Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroninen ja elektroakustinen musiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: DAWless - onko tuttu termi kenellekkään ?
1 2 3
anonymuzik
15.05.2020 09:12:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin. Kehtaako joku tunnustaa nykyaikana rakastavansa wanhanaikasta näperöintiä oikeitten,
käsinkosketeltavien, puu/metalli(jopa muovi) syntetisoijien ja sekvensserien parissa ?
 
Kun enenevissä määrin koko elektronisen musiikin haara tuntuu ajautuneen PC:/Macin/Ipadin
näytön ja hiirennaputtelun(/sormentäppäyksen) alaisuuteen.. Tietysti, Jossakin määrin tietokoneesta On hyötyä
musiikin jälkikäsittelyssä ja hienosäätämisessä, masteroinnissa yms. -jopa puhtaasti
"pelkkänä" Midi sekvensserinä.
 

Taisin sohaista äkäiseen murkku/ampiaispesään.

Mitään isoa sympatiaryöppyä tuskim on tulossa :D
 
Henri Henri Olavi
16.05.2020 19:08:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskinpa sohaisit. Jokainen duunaa just siten, kuin tykkää ja mihin massit antaa myöten. Mä teen nykyään lähes täysin boksin sisällä, koska en tahdo liikaa romua kämpille. Joku taas palvoo sitä romua, eikä sekään väärin ole.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Funkånaut
19.05.2020 09:02:23 (muokattu 19.05.2020 09:02:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites se sananlasku menikään, että "It's the ear, not the gear."
 
Mä diggaan siitä, että jotkut askartelevat paskartelevat niiden miljoonien pulputtimien kanssa. Siinä on jotakin äärimmäisen rakastettavaa ja ihailtavaa.
 
Itse tykittelen kaiken koneelle midinä, ja sitten siellä kikkailen mitä kikkailen. Uus midi-kiippari olisi hankinnassa, niin pääsisin vielä kätevämmin sitä puuhaa tekemään. Näppärämpää omistaa pari kontrolleria ja kasa plugareita ku kaikki ne kiipparit ja pulputtimet fyysisinä. Ei ne mahtuisi mihinkään. :)
 
Mutta taas, kyllä siinäkin että ihan fyysisillä kilkkeillä duunaa kaiken ilman konetta on jotakin hyvin fantastista. Meikästä ei vaan meikän taidoilla (ja hermoilla) siihen puuhaan olisi, että reaaliaikaisemmin tykittelisi osuuksia päällekäin.
 
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Henri Henri Olavi
19.05.2020 11:58:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun olen vierestä seurannut nyt reilun kymmenen vuotta muutaman kaverin hurahtamista modulaarisynien maailmaan, niin kiitän itseäni siitä, etten koskaan hypännyt siihen junaan. Vaikka lähellä oli ja vieläkin välillä tekisi mieli. Herska tulee halvemmaksi ja aiheuttaa vähemmän riippuvuutta.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
NukedBeethoven
16.06.2020 18:29:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tuon täytyy tarkoittaa ei digital audio workstation musiikkia,
vaikka miten Jean Michel Jarre teki ainakin aluksi musiikkia esmeks
 
Henri Henri Olavi
02.07.2020 19:40:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NukedBeethoven: No tuon täytyy tarkoittaa ei digital audio workstation musiikkia,
vaikka miten Jean Michel Jarre teki ainakin aluksi musiikkia esmeks

 
Ei kai tästä mitään epäselvyyttä ollutkaan? Not in the box.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Muovinen
27.07.2020 09:00:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tullut katsottua noita DAWless jameja yms mutta itsellä ei riitä mielenkiinto opetella tuollaista tekniseltä kantilta, vaikka kyllähän esim jo pelkällä samplerilla tekee vaikka ja mitä. Kun se itse biisin tekeminen on tärkeämpää, niin paljon mieluummin ottaa sen DAWn aika pian siihen prosessiin mukaan. Ajatus tuollaisen monimutkaisen ekosysteemin piuhoittamisesta ja säätämisestä on jo etukäteen melko masentava. Hienosti kyllä tyypit "soittaa" noita vehkeitä, se on aivan oma taiteenlaji ja verrattavissa minkä vain soittimen handlaamiseen. Tapa ja tekniikka on vaan aika erilaisia. Ja ymmärrän kyllä lajin viehätyksen.
SunMutsis
29.07.2020 21:37:34 (muokattu 29.07.2020 21:38:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen ihan uusi tässä konemusan tekemisessä, mutta raudalla oon tätä harrastusta viime aikoina aloitellut. Monta kertaa oon kyllä vuosien varrella yrittänyt alkaa tekemään tietokoneella musaa, mutta joku siinä ei vaan sytytä. Ekanakin istun jo duuninkin puolesta ihan tarpeeksi koneella. Toisekseen vaihtoehtoja on vaan liikaa: ei yhtään tiedä, mistä aloittaa.
 
