Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikkien korkeuden säätämisessä ongelmia
1
Heihei
13.07.2020 12:50:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meninpä sitten kokeeksi ruuvailemaan tuon Les Paulini mikkien korkeutta, ja siinähän kävi sitten niin, että ääni hävisikin kokonaan. Kitaran asento näköjään vaikuttaa, jos nostan pystyyn niin kuuluu, mutta sylissä soittoasennossa ääni häviää. Ikään kuin jotain kosketushäiriötä, voikohan siellä olla joku piuha huonosti kiinni? Olen nyt kokeillut ruuvailla noita mikkejä eri asentoihin, mutta eipä vaikutusta. Olenkohan onnistunut rikkomaan jotain? Hjälp!
 
McNulty
13.07.2020 13:14:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kitaran asento vaikuttaa siihen, kuuluuko ääntä vai ei, niin tsekkaisin ihan ensimmäisenä kitaran jakin ja sen liitokset.
 
Mikin korkeussäädön ei pitäisi vaikuttaa siihen, kuuluuko soittimesta ääntä vai ei. Toki sekin on mahdollista, että jokin lanka tai juotos on ollut heikko, joka sitten lakannut yhdistämästä mikkiä nostaessa.
 
Mutta kerro vähän, millainen kitara kyseessä, millaiset mikit? Onko Strato jossa mikit kiinni pleksissä?
 
moving in stereo
nightbird
13.07.2020 13:21:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu siitä mitkä mikit... Jos ne ovat varustetut pikaliittimillä mikin pohjassa kuten usein ainakin EMG:t niin tuo liitin voi olla ihan huulilla irti ja antaa välillä kontaktia.
Mikki irti ja tarkistukseen.
 
Hikkis
13.07.2020 13:47:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epäilen myös vahvasti että mikään olisi irronnut mikrofonien korkeussäädön takia. Les Paulissahan on takana pääsy kytkentäpoteroon, näin ainakin stratomiehenä muistan. Kansi auki ja tarkistus, onko jokin liitos huono/irti. Huono liitos kitaran jakissa tuli minulla myös mieleen.
 
Yksi vaihtoehto on myös kaapeli. On voinut antautua sopivasti samaan aikaan. Jos mahdollista, kokeile toisella kaapelilla kitaran toimivuus tai toisella soittimella kaapelin toimivuus.
 
Heihei
13.07.2020 13:47:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyseessä Epiphonen Les Paul Standard, jossa luulisin olevan alkuperäiset humbuckerit. Käytettynä ostanut, ja sen jälkeen huollatettu kertaalleen ammattilaisella, mutta siitä on kyllä jo pari-kolme vuotta aikaa. Mitään ongelmia ei ole ollut aikaisemmin äänen kanssa, eli luulen että itse aiheutin tämän, kun aloin niitä mikkejä ruuvailemaan. Nyt kaduttaa, että pitikö koskea, mutta teki mieli kokeilla kuinka mikkien nosto vaikuttaa soundiin...
 
Heihei
13.07.2020 13:50:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hikkis: Epäilen myös vahvasti että mikään olisi irronnut mikrofonien korkeussäädön takia. Les Paulissahan on takana pääsy kytkentäpoteroon, näin ainakin stratomiehenä muistan. Kansi auki ja tarkistus, onko jokin liitos huono/irti. Huono liitos kitaran jakissa tuli minulla myös mieleen.
 
Yksi vaihtoehto on myös kaapeli. On voinut antautua sopivasti samaan aikaan. Jos mahdollista, kokeile toisella kaapelilla kitaran toimivuus tai toisella soittimella kaapelin toimivuus.

 
Kaapeli toimii, kokeilin kahdella eri kaapelilla, ja vielä toisella kitarallakin. Avasin jo tuon takalevyn, ja kurkkasin sinne sisälle, mutta mun silmääni näyttäisi olevan ihan siististi paikoillaan kaikki. En kyllä noista sähköjutuista mitään ymmärrä, mutta ainakaan ei näkynyt irrallisia johdonpätkiä missään.
 
Hikkis
13.07.2020 13:57:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikrofonien korkeussäätö vaikuttaa todella vähän, jos yhtään, mikrofoneilta lähtevien johtojen liitoksiin. Todella määrämittaiset johtimet saa olla, että tuosta säädöstä liitokset kärsisivät. Kyllä se säätö siihen on tehty käytettäväksi, jokainen voi hakea mieltymyksensä mukaisen etäisyyden kielten ja mikrofonien välille.
 
