Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: C-kasettisoitin
1
hallu
14.08.2020 14:31:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oikein tiedä mille alueelle tämän laittaittaisin niin täällä ehkä on ihmisiä jotka tajuaa näiden päälle. Mulla on jo pitkään kuumottanut c-kasettisoitin kun entinen dekki hajosi. No tänään löysin kierrätyskeskuksesta tuommoisen Nec merkkisen laitteen, joka näyttää silmämääräisesti olevan ehkä -80 luvulta. Ei maksanut kuin 40 euroa eli ei tossa nyt konkurssia tee vaikk atuo ei pitkään toimisikaan. Mutta siis piti ihmetellä, että kaivoin komeron pohjalta jonkun eppu normaalin c-kasetin jota on kuunneltu edellisen kerran jotain 20 vuotta sitten, niin ääni oli heti selkeä ja kirkas. Odotin paljon vähemmän äänentoistolta ja sitten piti oikein verrata kun tietsikka on samassa järjestelmässä niin spotifystä ajaa sama biisi, niin hämmästyttävän samalla tontilla ne oli. Eron pystyi tottakai kuulemaan ja c-kasetti oli paljon keskiäänivoittoisempi kun spotifyn versio kuulosti kompressoidummalta ja vähän kuin keskialue olisi ollut kuopalla.
 
No joka tapauksessa hyvä hankinta tuohon hintaan. Pitää vaan keksiä sille jotain käyttöä ja sitten kun keksii, niin joutuu ehkä ostamaan jonkun kunnollisen.. verkkokaupassa on uusia teackeja, mutta aika hintaviahan ne on.
 
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Kasu-_-
14.08.2020 14:41:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli tänään haettua Torilta bongaamani Technics RS-M206 dekki. Ostin lähinnä vanhojen itse nauhoitettujen tai muuten harvinaisten kassujen digitointia varten, mutta innolla odotan muutenkin että pääsee testaamaan miltä kasettiaudio kuulostaa nykykorvin. Kyllähän kasettihifistejä löytyy edelleen vaikkakin vähempi kuin vinyylin pyörittelijöitä.
 
Henri Henri Olavi
14.08.2020 18:54:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon joskus kierrättänyt esim. rumpuraidat c-kasetin kautta. Kerran kierrätin kitarat siten, että olin hieman naarmuttanut ja rypsitänyt nauhaa. Tulos oli, no, mielenkiintoinen. Ei kuitenkaan jäänyt lopputuotokseen se kokeilu.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
askomiko
14.08.2020 21:43:12 (muokattu 14.08.2020 21:44:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mankeloin joskus punkkiprojektin "masteroinnin" C-kasetin läpi. Ensimmäinen kierros ei vielä huonontanut ollenkaan tarpeeksi joten tehtiin toinen. Mutta yllättävän harvassa alkaa koneet kyllä olla jo kun suhteuttaa siihen että ennen oli joka taloudessa. Pitänee retroiluun hankkia C-kasetti sekä VHS-kamera...
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
hallu
15.08.2020 00:57:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo itsellenikin oli tärkeintä päästä tsekkaamaan vieläkö vanhoissa itse tehdyissä demoissa henki pihisee. Yllätti positiivisesti miten 25 vuotta sitten tehdyt demot soi edelleen samalla tavalla kuin silloin. Vielä makeampaa oli kuunnella minkälaisia juttuja tuli värkättyä kun itse oli 25 vuotias :-D. Osittain liikuttavan kömpelöä tekemistä ja osittain varsinkin skittasoundit aivan kammottavia (jollain Yamahan trankkuetusella niitä värkkäsin), mutta laulusoundit oli yllättävän raikkaita ja erityisesti yllätyin yhdestä demosta jonka olin äänitellyt akkarilla ja rummut joli jotain kaljatölkkien ja kitaran pohjan kolistelua, niin soundi oli ihan mieletön (nää on täytynyt olla jotain onnen kantamoloisia kun niitä on kumminkin c-kasetti neliraiturilla kerrostaloyksiössä väsäilty).
 
Toinen syy tämän hankintaan oli jonkinlainen digiähky.... kaipuu vähän simppelimpään ja luomumpaan ja vähemmän puleeratun soinnin äärelle. En tiä jokin ihme analogian kaipuu.... vaikka kyllähän ysärillä käytettiin digiä ihan täyttä päätä monissa yhteyksissä. Taidettiin tehdä silloisen bändiprojektin eka demo Protoolsilla vuonna -95 tai -96 ja heti seuraava demo tehtiin analogisessa kasiraitastudiossa. Enimmäkseen tein juttujani himassa Yamaha mt4x neliraiturilla ja sen kanssa oli semmoinen EMP100 (tjsp) kaikulaite samalta valmistajalta ja Yamaha etuvahvistin jonka mallinimeä en muista. Kasarilla väsäilin jotakin Fostex X15 neliraiturilla, mutta niitä demoja en ole mistään enää löytänyt :-(. Ei ne mitään taidetta ole, mutta mukavia muistoja ja onhan se mukava vertailla nykytekemisiin, missä on kehittynyt ja ennenkaikkea mitä on menettänyt.
 
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
askomiko
15.08.2020 08:43:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläkin retroilu karkasi lapasesta: nyt on 4kpl Super8 ja 16mm kaitafilmikameroita, joilla ei raaski kuvata kun filmi maksaa kehityksen ja digitoinnin jälkeen euron sekunti. Mutta jos jotain tosi hienoa tunnelmaa haluaa kuvaan niin näillä kyllä lähtee!
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
PIM
15.08.2020 09:45:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Joo itsellenikin oli tärkeintä päästä tsekkaamaan vieläkö vanhoissa itse tehdyissä demoissa henki pihisee. Yllätti positiivisesti miten 25 vuotta sitten tehdyt demot soi edelleen samalla tavalla kuin silloin. Vielä makeampaa oli kuunnella minkälaisia juttuja tuli värkättyä kun itse oli 25 vuotias :-D. Osittain liikuttavan kömpelöä tekemistä ja osittain varsinkin skittasoundit aivan kammottavia (jollain Yamahan trankkuetusella niitä värkkäsin), mutta laulusoundit oli yllättävän raikkaita ja erityisesti yllätyin yhdestä demosta jonka olin äänitellyt akkarilla ja rummut joli jotain kaljatölkkien ja kitaran pohjan kolistelua, niin soundi oli ihan mieletön (nää on täytynyt olla jotain onnen kantamoloisia kun niitä on kumminkin c-kasetti neliraiturilla kerrostaloyksiössä väsäilty).
 
Mua harmittaa näin jälkeenpäin, ettei tullut säästeltyä 80-luvun lopulla Tascam 244 neliraiturilla tehtyjä kasetteja sen jälkeen kun myin raiturin pois PA-kaappien oston rahoittamisen vuoksi.
 
Toinen syy tämän hankintaan oli jonkinlainen digiähky.... kaipuu vähän simppelimpään ja luomumpaan ja vähemmän puleeratun soinnin äärelle. En tiä jokin ihme analogian kaipuu.... vaikka kyllähän ysärillä käytettiin digiä ihan täyttä päätä monissa yhteyksissä. Taidettiin tehdä silloisen bändiprojektin eka demo Protoolsilla vuonna -95 tai -96 ja heti seuraava demo tehtiin analogisessa kasiraitastudiossa. Enimmäkseen tein juttujani himassa Yamaha mt4x neliraiturilla ja sen kanssa oli semmoinen EMP100 (tjsp) kaikulaite samalta valmistajalta ja Yamaha etuvahvistin jonka mallinimeä en muista. Kasarilla väsäilin jotakin Fostex X15 neliraiturilla, mutta niitä demoja en ole mistään enää löytänyt :-(. Ei ne mitään taidetta ole, mutta mukavia muistoja ja onhan se mukava vertailla nykytekemisiin, missä on kehittynyt ja ennenkaikkea mitä on menettänyt.
 
Itellä digiähky helpotti pikkasen kun joku aika sitten vaihdoin Reaperista Harrison Mixbus 32c DAWiin, kun se oli hyvässä tarjouksessa (norm. $349, nyt $99) . Tämän lähemmäs analogimikserillä miksaamista on hankala päästä tietokoneympäristössä.
 
https://harrisonconsoles.com/site/mixbus32c.html
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
hallu
15.08.2020 10:10:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: Itselläkin retroilu karkasi lapasesta: nyt on 4kpl Super8 ja 16mm kaitafilmikameroita, joilla ei raaski kuvata kun filmi maksaa kehityksen ja digitoinnin jälkeen euron sekunti. Mutta jos jotain tosi hienoa tunnelmaa haluaa kuvaan niin näillä kyllä lähtee!
 
Tuo on ihan totta :-D. Olen joskus harrastanut valokuvausta, niin tuli vanhat filmikamppeet kaiveltua esille ja kokeiltua miten se menee. On se kallista, mutta vähän halvempaa kuin kaitafilmin kanssa kun ainakin digitoinnin voi tehdä itse eikä tarvitse kehityttää vedoksia kun pelkkä filmin kehitys riittää. Jos kemikaalit olisivat vähän säilyvämpiä, niin voisi taas kokeilla vedostella perinteiseen tyyliin himan vessassa :-D.
 
No mutta hei, maksoi se ennenkin. Tulotasoon suhteutettuna muistelisin, että kyllä omaa tekemistä jonkin verran rajasi valokuvauksen kustannukset ja pitihän äänittämistä vartenkin tietenkin ostella tyhjiä kasetteja, mutta ne nyt ei niin kalliita olleet. Digiaika on vaan jotenkin totuttanut siihen, että on vain pääomakustannukset ja kaikki tekeminen on "ilmaista" :-D.
 
Ehkä analogisuus tekee myös lopputuotteesta hiukan konkreettisemman kun on jokin fyysinen kasetti tai äänilevy tai valokuva, niin se on vähän enemmän "totta" tai tässä maailmassa.
 
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
slowdive
18.08.2020 13:02:51 (muokattu 18.08.2020 13:03:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:No joka tapauksessa hyvä hankinta tuohon hintaan. Pitää vaan keksiä sille jotain käyttöä ja sitten kun keksii, niin joutuu ehkä ostamaan jonkun kunnollisen.. verkkokaupassa on uusia teackeja, mutta aika hintaviahan ne on.
 
Jos vintagevehkeet kelpaa, niin kannattaa myös huomioida nuo huollettuja käytettyjä myyvät Hifidealer, Classic Audio, Sammakka yms.
 
Itselä ainakin hyviä kokemuksia. Toki hintaa on pikkuisen enemmän mitä Tori tai Huutonet löydöissä, mutta eihän se huoltokaan toki ilmaista ole - ja jonkulaisen takuunkin tarjoavat.
Perus huollon teetättäminenkin taitaa olla vähintään satasen homma.
 
Knobs to the southeast.
hallu
19.08.2020 23:51:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slowdive: Jos vintagevehkeet kelpaa, niin kannattaa myös huomioida nuo huollettuja käytettyjä myyvät Hifidealer, Classic Audio, Sammakka yms.
 
Itselä ainakin hyviä kokemuksia. Toki hintaa on pikkuisen enemmän mitä Tori tai Huutonet löydöissä, mutta eihän se huoltokaan toki ilmaista ole - ja jonkulaisen takuunkin tarjoavat.
Perus huollon teetättäminenkin taitaa olla vähintään satasen homma.

 
Juu kyllä huollot maksaa ja tietenkin vintage kelpaa. Kiitoksia kovasti vinkistä käyn tsekkaamassa nuo ehdottamasi tahot.
 
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
ituvirtanen
20.08.2020 08:23:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallion retro audio on myös tarkistettava paikka. Sielläkin liikkuu kaikkea kivaa.
 
2randpo
01.10.2020 14:30:19 (muokattu 01.10.2020 14:31:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, itse olen ostanut viime ja tämän vuoden aikana kaksi dekkiä eli yhden Nakan (480) sekä yhden Teknarin suoravetoisen dekin. Parin, kolmen viime vuoden aikana aloitin hankkimalla noita kannettavia, joista toinen on Sonyn lippulaivamalli WM-D6 ja toinen suoraveto Walkman. Tuo lippulaivamallihan on oikeastaan välipyörävetoinen ja käytännössä laadultaan kannettava dekki. Jos käyttää laadukkaita, puhtaita kasetteja ja pitää äänipäät, rullat ja akselit puhtaana, C-kasetin taajuusalue on lähellä CD-tasoa.
 
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
Pauli Lappalainen
01.10.2020 17:34:50 (muokattu 01.10.2020 17:35:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2randpo: Joo, itse olen ostanut viime ja tämän vuoden aikana kaksi dekkiä eli yhden Nakan (480) sekä yhden Teknarin suoravetoisen dekin. Parin, kolmen viime vuoden aikana aloitin hankkimalla noita kannettavia, joista toinen on Sonyn lippulaivamalli WM-D6 ja toinen suoraveto Walkman. Tuo lippulaivamallihan on oikeastaan välipyörävetoinen ja käytännössä laadultaan kannettava dekki. Jos käyttää laadukkaita, puhtaita kasetteja ja pitää äänipäät, rullat ja akselit puhtaana, C-kasetin taajuusalue on lähellä CD-tasoa.
 
Mittautettiin joskus Nakamichin joku kolmemoottorinen kasettinauhuri YLE:n huollossa ja taajuusvaste oli 20 Hz - 18 kHz melkolailla suorana.
Jotain vinyylimastereita tuolla taidettiin äänitellä.
 
