Aihe: Miten piano pysyy vireessä kesäasunnossa?
1
Merian
12.07.2020 13:38:11
Saisin pianon kesäpaikkaan, jossa sitä kaipaan, mutta talvisin kesäpaikassa ei pidetä lämmitystä. Onko kokemusta, pysyisikö tällainen erityisen painava piano vireessä? Kevyempi meni aikoinaan pilalle lämpötilan vaihteluista, vaikka silloin talossa oli vähintään 10 astetta talvisinkin. Riittäisikö, jos peittäisi hyvin eristelevyillä talveksi? Vai pitäisikö huoneessa pitää lämpöä sähköpatterilla, mistä joutuisi maksamaan pitkän pennin? Kysymys on akuutti, koska piano pitäisi ottaa vastaan tosi pian.
basisti1971
13.07.2020 08:50:42
Moi.

Tervetuloa mnettiin.

Tldr: Digipiano ja aktiivikajarit on tässä tapauksessa ainakin mun mielestä kustannustehokkain vaihtoehto.

Merian: Saisin pianon kesäpaikkaan, jossa sitä kaipaan, mutta talvisin kesäpaikassa ei pidetä lämmitystä. Onko kokemusta, pysyisikö tällainen erityisen painava piano vireessä?

Omakohtaista kokemusta ei ole (=en ole saanut pelastaa ensimmäistäkään niistä lukemattomista kulkupianoista joita mulle kohtuu taajaan aikojen saatossa on tarjottu), mutta sivusta olen kyllä seurannut vuosikymmenten varrella useampaakin tapausta.

Tuon rajallisen kokemuksen perusteella sanoisin että vireenpito tulee ehdottomasti olemaan murheistasi sieltä kevyemmästä päästä.
Viritystarpeesta selviää kuvetta kaivamalla, niin usein kuin tuntee aiheelliseksi.

Paljon riippuu olosuhteista, mutta niin riippuu pianon rakenteestakin.
"Erityisen painava" kun ei kerro tuon taivaallista siitä miten piano on konstruoitu, joten edes tieto siitä onko kehys puuta vai valurautaa auttaa haarukoimaan sitä mihin tulee erityisesti kiinnittää huomiota.
Merkki, malli, summittainen ikä, yms. auttaa jo ihan toisella tapaa.

Vaikka lämpötilan muutoksilla -eritoten nopeilla- on vaikutuksensa, kosteus on se joka pianonkin tappaa.
Joten sijaintipaikan kosteudenvaihteluilla on olennainen vaikutus siihen miten korroosiosuojaamatonta hienomekaniikkaa sisältävä laite kuten piano, olosuhteita kestää.
Merkityksensä on toki silläkin miten talon rakenteet kosteudenvaihteluita tasoittavat, tuossa massiivhirsi on useampaa kertaluokkaa "parempi" kuin vaikkapa lauta ja lasivilla.
Betoni, tiili, kivi, yms. ovat tuossa mielessä viheliäisimpiä, sisäkosteus seuraa hyvinkin tarkkaan ulkoilman kosteutta.

Merian: Kevyempi meni aikoinaan pilalle lämpötilan vaihteluista, vaikka silloin talossa oli vähintään 10 astetta talvisinkin.

Ei kyllä olisi pitänyt mennä piloille painosta riippumatta, ellei syystä tai toisesta kastepiste ole ylittynyt taajaan tai lämpötila on heitellyt nopeasti.
Jos kyseessä on sama sijainti, ko. pianon ja mahdollisesti tulevan rakenteista ja niiden yhtäläisyyksistä/eroista saanee osviittaa siitä mitä tulee luultavimmin tapahtumaan.
Tosin "piloille" on laaja käsite, yhden pilalla oleva on toisen relikoitunut wintagevärkki ;).

Merian: Riittäisikö, jos peittäisi hyvin eristelevyillä talveksi?

Mun mielestä ei, eristeet sulkevat kosteuden pianoon, jolloin korroosiovauriot ovat väistämättömiä.
Jos tuohon ratkaisuun kuitenkin päätyy, jonkinlainen kosteudenhallintamekanismi on syytä miettiä ja hankkia etukäteen.

Merian: Vai pitäisikö huoneessa pitää lämpöä sähköpatterilla, mistä joutuisi maksamaan pitkän pennin? Kysymys on akuutti, koska piano pitäisi ottaa vastaan tosi pian.

Jos huone jossa pianon talvisäilytys suoritetaan on hyvin eristetty ja käytetään modernilla termostaatilla varustettua sähköpatteria, ei yhden huoneen lämmittäminen montaa sataa maksa elleivät siirto- ja perusmaksut ole tolkuttomia.
Toki pitää olla varma ettei sähköt katkea pitkäksi aikaa, viikkokin ajanjaksona jolloin lämpötila sahaa nollan kummankin puolen tekee loppukauden lämmittämisen kokolailla turhaksi.

Jos akustinen piano on ihan pakko saada, ja ko. piano on näennäisesti ilmainen eikä muutenkaan erityisen arvokas, itse kokeilisin rohkeasti.
Etenkin jos viritykset saa asevelihintaan tai pystyy suorittamaan itse.

Vaikka mulle ei vähään aikaan olekaan pianoja tarjottu (osittain varmasti siksi etten ole niihin kiinnostustani ilmaissut, päinvastoin), veikkaan että vähintään 10 vuotta on vielä mahdollista saada "ilmainen" piano maks. ~kuukauden odottelulla kun on itse valmis roudaamaan.

T:Samuli
Merian
13.07.2020 08:52:41 (muokattu 13.07.2020 09:03:43)
Kiitos kannustukseesta. Piano olisi matala ja ammattikantajien kertoman mukaan harvinaisen raskas Kawai 60 - 70-lukujen vaihteesta. Erittäin hyvin on pysynyt vireessä tasalämpimissä asunnoissa vaikka on muuttojakin tehty niiden välillä.
ajansävel
13.07.2020 22:03:26 (muokattu 13.07.2020 22:04:29)
Banaali kysymys: entä jos pianon lämmittää ja ilmastoi sisältä päin, tulee mieleen termostoitu auton sisätilan lämmitin ilmankierrolla, meneekö paloturvattomaksi?
musamies
05.10.2020 22:23:36
ajansävel: Banaali kysymys: entä jos pianon lämmittää ja ilmastoi sisältä päin, tulee mieleen termostoitu auton sisätilan lämmitin ilmankierrolla, meneekö paloturvattomaksi?

Auton sisätilan lämmitin on vaarallinen.

Hyvä mökillä on ilmalämpöpumppu. Siinäkin on toki jonkinlainen valvonnan tarve.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)