Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5159 160 161 162 163347 348 349 350 351
Tympee Huttunen
13.07.2020 21:37:02
abassimo: Ei mikään kusetustapaus, mutta muistan kerran kun myin M.netissä musakamaa, niin ois pitänyt kuulemma kirjoittaa ostajalle kauppakirja myytävästä tuotteesta :D Jätin suosiolla kaupat vaan tekemättä kaverin kanssa ja sama tuote jatkoikin matkaa seuraavana päivänä ilman kauppakirjaa uudelle omistajalle.

Hauskoja on kanssa ne tyypit, joille pitäis kamat kuljettaa perille asti. Suosiolla skippaa tollasetki tyypit. Jos jotain ostaa, niin saa olla valmis hakemaan sen, jos lähetys ei onnistu syystä tai toisesta. Useita kitaroita ja bassoja tullu haettuu kaukaakin hyvien diilien sattuessa kohalle.

Kauppakirja vissiin siksi, jos ammattilainen koittaa noita verotukseen laittaa. Itse olen yhden käsin veistellyt alle satasen pedaalista.
TTV
13.07.2020 21:40:05
abassimo: Ei mikään kusetustapaus, mutta muistan kerran kun myin M.netissä musakamaa, niin ois pitänyt kuulemma kirjoittaa ostajalle kauppakirja myytävästä tuotteesta :D Jätin suosiolla kaupat vaan tekemättä kaverin kanssa ja sama tuote jatkoikin matkaa seuraavana päivänä ilman kauppakirjaa uudelle omistajalle.

Mikäs kauppakirjan kirjoittamisessa ahdisti? Ostaja voi hyvinkin tarvita sen kirjanpitoa varten, jos on yrittäjä tjms. Ite oon pari kauppakirjaa tehnyt myyjänä, eikä niiden kauppojen osalta ole muuta kuin hyvää sanottavana, asiallisia tyyppejä.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
abassimo
13.07.2020 22:25:51
Tuossa ahisti se, että aluksi tuotteesta monen viestin mittaset kyselyt, joihin kyllä vastasin. Ostaja puhui aika huonosti englantia ja suomea ei ollenkaa, tuo vähän hidasti kommunikointia. En kirjoittanut kauppakirjaa, koska en jaksanut (I'm an asshole). Saa kaupaksi ilmankin, jos hinta kohdillaan ja myytävä tuote haluttu.
Pinewood
14.07.2020 13:51:06
Itse olen omasta halustani tehnyt kauppakirjan lähes kaikista suurimmista (yli 500 e) ostoksistani (kitaravahvistimet ja kitarat - ja tämän alueen ulkopuolelta myös autot ja muutamat muut isommat kone/laite-ostot), vaikken niitä varsinaisesti verotusta varten kirjanpitoon tarvitse. Joskus sitä on toivonut myös ostaja, joka on ammattilaisena tarvinnut todisteen kirjanpitoon. Kauppakirjat ovat kuitenkin todiste siitä, mitä (tarkka merkki, malli ja sarjanumero) ja keneltä olen ostanut sekä milloin olen ostanut ja mihin hintaan. Jos esim. kävisi huono tuuri ja tavarat varastettaisiin, minulla olisi vakuutusyhtiölle todiste jonkinlaisesta käyvästä arvosta, jolla kauppaa on tehty. Esim. harvinaisempien vintage- tai customsoittimien kohdalla tuosta voisi olla paljonkin hyötyä.
Laulava Kylätohtori
14.07.2020 20:20:22
Itse ostin just tavaraa myyjältä, joka myi perikunnan tavaraa ja tarvitsi siksi kuitin kaikista myymistään tuotteista.

Kuitteja olen aina silloin tällöin kirjoitellut ostajille, kun ovat niitä verotukseen laittaneet.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
abassimo
15.07.2020 00:18:20
Näköjään aika moni on ton kauppakirjan kirjoittamisen kannalla. Voi olla et oon ollu väärässä tossa tilanteessa, mut jotenki se tilanne vaikutti oudolle. Käyttäjä oli kanssa muistaakseni juuri tehnyt tunnukset sivuille. En oo koskaan kuitenkaan joutunut tuollaista kirjoittamaan, täytyykin harkita jos joskus myy jotain ja joku pyytää rustailemaan.
LaMotta
15.07.2020 09:08:44

Kauppakirjasta on sekin hyöty jos kauppahinta on tuhansissa euroissa että pankkiin käteistä tallettaessa pääsee hiukan helpommalla.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
pappasfin
15.07.2020 11:53:53
Nykyään saa olla tarkempana mitä tietoja itsestään antaa ostajille jos ne sitä kauppakirjaa haluavat. Itellä ainakaan ei ole tapana kertoilla sotu-tunnuksia.

Ite olen kaikki myynnit tehnyt ilman kauppakirjoja muistaakseni, ostajalla on tiedossa nimeni ja puh numeroni ja se on riittänyt tiedoksi kun viesteissäkin on sovittu kauppahinta ja myytävä tuote selkeästi niin luulisi se riittävän.

Tämä siis kun olen kaupat tehnyt yksityisen ihmisen kanssa enkä yrityksen kanssa.
Kamojani en torien kautta myy yrityksille ja yrityksille mulla tarkoittaa ainakin sitä, että vanha kitara sitten menee vaihdossa liikkeeseen kuten nytkin kävi kun 7-kielisen ostin.
PappaSFin
abassimo
15.07.2020 12:12:46
pappasfin: Nykyään saa olla tarkempana mitä tietoja itsestään antaa ostajille jos ne sitä kauppakirjaa haluavat. Itellä ainakaan ei ole tapana kertoilla sotu-tunnuksia.

Ite olen kaikki myynnit tehnyt ilman kauppakirjoja muistaakseni, ostajalla on tiedossa nimeni ja puh numeroni ja se on riittänyt tiedoksi kun viesteissäkin on sovittu kauppahinta ja myytävä tuote selkeästi niin luulisi se riittävän.

Tämä siis kun olen kaupat tehnyt yksityisen ihmisen kanssa enkä yrityksen kanssa.
Kamojani en torien kautta myy yrityksille ja yrityksille mulla tarkoittaa ainakin sitä, että vanha kitara sitten menee vaihdossa liikkeeseen kuten nytkin kävi kun 7-kielisen ostin.

Kattelin ite kanssa, että netissä jotain valmiita pohjia johon tulisi sotu-tunnukset. Vähä riskaapelia peliä jaella ihan tuntemattomalle ostajalle, jota ei oo koskaan nähny ja ei mitään takuita millanen kaveri siellä on ruudun toisella puolella.
kojones
15.07.2020 12:18:51
pappasfin: Nykyään saa olla tarkempana mitä tietoja itsestään antaa ostajille jos ne sitä kauppakirjaa haluavat. Itellä ainakaan ei ole tapana kertoilla sotu-tunnuksia.

Ei mullakaan, edes siinä kauppakirjassa. Useampia noita oon kuitenkin ostajille tehnyt.
Shredator
15.07.2020 12:28:53

Älkää missään nimessä nyt laitelko niitä sotuja näihin! Vain viranomaisilla on oikeus käsitellä henkilötietojanne ja vain viranomaistarkoitukseen. Pankit ja yritykset myös, mikäli olette tehneet tästä sopimuksen, eli hyväksyneet esim. käyttöehdot. Yksityishenkilöillä ei ole oikeutta käsitellä henkilötietojanne ja jos sellaista joku vaatii, kannattaa tarjota tunkkia.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
nightbird
15.07.2020 16:34:52
Jep samaa mieltä, nimi kauppakirjaan riittää.Tuo pohja lienee jonkinsortin yleismalli ....
Ei sotuja eikä välttämättä puhelintakaan. ios osoitteen laittaa niin tietävät mistä löytää :=)
Kontiak
15.07.2020 18:51:18
TTV: Ostaja voi hyvinkin tarvita sen kirjanpitoa varten, jos on yrittäjä tjms. Ite oon pari kauppakirjaa tehnyt myyjänä, eikä niiden kauppojen osalta ole muuta kuin hyvää sanottavana, asiallisia tyyppejä.

Eihän täällä noin periaatteessa pitäisi yrittäjiä olla kauppaa tekemässä ;)

Kaikki yritykset ovat kirjanpitovelvollisia. Yrityksen johto on vastuussa kirjanpidon järjestämisestä. Kirjanpito pitää erillään yrityksen rahat, tulot ja menot yrittäjän omista rahoista, tuloista ja menoista sekä samalla muiden yritysten rahoista, tuloista ja menoista.

https://www.yrittajat.fi/yrittajan- … ut/taloushallinto/kirjanpito-316870
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
TTV
15.07.2020 19:19:31
Kontiak: Eihän täällä noin periaatteessa pitäisi yrittäjiä olla kauppaa tekemässä ;)

Miten niin? Kaippa ostaminen on sallittua kelle tahansa?
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Klapp
16.07.2020 11:16:40 (muokattu 16.07.2020 11:17:31)
TTV: Miten niin? Kaippa ostaminen on sallittua kelle tahansa?

Lihavoituna lukee, jotta: Palsta on tarkoitettu yksityisten väliseen musiikkiin liittyvän tavaran kauppaan.

Syntaktinen muotoilu ilmaisee tässä hyvin yksioikoisesti, että kaupan molempien osapuolten on syytä olla yksityishenkilöitä. Tämä ei ole omalta osaltani kannanotto sen puolesta tai sitä vastaan, tulisiko näin olla; lauseopillinen muotoilu yhtä kaikki ei jätä minkään sortin tulkinnanvaraa myöskään ostajan roolin suhteen.
pappasfin
16.07.2020 11:19:08 (muokattu 16.07.2020 11:20:34)
TTV: Miten niin? Kaippa ostaminen on sallittua kelle tahansa?

Muusikoiden.net kirjoitettu "sääntö" alla:

Tervetuloa Muusikoiden.netin uusiutuneelle Torille! Täällä vaihtaa omistajaa niin vanhat soittopelit kuin levyt ja musiikkivideot. Palsta on tarkoitettu yksityisten väliseen musiikkiin liittyvän tavaran kauppaan.

Tosin tuossa ei suoraan kielletä vaan kerrotaan "tarkoitettu yksityisten väliseen ..."

Hmm.. mielenkiintoista, yrittäjät monesti on yksityisiä yrittäjiä...

Mutta joo, tiedä nyt tuosta sitten ;D

Ite en yrittäjille myy muuten kuin silloin, jos annan vanhan soittimeni vaihdossa väliin kuten viimeksikin tein.
PappaSFin
TTV
16.07.2020 11:35:11
Klapp: Lihavoituna lukee, jotta: ...

Syntaktinen muotoilu ilmaisee tässä hyvin yksioikoisesti, että kaupan molempien osapuolten on syytä olla yksityishenkilöitä. Tämä ei ole omalta osaltani kannanotto sen puolesta tai sitä vastaan, tulisiko näin olla; lauseopillinen muotoilu yhtä kaikki ei jätä minkään sortin tulkinnanvaraa myöskään ostajan roolin suhteen.

Jeps, noinhan siellä sanatarkasti lukee, mutta silti tulkitsen sen tori-ilmoitteluun ja tavaran myyntiin liittyväksi rajaukseksi, miksi muutoin säännössä #1 korostetaan, että yritysten ilmoitukset voivat olla sallittuja tietyissä tilanteissa: Yrityksien (myös yksityisten elinkeinonharjoittajien) ilmoitukset sallitaan poikkeuksellisesti äänitys- ja livepalvelut, sekä treenikämpät -osastoilla.

Mut joo, olen myynyt studioisännille kitaroita ja pedaaleita kauppakirjan kanssa ja ostanut "yrittäjältä" kitaran kauppakirjan kanssa, ilman että kukaan on kärsinyt vääryyttä :-) Hyvähän se on silti sääntöjä noudattaa, vaikkei niissä aina tolkkua olekkaan.
pappasfin
16.07.2020 11:44:42
TTV: Jeps, noinhan siellä sanatarkasti lukee, mutta silti tulkitsen sen tori-ilmoitteluun ja tavaran myyntiin liittyväksi rajaukseksi, miksi muutoin säännössä #1 korostetaan, että yritysten ilmoitukset voivat olla sallittuja tietyissä tilanteissa:

Mut joo, olen myynyt studioisännille kitaroita ja pedaaleita kauppakirjan kanssa ja ostanut "yrittäjältä" kitaran kauppakirjan kanssa, ilman että kukaan on kärsinyt vääryyttä :-) Hyvähän se on silti sääntöjä noudattaa, vaikkei niissä aina tolkkua olekkaan.

Vanha sanonta: poikkeus vahvistaa säännön.
Kyll me ollaan melkoisen tolkun miehiä suurin osa onneksi, mäkin tolkun miehenä ostin uuden Ibanezin Prestige 7-kielisen, pari kuvaa profiilissa.. ja on muuten tolkun hyvä peli ;D
PappaSFin
varakeef
17.07.2020 01:31:56
Luonnollistikaan m.netin säännöt siitä, ketkä saavat siellä ilmoitellla, eivät mitenkään vaikuta siihen, ketkä saavat tehdä keskenään kauppaa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)