Aihe: Minkä arvoinen vahvari? | |
---|
|
Eli isäukolla on pyörinyt nurkissa Peavey VK212 100w "tube amplifier" noin 15vuotta, soitettu sillä on ehkä satunnaisesti vuoden ajan oston jälkeen ja muuten käyttämättömänä,. eli käytännössä melkein koskematon. Itellä ei kitarakamoista ole mitään käsitystä niin ajattelin kysyä täältä, tarkoitus olis myydä pois siis. | |
Parisen sataa. | |
Juu noin se on, Valvekunkku on putkivahvariksi halpa ja tuohon hintaan sen saa myydyksi. En ole musiikin asiantuntija. | |
Kiitos vastauksista. | |
Referenssi: https://reverb.com/item/2532302-pea … o-christmas-price-reduction-100-off | |
Moi. peteihis: Referenssi: https://reverb.com/item/2532302-pea … o-christmas-price-reduction-100-off :/ Realistisempi referenssi ko. vahvarille ja ainakin likempänä... https://www.tori.fi/paijat-hame/Pea … aysputkivahvistin_100W_71163231.htm Koska kuitenkin häipyy ennenpitkää, hintaa tiputettu 220e -> 195e. T:Samuli | |
200 eurollakin saa luultavasti roikottaa aika pitkään. Vaihdoin aiemmin tänä vuonna nuppiversion pois ja kyllä se useamman kuukauden oli mulla torilla sillä 170€ pyynnillä mikä mulla siinä oli. Kappale kertoo maailmanlopusta, koska maailmanlopun tuoma loppu on mustattu eli blackened. -Wikipedia | |
hullu_ukko: 200 eurollakin saa luultavasti roikottaa aika pitkään. Vaihdoin aiemmin tänä vuonna nuppiversion pois ja kyllä se useamman kuukauden oli mulla torilla sillä 170€ pyynnillä mikä mulla siinä oli. Itekki taisin pari vuotta sitten roikotella 150 eurolla aika kauan. | |
Mistä tämä hämmentävä investointi-innottomuus näiden laitteiden suhteen mahtaa johtua? En ole musiikin asiantuntija. | |
Hieman offtopikointia, sillä en ole testaillut Peaveyn "venttiilikuningasta", enkä näinollen tunne ko. vahvistinta, mutta olen aina hämmästellyt sitä, kuinka elektronisten musiikki- ja soitinlaitteiden hinnat useimmiten romahtavat jo paketin kanssa kaupasta ulos astuttaessa, vaikka itse laite olisi vuosien jälkeenkin käyttökelpoinen ja uudenveroisessa kunnossa. Jotenkin asia on ymmärrettävissä esim. syntikkamaailmassa, jossa uusin julkaistu malli sisältää edeltävää malliaan enemmän ominaisuuksia ja laadukkaampia soundeja, mutta kitarakaluston osalta esim. joku ruotsalaisvalmisteinen, lähinnä peruskoulun TET-tunneilla valmistettua kokeilukytkentää muistuttava, muutamalla transistorilla toteutettu "yhden tempun" säröpedaali voi olla jälleenmyyntiarvoltaan moninkertainen verrattuna vaikkapa vastaavan ikäiseen, täysin toimivaan Bossin lippulaivanakin myytyyn multiefektiin, jonka soundit tuskin ovat ajan saatossa huonontuneet sitä, kun laite kiilteli myymälän esittelyvitriinissä uutuuttaan. Kaiketi on vain uskottava, ettei kaikkea voi järjellä selittää, varsinkaan näissä sähkökitaraan liittyvissä hypetyksissä, jotka hieman muistuttavat sähkötolppiin liimattuja "Jeesus tulee, oletko valmis" -mainoksia. Niissäkään ei kerrota missä, milloin ja miten ko. henkilö saapuu, tai onko aasilla ratsastaminen vaihtunut paremmin nykypäivään soveltuviin kulkuneuvoihin. Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko. | |
