Aihe: Fender vahvistimet
1 2 3 4
Pinewood
21.08.2020 15:33:32
Basifisti: Tweedit ovat minusta lähellä marsu-maailmaa...

Et ole ainoa mielipiteesi kanssa. Esim. Vintage Sound Amps rakentaa oman 5e3 Tweed Deluxensa siten, että toinen kanava on "Plexi".

Perustiedot:
https://www.vintagesoundamps.com/pr … y-through-humbucker-music-tweed-15/

Ääninäyte:
https://youtu.be/R1sT16DMdVI

Nykyään vahvistimesta löytyy myös master-volume.
Metalkallo
21.08.2020 16:14:45
Tweed maailmaa se 59 Bassmanhan on ja siitä marsun maailma alkoi, et selvähän se :)

Mua on vaan ruvennut kiinnostamaan mistä se Fenderin tatsi tulee, se feel soittaessa? Marsun "feel" on sillein kovempi eikä niin soljuva. Fendereissä semmoinen löysempi tatsi ja dynaamisempi. Tuon tatsin kun sais yhdistettyä marsuun, niin olis kova. Ja ei, se ei johdu soittajasta.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
erty
21.08.2020 18:39:09
Metalkallo: Kaikissa Fendereissä on silti se oma tuttu ominaissointinsa, ihan kuten marsukin kuulostaa aina marsulta oli mikä tahansa versio kyseessä. Tätä asiaa ihmettelen, että mistä se johtuu? Mikä osa saa nuo kuulostamaan siltä miltä ne kuulostaa?

Nojoo, en ehkä ihan näin ronskisti yleistäisi. Mut kaiuttimilla ja koteloilla on ISO merkitys miksi marsun stäkit ja fenkun combot kuulostaa siltä miltä ne kuulostaa:
https://www.youtube.com/watch?v=7-st0iUbEFg
Metalkallo
21.08.2020 22:24:01 (muokattu 21.08.2020 22:24:14)
erty: Nojoo, en ehkä ihan näin ronskisti yleistäisi. Mut kaiuttimilla ja koteloilla on ISO merkitys miksi marsun stäkit ja fenkun combot kuulostaa siltä miltä ne kuulostaa:
https://www.youtube.com/watch?v=7-st0iUbEFg

Juu on toki niilläkin, mutta tuo mistä puhun ei johdu niistä. Mun combo ollut ennen JTM45:sta 59 Bassman ja siinä oli se Fender soundi mitä ei ole JTM45:ssa vaikka kuinka putkia tai kajareita vaihtais, se kuulostaa aina marsulta. Tuo ero johtuu jostain osasta chassiksen johdotuksissa, tai osista.
LaMotta
22.08.2020 11:08:37 (muokattu 22.08.2020 15:38:34)

Mulla on ollut 9 erilaista fenderin styrkkaria. Deluxe reverb on ainoa jonka hävittäminen hiukan harmitti jälkeen päin.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
McNulty
22.08.2020 22:12:08
LaMotta: Mulla on ollut 9 erilaista fenderin styrkkaria. Deluxe reverb on ainoa jonka hävittäminen hiukan harmitti jälkeen päin.

Mulla on ollut ja on edelleen vain kaksi comboa (SS22 ja HRD), mutta haluaisin kolmannen (Brown Princeton Reverb). Ajatuksena ei ole ollut näistä luopua, joskin HRD:n saatan joskus vaihtaa johonkin toiseen Fenkun comboon. Ehkä.

Mutta ennen sitä pitää hoitaa jonkinlainen Marshall-henkinen laitos.
moving in stereo
Illu
23.08.2020 00:26:56
LaMotta: Mulla on ollut 9 erilaista fenderin styrkkaria. Deluxe reverb on ainoa jonka hävittäminen hiukan harmitti jälkeen päin.

Joo, tuo Deluxe Reverb '65 RI on kyllä jäänyt pitopeliksi, vaikka ehkä monen mielestä onkin aika tylsä ja yllätyksetön, samoin kitarapuolella Strat Plus 90-luvun puolivälistä, ei kovin trendikäs sekään, mutta toimiva.
Maailman raatajat sorron kahleet pois!
Laulava Kylätohtori
23.08.2020 07:27:50
Mutta entäs Bassman '59?
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Metalkallo
23.08.2020 12:01:51
Laulava Kylätohtori: Mutta entäs Bassman '59?

