Aihe: Stratocasterin kielisetin vahvuus
1 2
McNulty
03.08.2020 20:52:19
Jaketsu: Kenties tuossa viitattiin epäsuorasti Gibson-tyylisten lapojen kielikulmiin (onko lie oikea termi..)? Ainakin itselle G-kieli on tuontyylisissä lavoissa vireisyyden suhteen ikuinen murheenkryyni. Venytyksiä tulee kuitenkin tehtyä aika usein G-kielellä ja kun katsoo kulmaa satulasta viritintappiin... Tai näin ainakin olen itse ilmiön järkeillyt.

Juuri näin. D- ja G-kielet tekevät jyrkemmän kulman satulan jälkeen virityskoneiston tapeille lähtiessä ja tämän lisäksi taipuvat lapakulman takia vielä lapaa kohti. Ts. kieleen kohdistuu tarvittava voima, jotta se istuu tukevasti satulaa vasten, mutta tuo virityskoneistolle menevä kulma aiheuttaa kitkaa satulaurassa. Kieli saattaa jäädä kanittamaan bendauksen jälkeen, jolloin D- ja G-kieli voivat jäädä alavireisiksi.

Ei tietysti mitään mitä ei saisi kunnollisella satulalla ja säädöillä korjattua. Monesti vain tehtaalta tullut muovisatula ei ole paras ratkaisu. Ei Fendereissä eikä etenkään Gibsonin 3+3 lapaisissa. Oikeaa luuta, satulaviiloja ja taitoa viilata urat oikein = bueno! Jos ei itsellä ole taitoa (tai tahtoa opetella, ostella viiloja jne.) niin ammattilaiselle vaan. Parantaa kitaraa kertaheitolla enemmän kuin moni muu "modifikaatio".
moving in stereo
abassimo
04.08.2020 14:19:21
Gary the pine: Just näin, mulla oli yks hemmetin hyvä American Standard ja mietin että mitä tää noituus on kun on kepukka vireessä joka kohdasta. Herkkä mieli ei semmosta kestänyt ja jatkoin äsgeellä...

Edittinä, siinä oli 10-46 setti.

Teit oikeen valinnan. Menee hifistelyks sellanen jos hienovire ja vireenpitävyys on kohillaan.
Mape
05.08.2020 09:29:03
McNulty: Ei tietysti mitään mitä ei saisi kunnollisella satulalla ja säädöillä korjattua. Monesti vain tehtaalta tullut muovisatula ei ole paras ratkaisu. Ei Fendereissä eikä etenkään Gibsonin 3+3 lapaisissa. Oikeaa luuta, satulaviiloja ja taitoa viilata urat oikein = bueno! Jos ei itsellä ole taitoa (tai tahtoa opetella, ostella viiloja jne.) niin ammattilaiselle vaan. Parantaa kitaraa kertaheitolla enemmän kuin moni muu "modifikaatio".

Tämä on kyllä totta. Kaikkiin omiin Gibsoneihin (6 kpl) tehty uudet kunnon satulat koska ne tehtaalta tulleet on aika onnettomia ja vaikutus tosiaan todella merkittävä. Itsekin sanoisin että merkittävin korjaus jonka voi soittimelle tehdä.
Got a six-string heartbeat
hallu
05.08.2020 16:13:38
Mape: Tämä on kyllä totta. Kaikkiin omiin Gibsoneihin (6 kpl) tehty uudet kunnon satulat koska ne tehtaalta tulleet on aika onnettomia ja vaikutus tosiaan todella merkittävä. Itsekin sanoisin että merkittävin korjaus jonka voi soittimelle tehdä.

Tää on kyllä outoa. Mä ostin Gibson Les Paul standardin uutena vuonna 1995 ja siinä oli satula hyvä heti kättelyssä eikä sitä tarvinnut koskaan uusia. Kun myin sen 25 vuotta myöhemmin, niin siinä oli edelleen alkuperäinen satula. Lapa siitä korjattiin, mutta satulaan ei koskaan tarvinnut koskea (siis tietenkin urat piti putsata ja kiillottaa ja voitelusta tykkäsi Gibsoninkin satula, mutta viilailla saatika vaihtaa ei tarvinnut).
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Mikko1978
05.08.2020 16:16:06 (muokattu 05.08.2020 16:19:53)
vekotin75: Säätelin äsken uudempaa stratoa, jossa nauhat on ok kunnossa. Sain ruuvattua intonaation e-kielellä ihan ok vireeseen. Mutta luulen, että parempi viedä kitara huoltoon ja kokeilla esimerkiksi 10-52 settiä (yläsatulan viilaus), jos vaikka se rauhoittaisi korvaani (minulla ei ole absoluuttista sävelkorvaa). Tietyillä nauhoilla on selkeästi sormi oltava juuri oikeassa kohtaa tai se on alavireinen. Ehkäpä nauhat vaatisivat hiontaa...

Vanhemmassa kitarassa on selkeästi kuoppia nauhoissa, joten se täytyisi nauhoittaa uudestaan, mikäli haluan sen soivan paremmin vireessä joka puolelta kaulaa.

Kiitos jälleen kokemuksien jakamisista kaikille!!!!

Itse en oikein usko, että kielen paksuudesta tämä on kiinni. Tuo 10-46 on se perussetti, jolla kitaroiden täytyy toimia. Jos nauhoissa on pienet kolot, niin nauhojen uudelleen muotoilu riittänee. Itse veikkaisin ongelmiesi tulevan satulan urista, mutta olen kyllä samaa mieltä, että kannattaa viedä potilas asiantuntevaan hoitoon ja kertoa sairaushistoria siellä.
Mikko1978
05.08.2020 16:19:32
hallu: Tää on kyllä outoa. Mä ostin Gibson Les Paul standardin uutena vuonna 1995 ja siinä oli satula hyvä heti kättelyssä eikä sitä tarvinnut koskaan uusia. Kun myin sen 25 vuotta myöhemmin, niin siinä oli edelleen alkuperäinen satula. Lapa siitä korjattiin, mutta satulaan ei koskaan tarvinnut koskea (siis tietenkin urat piti putsata ja kiillottaa ja voitelusta tykkäsi Gibsoninkin satula, mutta viilailla saatika vaihtaa ei tarvinnut).

Ainahan noissa on ollut huomattavan paljon vaihtelua yksilöiden välillä. Hiljattain tuttu kauppias kertoi, että on tehnyt aika moneen tuoreeseen Gibsoniin satulan uusiksi, kun alkuperäinen PLEK-koneen jäljiltä on ollut niin matala, että avoimet kielet särisevät ekaan nauhaan.
hallu
05.08.2020 18:13:41
Mikko1978: Ainahan noissa on ollut huomattavan paljon vaihtelua yksilöiden välillä. Hiljattain tuttu kauppias kertoi, että on tehnyt aika moneen tuoreeseen Gibsoniin satulan uusiksi, kun alkuperäinen PLEK-koneen jäljiltä on ollut niin matala, että avoimet kielet särisevät ekaan nauhaan.

Niin joo, tuohan on täysin mahdollista. Itse ostin kitaran aikanaan soitin Huttuselta silloin kun se vielä myi uusia soittimia, niin sehän tosiaan oli saattanut fiksata kitaran hyvään tikkiin ennen asiakkaalle luovuttamista..... sehän on kitarateknikko ja tekee kai niitä hommia vieläkin. Pieni liike ja hyvä palvelu, tykkäsin Huttusesta kovasti aikanaan (en ole vähään aikaan siellä käynyt).
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Kefiiri
09.08.2020 07:44:16
Vintage Guitar Magazinen jutussa Burns-kitaroista mainittiin tämä alavire-ilmiö. Onhan tässäkin ketjussa jo huomautettu että liian lähellä kieliä olevien mikkien magneettien veto vai aiheuttaa epävirettä.

Olen luullut että magneetit vetävät kielen ylävireeseen, mutta tässä sanotaan asian olevan päinvastoin:

"Marvin and rhythm guitarist Bruce Welch, perhaps amazingly, in retrospect, felt the Strats they were using were not precisely tunable the infamous magnet suck which causes low strings to note flat up the neck if the bass pickup is too high may have been a problem."
En ole musiikin asiantuntija.
Little Savage
09.08.2020 10:45:09
Aktiivimikit vaan kiinni ratokasteriin sit vähenee mikeistä johtuvat vire ongelmat.
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
2randpo
09.08.2020 11:27:43

hallu: Niin joo, tuohan on täysin mahdollista. Itse ostin kitaran aikanaan soitin Huttuselta silloin kun se vielä myi uusia soittimia, niin sehän tosiaan oli saattanut fiksata kitaran hyvään tikkiin ennen asiakkaalle luovuttamista..... sehän on kitarateknikko ja tekee kai niitä hommia vieläkin. Pieni liike ja hyvä palvelu, tykkäsin Huttusesta kovasti aikanaan (en ole vähään aikaan siellä käynyt).

Huttusen veljekset on ok. Niin, en tiedä onko Lasse jonkin sortin teknikko vai ei mutta kyllähän se ainakin osaa laittaa ja korjata niitä vehkeitä. Vahvistimia ainakin, kaipa kitaroitakin. Ja tosiaan, jollain tavallahan liike on edelleen olemassa. Harmi, ettei tuollaisia pikkuliikkeitä enää oikeastaan ole. Toisaalta, se on meidän omaakin syytä. Ynnä vihervassareiden ja oikeistoliberaalien joita yhdistää usko globalismin autuaaksi tekevään voimaan. Ja kai se niinkin on, että jos ryhdymme liikaa välittämään hikipajojen työläisistä, niin nuorisomme menettää housunsa ja me ananaksen pitsastamme.

Oho, sori pitkä ohi aineen kirjoitus. Itsellä toimii stratossa parhaiten 10-46-setti, ei vireongelmaa.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)