Aihe: Virvelin alakalvo ei soi kunnolla
1
JoKo
10.07.2020 09:23:33
Moi! Mikä mahtaa olla vikana kun virvelin (Slingerland Sound King) alakalvo ei soi kovin pitkään, soundi on lähinnä sellainen töps. Kalvo on uusi ja lugien pitäisi olla tasaisesti kiristetty vaikkakin virettä on hankala kuulla kun kalvo ei soi kovin pitkään.. Olen aika aloittelija asiassa, kiitos jos jaksatte jeesata!
Kefiiri
10.07.2020 10:24:29 (muokattu 10.07.2020 10:27:59)
No eihän se soikaan jos se on tarpeeksi kireällä. Töps tai präks on ihan hyvä... Youtubesta varmaan löytyy jotain "snare tuning" ohjeita.

https://www.youtube.com/watch?v=lPAcojMuouI

Tuossa se puolentoista minuutin kohdalla töpsyttelee alakalvoa.
En ole musiikin asiantuntija.
JoKo
10.07.2020 11:31:52
Hyvä tietää etten ole tyrinyt mitään! Olen viritystä koittanut tässä opiskellakin ja muutaman kerran saanut ihan hyviä tuloksiakin, toisella snarella tosin. Myönnettäköön että onnekkaalla sattumalla on ollut kanssa vaikutusta... Kuinka paljon alakalvon vireeseen kannattaa kiinnittää huomiota silloin kun lyöntikalvon virettä muuttaa biisiin sopivaksi, onko syytä virittää sitä samaan tyyliin kuin tomeja eli suhteessa toisiinsa vai riittääkö että snaren matto pärisee hyvin?
Kefiiri
10.07.2020 11:54:36
Palstalla on asiantuntevampiakin rumpaleita mutta itse en juuri muuta alakalvon virettä vaikka innostuisin säätämään lyöntikalvoa. Jostain kirjasta aikoinaan luin vinkin, että alakalvon kireys on sopiva kun sitä maton vierestä sormella painaa ja saa kalvon hieman taipumaan alaspäin.

Maton kireys sen sijaan tuntuu olevan tarkkaa. Jos se on löysällä se rämisee vielä lyönnin jälkeen mutta liika kiristäminen taas ohentaa koko rummun sointia heti.
En ole musiikin asiantuntija.
JoKo
10.07.2020 20:06:36
Selvisihän se miksi viritys ei tuntunut luistavan, en ollut venyttänyt uusia kalvoja tarpeeksi. Nyt kun ne kalvot ovat muutaman päivän asettuneet niin nyt tällä säätämisellä on jotain vaikutustakin!
hollmi-5
12.07.2020 09:20:12 (muokattu 14.07.2020 06:36:26)
JoKo: Moi! Mikä mahtaa olla vikana kun virvelin (Slingerland Sound King) alakalvo ei soi kovin pitkään, soundi on lähinnä sellainen töps. Kalvo on uusi ja lugien pitäisi olla tasaisesti kiristetty vaikkakin virettä on hankala kuulla kun kalvo ei soi kovin pitkään.. Olen aika aloittelija asiassa, kiitos jos jaksatte jeesata!

Alakalvo on niin ohut, että se ei jaksa värähdellä kovin pitkään. Pikemminkin hyvin lyhyen aikaa. Minä tykkään vetää alakalvon tiukalle (noin 400 Hz) ja matto on aika löysällä. Lyöntikalvo on keskikireällä.

Alakalvon vireeseen en juurikaan koske, kun viritän lyöntikalvoa kireämmälle tai löysempään vireeseen. Alakalvo venyy, joten välillä sitä tiukataan, että haluttu vire säilyy.
Soundit, piuhat ja kajarit.
JoKo
14.07.2020 05:58:22 (muokattu 14.07.2020 05:59:28)
Jep, tuskin se ongelma liittyi varsinaisesti alakalvoon ollenkaan vaikka ensin oletin sen soimattomuuden olevan syy miksi en saanut virveliä kuulostamaan hyvältä. Pari päivää odoteltuani soundi löytyi helposti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)