Siitähän minä tuossa aloittamassani tekstissä puhuin. Hyvä laite on.
Kaihua
23.08.2020 15:20:38
Illu: Joo, tuo Deluxe Reverb '65 RI on kyllä jäänyt pitopeliksi, vaikka ehkä monen mielestä onkin aika tylsä ja yllätyksetön, samoin kitarapuolella Strat Plus 90-luvun puolivälistä, ei kovin trendikäs sekään, mutta toimiva.

Onhan se erittäin suosittu vahvistin ollut vuosikymmeniä. Mulla oli se 68 "reissue", jonka laitoin lopulta menemään Se on nyt alkanut harmittamaan. Ei se täydellinen ollut likimainkaan mutta perussoundi oli tosi makea. Sen kun olisi käyttänyt ammattimiehellä modattavana, olisi saanut huippulaitteen. Vibroluxille tein juuri sillä tavalla, enkä voisi olla tyytyväisempi. Sellaista kliiniä en ole mistään vahvistimesta koskaan saanut irti ku nyt tuosta vibrosta.
Onneksi meillä on hotellihuoneessa MacGyverin lämpöistä kaljaa
Stone
23.08.2020 15:34:23

Kaihua: Onhan se erittäin suosittu vahvistin ollut vuosikymmeniä. Mulla oli se 68 "reissue", jonka laitoin lopulta menemään Se on nyt alkanut harmittamaan. Ei se täydellinen ollut likimainkaan mutta perussoundi oli tosi makea. Sen kun olisi käyttänyt ammattimiehellä modattavana, olisi saanut huippulaitteen. Vibroluxille tein juuri sillä tavalla, enkä voisi olla tyytyväisempi. Sellaista kliiniä en ole mistään vahvistimesta koskaan saanut irti ku nyt tuosta vibrosta.

Kerro ihmeessä, että millaista modia Vibrolux sai osakseen? Kiinnostaa tälläisena 50% 'Fender miehenä' kaikki positiiviset muutokset.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Kaihua
23.08.2020 17:57:26
Stone: Kerro ihmeessä, että millaista modia Vibrolux sai osakseen? Kiinnostaa tälläisena 50% 'Fender miehenä' kaikki positiiviset muutokset.

Rikstonella muutatin sen piirilevystä p2p kamppeeksi. Alkuperäinen kytkentä säilytettiin pääasiassa. Molempien kanavien EQ muutetiin vähän vintage vibrojen suuntaan (osien saatavuuden takia). Bright kanava on mielestäni parantunut erityisesti kun sointi on nyt jotenkin heleämpi ja "lasinen" tulee mieleen kuvaillessa. Se kanava toimii myös kotisoittovolalla erittäin hyvin jos kaipaa heleitä clean soundeja. Treenikämpällä toki kirkkaalla kitaralla normal kanava tuntuu aika luontevalta vaihtoehdolta. Molemmat toimii hyvin.

Motivaatio modaukseen lähti styrkan (tunnetusti) melko kovasta tyhjäkäyntihurinasta ja reverbin ihmeellisistä häiriösirinöistä. Soundi kun miellytti heti alusta asti, tuntui myyminen vieraalta vaihtoehdolta. Laitatin samalla etuasteen mastervolan ja nfb potikan takapaneeliin monipuolisuuden lisäämiseksi. Niin ja bias mittauspiste samoin. Reverbiä modattiin vähän "märemmäksi" ja tremolon Risto toteutti alkuperäisestä poikkeavalla tavalla. Siitä en osaa tarkemmin sanoa, se on niin vähällä käytöllä muutenkin.

Tosiaan juurisyy modaukseen oli ne hurinat ja ne ovat kyllä kadonneet! Muutenkin styrkka heräsi eloon modauksen jälkeen aivan eri tavalla. Jos sattuu olemaan joku reissue, vaikkapa deluxe reverb ja tuntuu että siitä jotain puuttuu, tuo modaus voi olla ihan järkevää.
Kuha
23.08.2020 18:27:27

Kaihua: Jos sattuu olemaan joku reissue, vaikkapa deluxe reverb ja tuntuu että siitä jotain puuttuu, tuo modaus voi olla ihan järkevää.

Mitä hintaluokkaa tuo modaus on? Meinaan, että halvemmaksi voisi tulla jos ostaa 60-70-lukulaisen p2p Fenkun samantien.
Old Fenders never die
Kaihua
23.08.2020 18:49:53
Kuha: Mitä hintaluokkaa tuo modaus on? Meinaan, että halvemmaksi voisi tulla jos ostaa 60-70-lukulaisen p2p Fenkun samantien.

Mulla meni vähän alle 850e mikä sisälsi myös matkahuollon. Itse mietin myös tuota vintagelaitteen hankintaa mutta kun oli valmiiksi laite olemassa missä oli hyvä lähtötilanne, oli sama kokeilla modausta. Tollasen orkkis custom vibrolux reverbin käypä hinta tuolla maailmalla on ehkä jossain 700-900 euron tienoilla. Jotain SF malleja varmaan olis saatavilla samalla sijoituksella mitä minä kokonaisuudessaan käytin tähän hommaan.

Toki myös se hyvä puoli tässä projektissa oli että nyt on huollettu ja läpikäyty vahvistin käytössä. Tekninen toteutus antaa lisäksi mielenrauhaa. Vaikka soundi on pääasia, luotettavuus ja huollettavuus ovat mulle tärkeitä ominaisuuksia.

Deluxen mentävä aukko olisi laitteistossa ja mielessä on käynyt myös vintagelaitteet tässäkin tapauksessa mutta 68 reissue maksaa käytettynä n 800e euroa ja modaus mahdollisesti toisen samanlaisen. Ei tuokaan mahdoton hinta ole. Voi samalla tehdä sellaisia modauksia mitä alkuperäisissä laitteissa ei ole, mikäli siis on tarve.
Kaihua
23.08.2020 19:11:06
erty: Mähän taisin ostaa sulta sen Custom '68 Deluxe Reverbin ja sen perussaundi oli kyllä hyvä, joskin aika kova kohina siinä oli pienelläkin volalla. Mut sen reverb ja tremolo oli rehellisesti sanottuna käyttökelvottomia. Reverb tosi heikko täysilläkin ja tremolo lähinnä säksättävää hurinaa. En ymmärrä miten Fender voi myydä tommosta uutena yli tonnin hintaan. EU-malleissahan tremolon optoerotin on korvattu erillisellä piirilevytoteutuksella eikä vastaa alkuperäistä kyllä yhtään. En tiedä onko noihin tullut sittemmin päivityksiä kytkennän suhteen. Ite modasin tuon reverbin "takaisin" optoerottimelle, vaihdoin kaikutankin parempaan ja muutin takaisinkytkennän DRRI arvoihin. Ei mee ihan niin nopeesti ruvelle ja on kohinoiltaan vähän hillitympi. Johdotus on näissä silti tosi kohinaherkkä ja vaihtelee varmasti yksilöittäin.

Joo, sullehan se menikin. Se tremolo oli kyllä outo, tosin mä en niitä juuri käytä niin se ei ole mulle kynnyskysymys noissa. Reverb siinä oli kyllä melko keponen mutta ihan käyttökelponen. Huomattavasti parempiakin silti ehdottomasti on. Kunpa vain olisin malttanut pitää sen säilössä.. Olisin laittanut sen samalla tavalla modattavaksi ku vibron ja olisin nyt todennäköisesti erittäin tyytyväinen deluxen soittaja.

Silti kaikkia kohinoita ja suhinoita enemmän siinä vahvistimessa mulla ihmetyttää se alkuperäinen ämyri, celestion v type. huoh.
Stone
23.08.2020 20:51:12 (muokattu 23.08.2020 21:53:44)

Kaihua: Rikstonella muutatin sen piirilevystä p2p kamppeeksi. Alkuperäinen kytkentä säilytettiin pääasiassa. Molempien kanavien EQ muutetiin vähän vintage vibrojen suuntaan (osien saatavuuden takia). Bright kanava on mielestäni parantunut erityisesti kun sointi on nyt jotenkin heleämpi ja "lasinen" tulee mieleen kuvaillessa.

Tosiaan juurisyy modaukseen oli ne hurinat ja ne ovat kyllä kadonneet! Muutenkin styrkka heräsi eloon modauksen jälkeen aivan eri tavalla. Jos sattuu olemaan joku reissue, vaikkapa deluxe reverb ja tuntuu että siitä jotain puuttuu, tuo modaus voi olla ihan järkevää.

Täydellinen remontti siis. Nyt taisi tulla pitopeli kukaties, hienoa!

Riston tuotteet ovat kyllä tinkimättömiä, jotta luotettavan laadukas peli on nyt sisuksiltaan sinulla tasan varmasti.
Kyllä se kieltämättä tuo myös mielenrauhaa, kun on p2p kytkentä, joka ainakin toistaiseksi on minut jättänyt ko. myllyt myymättä, vaikka hyvä soundisia piirilevy koneitakin olisi myös vastaavasti tarjolla. No kyllähän nekin kestävät minkä sitten kestävät ja se tieto riittää monelle.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Kaihua
23.08.2020 22:27:25
Stone: Täydellinen remontti siis. Nyt taisi tulla pitopeli kukaties, hienoa!

Riston tuotteet ovat kyllä tinkimättömiä, jotta luotettavan laadukas peli on nyt sisuksiltaan sinulla tasan varmasti.
Kyllä se kieltämättä tuo myös mielenrauhaa, kun on p2p kytkentä, joka ainakin toistaiseksi on minut jättänyt ko. myllyt myymättä, vaikka hyvä soundisia piirilevy koneitakin olisi myös vastaavasti tarjolla. No kyllähän nekin kestävät minkä sitten kestävät ja se tieto riittää monelle.

Kyllä on vaikea nähdä että kovin pian tulisi vastaan toista vahvistinta joka hoitaa cleanit yhtä hienosti. Tässä tietysti auttaa se ettei täällä pohjoisessa ole juuri koskaan mitään mielenkiintoista tarjolla (ja testattavana..).

Näkyy hiljalleen kääntyvän kamarumban painopiste itsellä vahvistimien puolelle kitaroiden sijaan. Nehän ne kuitenkin suurinta roolia soundin muodostuksessa kantavat. Monta Fenderin styrkkaa olisi vielä koesoitettavana...
erty
24.08.2020 08:59:03
Kaihua: Joo, sullehan se menikin. Se tremolo oli kyllä outo, tosin mä en niitä juuri käytä niin se ei ole mulle kynnyskysymys noissa. Reverb siinä oli kyllä melko keponen mutta ihan käyttökelponen. Huomattavasti parempiakin silti ehdottomasti on. Kunpa vain olisin malttanut pitää sen säilössä.. Olisin laittanut sen samalla tavalla modattavaksi ku vibron ja olisin nyt todennäköisesti erittäin tyytyväinen deluxen soittaja.

Silti kaikkia kohinoita ja suhinoita enemmän siinä vahvistimessa mulla ihmetyttää se alkuperäinen ämyri, celestion v type. huoh.

Pistä viestiä jos alkaa vanha suola janottaa. ;o) Mulla toi on jämähtäny kotisoittoon, kun treeniksellä on tarve vähän isompaan styrkkariin. Vibro Champ mököttää kateellisena vieressä kun ei saa soittoa..

V30 on yllättävästi aika suosittu ämyri Deluxe Reverbiin ainakin jenkkien puolella. Liekö siitä sitten innostuttu tuohon V typeen?
Illu
24.08.2020 10:58:25
Kaihua: ....Tosiaan juurisyy modaukseen oli ne hurinat ja ne ovat kyllä kadonneet! Muutenkin styrkka heräsi eloon modauksen jälkeen aivan eri tavalla. Jos sattuu olemaan joku reissue, vaikkapa deluxe reverb ja tuntuu että siitä jotain puuttuu, tuo modaus voi olla ihan järkevää.

Tuossa omassa Reissuessa en ole huomannut mitään häiritseviä hurinoita tai muitakaan sivuääniä ja kaiku sekä tremolokin pelaa ihan kuin pitääkin. Vaikuttaako se, että tuo on made in USA asiaan, en tiedä.
Maailman raatajat sorron kahleet pois!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)