Tapani L 29.06.2004 19:56:11 (muokattu 29.06.2004 19:57:55) | |
---|
En löytänyt haulla yhtään keskustelua kyseisestä tyypistä, joten aloitan sellaisen itse. Tänään sain "Nattestid ser porten vid" -levyn ja täytyy sanoa, että hyvä on (olen kyllä omistanut levyn mp3-tiedostoina jo aiemminkin). Hienoa vahvatunnelmaista black metallia on siis Taaken tyyli ja jos verrata johonkin toiseen täytyy, niin Ulver (jonka levyn myös sain tänään) saattaisi olla hyvä kohde. Tätä "Nattestid.." levyä on käsitykseni mukaan tehty monta vuotta ja rumpujen soittoa lukuunottamatta täysin yhden miehen voimalla. Soundit vaativat aluksi hieman totuttelua, mutta pienen kuuntelun jälkeen niihin tottuu ja niistä alkaa pitämään. Loppujen lopuksi minkään muunlaiset soundit eivät olisi tukeneet levyä läheskään yhtä hyvin, sillä tällä tavoin tunnelma saadaan todella vahvaksi. Soundit eivät toki ole ainoa asia, jotka luovat levyn hienon tunnelman - oikeastaan kaikki toimii. Kansi on musta ja siinä on mies, joka sekin lähinnä mustaa varjoa, takakannessa on hämyinen kuva luonnosta, kappaleilla ei ole nimiä, kansivihossa norjankieliset sanoitukset löytyvät riimukirjaimilla kirjoitettuna ja biisit tietenkin toimivat. Niin, "Nattestid.." on erinomainen levy ja suosittelen sitä jokaiselle tunnelmallisesta BM:stä pitävälle. Kuulemma Taakelta on tullut toinenkin levy, mutta siitä minä en tiedä mitään, kun en ole kuullut. Kirjoittakaahan Taakea kuulleet ihmeessä mielipiteitänne kyseisestä artistista. |
Kirjoittakaahan Taakea kuulleet ihmeessä mielipiteitänne kyseisestä artistista. Hmm. Kuulosti kyllä mielestäni aika poikkeuksellisen tuotetultakin matskulta verrattuna levyn ulosantiin. En ole läheskään bläkkismiehiä, joten en osaa arvioda tätä niinkun pitäs(pakko oli silti kommentoida ku kerta levyä oon kuullu :), mutta se mitä kuulin oli aika hämmentävää. Se "bojojoing!" triggeri-mikälie siinä yhdessä biisissä on kyllä ajka hauska. No chiefs, all indians. |
riimu 29.06.2004 23:32:11 | |
---|
Nattestid ser porten vid on kyllä yksi eniten stereoissani soineista bm-lätyistä pitkään aikaan. Kerrassaan loistava levy ja vahva tunnelma. Soundit ovat sopivat rujot tunnelmaan ja biiseissä on todella kova meno muutenkin. Bjoergvin tosin paria biisiä lukuunottamatta ei iskenyt kovinkaan. Soundit olivat jotenkin vaan liian kliiniset ja debyytillä vallinnut vahva tunnelmaosasto oli yleisesti kadonnut. Ei näkymätön löydä kaltaistaan. |
TuukkaN 30.06.2004 09:51:10 | |
---|
Kirjoittakaahan Taakea kuulleet ihmeessä mielipiteitänne kyseisestä artistista. Liitynpä minäkin ylistämään tuon Nattestid levyn hyvyyttä. Todella mainiot soundit ovat varmasti suurelta osin tuon legendaarisen Grieghallenin ansiota... onhan siellä nauhoitettu Nattestidin lisäksi mm. Mayhemin De Mysteriis ja suuri osa Enslavedin levyistä ja näissä on ainakin minun mielestä tolkuttoman hyvät ja tunnelmalliset äänimaailmat. Tuo toinen levy Bjoergvin on myös nauhoitettu tuolla Grieghallenissa, mutta tällä kertaa soundit on mielestäni aika epäonnistuneet Nattestidiin verrattuna. Biisimateriaali on kyllä tälläkin levyllä tasokasta, joten ehdottomasti tutusmisen arvoinen lätty! Kannattaa käydä tutustumassa bändin virallisiin kotisivuihin osoitteessa: http://taake.zwap.org Sieltä löytyy ääninäytteet halukkaille ynnä muuta mukavaa tietoa. Sivulla jopa väitetään, että Taake suuntaa studioon syyskuussa... odottelen mielenkiinnolla. What ever the problem is, Clint Eastwood is going to fix it. |
salmivaara 30.06.2004 10:34:47 | |
---|
Meikä kyllä tykkää niistä soundeista, mutta missä se kuva viipyy? Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain |
Caine 30.06.2004 21:33:37 | |
---|
Kiva, että jotkut muutkin tietää Taaken. Itselleni tästä bändistä on jäänyt mieleen lähinnä todella paskaiset soundit ja melko agressiivinen tunnelma. Ja kyllähän Taake mieleeni tuo Ulverin varhaistuotannon, kuten myös Darkthronen, Emperorin alkupään tuotannon ym. Tykkään... Pesumerkki taakse. |
gheisari 03.07.2004 02:53:56 | |
---|
Mielellään olisin kuullut rummut tuossa ekassa biisissä. Se vituttaa eli kismittää, kun niitä ei kuule. Tiiätsä? Kakkosessa ne sitten kuulee, tiiätsä? Helvetin hyvä levy on tuo Nattestid... eihän siitä mihinkään pääse. Taake on paras, parempi kuin varas. |
Shemhamforash 04.07.2004 15:16:10 (muokattu 04.07.2004 15:24:14) | |
---|
Taake on loistava, pidän. Sopivan räkäistä. Varsinkin juuri tuo Nattestid -levy on hieno, tosin se jo aiemmin mainittu "Bojojoing!" huvittaa. Yritin tässä eräs kaunis päivä selvittää sitä riimukirjoitusta, muuten meni hyvin, mutta en osaa norjaa. Mutta osaan riimukirjaimet. E: Unohtui: Myöskin pari vuotta sitten ilmestynyt Bjoergvin on hieno. Sama räkäinen meininki jatkuu edelleen, ja levyn tunnelma on ah niin synkkä, niin synkkä. Minulla ei kumpaakaan näistä vielä ole, poikaystävällä on. Pitäisi ehkä hankkia itsellekin. Get lost or sombody kill you! (paikallisten nuorten englannintaidonnäyte Nuorten Tupakka Paikan seinässä) |
Rad Child 04.07.2004 21:06:59 | |
---|
Nattestid Ser Porten Vid löytyy myös minun levyhyllystä. Ja onhan se todella hyvä, kuten muut ovat jo sanoneet. Todella tunnelmallinen ja samalla karu. Tykkään ihan homona. Ue ue fhay goouuhf o lltt chteee,
Huucgcgudoo wuad!
