Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Liitin mikrofonin piuhoihin
1 2
Carvinen
06.07.2020 14:52:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erinäisistä syistä en pysty käyttämään kolvia. Niinpä ajattelin, että antaisin laittaa kitaraani liittimen, jotta mikkien vaihto helpottuisi. Onko jollakulla kokemusta, heikentääkö tällainen liitin soundia? Mitä ehkä pitäisi ottaa huomioon tällaisessa hankkeessa muutoin?
 
Musiikkitiede on meidän epämusikaalisten lohtu
hallu
06.07.2020 15:00:12 (muokattu 06.07.2020 15:02:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Carvinen: Erinäisistä syistä en pysty käyttämään kolvia. Niinpä ajattelin, että antaisin laittaa kitaraani liittimen, jotta mikkien vaihto helpottuisi. Onko jollakulla kokemusta, heikentääkö tällainen liitin soundia? Mitä ehkä pitäisi ottaa huomioon tällaisessa hankkeessa muutoin?
 
No mä en tiedä noista pikaliittimistä muuten, mutta kyllähän kaupallisista toimijoista ainakin EMG käyttää omissa tuotteissaan pikaliittimiä eli ainakin EMG mikit saa laitettua ilman kolvaamisia. Itse olen miettinyt vähän samanlaista ratkaisua, mutta ei mulla tule mikkejä muutenkaan vaihdeltua niin en ole mitään liitintsydeemejä alkanut omiini väsäämään.
 
E: tuli kylläkin semmoinen juttu mieleen, että EMG:t on aktiivimikit joten ne ei liene kovin herkkiä liitoksille, kun niiden signaali on jo lähdössä vahvistettu. Passiivimikeissä voi olla eri asia...... ei tule mieleen yhtään passiivimikkiratkaisua pikaliittimillä.
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Carvinen
06.07.2020 15:14:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No mä en tiedä noista pikaliittimistä muuten, mutta kyllähän kaupallisista toimijoista ainakin EMG käyttää omissa tuotteissaan pikaliittimiä eli ainakin EMG mikit saa laitettua ilman kolvaamisia. Itse olen miettinyt vähän samanlaista ratkaisua, mutta ei mulla tule mikkejä muutenkaan vaihdeltua niin en ole mitään liitintsydeemejä alkanut omiini väsäämään.
 
E: tuli kylläkin semmoinen juttu mieleen, että EMG:t on aktiivimikit joten ne ei liene kovin herkkiä liitoksille, kun niiden signaali on jo lähdössä vahvistettu. Passiivimikeissä voi olla eri asia...... ei tule mieleen yhtään passiivimikkiratkaisua pikaliittimillä.

 
No, juttelen lähimmän valtuutetun kitaramaakarin kanssa, mutta olen edelleen halukas kuuntelemaan kanssakitaristien mahdollisia kokemuksia.
 
Musiikkitiede on meidän epämusikaalisten lohtu
J.Nikkanen
06.07.2020 15:19:38 (muokattu 06.07.2020 15:21:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: tuli kylläkin semmoinen juttu mieleen, että EMG:t on aktiivimikit joten ne ei liene kovin herkkiä liitoksille, kun niiden signaali on jo lähdössä vahvistettu. Passiivimikeissä voi olla eri asia...... ei tule mieleen yhtään passiivimikkiratkaisua pikaliittimillä.
 
EMG tekee myös passiivimikkejä sekä niihin johtosarjoja pikaliittimien kera. Tämä EMG=aktiivimikit lienee pelkkää mussukoiden.netistä opittua höpöhöpöä. Suosittelen tutustumaan EMG tuotteisiin heidän kotisivuillaan, sieltä löytyy faktat ilman turhaa arpomista ja munstailua.
 
edit: ns. sokeripalaakin on tullut testattua, ei se varmaankaan ole mnet hyväksytty ratkaisu mutta signaali kulki ja vahvistin sanoi diu.
 
basisti1971
06.07.2020 15:35:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Carvinen: Onko jollakulla kokemusta, heikentääkö tällainen liitin soundia?
 
On kokemusta, ei heikennä.
 

 
Carvinen: Mitä ehkä pitäisi ottaa huomioon tällaisessa hankkeessa muutoin?
 
