Aihe: Tolexin liimaus
1
Matias.
25.07.2020 12:36:57
Sadepäivän hommaksi suunnittelin parin kitarakaapin päällystämistä tolexilla. Mastonin sprayliimapullossa lukikin että ei sovellu vinyylin liimaamiseen. Eikö tuo tolex ole vinyyliä vai mitähän se on? Onhan noita ennen ainakin liimattu kontaktiliimalla. Onkohan spray -versiossa kovemmat liuottimet kuin purkkitavarassa? Täytyy varmaan hakea purkkikamaa..
Matias.
27.07.2020 12:09:40
...no, en tuosta tekstistä niin välittänyt vaan liimasin sillä nahkat kaappiin. Hyvin toimi eikä ongelmia. Tolex ei sulanut. Ainoa miinus että seuraavan päivänä oli krapulan kaltainen tila liiman hajusta..... ;(
aleinone
27.07.2020 13:02:01
Minä rakentelin jokunen vuosi sitten pari räkkikoteloa, mitkä päällystin SP -elektroniikasta hankitulla tolexintapaisella.
Liimana käytin erikeeperiä ihan sen takia, että homma piti tehdä sisällä, eikä talvella oikein viitsi mitään läpivetoa järjestää.
Hyvin on pinnoite pysynyt.
Toki hitaampaa liimaus on kuin kontaktiliimalla, koska liimasin yhden sivun kerrallaan, minkä jälkeen annoin liimauksen kuivua muutaman tunnin ennen kuin siirryin seuraavaan. Mutta siinä oli hyvää aikaa sovitella palasia kohdalleen ja lastalla poistella ilmakuplat liimauksesta.
Puhumattakaa siitä, että kädet on helppo pestä ja liimatahrat lähtee nätisti keittiönpöydältä ;-)
Klassinen musiikki on paljon parempaa kuin miltä se kuulostaa.
Matias.
27.07.2020 13:53:29
Kefiiri: Hyvä että onnistui! Porukan kokemukset sprayliiman kanssa ovat usein olleet semmoisia että liima ei tahdo pitää ja liimaus irtoilee yhtä mittaa joka kohdasta. Purkkikontaktiliima sen sijaan on toiminut hyvin. Voi olla että liuotinten osuus sprayliimassa on sen verran suuri että sitä käyttäessä tulee kovempi kankkunenkin.

Itse kehun aina vesiohenteisia kontaktiliimoja, joita käytetään muovimattojen kanssa. Ei tule myrkyllisiä huuruja, liima tarttuu komeasti ja tuhrut voi tuoreeltaan pyyhkiä kostealla rätillä.

Moinen liima säilyykin aika pitkään. Kymmenen vuotta vanhasta muovipurkista sai vielä toimivat liimat combon päällystykseen.

...ja minä säästin sen vesiohenteisen liimapurkin hinnan kun tilasin Uraltonesta tolexit ja muut vermeet. Nyt varmaan teen sen liiman takia uuden tilauksen kun noita verhoiltavia on......... ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)