Aihe: GAS Guitarworks
1 2 3 4 5 6 7 811 12 13 14 15
Vladi
04.03.2020 14:46:01
Jucciz: Tuota(kin) kitaraa pariin otteeseen soittaneena täytyy todella toivoa, että Vladin video (ja tulevatkin videot, toivottavasti!) aukaisisivat ovia maailmalle. Puhutaan nimittäin sen laatuluokan soittimista, että olisi suuri vääryys, mikäli nämä jäisivät ainoastaan kotimaisten asiakkaiden iloksi. Pitäisi vaan saada jollain tapaa pää auki esim. jossain tuolla rapakon takana.

Toki yksi askel voisi olla se, että jokin uskottava kotimaan printtimedia laatisi ja julkaisisi jutun ja nostaisi GAS-kitarat myös suuren yleisön tietoisuuteen edes kansallisella tasolla. Riffi-lehti ja vastaavat tulevat tässä kohtaa mieleen. Soittimina näiden ei nimittäin todellakaan tarvitse hävetä muiden tämän maan huippurakentajien taidonnäytteiden rinnalla.

Jep, kyse on pajasta jossa on brändi + laatu + muista erottava design/ominaisuudet on kohdallaan. Katsotaan mitä muita yhteistyökuvioita keksitään. :)
Jucciz
04.03.2020 19:32:42
Vladi: Jep, kyse on pajasta jossa on brändi + laatu + muista erottava design/ominaisuudet on kohdallaan. Katsotaan mitä muita yhteistyökuvioita keksitään. :)

Mää uskoisin, että sun ja Pekan vahvuuksien yhdistämisellä tullaan vielä saavuttamaan hienoja tuloksia. Jään innolla odottamaan ja voin myös itse yrittää osallistua ideointiin. Taktiikkapalaverin paikka!
WanhaWetäjä
06.03.2020 15:19:13

Olin pari päivää laivalla soittamassa, heti ekan setin jälkeen äänimies tuli kehuun kitarasoundia mikä oli omastakin mielestä poikkeuksellisen hyvä, laivoilla ei aina näin ole kun soitetaan suoraan pöytään, tässä tapauksessa Helixin kautta.
Koska kyseessä oli entinen soittaja niin olin kovasti otettu tästä kehusta, ei niitä useinkaan jaella. Kuulas, erilainen, ei lainkaan strato, sellasia kommentteja tuli joten laitan kehut GAS thinline telen piikkiin, toki Helixin osuutta en väheksy puhumattakaan laivan PA:sta ja hyvistä monnareista.

Tänään kun lähdimme kotia kohti ja äänimies tuli pätkän matkaa mukana, hän otti kitarasoundin taas puheeksi ja kehui kovasti, kysyin joutuiko hän säätämään jotain niin ainostaan 100 Hz :n leikkuri oli päällä, muuten flattina.

En tiedä sitten miten paljon soundiin vaikutti se että kitarassa on 10 asentoinen mikkikytkin ja leikkasin itse tonepotikalla hieman yläpäitä ja kielisetti on vaihtunut kympistä ysiin ja plektra hieman ohuempaan.

No, jos ja kun ammattimies kehuu soundia niin pakko se on uskoa, GAS kitara nro 11 on täyttää kesällä 3 vuotta ja olen todella tyytyväinen.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
petteri m
07.03.2020 21:54:49

En tiedä sitten miten paljon soundiin vaikutti se että kitarassa on 10 asentoinen mikkikytkin ja leikkasin itse tonepotikalla hieman yläpäitä ja kielisetti on vaihtunut kympistä ysiin ja plektra hieman ohuempaan.

No, jos ja kun ammattimies kehuu soundia niin pakko se on uskoa, GAS kitara nro 11 on täyttää kesällä 3 vuotta ja olen todella tyytyväinen.

Epäilen vahvasti että tässä on nyt kyseessä kokenut soittaja joka tuntee soittamansa materiaalin lisäksi käyttämänsä instrumentin ja muun oheistekniikan sekä omaa isot korvat ja osaa säätää. Jos äänimiehen kehut laitetaan kitaranrakentajan ansioksi niin hoh hoijaa vaan, hypettäkää rauhassa te muut mutta soittajastahan tässä on kyse eikä soittimesta. Toki tiedän että GAS -kitarat on hyviä mutta niitähän ne taitavat käsityöläiset juuri pajoissansa tekevät, varmaan juuri nytkin jossain. Niitä voi ostaa rahalla.