Kalmo
02.10.2020 13:13:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Mittautettiin joskus Nakamichin joku kolmemoottorinen kasettinauhuri YLE:n huollossa ja taajuusvaste oli 20 Hz - 18 kHz melkolailla suorana.
Jotain vinyylimastereita tuolla taidettiin äänitellä.

 
Eikös kasettinauhureiden hi-fi-luokittelu mahdollistunut nimenomaan kohinanpoistojärjestelmien ansiosta. Eli taajuusvaste ei ollut pääongelma, vaan kohina.
En kyllä muista, enkä löytänyt googlettamalla, minkälaiseen signaali/kohinasuhteeseen ja dynamiikkaan kasettivehkeillä on päästy.
 
Siinä sitten se ongelma, että kasettia toistettaessa piti tietää, oliko nauha äänitetty Dolby A, B vai C vai ei mitään päällä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
ituvirtanen
02.10.2020 13:55:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Eikös kasettinauhureiden hi-fi-luokittelu mahdollistunut nimenomaan kohinanpoistojärjestelmien ansiosta. Eli taajuusvaste ei ollut pääongelma, vaan kohina.
 
Siinä sitten se ongelma, että kasettia toistettaessa piti tietää, oliko nauha äänitetty Dolby A, B vai C vai ei mitään päällä.

 
Kyllä, yläpää jää kohinan alle. Riittävä vasteen levitys onnistui vasta kohinanpoistojärjestelmillä. Dolby A on ollut vain studiokäytössä, B, C ja S löytyivät dekeistä. dbx on tehokkain mutta myös hyvin hassun kuuloinen, jos sitä ei ole toistossa käytössä.
 
Häiriöetäisyydet saattoivat olla CD:n luokkaa mutta vain parhaimmilla värkeillä, nauhoilla ja kohinanpoistojärjestelmillä. 60 dB oli jo ihan kova tulos, yli 80 dB mahdollinen.
 
Jucciz
02.10.2020 21:23:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin kasettiveijona arvostan suuresti, että tästä aiheesta keskustellaan.
 
anapena
03.10.2020 00:03:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma kasettitouhuni saavutti aikoinaan lakipisteensä hommattuani mustan Revoxin, joka sääteli biasit ja herkkyyvvet automaattisesti kohilleen. Kyllä kelpasi, ja kelpaa vieläkin, vaikka vähän nihkeesti toimiikin, veikkaan käytön puutetta.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Laiskiainen
01.11.2020 20:25:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://aberrantdsp.com/plugins/sketchcassette/
 
Olen testaillut tällaista. Toimii hienosti!
 
Innostuin ja kaivoin esiin vanhan Teac kasettidekin. Vaatisi vähän remppaa, kanavatasapino ainkain heittää reilusti. Monokanavan tietenkin voisi ajaa läpi..hm
 
- The late bird catches a nap -
Mikael
03.11.2020 19:34:15 (muokattu 03.11.2020 19:37:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä löysin muutama vuosi siten aivan käyttämättömän Tascam 122 MkIII:sen. Käyttämättömyydestä johtuen oli muutamat kumirullat hapertuneet, mutta ebaystä löytyi varaosat ja huollatin/säädätin sen ammattilaisella kuntoon. On kyllä varsin muikea kassupeli. Näitä on aikanaan käytetty C-kasettituotannon masternauhureina.
 
https://tascam.com/downloads/tascam/324/122mkIII_TECHDOC.pdf
 
Näkyykin tuolla oikeanpuolisten kaiuttimien takana tietsikka-kaapin päällä:
https://muusikoiden.net/dyn/users/156984.jpg
 
Fuzz is Clean!
Jucciz
04.11.2020 00:42:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä löysin muutama vuosi siten aivan käyttämättömän Tascam 122 MkIII:sen. Käyttämättömyydestä johtuen oli muutamat kumirullat hapertuneet, mutta ebaystä löytyi varaosat ja huollatin/säädätin sen ammattilaisella kuntoon. On kyllä varsin muikea kassupeli. Näitä on aikanaan käytetty C-kasettituotannon masternauhureina.
 
https://tascam.com/downloads/tascam/324/122mkIII_TECHDOC.pdf
 
Näkyykin tuolla oikeanpuolisten kaiuttimien takana tietsikka-kaapin päällä:
https://muusikoiden.net/dyn/users/156984.jpg

 
Uijui, varmasti muikea laite. Pitäis pyöräyttää joku mun biisi ton läpi. :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «