Aihe: Bare Knuckle Pickups
1 2 3 4 521 22 23 24 25 26 27 28
Shredator
17.07.2020 18:10:48

Se malli ja speksit on tosiaan mukana tulleessa laatikossa ja oheisläpysköissä. Ne kannattaa säilyttää :)
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Snapo
17.07.2020 18:11:15 (muokattu 17.07.2020 18:17:57)
McNulty: Höh... just mun lemppari tallamikkinä.
Mulla on mm. Les Paul Standardeissa Stormy Monday kaulamikkinä ja The Mule tallamikkinä. Ehdottomasti oma suosikkicombo tuo :)

Juu, varmasti ainakin perinteisempään tavaraan hyvä combo :) Tietty näissä mielipiteissä aina voi johtaa harhaan kun ei aina käy konteksti ja soundimieltymykset ilmi.

Hyvä aihe tuo mallimerkintöjen puuttuminen, ei äkkiseltään tuu hyvää vastausta mieleen miks pohjalevyssäkin ei vois olla tarralappu tms mikä mikki kyseessä. Ostin aiemmin torilta riskillä mikit mitä myyjä arvuutteli Emeraldeiksi mutta mittarilla selvisi mikkien olevan Rebel Yellit. Kelpasi itelle.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
lukeman
17.07.2020 20:03:04
Noin kannattaa kyllä tehdä, mutta mikit oli käytetyssä kitarassa jonka ostin taannoin. :)

Shredator: Se malli ja speksit on tosiaan mukana tulleessa laatikossa ja oheisläpysköissä. Ne kannattaa säilyttää :)
McNulty
18.07.2020 02:57:56
Snapo: Juu, varmasti ainakin perinteisempään tavaraan hyvä combo :) Tietty näissä mielipiteissä aina voi johtaa harhaan kun ei aina käy konteksti ja soundimieltymykset ilmi.

Se on just näin. Itse tykkään perinteisestä PAF-meiningistä ja miedommalla ulostulolla olevista humbuckereista. Mä lisään gainia signaaliin muilla menetelmillä.

Hyvä aihe tuo mallimerkintöjen puuttuminen, ei äkkiseltään tuu hyvää vastausta mieleen miks pohjalevyssäkin ei vois olla tarralappu tms mikä mikki kyseessä. Ostin aiemmin torilta riskillä mikit mitä myyjä arvuutteli Emeraldeiksi mutta mittarilla selvisi mikkien olevan Rebel Yellit. Kelpasi itelle.

BPK:t on aikojen saatossa toimitettu "sertifikaatin" kanssa, johon on merkitty malli, resistanssi ja magneetin tyyppi. Tuo lippulappunen mielestäni pitäisi aina liittää myytävän mikin kaveriksi.
moving in stereo
18is9
18.07.2020 11:57:44 (muokattu 18.07.2020 12:27:06)

Mississippi Queensit odottelisivat Matkahuollossa. Ovat menossa Edwardsin semihollowiin Phat Cattien tilalle. Saapa nähdä onko mitään eroa havaittavissa :).

Gibson Midtownissa on Supermassivet ja ne on kyllä kovat mikit. Voisin vaikka kertoilla näistä molemmista tähän kun saan MQ:t asennettua paikalleen.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Laulava Kylätohtori
18.07.2020 12:15:36
18is9: Mississippi Queensit odottelisivat Matkahuollossa. Ovat menossa Edwardsin semihollowiin Phat Cattien tilalle. Saapa nähdä onko mitään eroa havaittavissa :).

Gibson Midtownissa on Supermassivet ja je on kyllä kovat mikit. Voisin vaikka kertoilla näistä molemmista tähän kun saan MQ:t asennettua paikalleen.

Kovasti noita on kehuttu ja ovat kyllä kuumottavat mikit. Laita ihmeessä fiiliksiä tänne, kun saat testattua.

Itsellä on stratossa Lollarin P90:t ja varsinkin kaulamikki on huikea puhtaammilla soundeilla. Sinänsä kiinnostaisi, miten lähelle nuo humbuckereiden kokoiset P90:t pääsevät aitoja "saippuapaloja".
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
18is9
19.07.2020 09:48:08 (muokattu 19.07.2020 10:12:33)

No nyt on Mississippi Queensit asennettuna. Hyvältä kuulostaa. Yllättävän kuuma ulostulo, oletin että vähän vähemmän olisivat potkineet.

Niin, noista BKP:n humppari-P90:stä noin yleensä... Sanottakoon disclaimerina että minulla ei ole Gibsonin p90 -kitaraa joten aitoa verrokkia ei ole. Mahonkinen Les Paul special löytyy jossa on Hoscon p90:t ja Les Paul jossa on kaverin käsin käämimät p90:t. Tätä taustaa vasten luulisin että tiedän miltä p90 kuulostaa noin yleisesti, mutta mikään absoluuttinen totuus tämä ei liene asiasta. Humpparisektorilla Duncanin lil 59 on aika lailla se referenssi mistä tykkään soundillisesti.

MQ on tosiaan ulostuloltaan yllättäen samaa luokkaa Phat Catien kanssa, ja täten kuumempi kuin kumpikaan oikeista p90:sta mitä minulla on. Phat Catiin verrattuna MQ on pehmeämpi ja samalla hifimpi. Ylintä kimallusta on enemmän mutta yleisilme on kuitenkin pehmeämpi. Tallamikin ja kaulamikin ero on myös pienempi, ts. talla on paksumman soundinen ja kaula vähän ohuempi kuin Phat Catissa. Kokonaisuutena tämä setti on bassovoittoisempi kuin kumpikaan oikeista p90:stä, mikä voi johtua kyllä siitä että kitara on semihollow ja resonoi alhaalta aika voimakkaasti muutenkin. Mitenkään liian kumea tämä setti ei kuitenkaan minusta ole, vaan tuo kitaran ilmeen hyvin läpi. Voi olla että lankkukitarassa paksuus katoaa, tai sitten ei.

Supermassive on jotenkin kirkkaampi, hifimpi ja kuumempi versio MQ:sta. Soittotuntuma on samanlainen, mutta yleisilme on kirkkaampi ja jotenkin tasaisempi ja hifimpi. Volan kun vääntää alle 9:n niin ollaan samalla tontilla MQ:n kanssa, mutta hifeys säilyy vintagemeiningin uupuessa. Varmaan joku keskialueen taajuus ei korostu niin paljoa? Nämä on kuumimmat mikit kaikista mitä minulla on missään kitarassa. Kertonee ehkä enemmän kitaroistani kuin näistä mikeistä, ilmeisesti Stockholm ja Warpig ovat vielä paljon kuumemmat.

Noin niinkuin p90:n tyypisenä mikkinä nämä kyllä menevät. En ole humpparien ylin ystävä, joten nämä ovat erittäin passelit minulle. Yhdessä kitarassa minulla on p-railssit ja sanoisin että sen p90 on lähimpänä noita minun aitoja p90 -mikkejäni sekä ulostuloltaan että käytökseltään. Mutta nämä bkp:t ovat molemmat todella hyvän kuuloisia ja tasapainoisia mikkejä joissa on laaja dynamiikka ja se yksikelaisen helinä diskantissa, ja pelittävät minulla paremmin kuin mikään humppari mitä olen testannut. Voi olla että esim Riff Raffit tai Mulet toimisivat minun käytössäni, pitää joskus kokeilla. Pointti siis kuitenkin siinä etten ole hakemassakaan pelkkää p90:n kopiota, ei siinä olisi mitään järkeä, vaan hyviä mikkejä noin yleensäottaen ja sitä nämä kyllä ovat. Kalliita tosin.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
LesPaul70
20.07.2020 20:17:30 (muokattu 20.07.2020 20:18:37)
Mitäs BKP:lle nykyään kuuluu? Pitkästä aikaa olen ilmeisesti lähdössä taas mikkiostoksille (projektikitaraan), ja tämä kortti pitää tietysti katsoa.

Etusivulla löytyy ilmoitus, että ovat ajaneet tuotantoa minimiin koronan takia. Ei uudempaa tiedotetta. Lieneekö yhä tilanne?

Ja kuka muuten edustaa nykyään parhaiten Suomessa? Tube Soundin sivu ei jostain syystä aukea minulla.

Työn alla LP-tyylinen kitara, ja kaulamikki on jo jotakuinkin selviö (Abraxas/Crawler), Nykyisessä LP:ssä oleva Crawler kun vain on yksinkertaisesti paras kaulamikki millä olen ikinä soittanut. Tallamikki sen sijaan yllättäen vielä pohdinnan alla. Nykykepeissähän on tallassa Warpig ja toisessa Crawler. Tulevaan haluaisin näiden perusteella jotain Warpig-tyylistä mutta modernimpaa/terävämpää. Juu, ei ole samaa sarjaa kuin Crawler/Abraxas, mutta tietynlainen kontrasti tässä on myös haussa. CPig käynyt mielessä, mutta enpä tiedä tohtiiko... Ehdotuksiakin saa heittää. :)

Eikä tallamikin tietenkään ole PAKKO olla BKP, mutta jos tilaisi samalla kertaa sen Crawlerin/Abraxasin kanssa, niin voisi ainakin saada mätsätyn parin.

Asialla ei mikään kiire, puuntyöstö vielä aloittamatta. :) Mutta on hyvä (ennenkaikkea kiva) visioida jo tässä vaiheessa... :)
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
mopar
21.07.2020 11:39:59

Tubesound ei tuo näitä maahan enää. Kyselin joku aika sitten. Ainakin Power Sound myy suomessa...
I'm so broke I can't pay attention
Shredator
21.07.2020 12:24:51

LesPaul70:
Ja kuka muuten edustaa nykyään parhaiten Suomessa? Tube Soundin sivu ei jostain syystä aukea minulla.

Tube sound ei vissiin tosiaan enää hoida. Soundtools oli kanssa jossain vaiheessa.

Itse olen asioinut BKP:n kanssa suoraan. Sieltä tavara on tullut nopeasti ja edullisesti ilman välikäsiä.
MolliS
21.07.2020 15:26:50

LesPaul70: Mitäs BKP:lle nykyään kuuluu? Pitkästä aikaa olen ilmeisesti lähdössä taas mikkiostoksille (projektikitaraan), ja tämä kortti pitää tietysti katsoa.

Etusivulla löytyy ilmoitus, että ovat ajaneet tuotantoa minimiin koronan takia. Ei uudempaa tiedotetta. Lieneekö yhä tilanne?

Power-Sound Ky maahantuo Bareknuckleja nykyään, sieltä saa sähköpostitse aika nopeaan infoa saatavuudesta ja hinnoista.
Reaperin käyttäjä ja muutenkin tosi nolo
PIM
23.07.2020 09:22:58
Kiinnostaisko ketään Boot Camp True Grit setti? Tuli mulle käytetyssä Squier Jazzmasterissa ja voisin kolvailla irti ja myydä mikit jos jotain kiinnostaa. Uutena 209e/setti, tästä 150 eurolla.

https://www.power-sound.fi/product_ … p-humbucker-true-grit-nickel-p-6158
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
pappasfin
23.07.2020 19:55:36
Mulla on tuossa uudessa 7-kielisessä kiinni tehdas mikit eli Bare Knuckle Brute Force 7 (Passive/Ceramic) ja olen kyllä niihin tyytyväinen.

Toimii melkoisen laidasta laitaan soundit noissa vaikka vissiin mielletään raskaamman musan mikeiksi.

Kyse siis tälläisestä kitarasta, jossa noi mikit ovat:

https://www.ibanez.com/eu/products/detail/rgr5227mfx_00_01.html

Hemmetinmoisen hyvä 7-kielinen (toki makuasioitahan nämä mistä tykkää).
PappaSFin
Humanoid
24.07.2020 07:59:47
pappasfin: Mulla on tuossa uudessa 7-kielisessä kiinni tehdas mikit eli Bare Knuckle Brute Force 7 (Passive/Ceramic) ja olen kyllä niihin tyytyväinen.

Toimii melkoisen laidasta laitaan soundit noissa vaikka vissiin mielletään raskaamman musan mikeiksi.

Kyse siis tälläisestä kitarasta, jossa noi mikit ovat:

https://www.ibanez.com/eu/products/detail/rgr5227mfx_00_01.html

Hemmetinmoisen hyvä 7-kielinen (toki makuasioitahan nämä mistä tykkää).

Brute Forcet on kyllä vakuuttaneet. Hinta on kohtuullinen, saundi on tasapainoinen, ja tuosta irtoaa kyllä monipuolisesti saundia mihin vain.
LesPaul70
11.08.2020 12:04:59
The story goes on...

BKP:n Timiin olen ollut yhteydessä, ja hänen suosituksensa perusteella kaulamikiksi LP-projektiin on valikoitunut Abraxas, jota olin kaavaillutkin tuonne.

Tallamikki yhä auki. Muuten menisi keraaminen Possu (hyviä kokemuksia possumaailmasta), mutta on alkanut enemmän ja enemmän kiinnostamaan keraaminen Black Hawk. Timin suositusten ja kuvausten pohjalta en osannut vielä heittää lanttia näiden välillä. Black Hawkista ei aiempaa kokemusta, mutta istuu hyvin tuohon sapluunaan, mitä haen, ja ääninäytteissä kiehtoo erityisesti yläsävelrikas soundi (täysi vastakohta Possuille). Toisaalta mietityttää millainen matalien taajuuksien vaste on - riittääkö omaan makuun. Gibsoneissa aiemmin ollut tallassa mm. JB ja BurstBucker Pro, joissa myös yläsävelrikas soundi - mutta molemmat menivät lopulta vaihtoon kun kuulostivat liian hennoilta ja ohkaisilta joidenkin vahvarien kanssa. (Ja tilalle muuten tuli silloin alnico-Possu SG:hen ja Crawler LP:hen tallaan.)

Onko kellään kokemusta (keraamisesta) Black Hawkista, millaiset ovat matalat taajuudet verrattuna JB:hen?
Snapo
11.08.2020 12:57:56
LesPaul70: The story goes on...

BKP:n Timiin olen ollut yhteydessä, ja hänen suosituksensa perusteella kaulamikiksi LP-projektiin on valikoitunut Abraxas, jota olin kaavaillutkin tuonne.

Tallamikki yhä auki. Muuten menisi keraaminen Possu (hyviä kokemuksia possumaailmasta), mutta on alkanut enemmän ja enemmän kiinnostamaan keraaminen Black Hawk. Timin suositusten ja kuvausten pohjalta en osannut vielä heittää lanttia näiden välillä. Black Hawkista ei aiempaa kokemusta, mutta istuu hyvin tuohon sapluunaan, mitä haen, ja ääninäytteissä kiehtoo erityisesti yläsävelrikas soundi (täysi vastakohta Possuille). Toisaalta mietityttää millainen matalien taajuuksien vaste on - riittääkö omaan makuun. Gibsoneissa aiemmin ollut tallassa mm. JB ja BurstBucker Pro, joissa myös yläsävelrikas soundi - mutta molemmat menivät lopulta vaihtoon kun kuulostivat liian hennoilta ja ohkaisilta joidenkin vahvarien kanssa. (Ja tilalle muuten tuli silloin alnico-Possu SG:hen ja Crawler LP:hen tallaan.)

Onko kellään kokemusta (keraamisesta) Black Hawkista, millaiset ovat matalat taajuudet verrattuna JB:hen?

Mulla oli C-hawk minkä myin eteenpäin aika nopeesti. Se on tosiaan kirkkaampi ku Warpig mutta tuntuu kuin olis koko ajan kompura päällä. Muistelen että on hyvä attack mutta kovaa pikkaamalla ei saa juurikaan enempää ulos. Vaikka BKP:ssa yleisesti on tosi hyvä erottelevuus nii tuossa oli vähän erilainen mitä vois verrata esim. Fishmaneihin. Itteä lähinnä ärsytti se prosessoitu/jäykkä soundi mutta en tykkää keraamisista muutenkaan.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
LesPaul70
11.08.2020 13:57:38
Kiitos tästä vastauksesta! Olin jo hieman kallistumassa BH:n suuntaan juuri sen takia, miten hyvältä sen yläsävelsarja soundasi, mutta epäilys heräsi juuri noiden aiempien JB-kokemusten takia. Nyt taitaa paatti kallistua taas Possun puoleen...

Voisihan sitä tietysti vielä kysyä BKP:n palstaltakin, siellä varmasti löytyy lisää kokemuksia.
LesPaul70
12.08.2020 14:42:20
Sen siitä saa kun kysäisee BKP:n palstalta. Nyt on pää ihan sekaisin.

Black Hawk alkaa kuulostaa taas paremmalta vaihtoehdolta. Mutta nyt on mielessä vielä kolmaskin vaihtoehto, sama Alnicona.

Alnicon puolesta puhuu parikin asiaa. Ensinnäkin Alnicona yhdistäisi toisaalta Black Hawkin nätin yläsävelsarjan (joskaan ei niin kirkkaana ja avoimena kuin keraamisena) ja toisaalta tuuheamman alakerran. Ja kyllähän Alnico omaan korvaan noin keskimäärin on toiminut aina paremmin kuin keraaminen.

No joo, pyysin jelppiä, että osaisin valita kahden väliltä.
Nyt joutuukin sitten jo pähkäilemään kolmen vaihtoehdon välillä.
Shredator
12.08.2020 15:05:01

Mites Riff Raff? Omasta mielestä mitä parhain mikki Les Pauliin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)