Kyllikki: Hieman offtopikointia, sillä en ole testaillut Peaveyn "venttiilikuningasta", enkä näinollen tunne ko. vahvistinta, mutta olen aina hämmästellyt sitä, kuinka elektronisten musiikki- ja soitinlaitteiden hinnat useimmiten romahtavat jo paketin kanssa kaupasta ulos astuttaessa, vaikka itse laite olisi vuosien jälkeenkin käyttökelpoinen ja uudenveroisessa kunnossa. Jotenkin asia on ymmärrettävissä esim. syntikkamaailmassa, jossa uusin julkaistu malli sisältää edeltävää malliaan enemmän ominaisuuksia ja laadukkaampia soundeja, mutta kitarakaluston osalta esim. joku ruotsalaisvalmisteinen, lähinnä peruskoulun TET-tunneilla valmistettua kokeilukytkentää muistuttava, muutamalla transistorilla toteutettu "yhden tempun" säröpedaali voi olla jälleenmyyntiarvoltaan moninkertainen verrattuna vaikkapa vastaavan ikäiseen, täysin toimivaan Bossin lippulaivanakin myytyyn multiefektiin, jonka soundit tuskin ovat ajan saatossa huonontuneet sitä, kun laite kiilteli myymälän esittelyvitriinissä uutuuttaan. Kaiketi on vain uskottava, ettei kaikkea voi järjellä selittää, varsinkaan näissä sähkökitaraan liittyvissä hypetyksissä, jotka hieman muistuttavat sähkötolppiin liimattuja "Jeesus tulee, oletko valmis" -mainoksia. Niissäkään ei kerrota missä, milloin ja miten ko. henkilö saapuu, tai onko aasilla ratsastaminen vaihtunut paremmin nykypäivään soveltuviin kulkuneuvoihin. Se on tuo digihommeli kun sotkee kuvioita...... muns mielestä. Siis digitaalisissa kitarakamppeissa se uusin ja kallein on kauneinta, mutta toiseksi uusin ja halvempi ei ole. Mutta kiinnostavampaa onkin se mitä tapahtuu analogisissa laitteissa, joissa selvästi jotkut kamppeet näyttävät säilyttävän suosiotaan selvästi toisia paremmin. Ehkä vähän niin, että analogisissa se mainitsemasi TET-tunneilla tehty vahvistin tai pedaali tunnetaan paremmin nimella bontique tai kotoisammin butiikki tms. 2p2 elikkäs se on käsintehtyä ja uniikkia ja siitä ollaan valmiita maksamaan. Ja kuten hyvin tiedämme, epätäydellisyyden mallintaminen on lähes mahdotonta..... tai niin kai se on käytännössä oikeastikin mahdotonta. Ei pysty tietokone mallintamaan TET-tunnilla tehtyä väkästystä sitten millään kuten ei nuotiotakaan tms. Se onkin sitten soittajan sielusta kiinni mitä hän kaipaa ja mitä laitteistaan hakee. Digitaalinen ei koskaan voi olla uniikki, mutta analoginen voi ja mitä uniikimpi siitä tehdään sen valmiimpia siitä ollaan maksamaan. Niinpä näyttää siltä, että vähemmän uniikit analogiset menettää nopeammin arvoaan kuin enemmän uniikit, koska ne soittajat jotka eivät laitteiden uniikkiudesta piittaa, siirtyvät digitaalisiin laitteisiin. Digitaalisissa taas se uusin ja tehokkain ja muodikkain on aina se ainoa oikea ja sen takana olevat ei kelpaa kuin korkeintaan ammattilaisille :-D . Niin ja lisäksi markkinat ovat kyllästyneet. Laitteita ja rompetta on jokaisen kodin jokaisessa nurkassa paljon enemmän kuin tarvitsijoita. Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-) | |
Kyllikki: Hieman offtopikointia, sillä en ole testaillut Peaveyn "venttiilikuningasta", enkä näinollen tunne ko. vahvistinta, mutta olen aina hämmästellyt sitä, kuinka elektronisten musiikki- ja soitinlaitteiden hinnat useimmiten romahtavat jo paketin kanssa kaupasta ulos astuttaessa, vaikka itse laite olisi vuosien jälkeenkin käyttökelpoinen ja uudenveroisessa kunnossa. Jotenkin asia on ymmärrettävissä esim. syntikkamaailmassa, jossa uusin julkaistu malli sisältää edeltävää malliaan enemmän ominaisuuksia ja laadukkaampia soundeja, mutta kitarakaluston osalta esim. joku ruotsalaisvalmisteinen, lähinnä peruskoulun TET-tunneilla valmistettua kokeilukytkentää muistuttava, muutamalla transistorilla toteutettu "yhden tempun" säröpedaali voi olla jälleenmyyntiarvoltaan moninkertainen verrattuna vaikkapa vastaavan ikäiseen, täysin toimivaan Bossin lippulaivanakin myytyyn multiefektiin, jonka soundit tuskin ovat ajan saatossa huonontuneet sitä, kun laite kiilteli myymälän esittelyvitriinissä uutuuttaan. Kaiketi on vain uskottava, ettei kaikkea voi järjellä selittää, varsinkaan näissä sähkökitaraan liittyvissä hypetyksissä, jotka hieman muistuttavat sähkötolppiin liimattuja "Jeesus tulee, oletko valmis" -mainoksia. Niissäkään ei kerrota missä, milloin ja miten ko. henkilö saapuu, tai onko aasilla ratsastaminen vaihtunut paremmin nykypäivään soveltuviin kulkuneuvoihin. Miksi kukaan maksaisi aikansa lippulaivasta, Podin munuaisesta mitään "lähes uusi- lähes uuden hintaa"? Jos joku vanha digihärpäke on hyvän/ uniikin kuuloinen, niin kyllä siitä vieläkin rahat pois saa. Esim. syntikkamaailmasta löytyy juurikin niitä vanhoja helmiä, mistä maksaisin mielelläni enemmänkin kuin uuden hintaa. | |
Käsin ährättyjen pedaalien arvo tosiaan on niiden uniikkiudessa jos tekijä on arvostettu. Se että saman soundin saisi halvemmallakin ei vähennä putiikkiluomuksen arvoa. En ole musiikin asiantuntija. | |
samiko: Miksi kukaan maksaisi aikansa lippulaivasta, Podin munuaisesta mitään "lähes uusi- lähes uuden hintaa"? Ehkäpä juuri siksi, että tiedät saavasi sillä juuri sen etsimäsi soundin. Kun malli on ollut poissa tuotannosta jo vuosikaudet, on ainut vaihtoehto etsiä laitetta käytettynä. Ja sitten kun sen löydät, voit olla melko varma siitä, että hakemasi soundi löytyy juuri sellaisena kuin sitä tavoittelitkin - kiitos digitaalisuuden. Toki syntikkamaailmassakin on omat aikansa lippulaivat, joista osa on saavuttanut eräänlaisen kulttiaseman, jonka myötä hinnatkin ovat saaneet vintage-lisän. Esimerkkinä vaikkapa Rolandin Jupiter tai Juno -sarjat 70/80-luvulta, jotka olivat vielä reilut pari vuosikymmentä sitten lähestulkoon roskiskamaa, kun digitaaliset PCM-samplerisyntikat ja -työasemat alkoivat yleistymään. Nythän tilanne noidenkin osalta on se, että noita uudempia laitteita saa "ulosheittohintaan", vaikka niihin on valmistajien mukaan mallinnettu ne "vanhat ja hyvät" analogiapörisijät, vain yhtenä pienenä osana lähes kaiken kattavia soundipankkeja. Käsityönä tehtyjen laitteiden, pedaalien tai vahvistimien pienet valmistussarjat varmastikin ovat osasyy näiden laitteiden arvon säilymiseen pidempäänkin, mutta olisiko esim. Peavey ValveKing:n jälleenmyyntiarvo eri lukemissa, jos niitä olisi valmistettu vain pieni määrä käsityönä? Toki lähtöhintakin olisi tuolloin korkeampi, mutta säilyisikö arvo edelleen korkeampana, vaikka laite olisi soundeiltaan ja muilta ominaisuuksiltaan täsmälleen koneellisen sarjatyön tuotosta vastaava? Uniikkius liittyy pitkälti pienten sarjojen tuottamiseen käsityönä, mutta onko laitteen ostajan kannalta hyvä asia, jos vaikkapa jokainen samalla kaavalla autotallissa kolvailtu säröpurkki kuulostaa uniikisti erilaiselta? Mielenkiinnolla odotan, kuinka tämän päivän digitaalisien IR-laitteiden ja mallintimien arvot tulevat kehittymään. Tosin, luulen kyllä tietäväni suunnan. Silloin, kun ostin itselleni Bossin GT-5 multihärpäkkeen, edusti se laitevalmistaja uusinta tekniikkaa COSM-mallinnuksineen. Nykyinen arvo lienee 1/10 hankintahinnasta, jos sitäkään. Se, että maksaisinko nyt itse GT-5:stä alkuperäistä ostohintaa, niin voi sanoa, että en maksaisi. En myöskään maksaisi uudemmista tuotoksista 10-kertaista hintaa, koska aina testatessani uudempia malleja, olen kaivanut niistä samat soundit, mitkä saan GT-5:llä. Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko. | |
Tollasessa on ihan jeppis stouner-pörinäsaundi. Hintaansa nähden vallan kelpo peli. Ämyrit vaihtamalla voi toimia muuhunkin hevaamiseen. | |
Kyllikki: .......... Uniikkius liittyy pitkälti pienten sarjojen tuottamiseen käsityönä, mutta onko laitteen ostajan kannalta hyvä asia, jos vaikkapa jokainen samalla kaavalla autotallissa kolvailtu säröpurkki kuulostaa uniikisti erilaiselta? ............. No juuri tästähän on kyse. Oikeastaan erojen ei tarvitse olla isoja tai niitä ei tarvitse edes huomata, mutta jos sellainen on niin toki se on joidenkin harrastelijoiden mielestä juurikin hyvä asia. Silloin siinä omassa signaaliketjussa on jotakin jäljittelemätöntä...... ja ehkä jotakin joka ei ole ihan hallinnassa.... jotain arvaamatonta. Tai sitten se puhuttelee vain keräilyviettiä halua omistaa jotakin jota ei kenelläkään muulla ole. Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-) | |
Kyllikki:"Jeesus tulee, oletko valmis" -mainoksia. Niissäkään ei kerrota missä, milloin ja miten ko. henkilö saapuu, tai onko aasilla ratsastaminen vaihtunut paremmin nykypäivään soveltuviin kulkuneuvoihin. Jesus tulee huomenna klo 18, valkoisella Honda Accordilla... Tulin, näin, paskoin housuun. | |
Gary the pine: Jesus tulee huomenna klo 18, valkoisella Honda Accordilla... On kuulemma tulonsa peruttu koronan pelossa. Hoitaa hommansa nykyään etätyönä. Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko. | |
Moi. Kefiiri: Mistä tämä hämmentävä investointi-innottomuus näiden laitteiden suhteen mahtaa johtua? Eipä tuossa ainakaan mun mielestä mitään kovin hämmentävää ole, uutena varmaankin halvin "ei-kiinalainen" vahvari aikanaan, ja noita tehtiin ja ostettiin varsin paljon. Tuohon kun lisää sen että moni ei Peaveyn päälle kusisi vaikka olisi tulessa, ja se että kyseistä vahvistinperhettä riivaa samat ongelmat/ominaisuudet kuin muitakin halpiksia -putkilla tai ei- joten potentiaalisesta ostajakunnasta häviää roima siivu heti startissa. Lisäksi monella jotka tuollaista haikailevat, jo sellainen on, eivätkä syystä tai toisesta halua varalaitetta.
Noin yleisesti ottaen, halvoissa putkivahvistimissa väkeä tuntuu myös vaivaavan perinteinen katsantokanta ettei mihinkään halpaan laitteeseen voi ylläpitoon/huoltoon/modaamiseen laittaa kuin maksimissaan 20-30% ostohinnasta. Joten ei osteta halpaa vahvaria kun putkien päivittäminen, tai vain vaihtaminenkin alkuperäisen kaltaiseen tusinabulkkiin maksaa 50% ostohinnasta tai yli. Jos joutuu korjauttamaan melkoisen yleisiä kylmäjuotoksia tmv. , jälleen kustantaa vähintään ~50% ostohinnasta. Ostohinnaltaan kalliimpaan vahvariin huollot ja rempat "kanattaa tehdä" kun prosentuaalinen osuus on pienempi :/. Sen enempää (tusina)putket kuin huollot ja korjauksetkaan eivät kuitenkaan mahdollisesti myydessä tuo sentin latia lisää rahaa kummankaan hintaluokan vahvariin ellei kyse ole tyyppivian korjaamisesta joka on/olisi jossain vaiheessa edessä joka tapauksessa. T:Samuli | Kefiiri 31.07.2020 07:56:52 (muokattu 31.07.2020 08:14:06) | |
|
basisti1971: Lisäksi monella jotka tuollaista haikailevat, jo sellainen on, eivätkä syystä tai toisesta halua varalaitetta. Tämähän se selitys voi olla :) Onhan Hartleyn firma kyhännyt tyhmiäkin tekeleitä, mutta itse en ollenkaan vierasta Peaveytä merkkinä. Kun iso osa porukasta välttämättä haluaa nimenomaan putkivahvistimen, niin ällistelen että sellainen ei kelpaa kun halvalla saisi. Ehkä niillä tosiaan on jo! Ja tietysti halpuus tuottaa mojo-vajetta verrattuna arvostetumpiin laitteisiin, vaikka Valve Kingin kytkentä on lähempänä oikeaa putkivahvistinta kuin monen kilpailijan mikropiirejä tursuavat näennäisputkarit. En ole musiikin asiantuntija. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|