutun korealaista Tokai Jazz Soundia (mid 90's), ja soitin oli huomattavasti kevyempi, ja kaula tuntui ohuemmalta. Eli ns. helppo. Sitten taas tuossa torilla tarjoiltiin '00 alun Korean Tokaita, jolla painoa 4,5 kg, eli saman verran kuin Fenkulla.
 
Että jos modernit jatsarit vaihtelee noin paljon ominaisuuksiltaan, niin mitkä on ne varman päälle valinnat, jos haluaa kevyen ja siron jatsarin? Tällä hetkellä kopiot kiinnostaa enemmän kuin valtamerkit. Viimeaikaisella otannalla kun parin sadan korealainen tuntuu ja soundaa paremmalta kuin neljä kertaa kalliimpi Usa-vehje. Japanilaisista en uskalla arvata yhtään mitään, kokemusta kun ei ole. Siksi olisinkin kiitollinen päivän ajatuksistanne jatsareista.

 
Paras lääke tähän on käydä omin käsin rauhassa kokeilemassa soitin ennen ostopäätöksen muodostamista.
 
Fenderin perusmallit myy hyvin pelkällä nimellä ja ulkonäöllä - niiden kohdalla tuskin on puukalikoita kovin tarkasti valikoitu parhaan lopputuloksen saamiseksi.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Piepe
07.04.2021 18:28:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Paras lääke tähän on käydä omin käsin rauhassa kokeilemassa soitin ennen ostopäätöksen muodostamista.
 
Khyy. Tässä on se sama vanha tarina että näillä seuduilla on ollut aika hiljaista jatsareiden suhteen. Etsintää voisi tietysti laajentaa facebookinkin suuntaan, mutta se kun nyt on sekavuudessaan vaan niin onneton foorumi.
 
pehko: Aika jännä. Mulla oli 2000-luvun japanilainen jazz sound ja myin sen takia kun kaula oli kauhea halko ja paino perkeleesti. Muutenhan se oli kyllä oikein passeli peli.
 
Näistä olisi mielenkiintoinen havaita joku tietty muuttuja tai säännöllisyys, jonka perusteella voisi etsintää kohdentaa. Merkki ja valmistusvuosi näin niinkun alkuunsa. Puulajit kun ei aina ole tiedossa. Mitkä on kevyimpiä yleensä käytettyjä puulajeja bassoissa? Eikös se paino eniten siitä riipu?
 
ituvirtanen
07.04.2021 19:38:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peepö: Mitkä on kevyimpiä yleensä käytettyjä puulajeja bassoissa? Eikös se paino eniten siitä riipu?
 
Puu on niin vaihteleva ja epätasainen materiaali, että esimerkiksi suosaarni voi olla kevyttä tai painavaa. Painavaankin puulajiin voi tehdä rakenteellisia kevennyksiä kopan sisäpuolelle. Kuukkelin kuvahakuun sanat "chambered body". Nauhaton Ukkobassoni on koivua ja pähkinää mutta massa on alle 3.5 kg.
 
iec
08.04.2021 09:04:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peepö: Khyy. Tässä on se sama vanha tarina että näillä seuduilla on ollut aika hiljaista jatsareiden suhteen. Etsintää voisi tietysti laajentaa facebookinkin suuntaan, mutta se kun nyt on sekavuudessaan vaan niin onneton foorumi....
 
Asiaa ei helpota myöskään se, että osa käytettyjen myyjistä suhtautuu nihkeästi soittimen painon punnitsemiseen ja ilmoittamiseen. Itselleni se on ergonomian kannalta ihan oleellinen asia. Siinä on ihan selkeä ero soittaako alle 4kg bassolla vai lähemmäs 5kg painavalla.
 
Ei ole mukavaa ajella joku 200km autolla jonnekin ja sitten todeta, että basso on tajuttoman painava ja ei sovellukaan itselle. Siinä ei paljon naurata toteamukset tyyliin: käy punttisalilla, soundi painaa, tämä ei ole mikään pikkupoikien/tyttöjen soitin.....
 
Onneksi täältä löytyy kuitenkin asiallisia myyjiä ja samoin monet liikkeet kyllä punnitsevat soittimen tarvittaessa (jos on yhtään ymmärrystä asiakaspalvelusta).
 
Kieltämättä tuo korona-hommeli on vaikuttanut tiettyjen merkkien/mallien saatavuuteen. Sen pystyi toteamaan viime vuoden puolellakin ihan käymällä soitinliikkeessä ja katsomalla puolityhjiä soitinseiniä.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Rämppy
08.04.2021 09:22:29 (muokattu 08.04.2021 09:23:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Asiaa ei helpota myöskään se, että osa käytettyjen myyjistä suhtautuu nihkeästi soittimen painon punnitsemiseen ja ilmoittamiseen. Itselleni se on ergonomian kannalta ihan oleellinen asia. Siinä on ihan selkeä ero soittaako alle 4kg bassolla vai lähemmäs 5kg painavalla.
 
Ei ole mukavaa ajella joku 200km autolla jonnekin ja sitten todeta, että basso on tajuttoman painava ja ei sovellukaan itselle. Siinä ei paljon naurata toteamukset tyyliin: käy punttisalilla, soundi painaa, tämä ei ole mikään pikkupoikien/tyttöjen soitin.....

 
Usein bassot ja kitarat, joiden myyjillä on nihkeyttä painon ilmoittamiseen, ovat ovat just näitä turhan painavia yksilöitä. Jazz bassossa, kuten monissa muissakin malleissa, yksilökohtaiset painoerot ovat merkittäviä myös saman merkin ja mallin sisällä. Mulla painavin Fender JB painoi lähemmäs viisi kiloa ja kevyin saman merkkinen ja mallinen alle 4 kg. Mun mielestä ylimääräinen paino ei tuo mitään lisäarvoa eikä ainakaan paranna soundia, mun rajallisten kokemusten perusteella pikemminkin päinvastoin. Sen sijaan soittoergonomiaa liika paino heikentää huomattavasti, ellei soita istualtaan. Tyypillinen paino hyvälle jazzarille on neljän kilon huitteilla tai pikkuisen yli.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «