Aihe: Stratocasterin kielisetin vahvuus
1 2
vekotin75
03.08.2020 07:52:05
Tervehdys

Olen soittanut kohta 25 vuotta stratocastereilla, joissa kielisetin paksuus on 010-046. Erityisesti paksuin kieli (E) on usein ongelmallinen vireen suhteen, varsinkin jos sillä on soitettu yksi ilta keikalla. Keith Richards totesi,; "että e-kieli on aina epävireessä, eikä sillä tee mitään", ja niinpä leikkasi koko kielen pois. Minä kyllä tarvitsen sitä, enkä halua niin tehdä.

Soitan pääsääntöisesti suomirokkia, iskelmää, tanssimusa etc. Eli kielten täytyisi taipua venytyksiin noissa genreissä. Minulla on melko pieni käsi, joten 013 setit saa myös jäädä väliin.

Onko joku paksumpi alakerran omaava setti parempi? Olisiko jumbonauhoista apua/haittaa? Voisiko tallapalat olla liian kuluneet? Soitin on ollut vähintään kerran vuodessa ammattilaisen huollossa.

Ottaisin vastaan järkeviä ehdotuksia, ajatuksia kokemuksia.

Terveisin Vesku
Jeszse
03.08.2020 08:03:16
Itte soitan fenderskaalalla 11-49 setillä normivireessä paksulla plekulla ja suht raskaalla tatsilla eikä kyllä oo vireongelmia. Kannattaa pitää huolta että talla ja satula on hyvin säädetty eikä oo turhia löysiä missään.
Basifisti
03.08.2020 08:32:20
Kamppailen itsekin välillä saman ongelman kanssa. Minulla ainakin epävireisyys tulee yleensä esiin kun paksua E-kieltä lyö voimakkaammin avoimena tai alanauhoilta soittaessa. Olen tätä pyrkinyt kompensoimaan virittämällä paksun E-kielen hieman korkeaksi tai sekin riittää kun virittää sen voimakkaammin näppäillen kuin muut kielet.

Yksi ratkaisu voisi olla kielisetti, jossa paksut kielet ovat suhteessa paksumia kuin ohuet, esim. D'Addarion EXL140. En ole sitä kyllä itse vielä kokeillut kun olen näinkin pärjännyt. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mistä ilmiö johtuu.
abassimo
03.08.2020 09:26:33 (muokattu 03.08.2020 09:30:38)
En oo kyllä ikinä kärsiny tällaisesta ongelmasta ite, mutta soitankin enemmä Gibsonilla joka on jatkuvasti kokonaan epävireessä, niin sitä E-kieltä ei sit ees huomaa.

Muutamia stratoja ollu ja ees niissä halvemmissa mehikon tekeleissä ei oo ollu vireongelmia. Talla ja satula kannattaa tarkistaa.
mopar
03.08.2020 09:54:57

Ruvaa paksujen kielten puolelta mikkejä alemmas. Liian lähellä olevat mikit aiheuttaa semmosta huojuntaa siihen vireseen.
I'm so broke I can't pay attention
nightbird
03.08.2020 10:14:05
Jos ongelma johtuu viritinpuolelta tai satulan liian ahtaasta urasta niin hommaa lukkosatula.
Ei sitten ainakaan tapissa luista.
Mikko1978
03.08.2020 11:04:38
vekotin75: Tervehdys

Olen soittanut kohta 25 vuotta stratocastereilla, joissa kielisetin paksuus on 010-046. Erityisesti paksuin kieli (E) on usein ongelmallinen vireen suhteen, varsinkin jos sillä on soitettu yksi ilta keikalla. Keith Richards totesi,; "että e-kieli on aina epävireessä, eikä sillä tee mitään", ja niinpä leikkasi koko kielen pois. Minä kyllä tarvitsen sitä, enkä halua niin tehdä.

Terveisin Vesku

Millä tavalla vireisyys heittää?
Jaketsu
03.08.2020 12:27:13
Eikös kielisetin vaihto 010-052:een ratkaise ongelman aikalailla kertalaakista? Tuolla setillä paksumpaa E-kieltä saa jo murjoa aika antaumuksella ilman suurempia vireongelmia. Satulalle varmaan tarttii tehdä hienosäätöjä ja muutenkin kaularaudat yms tsekkailla uudelleen.
vekotin75
03.08.2020 12:40:21
Ongelmani ilmenee intonaatiossa. Eli kun uudella kielellä on soitettu sellainen 3-4 työtuntia, on intonaatio pielessä (alavireessä). Myöskin kielen virittäminen on mittarilla haastavaa, kun kieli on käytetty riittävästi. Soitossa kieli ei sinänsä muuta virettä, ja satulaurat on ammatilaisen tekemät( eivät ole originaalit),

Molemmissa stratoissani on sama ongelma. Molemmissa A'ddarion 10-46 setti ja tallapala käytännössä tapissa. Ehkä jousta voisi lyhentää... Molemmat ovat MIM, tpinen 2004 ja toinen 2014. Vanhempi on nauhoitettu 2 kertaa ja kolmas alkaisi lähentyä(en enää taida sitä teettää),

Mikit ovat riittävän alhaalla. Olen kokeillut myös alempana kuin viitearvot.

Tatsini saattaa olla peestä ja yleensä soitan dunlopin jazz3:lla. Mutta meneekö tuo A'ddarion peruskieli tuolla paksuudella minun hennoissa käsissä vanhaksi?
Vainottu
03.08.2020 12:42:56
Jaketsu: Eikös kielisetin vaihto 010-052:een ratkaise ongelman aikalailla kertalaakista? Tuolla setillä paksumpaa E-kieltä saa jo murjoa aika antaumuksella ilman suurempia vireongelmia. Satulalle varmaan tarttii tehdä hienosäätöjä ja muutenkin kaularaudat yms tsekkailla uudelleen.

Itse vaihdoin juuri tästä syystä Stratoon 10-52 kielisetin. Käytin ennen 10-46-settiä, mutta kovempaa soittaessa E-kieli teki juuri sen, että kieli käy ikävästi alavireessä. Tuntui korjaantuvan tiukemmalla alapäällä.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
kojones
03.08.2020 12:45:00
Henk. koht. diggailen stratossa .010-.049 -settiä, eli sekoitus 10-52 ja 11-49 seteistä. Jäljelle jäävä 11-52 toimii taas Gibson-skaalalla hienosti.
Mikko1978
03.08.2020 14:46:10
vekotin75: Ongelmani ilmenee intonaatiossa. Eli kun uudella kielellä on soitettu sellainen 3-4 työtuntia, on intonaatio pielessä (alavireessä). Myöskin kielen virittäminen on mittarilla haastavaa, kun kieli on käytetty riittävästi. Soitossa kieli ei sinänsä muuta virettä, ja satulaurat on ammatilaisen tekemät( eivät ole originaalit),
Tatsini saattaa olla peestä ja yleensä soitan dunlopin jazz3:lla. Mutta meneekö tuo A'ddarion peruskieli tuolla paksuudella minun hennoissa käsissä vanhaksi?

Ymmärsinkö oikein, että käytettynä kieli siis alkaa soimaan alavireisesti nauhoja vasten painettuna? Luulen ymmärtäneeni väärin, koska tuolloinhan tallapalan säätöruuvia pitäisi löysätä.
McNulty
03.08.2020 15:03:23
Samalla kun vaihdoin tallamikin tuohon vanhaan Aria Pro II superstratoon, niin kieliksi laitoin Dunlop Heavy Core 10-48 kielisetin. Tuli hyvinkin mukava peli soitella.

Kyseessä siis Stratocaster (perinteinen "tremolo-talla", tavallinen yläsatula ilman lukkoja, 25,5" skaala jne.), mutta mikitys HSS.

Mutta niin, epävireisyys voi johtua monesta seikasta. Kitaran säädöistä (talla, satula, virittimet jne.), joskus jopa kielestä. Ja kun puhun tallasta, niin kannattaa huolehtia myös perspuolelta ne tallajouset kuntoon. Ovat 24/7/365 jännityksessä kieliä vasten eli väsyvät ajan myötä ja lakkaavat palauttamasta tallaa 100% siihen alkupisteeseen, jolloin kieli jää alavireiseksi jo lievänkin bendaamisen jälkeen.

Mun ohje on siis se, että vaihda uudet kielet (juuri ne millä tykkäät soittaa) ja samalla ne 1-5 jousta sinne kitaran takapuolelle. Muista kiristää virityskoneistojen nupit sopivalle kireydelle ja viritintolppien juuressa olevat mutterit riittävän kireiksi (jotta virityskoneisto oon kunnolla lavassa kiinni). Säädä talla kielisetillesi kuntoon, eli ensin tuo balanssi kielten jännityksen ja noiden tallajousien kanssa. Sitten lopuksi intonaatio tallapaloista kohdilleen.

Tämän jälkeen kun talla on timmissä ja kielet vireessä, laitat Nut Sauce (tai vaihtoehtoisesti grafiittia lyijykynästä) sinne yläsatulan uriin ja varmistat että kieli pääsee liikkumaan vapaasti satulaurassa.

Sanoisin että 99% vähänkään oikein tehtyjen Stratojen osalta saadaan soittokelpoisiksi ja vireisiksi 10-46 setillä ja oikeilla säädöillä.
moving in stereo
Kefiiri
03.08.2020 16:01:42 (muokattu 03.08.2020 16:02:43)
Juu voihan siinä joko kaula taipua tai talla nousta kun E-kieltä oikein rämäyttää. Mietin vaan että niin taitaa itsellänikin käydä ihan kiinteätallaisen kitarankin kanssa. Mutta nouseehan se sävel tuon huojahduksen jälkeen takaisin kohdalleen.
En ole musiikin asiantuntija.
jpaa
03.08.2020 16:46:34
Enpä usko että tuollaiseen vireongelmaan muuta syytä löytyy kuin satulan liian tiukka ura tai huono materiaali. Kitara jossa ensisijaisesti satula, tai sen jäkeen toissijaisesti viritin on toimiva ja kunnollinen, ei vireongelmia pitäisi maalaisjärjen mukaan tulla. Itse olen käyttänyt eri kitaroissa tremoloa tosi paljon, divebombeihin asti, eikä minulla ole ollut vireongelmia sen jälkeen kun hommasin Big Bends Nut Saucea. Tämä tärpätti on jonkinlaista teflonrasvaa, jota silpaistaan annosteluruiskulla satulan uriin. Kieli luistaa tämän jälkeen urissa niin kuin pitää, eikä jää kinnaamaan bendien tai tremolon aiheuttaman edestakaisen liikkumisen vuoksi.
"To be is to do" - Socrates "To do is to be" - Jean-Paul Sartre "Do be do be do" - Frank Sinatra
Arkka
03.08.2020 18:04:31 (muokattu 03.08.2020 18:05:15)

Kielisettitestailu on toki monesti hyödyllistä, mutta kyllä kitaran vireessä pitäisi pysyä (sen mitä kitara pysyy) millä vaan järkevällä setillä jos kitara on säädöissä ja kielet venytelty. Monet vetelee stratoilla kaseillakin.
Gary the pine
03.08.2020 19:01:34 (muokattu 03.08.2020 19:02:16)
abassimo: En oo kyllä ikinä kärsiny tällaisesta ongelmasta ite, mutta soitankin enemmä Gibsonilla joka on jatkuvasti kokonaan epävireessä, niin sitä E-kieltä ei sit ees huomaa.

Just näin, mulla oli yks hemmetin hyvä American Standard ja mietin että mitä tää noituus on kun on kepukka vireessä joka kohdasta. Herkkä mieli ei semmosta kestänyt ja jatkoin äsgeellä...

Edittinä, siinä oli 10-46 setti.
Tulin, näin, paskoin housuun.
Mape
03.08.2020 19:16:25
Gary the pine: Just näin, mulla oli yks hemmetin hyvä American Standard ja mietin että mitä tää noituus on kun on kepukka vireessä joka kohdasta. Herkkä mieli ei semmosta kestänyt ja jatkoin äsgeellä...

Edittinä, siinä oli 10-46 setti.

Mihin perustuu että Gibsonit olisi enemmän epävireessä kuin stratot?
Got a six-string heartbeat
Jaketsu
03.08.2020 19:48:21
Mape: Mihin perustuu että Gibsonit olisi enemmän epävireessä kuin stratot?

Kenties tuossa viitattiin epäsuorasti Gibson-tyylisten lapojen kielikulmiin (onko lie oikea termi..)? Ainakin itselle G-kieli on tuontyylisissä lavoissa vireisyyden suhteen ikuinen murheenkryyni. Venytyksiä tulee kuitenkin tehtyä aika usein G-kielellä ja kun katsoo kulmaa satulasta viritintappiin... Tai näin ainakin olen itse ilmiön järkeillyt.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)