Laadukkaat liittimet.
Jos vaihtelee mikkejä alvariinsa, melkein mikä tahansa käy.
Jos vaihtelee hyvin harvoin, pitää olla kullitettua, muuten peusliittimien pinnoitteen itsepuhdistuvuus ei takaa häiriötöntä toimintaa.
 
Eräs seikka joka usein jää huomaamatta EMG-konversioissakin on se etteivät hennotkaan liittimet yleensä mahdu LP-tyylisten kitaroiden pienistä bodynrei'istä läpi.
Eli reikiä pitää suurentaa tavalla tai toisella koska hentojen liittimien vieläkin hennommat lukkonastat eivät kestä kovinkaan montaa irroittamista rungostaan.
 
Toimivimpia ovatkin piirilevylle asennettavat ruuvilla kiristettävät liitinrimat, mutta vaativat toki apupiirilevyn tai sen että potikat ovat piirilevyssä kiinni.
 
Häiriöherkkyys saattaa joissain tapauksissa nousta jos pitkiä pätkiä signaalipiuhaa on ilman suojavaippaa.
 

 
hallu: ei tule mieleen yhtään passiivimikkiratkaisua pikaliittimillä.
 
Ainakin Gibsonilla on Quick Connect järjestelmänsä.
Ylläripylläri, tuosta löytyy nettimielipiteitä yhtä jyrkästi kuin muistakin Gibsoniin liittyvistä seikoista ;).
 
T:Samuli
 
hallu
06.07.2020 15:58:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: EMG tekee myös passiivimikkejä sekä niihin johtosarjoja pikaliittimien kera. Tämä EMG=aktiivimikit lienee pelkkää mussukoiden.netistä opittua höpöhöpöä. Suosittelen tutustumaan EMG tuotteisiin heidän kotisivuillaan, sieltä löytyy faktat ilman turhaa arpomista ja munstailua.
 
................

 
Paheksutko minun tapaani kirjoittaa, vai onko sulla vain kulmikas tapa ilmaista itseäsi ? lähinnä olen aistivinani taholtasi negatiivista värinää, mutta onko se vain minun sairaan mieleni luoma houre ?
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Kefiiri
06.07.2020 16:20:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä närästää yleistys EMG=aktiivimikki.
 
Nehän kuulemma tekevät näön vuoksi jotain tavallisiakin :D
 
En ole musiikin asiantuntija.
J.Nikkanen
06.07.2020 17:09:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Paheksutko minun tapaani kirjoittaa, vai onko sulla vain kulmikas tapa ilmaista itseäsi ? lähinnä olen aistivinani taholtasi negatiivista värinää, mutta onko se vain minun sairaan mieleni luoma houre ?
 
Ööh... Häh? Vai negatiivista värinää, asia kunnossa.
 
Mitenköhän pitäisi teksti kirjoittaa ettei mieli pahottuisi? En tiedä minkämoisten lasien läpi tuon tekstin luit, mutta negatiivista värinää siinä ei ole, ihan vain faktaa.
 
J.Nikkanen
06.07.2020 17:11:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Sitä närästää yleistys EMG=aktiivimikki.
 
Eipä oikeastaan. Mun puolesta jengi saa jatkossakin elää luulossa että EMG tekee vain aktiivimikkejä jos faktat ei kiinnosta.
 
fox
06.07.2020 17:29:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen:.. ns. sokeripalaakin on tullut testattua, ei se varmaankaan ole mnet hyväksytty ratkaisu mutta signaali kulki ja vahvistin sanoi diu.
 
Kyllähän se sokeripalakin on toimiva, jos kohta tilaa viepä. On mullekin tullut noissa kitarasähköhommissa muutaman kerran vastaan moinen. Pikaliittimien ongelma tuppaa myös tuo tilantarve olemaan, niinkuin tuossa aiemmin oli puhe. Kas kun tosiaan ne johto"rännit" on porattu normi kaapelia varten yleensä, jos runkoon on niitä porailtu.Totta hitossa poikkeuksiakin on, joskus voi olla hyvinkin reipas "kevennysporaus" tehty.
Varsinaisestihan tuossa ei mitään "signaalin huononemista" ole odotettavissa, toki liittimien hapettuminen/muu paskoittuminen voi aiheuttaa vaivaa. Onhan noita soittokamamaailmassa kalustossa tuollaisiakin ongelmia nähty.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Zeeboo
06.07.2020 17:39:21 (muokattu 06.07.2020 17:39:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin muinoin kokeilumielessä jazzpönttöön 3,5mm stereoliittimen mikkien ja kytkimen väliin ajatuksena, että mikkien vaihdon voisi tehdä ilman, että potikoita ja kytkintä täytyy naplata irti. Soundiin tuolla modilla ei ollut minkäänlaista vaikutusta. Toisaalta, mitenkäpä voisi ollakaan.
 
White men can't Monk
Juzpe
06.07.2020 17:41:50 (muokattu 06.07.2020 17:43:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No mä en tiedä noista pikaliittimistä muuten, mutta kyllähän kaupallisista toimijoista ainakin EMG...
 
EMG:n pikaliittimet lienee markkinointikeino, koska varmaankin ovat maailmanlaajuisesti varsin suvereenisti johtavassa markkina-asemassa ainakin heviperttien jälkiasennusmikkien osalta.
 
E: tuli kylläkin semmoinen juttu mieleen, että EMG:t on aktiivimikit joten ne ei liene kovin herkkiä liitoksille, kun niiden signaali on jo lähdössä vahvistettu. Passiivimikeissä voi olla eri asia...... ei tule mieleen yhtään passiivimikkiratkaisua pikaliittimillä.
 
Aivan yhtä lailla se signaali huononee paskoista liitoksista oli se vahvistettu tai kelan ja magneetin avulla indusoitu. Voit kokeilla laittamalla nupin ja kaapin väliin yhden kuparilangan karvan ja verrata soundia 2x2,5mm^2 kaapeliin. Uskoisin että huomaat eron sekä soundissa, että vahvarin käyttäytymisessä vaikka siinä välissä se signaali on jo melko helvetin paljon enemmän vahvistettu kuin aktiivimikissä verrattuna passiiviin.
hallu
06.07.2020 18:15:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: EMG:n pikaliittimet lienee markkinointikeino, koska varmaankin ovat maailmanlaajuisesti varsin suvereenisti johtavassa markkina-asemassa ainakin heviperttien jälkiasennusmikkien osalta.
 

 
Aivan yhtä lailla se signaali huononee paskoista liitoksista oli se vahvistettu tai kelan ja magneetin avulla indusoitu. Voit kokeilla laittamalla nupin ja kaapin väliin yhden kuparilangan karvan ja verrata soundia 2x2,5mm^2 kaapeliin. Uskoisin että huomaat eron sekä soundissa, että vahvarin käyttäytymisessä vaikka siinä välissä se signaali on jo melko helvetin paljon enemmän vahvistettu kuin aktiivimikissä verrattuna passiiviin.

 
Niinno liitoksella tai jopa useammallahan se kitarakin on kytketty vahvistimeen joten eihän liittimien käytössä pitäisi kaiken järjen mukaan olla mitään ongelmaa kitaran sisälläkään, nyt kun sitä tarkemmin miettii.
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
hallu
06.07.2020 18:25:47 (muokattu 06.07.2020 18:27:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ööh... Häh? Vai negatiivista värinää, asia kunnossa.
 
Mitenköhän pitäisi teksti kirjoittaa ettei mieli pahottuisi? En tiedä minkämoisten lasien läpi tuon tekstin luit, mutta negatiivista värinää siinä ei ole, ihan vain faktaa.

 
No sittenhän asia on kunnossa. Jos sun tarkoitus ei ole olla äkkipikainen minua kohtaan, niin ei sun tarvitse mun mielenpahoittamisisitakaan olla huolissasi, vaan se on sitten mun oma ongelma ja omaa herkkänahkaisuuttani jos järkytyn.
 
E: lähinnä internetti välittää aika huonosti viestejä rivien väleistä ja siksi ajattelin, että on parempi kysyä kuin jäädä arvailemaan, että "mitähän se tuolla tarkoitti".
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Kefiiri
06.07.2020 19:26:40 (muokattu 06.07.2020 19:27:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Eipä oikeastaan. Mun puolesta jengi saa jatkossakin elää luulossa että EMG tekee vain aktiivimikkejä jos faktat ei kiinnosta.
 
Mutta eikö fakta ole se että käytännössä porukkaa kiinnostavat EMG:ltä vain ne aktiivit? Sama kun muistuttaisi että Fender tekee myös nylonkielisiä kitaroita. Ketä kiinnostaa, kuka semmoisilla soittaa?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Kefiiri
06.07.2020 19:30:22 (muokattu 06.07.2020 19:31:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Niinno liitoksella tai jopa useammallahan se kitarakin on kytketty vahvistimeen joten eihän liittimien käytössä pitäisi kaiken järjen mukaan olla mitään ongelmaa kitaran sisälläkään, nyt kun sitä tarkemmin miettii.
 
Niitä muita liittimiä kuitenkin rassataan edes takaisin, hapettuminen on vähemmän todennäköistä... mutta kyllähän porukka mikkejäkin vaihtaa sen verran taajaan että eivät kai siinä liittimet ehtisi hapettumaan ;)
 
Minusta kyllä kolvaaminen on simppelimpi homma kuin ähriä johtoihin jotkin liittimet.
 
En ole musiikin asiantuntija.
J.Nikkanen
06.07.2020 20:55:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Mutta eikö fakta ole se että käytännössä porukkaa kiinnostavat EMG:ltä vain ne aktiivit? Sama kun muistuttaisi että Fender tekee myös nylonkielisiä kitaroita. Ketä kiinnostaa, kuka semmoisilla soittaa?
 
EOS. En vissiin kuulu jengiin, passiivi EMG on vaihtoehto muiden joukossa jos mikkirumba alkaisi esim. nyt, aktiivi EMG toki vaihtoehto myös tai passiivi/aktiivi yhdistelmät. Pyrkinyt toki pysymään täyspassiiveissa koska helppous ja mulla oli myös paha tapa vaihtaa paristo bassosta aina ennen keikkaa, oli sillä sitten soitettu miten vähän tahansa mutta...
 
Laulava Kylätohtori
06.07.2020 21:06:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.clasohlson.com/fi/Puristusliitin-Wago-221/p/36-6520
 
Entäs jotain tämän tapaista. Tai sellaisia "sokerinpaloja", missä molemmat johdot ruuvataan yhden ruuvin alle. Ei tarvitse tinata, eikä säätää liittimiä mikkipiuhojen reikien läpi.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Juzpe
06.07.2020 21:15:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: https://www.clasohlson.com/fi/Puristusliitin-Wago-221/p/36-6520
 
Entäs jotain tämän tapaista. Tai sellaisia "sokerinpaloja", missä molemmat johdot ruuvataan yhden ruuvin alle. Ei tarvitse tinata, eikä säätää liittimiä mikkipiuhojen reikien läpi.

 
Tai sitten jos vaan vittu vois hyväksyä sen faktan, että jos meinaa mikkejä vaihdella on kaksi vaihtoehtoa:
 
1. Opettele kolvaamaan äläkä inise. Sinä aikana kun tännekin on porukka kirjotellu, oisitte voinu katella juutuupista jonkun niistä miljoonasta videosta jossa selitetään miten se tapahtuu. Ja jos väittää, ettei opi millään kolvaamaan ja se on helvetin vaikeeta jne.. niin kitaransoitto ja musahommat ne vasta vaikeita onkin. Terssit, lerssit ja kaikki muut mahottomuudet pitäs opetella.... niin oikeesti, keksikää joku muu harrastus.
 
2. Jos ei aika, moti tai joku muu riitä opetteleen kolvaamaan, ottakaa seteliä mukaan jka menkää paikalliselle kitarantekijälle rahan, kitaran ja mikkien kans ja pyytäkää laittamaan kondikseen korvausta vastaan.
Kefiiri
06.07.2020 21:58:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Ja jos väittää, ettei opi millään kolvaamaan ja se on helvetin vaikeeta jne.. niin kitaransoitto ja musahommat ne vasta vaikeita onkin.
 
Kolvaaminen tosiaan on helpompaa kuin soittaminen. Mutta jos ei ole kokeillut, niin se saadaan taitajien selostuksissa kuulostamaan haasteelliselta. Oikeastihan se on tuosta vaan, kunhan vähän sinne päin hosuu kolvilla ja tinalla niin aina siellä sähkö sen verran kulkee mitä tarvitseekin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «