Aihe: Apple, mac osx ja iMuusikot toinen osa
1 2 3 4 553 54 55 56 5761 62 63 64 65
Vessajono
16.05.2020 19:04:47
bangerboi: Joo kyl. Mulla oli toisiks uusin mojaven versio, johon uutta logicia ei olis saanut. En löytänyt keinoa päivittää mojavea viimesimpään versioon, vaan se meni suoraan catalinaan. Varmaan sellanen olis onnistunut, mutta ei riittänyt kärsivällisyys. :D

Ei se edes vaadi mitään keinoa, mulla ainakin tarjos ihan siellä software update -valikossa sekä Mojave että Catalinaa.
" If You cant stand the get out of the kitchen" !! Br Tami, Lion # 79
UnderConstruction
28.05.2020 20:21:41
Tarkoitus taltioida etähaastatteluja garagebandilla. Latasin Loopback-trialin, mutta vaikuttaa monimutkaiselta. Youtubetutoriaaleissa on just ne perusasetukset jo ohitettu ja valmiina..Kuinka esim. tallennan gb:llä youtube- tai skype -sisältöä? Ylipäätään _jotain_ "suoraan koneelta". Tai olisiko jotain simppelimpää vaihtoehtoa? Kiitti!
UnderConstruction
28.05.2020 20:33:28
UnderConstruction: Tarkoitus taltioida etähaastatteluja garagebandilla. Latasin Loopback-trialin, mutta vaikuttaa monimutkaiselta. Youtubetutoriaaleissa on just ne perusasetukset jo ohitettu ja valmiina..Kuinka esim. tallennan gb:llä youtube- tai skype -sisältöä? Ylipäätään _jotain_ "suoraan koneelta". Tai olisiko jotain simppelimpää vaihtoehtoa? Kiitti!

Tarkennuksena: tiedän, että zoomissa ja skypessä voi tallentaa myös sessiot. Nyt olisikin tarkoitus vertailla eri äänitystapojen laatua. Jos tästä tietoa niin kiinnostaa!
Korpinen
07.08.2020 19:24:08 (muokattu 07.08.2020 19:33:30)
Tervehdys! Pitäisi päivittää vanha 2009 vuoden Macbook Pro vähän uudempaan että pääsisi kiinni Logic X:ään ja muutenkin laajentamaan VST- ja plugariosastolla ohjelmistoa. Spitfire Audion orkesterisoundikirjastot esimerkiksi tekisi mieli saada pyörimään.

Tarkoitus ei ole ostaa parasta mitä markkinoilla on, vaan pätevä, max 1500 euron masiina.

Mulla on tarjous parista mielestäni pätevästä (käytetystä) koneesta. Jos mahdollista, kuulen mielelläni plussia ja miinuksia molemmista.

Mid-2018 13" MacBook Pro, Space Grey. 2.7GHz quadcore Intel Core i7, 4.5 GHz Turbo Boost. 16 GB 2133MHz LPDDR3 internal memory and 1 TB SSD. Ulkoisesti uudenveroinen. Hinta 1250e

Mid 2015 15 Intel Quad-Core i7 2.8 GHz. 16 GB. Intel Iris Pro 5200 & AMD Radeon R9 M370X (2GB). 2880 x 1800. 512 GB SSD. Ulkoisesti erittäin hyvässä kunnossa. Hinta 1300e

Maallikkona ajattelee tietty helposti että uudempi ja vähemmän ajettu = parempi, mutta nopeakin vilkaisu Googleen noista vuoden 2018 malleista tuo esille jonkin verran huolenaiheita. Näppäimistö? Ylikuumeneminen?

Ajatuksia näistä tai suosituksia muuten? Kiitos etukäteen!
B-tone-flat
08.08.2020 08:47:54
Yksi vaihtoehto on tsekata Gigantin renew kamppis. Powerilla tais olla joku vastaava. Koneen rahoitus siis nollakorolla, mukavalla kuukausimaksulla, laajennetulla takuulla ja vakuutuksella.
"If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell
Vessajono
08.08.2020 11:25:12
B-tone-flat: Yksi vaihtoehto on tsekata Gigantin renew kamppis. Powerilla tais olla joku vastaava. Koneen rahoitus siis nollakorolla, mukavalla kuukausimaksulla, laajennetulla takuulla ja vakuutuksella.