McNulty
13.07.2020 14:00:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heihei: Kaapeli toimii, kokeilin kahdella eri kaapelilla, ja vielä toisella kitarallakin. Avasin jo tuon takalevyn, ja kurkkasin sinne sisälle, mutta mun silmääni näyttäisi olevan ihan siististi paikoillaan kaikki. En kyllä noista sähköjutuista mitään ymmärrä, mutta ainakaan ei näkynyt irrallisia johdonpätkiä missään.
 
Tuleeko ääntä kummallakaan mikillä?
 
Mahdollisia selvityskohteita, jos LP-mallisesta kitarasta ei tule lainkaan ääntä:
1. Jakki
2. 3-asentoinen mikkikytkin
3. Mikrofonien johtimet mikkikytkimelle / potikoille
4. Mikrofonin pohjassa tai kyljessä käämilangan alku- ja loppupää
 
Mikin korkeutta säätämällä et saa näistä mitään rikki, ellet ole onnistunut sohaisemaan talttapäisellä ruuvarilla jotenkin kelan käämilankaa poikki (avoimet humbuckerit, ilman nikkeli/kromi/kulta/yms.-kuoria).
 
Suosittelen, että purat hieman kitaraasi, eli ota kielet irti virittimiltä. Ruuvaa mikkikehyksen 4 ruuvia irti, jotta saat mikin irti rungosta. Kurkkaa että mikrofonilta lähtevä johdin on kunnolla kiinni mikissä. Voit tehdä tämän sekä kaula- että tallamikille. Jos ne ovat silmäpuolisesti OK, niin silloin vika on todennäköisesti jossain muualla. Mikin valitsijakytkin, potikat tms. Voi olla myös huono juotos (kylmäjuotos), jota ei silmämääräisesti näe... vaatii hieman yleismittarointia ja kolvaustaitoja, jotta sen saa kuntoon.
 
PK-seudulta löytyy kyllä osaavia huoltomiehiä... ja varmasti M.netistäkin joku paikallinen voi pikkurahalla kurkata.
 
moving in stereo
Hikkis
13.07.2020 14:07:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heihei: Kaapeli toimii, kokeilin kahdella eri kaapelilla, ja vielä toisella kitarallakin. Avasin jo tuon takalevyn, ja kurkkasin sinne sisälle, mutta mun silmääni näyttäisi olevan ihan siististi paikoillaan kaikki. En kyllä noista sähköjutuista mitään ymmärrä, mutta ainakaan ei näkynyt irrallisia johdonpätkiä missään.
 
Tuo jakki kannattaa vielä katsoa, sekin on yleensä helposti irroitettavissa.
 
Metalkallo
13.07.2020 14:24:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heihei: Meninpä sitten kokeeksi ruuvailemaan tuon Les Paulini mikkien korkeutta, ja siinähän kävi sitten niin, että ääni hävisikin kokonaan. Kitaran asento näköjään vaikuttaa, jos nostan pystyyn niin kuuluu, mutta sylissä soittoasennossa ääni häviää. Ikään kuin jotain kosketushäiriötä, voikohan siellä olla joku piuha huonosti kiinni? Olen nyt kokeillut ruuvailla noita mikkejä eri asentoihin, mutta eipä vaikutusta. Olenkohan onnistunut rikkomaan jotain? Hjälp!
 
Itse luulen, että kun muutat kitaran asentoa, niin siellä elektroniikka poterossa jokin johto pääsee liikkumaan vapaammin kuin ennen ja koskettaa toisiin johtoihin jolloin myös kytkee soundin pois.
 
Katso poterossa ettei mikään johto kosketa toiseen, lähinnä johdonpään kupari/ruskea/paljas osa, jos johdot ovat muuten suojattuja muovilla, kuten yleensä ovat Epiphonen halvoissa mikeissä.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Heihei
14.07.2020 13:23:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitosta neuvoista, ihmiset, mutta mun puusilmäni ei nyt erota mitään vikaa missään, enkä uskalla alkaa tietämättömänä sörkkiä sen enempää, joten kiikutanpa tänään kepin suosiolla ammattilaisen katsottavaksi. Jakki näyttäisi ehjältä, eikä mitään johtoja missään irtonaisena pyöri, mutta ehkä siellä sitten on joku juotos murtunut. Mikkejä en kyllä uskalla alkaa irrottelee. No, kohtahan se vika sitten selviää toivottavasti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «