jarkk0- 28.06.2004 12:10:16 | |
---|
juu kun mul on tämmöne yamaha erg-121 keppi niin oon samoil kielil soittanu puol vuotta et tartteeko niitä niinku vaihtaa et sois kenties paremmin tai jotain Rock'n Roll |
tommiot 28.06.2004 12:41:08 | |
---|
Soitettavuus ja sointi paranee kun vaihdat. |
Härski 28.06.2004 20:04:15 | |
---|
Ei ehkä soitettavuus niinkään, ellei niissä vanhoissa kielissä ole sentin paskakerrosta. Mutta sointi paranee kyllä. Kielet olisi hyvä vaihtaa parin kuukauden välein. |
rockitsb 28.06.2004 20:15:08 | |
---|
Kielet olisi hyvä vaihtaa parin kuukauden välein. Ja riippuu tietysti myös siitä miten paljon soittaa. "Life sucks and then you fuckin' die." -Ozzy Osbourne |
Jani The Rock 28.06.2004 20:54:52 | |
---|
Ei tässäkään oikein ole yksiselitteistä totuutta. Useimmat soittajat vaihtaa kieliä usein, mutta mä tykkään vanhojen soundista ja siitä miltä ne tuntuu. Mulla voi olla samat kielet kitarassa vaikka parikin vuotta. Don`t mess with the countryboys |
Skinwalker 28.06.2004 21:23:01 | |
---|
Mulla itsellä on sellainen vakio _aina_ kieltenvaihdon jälkeen, että kelaan jotain tämän suuntaista: - Vau mikä soundi ja soitettavuus. Kielet ovat kuin silkkiä sormilleni. Ääni on heleän kirkas ja ihanan erotteleva. - Miksi en vaihtanut kieliä aikaisemmin ? - Tästälähtien kyllä vaihdan kielet vähintään 2 viikon välein. I hope I didn't brain my damage. |
iGor123 29.06.2004 16:42:50 | |
---|
Pitää vaihtaa,vaiha ihmees.. |
Vimpo 29.06.2004 16:46:32 | |
---|
Olenko minä ainut, joka ei yhtään tykkää siitä kirkkaasta ja heleästä uusien kielien soundista? |
Mako 29.06.2004 17:29:09 (muokattu 29.06.2004 17:30:11) | |
---|
Olenko minä ainut, joka ei yhtään tykkää siitä kirkkaasta ja heleästä uusien kielien soundista? Et. Kauhealtahan ne musta kuulostaa, uudet kielet.. Sopivasti paskaset ja kuluneet on mulle ne parhaat. En juurikaan koskaan saa kieliä poikki niin usein on pitkäänkin sama setti kehissä.. (edit:tarkennetaan vähän, maksimiaika on vuosi, sitten alan harkita vaihtoa jo..) Asiasta kolmanteen: basisti tässä hetki sitten vaihtoi kielet, ja kun bassolla moinen projekti sattuu harvemmin kohdalle kuin kitaralla, niin oikein korostetusti kuuli sen uusien kielten ominaissoundin, terävän metallinen..voihan se jossain musatyylissä tietysti olla juuri se tavoittelemisen arvoinenkin homma. "Kuka minä on, missä minä on? Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston" |
Gamo 29.06.2004 19:48:00 | |
---|
Olenko minä ainut, joka ei yhtään tykkää siitä kirkkaasta ja heleästä uusien kielien soundista? Mielestäni "vähän käytetyt" tuntuvat sormiin paremmilta, soivat pehmeämmin ja pysyvät paremmin vireessä. Et siis ole ainut. |
Mandariini 29.06.2004 19:56:02 | |
---|
akustisessa vanhemmat hieman tunkkaset, sähkiksessä uudet. Melkeen kaikki on pyllystä? |
McNulty 29.06.2004 20:03:28 | |
---|
Olenko minä ainut, joka ei yhtään tykkää siitä kirkkaasta ja heleästä uusien kielien soundista? inhoan myös sitä uusien särinää ja sellaista metallista saundia... minä soitan aluksi kielet yleensä ihan mustiksi... sitten otan ne irti ja keitän... tämän jälkeen käytän ne uudestaan =)) Kierrätystä parhaimmillaan ja puhdistuttuaan ne ovat kuin uudet, mutta niissä on vanhahtava saundi =) T-Bone |
Mandariini 29.06.2004 20:07:31 | |
---|
Keitätkö kaikki kielet? Ohuimpien luulisi menevän helposti poikki uudelleen virittäessä. Melkeen kaikki on pyllystä? |
MrFunk 29.06.2004 21:33:16 | |
---|
inhoan myös sitä uusien särinää ja sellaista metallista saundia... minä soitan aluksi kielet yleensä ihan mustiksi... sitten otan ne irti ja keitän... tämän jälkeen käytän ne uudestaan =)) Miten muuten keittäminen auttaa kieliä? |
Keitätkö kaikki kielet? Ohuimpien luulisi menevän helposti poikki uudelleen virittäessä. en keitä kuin punotut... ja kunhan kattila vähän jäähtyy... heitän ne plainit sekaan kun se ei enää kiehu. Sen jälkeen kuivaan kielet huolellisesti ja suoristan. Kyllähän varmaan ohuemmat meneekin poikki, mutta soitan 11-52 setillä jossa on punottu G. T-Bone |
McNulty 29.06.2004 21:45:13 | |
---|
Miten muuten keittäminen auttaa kieliä? Se poistaa lian niistä todella tehokkaasti. Saundiin se vaikuttaa sen verran että kielet kuulostavat "soitetuilta" eli juuri sellaisilta mistä minä pidän, mutta eivät ole enää likaiset. Tosin, keittämisen jälkeen menee ehkä viikko tai kaksi riippuen soittoaktiivisuudesta, niin tuleepi aika vaihtaa kielet. Mutta säästäähän tuossa nyt varmaan muutaman roposen ja saa sellaisen saundin ja fiiliksen pidemmäksi aikaa mistä diggailee. =) PS. tuollaista välineurheiluahan tuo on mutta jotenkin siitä on vain tullut "tapa" T-Bone |
Timesby 29.06.2004 22:46:34 | |
---|
Kielet vaihdetaan sitten, kun joku niistä katkeaa. Jos aivan upouusi kieli katkeaa laitetaan sen tilalle edellisestä setistä sälytetty kieli. Jos kahdesta peräkkäisestä setistä katkeaa sama kieli tulee seinä vastaan. Mistäs sitten kieli, vai soitellakko viisikielisesti. ~Ensi kerralla Ikaros lentää yöllä.~ Jari Tervo |
tommiot 29.06.2004 23:11:30 | |
---|
Mä heitän aina vanhat kielet suoraan roskiin... Ne on kuitenkin niin lyhyet, että kun tässä vähän aikaa sitten koitin keittää kielet ja virittää takasin niin ne lenteli joka puolelle kun ne ei jostain syystä enää yltäny sen viritystapin ympäri kunnolla... mystistä. |
Nazareth 29.06.2004 23:33:29 | |
---|
miä yleensä soittelen useammankin kuukauden samoilla kielillä vaikka soitan päivittäin ja runsaasti. pitää vissiin opetella pyyhkimään kielet soiton jälkeen.. paskaset kielet kuulostaa silti ihan hyviltä.. ainakaan kotiväki ei oo valitellu xDDD "Yks kalja ja yks lapin kulta." |
Nazareth 29.06.2004 23:36:57 | |
---|
Kielet vaihdetaan sitten, kun joku niistä katkeaa. Jos aivan upouusi kieli katkeaa laitetaan sen tilalle edellisestä setistä sälytetty kieli. Jos kahdesta peräkkäisestä setistä katkeaa sama kieli tulee seinä vastaan. Mistäs sitten kieli, vai soitellakko viisikielisesti. sitte käyää musiikkiliikkeestä ostamassa uusi "Yks kalja ja yks lapin kulta." |