Haisee kyllä niin kusetukselta, koska

a) Gigantti
b) netistä ei löydy mitään tietoja kuukausimaksuista vaan pitäs mennä myymälästä kyselemään

Jos osarilla pitää ottaa niin esim. Elisalta saa ihan oikeasti nollakorolla, varmaan Telialtakin.
" If You cant stand the get out of the kitchen" !! Br Tami, Lion # 79
Korpinen
08.08.2020 14:48:12 (muokattu 08.08.2020 15:02:12)
Ihan ostokonetta olin ajatellut ja tiedostan, että 1500 eurolla ei välttämättä saa tykkikonetta kaupan hyllystä. Vanhanaikaista ehkä, mutta osari tai leasing ei ole mun juttu enkä kaipaa uutta konetta vuoden tai parin välein. Nollakoron osari toki vähän eri asia, esim. Elisan kautta voisin kuvitella hankkivani koneen. Käytettyjen osalta mresell-sivustoa olen seurannut. Sieltä saa käytetyt koneet vuoden takuulla. 15-tuumaisia mid-2015 koneita on kehuttu monessa paikassa ja sellainen mahtuisi hyvin budjettiin.

Joko vanhat macit on vaan luotettavia tai mulla on käynyt kauhea säkä ton 2009 vuosimallin koneen kanssa. Toiminut todella hyvin, varsinkin kun vuosi sitten lisäsin muistia ja vaihdoin kovalevyn isompaan. Orkesterisovitukset, varsinkin jouset on vaan alkanut kovasti kiinnostaa, eikä kunnon soundikirjastoja tuohon vanhaan koneeseen oikein tahdo löytyä.

Kiitos vinkeistä kuitenkin molemmille!
Henri Henri Olavi
08.08.2020 15:02:04
Korpinen: Ihan ostokonetta olin ajatellut ja tiedostan, että 1500 eurolla ei välttämättä saa tykkikonetta kaupan hyllystä. Vanhanaikaista ehkä, mutta osari tai leasing ei ole mun juttu enkä kaipaa uutta konetta vuoden tai parin välein. Esim mresell-sivustoa olen seurannut. Sieltä saa käytetyt koneet vuoden takuulla. 15-tuumaisia mid-2015 koneita on kehuttu monessa paikassa ja sellainen mahtuisi hyvin budjettiin.

Joko vanhat macit on vaan luotettavia tai mulla on käynyt kauhea säkä ton 2009 vuosimallin koneen kanssa. Toiminut todella hyvin, varsinkin kun vuosi sitten lisäsin muistia ja vaihdoin kovalevyn isompaan. Orkesterisovitukset, varsinkin jouset on vaan alkanut kovasti kiinnostaa, eikä kunnon soundikirjastoja tuohon vanhaan koneeseen oikein tahdo löytyä.

Kiitos vinkeistä kuitenkin molemmille!

Suosittelen katsomaan Hopeisen omenan myyntipalstaa. Siellä liikkuu paljon koneita ja ovat järjestäen paljon halvempi kuin mresellissä. Tokikaan takuuta ei tule. Mitä tulee noihin sun kahteen vaihtoehtoosi, niin ottaisin sen uudemman, mutta 15. Ne eivät lämpene aivan niin paljoa kuin nuo pikkukoneet. Tosin kyllä näissäkin tuulettimet huutavat, kun vähänkään mitään tekee. Mua se ei haittaa, koska mulla on hyvin tuuletettu laatikko läppärille, joka pitää myös mölyt sisällä.
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Korpinen
08.08.2020 15:14:56
Kiitti kommentista ja vinkistä! Vähän tällä viikolla hopeista omenaa olen katsellutkin. Paljon on koneita liikkeellä, mutta nopsaan myöskin menevät jos hinta ja laatu kohtaa. Jos jostain Tampereen seudulta osuu silmiin kone niin ilman muuta olisi hyvä vaihtoehto mulle. Noin kalliita laitteita en (enää) foorumien ja postin kautta osta.
Danko
08.08.2020 15:52:19 (muokattu 08.08.2020 16:01:55)

Korpinen: Käytettyjen osalta mresell-sivustoa olen seurannut. Sieltä saa käytetyt koneet vuoden takuulla.

Verkkokauppa Ronkelissa on mielestäni kohtuullisempi hintataso, tosin takuu vain 6kk.
https://ronkeli.com/fi/11-macbook-pro

E: Korpinen: Ajatuksia näistä tai suosituksia muuten?

Louis Rossmann:n suositukset (näissä vähiten suunnitteluongelmia):
- 13 inch A1466 MacBook Air i7 Mid 2013, 2014 (820-3437 MB)
- 13 inch A1502 MacBook Pro Retina i5 Mid 2014 (820-3536 MB, 820-3476 MB)
- 15 inch A1398 MacBook Pro Retina i7 Late 2013, 2014 (820-3787 MB) AVOID IRIS ONLY, GET GPU ONE
https://youtu.be/xFIVZYevfGU
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
Korpinen
08.08.2020 16:10:14 (muokattu 08.08.2020 16:14:36)
Kiitos, Danko! Ronkeliin olen Torin kautta törmännytkin ja kyllä 6kk on käytetylle laitteelle ihan passeli takuu. Valikoima toki pienempi kuin mresellillä, mutta ei se tarvii kuin yhden omiin kriteereihin sopivan laitteen.