Chugaouh! |
gheisari 05.07.2004 19:47:16 | |
---|
Varsinkin juuri tuo Nattestid -levy on hieno, tosin se jo aiemmin mainittu "Bojojoing!" huvittaa. Muistankohan aivan väärin, mutta eikä tuo hilpeyttä aiheuttava ääni ole Bjoergvin-levyllä? Rikkoo hienon ja saatanallisen tunnelman täydellisesti. |
Tapani L 05.07.2004 21:08:40 | |
---|
Muistankohan aivan väärin, mutta eikä tuo hilpeyttä aiheuttava ääni ole Bjoergvin-levyllä? Taitaa olla, kun en minä ainakaan tuollaista muista. |
Shemhamforash 05.07.2004 22:51:17 | |
---|
Muistankohan aivan väärin, mutta eikä tuo hilpeyttä aiheuttava ääni ole Bjoergvin-levyllä? Öö saattaa olla, en omista itse kumpaakaan niin en voi olla varma. Taidan vain muistaa väärin. Taas. Rikkoo hienon ja saatanallisen tunnelman täydellisesti. Samaa mieltä. Mikähän aivoitus sekin on ollut? Stay out or sombody kill you! (paikallisten nuorten englannintaidonnäyte Nuorten Tupakka Paikan SISÄseinässä) |
Tapani L 06.07.2004 14:15:52 | |
---|
Samaa mieltä. Mikähän aivoitus sekin on ollut? Jos sen äänen päästikin itse SAATANA! Pitäisi kyllä kuunnella tuo toinenkin levy, jotta tietäisin mistä te puhutte. |
TuukkaN 06.07.2004 15:04:52 | |
---|
Muistankohan aivan väärin, mutta eikä tuo hilpeyttä aiheuttava ääni ole Bjoergvin-levyllä? Rikkoo hienon ja saatanallisen tunnelman täydellisesti. Jepu... Bjoergviniltahan tuo löytyy. Toinen mainitsemisen arvoinen kohta on ykkösbiisissä vähän puolen minuutin jälkeen. Mättö katkeaa kuin seinään ja heti perään alkaa piano... piano soittaa muutaman äänen yksinään, jonka jälkeen muut soittimet tulevat yhtä nopeasti mukaan kuin olivat lopettaneetkin. Vaikea kuvailla, mutta ekalla kerralla kun levyä kuunteli oli semmoinen olo kuin olisi lyöty nyrkillä naamaan. Se kohta oli pakko kelata eestaas ehkä noin sata kertaa sen jälkeen... Niin ja jos jotakuta sattuu kiinnostamaan Taaken lyriikoiden setviminen niin täällä pääsee alkuun: http://members.tripod.com/~AliPasha/riimu1.htm Itse osaan nuo riimut, mutta enpä osaa minäkään norjaa... What ever the problem is, Clint Eastwood is going to fix it. |
Shemhamforash 07.07.2004 22:05:13 | |
---|
Saapuu taka-taka-taka-taka-taka-taka-talvi! |
Shemhamforash 07.07.2004 22:05:44 | |
---|
Jos sen äänen päästikin itse SAATANA! Saatana on vieterilelu? Saapuu taka-taka-taka-taka-taka-taka-talvi! |
TuukkaN 08.07.2004 09:10:15 | |
---|
Whatever the problem is, Clint Eastwood is going to fix it. |
narzghail 09.07.2004 13:54:20 (muokattu 09.07.2004 13:59:59) | |
---|
Tanskalaisriimut ne olla pitää. -Ukonvasara halkaisee saastaisen kallon- |
Shemhamforash 12.07.2004 14:34:51 | |
---|
Eikös tuo ole se 16-merkkinen riimusto, eli sama kuin täällä: http://members.tripod.com/~AliPasha/riimu2.htm ? Eieiei, jos katsot riimuja tarkemmin, huomaat, että kyseessä on juuri se 24-merkkinen riimusto. Mielestäni tuossa Taaken levyssä oli se 24 merkkinen käytössä, mutta en ole ihan varma... voin muistaa väärinkin! Olet oikeassa. Ja eikös tuo bojojoing ääni ole ihan selvä munniharppu? En tiedä, saattaa olla, mutta se ei kuitenkaan sovi kappaleen/levyn tunnelmaan mitenkään. Saapuu taka-taka-taka-taka-taka-taka-talvi! |
riimu 12.07.2004 15:43:41 | |
---|
Ja eikös tuo bojojoing ääni ole ihan selvä munniharppu? Samaa mieltä. Ei näkymätön löydä kaltaistaan. |