Fantasiat siitä miten GAS -pajan nyt pitäisi päästä rapakon taakse sinne suureen maailmaan on toki lukuisien kolmansien osapuolten viehättävää unelmointia ja asettuu keskinäisen kehun kaanoniin sinne keskivaiheille ja ei siinä mitään, kyllä tutuille miehille saa hyvää toivoa. GAS -tyyppinen hyvinkin yksilöllinen uniikkisoittimien tekotapa ikivanhoista puista joihin vielä liittyy kiinnostavia narratiiveja ei likimainkaan tangeeraa näitä haaveita mutta tuskinpa ne sanotun sepän haaveita ovatkaan. Siihen tarvitaan muutakin kuin pikku paja ja kaksi erittäin taitavaa kättä, mitä, sitä voisi kysyä vaikka Nevalaisen Matilta tai Ruokankaan Juhalta.
Laulava Kylätohtori
07.03.2020 22:26:33
petteri m: Epäilen vahvasti että tässä on nyt kyseessä kokenut soittaja joka tuntee soittamansa materiaalin lisäksi käyttämänsä instrumentin ja muun oheistekniikan sekä omaa isot korvat ja osaa säätää. Jos äänimiehen kehut laitetaan kitaranrakentajan ansioksi niin hoh hoijaa vaan, hypettäkää rauhassa te muut mutta soittajastahan tässä on kyse eikä soittimesta. Toki tiedän että GAS -kitarat on hyviä mutta niitähän ne taitavat käsityöläiset juuri pajoissansa tekevät, varmaan juuri nytkin jossain. Niitä voi ostaa rahalla.

Fantasiat siitä miten GAS -pajan nyt pitäisi päästä rapakon taakse sinne suureen maailmaan on toki lukuisien kolmansien osapuolten viehättävää unelmointia ja asettuu keskinäisen kehun kaanoniin sinne keskivaiheille ja ei siinä mitään, kyllä tutuille miehille saa hyvää toivoa. GAS -tyyppinen hyvinkin yksilöllinen uniikkisoittimien tekotapa ikivanhoista puista joihin vielä liittyy kiinnostavia narratiiveja ei likimainkaan tangeeraa näitä haaveita mutta tuskinpa ne sanotun sepän haaveita ovatkaan. Siihen tarvitaan muutakin kuin pikku paja ja kaksi erittäin taitavaa kättä, mitä, sitä voisi kysyä vaikka Nevalaisen Matilta tai Ruokankaan Juhalta.

Happamia sanoi kettu...
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
WanhaWetäjä
07.03.2020 22:30:58

petteri m: Epäilen vahvasti että tässä on nyt kyseessä kokenut soittaja joka tuntee soittamansa materiaalin lisäksi käyttämänsä instrumentin ja muun oheistekniikan sekä omaa isot korvat ja osaa säätää.
Ehkä näinkin mutta jos kokenut äänimies/ex-ammattimuusikko kehuu soundia nimenomaan erilaiseksi mm sanoen että siinä ei ollut yhtään sitä tyypillistä stratoa mitä hän saa varmasti kuulla kyllikseen niin kyllä siitä ainakin osa menee soittimen piikkiin.

Jos äänimiehen kehut laitetaan kitaranrakentajan ansioksi niin hoh hoijaa vaan, hypettäkää rauhassa te muut mutta soittajastahan tässä on kyse eikä soittimesta.
En tainnut ihan pelkästään näin sanoa, toki se että joku kuulostaa ammattimiehen korvaan hyvältä vaati myös sen että myös muut laitteet millä soundi luodaan ja itse soitto ovat ok, soundihan muodostuu monesta eri asiasta. En ole mikään virtuoosi joten sillä sektorilla en voi ketään "hurmata", ehkä musikaalisuus, kokemus ja korvat ovat se alue mikä soitossa kuuluu eniten.

Toki tiedän että GAS -kitarat on hyviä mutta niitähän ne taitavat käsityöläiset juuri pajoissansa tekevät, varmaan juuri nytkin jossain. Niitä voi ostaa rahalla.
Joo, on se kuitenkin eri teettää kitara jollaista ei kellään muulla ole kuin ostaa joku peruskeppi F tai G tai miltä vaan isolta valmistajalta. Se että pääsi itse suunnitteluun mukaan ja seuraamaan kitaran valmistumista ns online oli myös erittäin opettavainen ja antoisa kokemus.

Tuosta en osaa sanoa mitään kun en asiaa sen paremmmin tunne.
petteri m
08.03.2020 01:12:42
WanhaWetäjä: Ehkä näinkin mutta jos kokenut äänimies/ex-ammattimuusikko kehuu soundia nimenomaan erilaiseksi mm sanoen että siinä ei ollut yhtään sitä tyypillistä stratoa mitä hän saa varmasti kuulla kyllikseen niin kyllä siitä ainakin osa menee soittimen piikkiin.

En tainnut ihan pelkästään näin sanoa, toki se että joku kuulostaa ammattimiehen korvaan hyvältä vaati myös sen että myös muut laitteet millä soundi luodaan ja itse soitto ovat ok, soundihan muodostuu monesta eri asiasta. En ole mikään virtuoosi joten sillä sektorilla en voi ketään "hurmata", ehkä musikaalisuus, kokemus ja korvat ovat se alue mikä soitossa kuuluu eniten.

Joo, on se kuitenkin eri teettää kitara jollaista ei kellään muulla ole kuin ostaa joku peruskeppi F tai G tai miltä vaan isolta valmistajalta. Se että pääsi itse suunnitteluun mukaan ja seuraamaan kitaran valmistumista ns online oli myös erittäin opettavainen ja antoisa kokemus.

Tuosta en osaa sanoa mitään kun en asiaa sen paremmmin tunne.

Varmaan menee soittimen piikkiin se että siinä on oma karaktäärinsä, ei huono asia ollenkaan. Se että menee flattina ulos kevyen alapääleikkurin läpi vain taas menee soittajan piikkiin, näin luulen. Persoonallinenkaan kitara ei itse itseään soita, toki soittimestaan iloinen soittaja soittaa paremmin ja tyytyväisempänä. Hyvän ja isokorvaisen soiton voi yleisökin aistia, soundien hienouksista kuunteleva/tanssiva yleisö tuskin piittaa yhtään mitään. Yleisön kokemus keikasta on aika lailla sama vaikka olisi se perusstratokin siellä lavalla. Merkittävin rockmusiikki varsinkin tällä planeetalla on soitettu juuri niillä perussoittimilla, osa niistäkin on hyviä. Lisäksi tuotantoprosessilla on taipumus häivyttää soitinten välisiä eroja.

Hyvillä kitaranrakentajilla on tilauskirjat täynnä, kyllä hyvin monet soittajat haaveilevat juuri itselleen teetetystä soittimesta ja moni haaveen toteuttaakin. Perusteet tälle ovat usein ei-teknisiä ja jopa ei-soundillisia vaan pikemminkin individualistisia juuri kuten kirjoitit, kyllä se on ihan siistiä sekin vaikka en itse moiseen lähtisi. Luulisin että suuri osa GAS-kitaran tai muunkaan teetetyn omistajista ei mieti miten otelauta on tehty tai millä tavalla nauhat on liimattu ja mikä vaikutus näillä on vaikkapa kaulan stabiliteettiin tai kykyyn kestää ajan hammasta. Minusta ne siistit asiat on siellä ja ne olisivat siellä vaikka kaikki GAS-kitarat olisivat muuten samanlaisia. Olen noita käpälöinyt minäkin eikä ole pihlajanmarjat kitkeriä vaikka joku muu edellä niin kirjoitti. Minun ongelmani on se että olen hyvin keskinkertainen soittaja ja huono treenaamaan mitään ja se ottaa päähän ajoittain eikä mikään tietty kitara sitä muuksi muuta.
WanhaWetäjä
08.03.2020 01:49:08 (muokattu 08.03.2020 01:52:24)

petteri m: Varmaan menee soittimen piikkiin se että siinä on oma karaktäärinsä, ei huono asia ollenkaan. Se että menee flattina ulos kevyen alapääleikkurin läpi vain taas menee soittajan piikkiin, näin luulen. Persoonallinenkaan kitara ei itse itseään soita, toki soittimestaan iloinen soittaja soittaa paremmin ja tyytyväisempänä.
No tämäpä se taitaa olla asian ydin, kyllä mulla oli noilla keikoilla ihan hiton hyvä fiilis soittaa, toki ko laivalla oli harvinaisen hyväsoundiset monitorit ja muutenkin hyvä lavasoundi kuin myös kanssasoittajat olivat ns tontilla vaikka tuurauskeikasta olikin kyse. Soittajien keskinäistä vuorovaikutusta ei voi koskaan mitenkään väheksyä.

Hyvän ja isokorvaisen soiton voi yleisökin aistia, soundien hienouksista kuunteleva/tanssiva yleisö tuskin piittaa yhtään mitään. Yleisön kokemus keikasta on aika lailla sama vaikka olisi se perusstratokin siellä lavalla.
Tämä on totta, osa jengista ei erota kitaraa bassosta.

Merkittävin rockmusiikki varsinkin tällä planeetalla on soitettu juuri niillä perussoittimilla, osa niistäkin on hyviä. Lisäksi tuotantoprosessilla on taipumus häivyttää soitinten välisiä eroja.
No varmasti näin, itse soitin aika monta vuotta amerikan Stratolla, sen jäkeen halpis Yamahalla, ne olivat ihan ok kumpikin. Niinhän sitä sanotaan että ei ole väliä millä soittaa vaan miten, en nyt ihan komppaa tuota täysin, jos joku asia kitarassa ei vaan natsaa niin kyllä sen soitossakin kuulee.

Hyvillä kitaranrakentajilla on tilauskirjat täynnä, kyllä hyvin monet soittajat haaveilevat juuri itselleen teetetystä soittimesta ja moni haaveen toteuttaakin. Perusteet tälle ovat usein ei-teknisiä ja jopa ei-soundillisia vaan pikemminkin individualistisia juuri kuten kirjoitit, kyllä se on ihan siistiä sekin vaikka en itse moiseen lähtisi.
Hetken mielijohteesta lähdin tuolle tielle, kävin pajalla teettämässä pikku remppoja eri kitaroille ja se vaan meni silleen "miksikäs ei" tyyliin.

Luulisin että suuri osa GAS-kitaran tai muunkaan teetetyn omistajista ei mieti miten otelauta on tehty tai millä tavalla nauhat on liimattu ja mikä vaikutus näillä on vaikkapa kaulan stabiliteettiin tai kykyyn kestää ajan hammasta.
Voi olla näinkin, itse sain tosiaan nähdä lähes kaikki työvaiheet kuin myös valitsin puut, myös otelaudan joten kai siinä on jotain oman kitaran tuntua enemmän kuin jos tilaisin vastaavan (no ei tietenkään vastaava voi saada) vaikkapa Thomannilta.

Minusta ne siistit asiat on siellä ja ne olisivat siellä vaikka kaikki GAS-kitarat olisivat muuten samanlaisia. Olen noita käpälöinyt minäkin eikä ole pihlajanmarjat kitkeriä vaikka joku muu edellä niin kirjoitti. Minun ongelmani on se että olen hyvin keskinkertainen soittaja ja huono treenaamaan mitään ja se ottaa päähän ajoittain eikä mikään tietty kitara sitä muuksi muuta.
Mulla on nyt kolme aika erilaista kitaraa, Yamaha SG, GAS tele ja Ibanezin 335 klooni, kaikilla on jees soittaa, GAS on ainoa jolla teen keikkoja. Yamahan sustainille säröosastoilla ei löydy voittajaa ja Ibanez hiotuilla kielillä on oma juttunsa MUTTA GAS tele on todella all around peli josta on tullut 1. kitara vaikka Yamaha on kulkenut matkassa vuodesta 1980 ja sillä on keikkaa tehty eniten.
Kefiiri
08.03.2020 07:56:40
petteri m: Minun ongelmani on se että olen hyvin keskinkertainen soittaja ja huono treenaamaan mitään ja se ottaa päähän ajoittain eikä mikään tietty kitara sitä muuksi muuta.

Hauskasti sanottu, mutta voihan kivan kitaran hommata vaikka soitto ei siitä paranisikaan :D
En ole musiikin asiantuntija.
sustain65
08.03.2020 09:10:56
Kefiiri: Hauskasti sanottu, mutta voihan kivan kitaran hommata vaikka soitto ei siitä paranisikaan :D

Tuolla ajatuksella tässä on menty eteenpäin jo useampi vuosi :D
Ja kyllä se soitto sitten paraneekin vuosien myötä, kun treenaakin, eikä vain haistele korkkeja.
Kaihua
03.08.2020 17:31:24
Onko muut huomannu kun GASsilla on pistetty hyllykamppeisiin ale-tarrat?

https://gasguitarworks.fi/kauppa/MYYNNISS%C3%84-NYT-c38393381

Samperi tuo honey burst trus-t on komea!
Onneksi meillä on hotellihuoneessa MacGyverin lämpöistä kaljaa
Kaihua
10.08.2020 22:01:53
Haeroe: Silläkin uhalla että saan fanipojun leiman, on pakko kehua GAS:n palvelua. Särjin GAS Trus-T:sta täysin omaa tyhmyyttäni kaulan. Laitoin siitä kuvan sepälle lauantaina illalla. Tänään hain korjatun kaulan (ja kitaran säädettynä) pois.

Nyt kyllä heräsi mielenkiintoni. Kuinka ihmeessä sä sen oikein särjit?? Ja mitä palveluun tulee, kyllä sitä kehua sietää. Itse olen ollut tyytyväinen vaikka en toki ole kuin tämän kesän vasta käyttänyt ko firman palveluita. Kaksi kitaraa sieltä kuitenkin olen hankkinut ja kaikki on toiminut hyvin. Tänään juuri kotiutuikin tuo kesäkuussa(!) tilattu custom More! Olen tyytyväinen.
Haeroe
10.08.2020 22:06:46

Kaihua: Nyt kyllä heräsi mielenkiintoni. Kuinka ihmeessä sä sen oikein särjit?? Ja mitä palveluun tulee, kyllä sitä kehua sietää. Itse olen ollut tyytyväinen vaikka en toki ole kuin tämän kesän vasta käyttänyt ko firman palveluita. Kaksi kitaraa sieltä kuitenkin olen hankkinut ja kaikki on toiminut hyvin. Tänään juuri kotiutuikin tuo kesäkuussa(!) tilattu custom More! Olen tyytyväinen.

Kaulaliitoksessa on viiste, jossa kaula on kiinni neljällä ruuvilla. Ruuvit ovat eri mittaiset viisteestä johtuen. Loput voit varmaan päätellä... Tyhmästä päästä kärsii koko soitinarsenaali.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Kaihua
10.08.2020 23:31:28
Haeroe: Kaulaliitoksessa on viiste, jossa kaula on kiinni neljällä ruuvilla. Ruuvit ovat eri mittaiset viisteestä johtuen. Loput voit varmaan päätellä... Tyhmästä päästä kärsii koko soitinarsenaali.

Ai saakeli... :D No onneksi sait kitaran kuntoon kuitenkin! Mulla on samanlainen kaulaliitos molemmissa. Millanen se sun trusti on muuten?
zedder
10.08.2020 23:47:05
Kaihua: Onko muut huomannu kun GASsilla on pistetty hyllykamppeisiin ale-tarrat?

https://gasguitarworks.fi/kauppa/MYYNNISS%C3%84-NYT-c38393381

Samperi tuo honey burst trus-t on komea!

Harmillista että tuossa valkoisessa telessä on vain 21 nauhaa. Tuon oloisessa kepissä saisi/pitäisi mielestäni olla niitä vähintään 22. Aikas kivan näköinen kitara kaiken kaikkiaan kuitenkin.
Hyvin resonoiva yksilö.
Pinewood
11.08.2020 08:59:03
zedder: Harmillista että tuossa valkoisessa telessä on vain 21 nauhaa. Tuon oloisessa kepissä saisi/pitäisi mielestäni olla niitä vähintään 22. Aikas kivan näköinen kitara kaiken kaikkiaan kuitenkin.

Itse en todellakaan ole keinotekoisesti vanhennettujen kitaroiden ystävä. Varsinkin niiden vaahteraotelauta liki ällöttää, mutta kieltämättä tuo sininen tele on luokassaan ulkonäöltään - ja epäilemättä muutenkin - onnistunut kitara. Jopa hiukan houkuttelevakin.
Laulava Kylätohtori
11.08.2020 09:37:02
"GAS Jazzmaster Suomipuista"

Tämä on hyvä suuntaus. Vaikea kuvitella, etteikö suomalaisista puista saisi yhtä hyviä kitaroita kuin tuontipuistakin. Tietysti puulajit ovat erit, mutta sehän vaan lisää mojoa. Peukku tälle ja tätä lisää.

Voisikohan oikealla markkinnoinnilla saada Suomipuista myyntivalttia maailmalla...
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Haeroe
11.08.2020 10:02:52

Laulava Kylätohtori: "GAS Jazzmaster Suomipuista"

Tämä on hyvä suuntaus. Vaikea kuvitella, etteikö suomalaisista puista saisi yhtä hyviä kitaroita kuin tuontipuistakin. Tietysti puulajit ovat erit, mutta sehän vaan lisää mojoa. Peukku tälle ja tätä lisää.

Voisikohan oikealla markkinnoinnilla saada Suomipuista myyntivalttia maailmalla...

Huomasitko, että siinä oli myös pari suomalaisesta uppomännystä tehtyä kitaraa? Niissä toki taitaa olla tuontipuista väsätyt kaulat. Omistan yhden uppomäntyrunko-GAS:n. Mojo ja saundi ovat oma juttunsa. Suosittelen kokeilemaan. Sen verran niissä tosiaan on ihan omaa meininkiä.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Jeszse
11.08.2020 12:51:40
Laulava Kylätohtori: Voisikohan oikealla markkinnoinnilla saada Suomipuista myyntivalttia maailmalla...

No esim ruokankaan arctic birch on vissiin ihan saatanan haluttu tavara maailmalla vaikka niilläkin on ihan samaa loimukoivua siellä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)