Tavallaan aika järkyttävää että parhaat macit on oikeasti noin vanhoja (asiantuntijan mielestä). Kai se maailman menon nopeutuminen vaan pakottaa tunkemaan laitteet markkinoille mahdollisimman (eli liian) nopeasti samalla kuin suunnittelupuolella kiristetään vyötä niin resurssien kuin ajan suhteen. Samaa näkee ihan joka puolella tietenkin. Tsekkaan ajan kanssa ton Youtube-linkin.
Henri Henri Olavi
08.08.2020 16:30:19
Suunnitteluongelmia on, mutta ei tässä mun 2018 top specs -mallissa ole muuta vikaa kuin tuo butterfly näppis, jolla on huonompi kirjoittaa kuin sillä saksimallilla.
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Danko
08.08.2020 18:59:05

Henri Henri Olavi: Suunnitteluongelmia on, mutta ei tässä mun 2018 top specs -mallissa ole muuta vikaa kuin tuo butterfly näppis, jolla on huonompi kirjoittaa kuin sillä saksimallilla.

Toivotaan sille pitkää elinkaarta, T2-sirun takia osien vaihto lienee mahdotonta.
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
sepisti
08.08.2020 19:02:59 (muokattu 08.08.2020 19:09:10)
Henri Henri Olavi: Suunnitteluongelmia on, mutta ei tässä mun 2018 top specs -mallissa ole muuta vikaa kuin tuo butterfly näppis, jolla on huonompi kirjoittaa kuin sillä saksimallilla.

Mä olen myös ollu tyytyväinen tuohon 2018 MBP:n toimintaan. Mulla on muuten sama kone kuin tuo Korpisen linkissä oleva, mutta 512 Gt SSD:llä. Tuuletin pitää ääntä lähinnä baunssatessa. Näppiksen käyttö alkaa varmaan vasta muutaman vuoden päästä, kun sitä viitsii alkaa roudata keikoilla mukana. Kotistudiossa mulla on langaton näppis ja erillinen monitori. Mid 2014 MBP hoitaa tällä hetkellä keikkakoneen virkaa ja sen ostin itse asiassa mcarelta käytettynä 12 vuotta vanhan keikkamäkin korvaajaksi. Hauska huomata, että sen on joku luokitellut keskimääräistä onnistuneemmaksi mäkiksi.
Korpinen
08.08.2020 19:21:19
Niin oliko sullakin sepisti 13-tuumainen versio tuosta 2018 macista?
sepisti
08.08.2020 19:57:38
Korpinen: Niin oliko sullakin sepisti 13-tuumainen versio tuosta 2018 macista?

On joo. Ostin sen reilu vuosi sitten uutena, kun sattui olemaan paikallisessa liikkeessä kone sopivilla spekseillä valmiina.
LautaJaFoni
20.08.2020 21:43:43
Kysymys Macin kanssa lavalla soittaneille:

Jos käytän Mainstagea lavalla, onko väliä käytänkö ulostulona sisäänrakennettua vai ulkoista äänikorttia (audio interface). Tottakai liitännät on yksi ero. Ja tämähän varmasti riippuu paljolti äänikortin laadusta, mutta sanotaan vaikka että saako 300€ äänikortista parempaa DAConverteriä kuin on jo Macin sisällä? Käytössä on suurinpiirtein 2015 Macbook Air.

Lyhyesti: tarvitsenko äänikortin, jos soitan lavalla Mainstagea MIDI:llä.
Kuhan kirjottelen
anapena
21.08.2020 17:45:37
LautaJaFoni: Kysymys Macin kanssa lavalla soittaneille:

Jos käytän Mainstagea lavalla, onko väliä käytänkö ulostulona sisäänrakennettua vai ulkoista äänikorttia (audio interface). Tottakai liitännät on yksi ero. Ja tämähän varmasti riippuu paljolti äänikortin laadusta, mutta sanotaan vaikka että saako 300€ äänikortista parempaa DAConverteriä kuin on jo Macin sisällä? Käytössä on suurinpiirtein 2015 Macbook Air.

Lyhyesti: tarvitsenko äänikortin, jos soitan lavalla Mainstagea MIDI:llä.

Käytännössä useimmat ulkoiset äänikortit ovat laadultaan parempia kuin macin oma integroitu, sanotaan nyt vaikka vajaan satasen hintaluokasta alkaen.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Krice
19.09.2020 12:15:59 (muokattu 19.09.2020 12:16:38)

Onko kukaan hankkinut macille muuta kuin appelin omaa näppäimistöä? Vähän köyhää näyttäisi olevan valinnan mahdollisuudet jos haluaa mac-näppäimet.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)