Tossa raudassa on musta paras puoli se, että mahdollisuuksia on rajatusti. Se jotenkin auttaa itteä alottamaan tekemään jotain, eikä tule sellasta fiilistä, että nyt täytyy keksiä just se täydellisin tapa tehdä asia X. Ja onhan siinä kieltämättä enemmän fiilistä, kun vääntelee nappeja käsin eikä hiirellä.
 
bock
02.09.2020 17:16:37 (muokattu 02.09.2020 17:28:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä meinasin vuosi pari sitten alkaa rakentamaan modulaarisynaa, mutta totesin homman budjettipoliittisesti aika hankalaksi :)
 
However, toiseen asiaan liittyen selailin ali expressiä ja huomasin että sieltä saa oskillaattoreita yms mukavaa tajuttoman pieneen hintaan ja ekojen pakettien tipahdellessa ihastuin tähän tapaan tehdä ääntä jossa välillä räpsähtää sormille ja ikinä ei oikein tiedä mitä johtoja yhdistellessä tapahtuu.
 
Edit: Niin, unohtui, tietokoneella hoidan vielä tallennuksen, koska lieriöfonografin rakennusosista ei ole vielä kuin folio ja jesari hankittuna.
 
Digital Beat
10.09.2020 23:46:59 (muokattu 10.09.2020 23:49:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen varmaan nyt vasta kasvamassa kiinni tuohon aiheeseen. Eli midi-keyboard ja pari synaa ja pelkkä mikseri on kotistudiossa. Homma lähti siitä kun asensin jonkun äänikortin mukana tulleen kylkiäis DAW-softan joka olikin aivan susi ja masennuin. Sitten ostin mikserin ja johdotin vain synat siitä suoraan kaiuttimiin. Periaatteessa kolmaskin ja rumpukoneen voisi vielä mahduttaa nelikanavaiseen.
Virrat midi-keyboardiin tulee pc-koneen usb-portista.
 
///Digital Beat
anonymuzik
26.09.2020 10:00:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä vastauksia teillä, kiitti.
Pari oikeenkin kiinnostavaa ; ihan pistää harmittamaan ettei asuinympäristöt osu lähimaastoon..
olis hyvä päästä keskustelemaan musiikillisista asioista&luomaan yhteyksiä/yhteistyönalkuja.
(Tietty osalla löytyy auto tms. kulkuneuvo, mutta toisaalta ~+100Km on melko pitkä päivämatka
kahville,keskustelemaan&pimputtelemaan kiipparilla).

YV:t tietty toimii mikäli halutaan keskustella suoraan.
 
Digital Beat
31.12.2020 22:34:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitteita ja osaamista on mutta ei aikaa juuri ollenkaan...
 
///Digital Beat
kotsu
26.03.2021 09:00:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostellaas tätäkin topickia jos löytyisi lisää "alan" harrastajia.
 
Itse soitellut kitaraa yli puolet elämästä niin tuntui paljon luonnolliselta aloittaa rautapuolelta tämä harrastus. Oon aika samoilla linjoilla SunMutsis kanssa siitä että kun koneella tulee oltua muutenkin liikaa ja itsellä varmaan sellainen luovuus katoisi kun tietäisin että voisin saavuttaa halutun soundin kun selaan niitä miljoonaa eri plugaria. Ehkä tällä tapaa saa myös ajan saatossa luotua omankuuloisemman soundin.
 
Toinen mikä tuli mieleen on kans se, että jos nyt ikinä livenä esiintyy (tuskin) niin en haluaisi tuoda konetta lavalle.
 
Onneksi kaveripiiristä löytyy yksi tyyppi jonka kanssa voidaan keskustella ja pitää syntikka-illanistujaisia. Nyt suunnitteilla on kerätä huomenna kamppeet olohuoneeseen, vähän jammailla ja seurata Thomannin Keys & Frequencies livestreamia hyvän juoman ja ruoan kanssa.
 
Mutta joo, kalliiksihan tämä saattaa tulla. Itse olen ajatellut että kerään tuota kampetta sitä mukaan kun olen omasta mielestä saanut kaiken irti ja oppinut nykyisen syntikan + tiedän paremmin suunnan minkälaista musiikkia haluan tehdä. Tällä hetkellä kaikki kasari ja post-punk touhut kiinostaa eniten. Seuraavana luultavasti hankinnassa analogisyna(moduuli), kun tuon Roland JD-Xi:n analogi-signaalin säätäminen vaatii turhan paljon menussa sukeltamista ja pitäisi päästä pyörittelemään potikoita ja muuta mukavaa. Jossain kohtaa joku sekvensserikin pitäisi hankkia.
 
Kiinoistaisi kovasti nähdä minkälaisia setuppeja teillä on. Itse kun olen vielä vasta-alkaja tässä lajissa.
 
Canttori
27.03.2021 15:27:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole vielä löytänyt motivaatiota alkaa värkkäämään rautasekvenssereillä, mutta noita syntikoita on kertynyt tässä harrastuksen parissa vuosien varrella (Roland s-50,d-20, Yamaha FS1r, Kawai K4r, Ensoniq ESQ-1, Behkun Neutron ja Korg Monologue).
 
Mielessä on kyllä ollut joku MPC tyylinen lähestymistapa jolla voisi vetää myös livenä.
 
Rölölöö! - Sting
slowdive
19.07.2021 13:41:56 (muokattu 19.07.2021 13:44:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iskee itselläkin aina välillä halu hankkiutua musakoneesta kokonaan eroon ja hoitaa kaikki fyysisin laittein. Oon kuiitenkin päätynyt jonkunlaiseen komromissiin, Cubasessa on kuitenkin itsele joitain sellaisia ominaisuuksia mistä en ole valmis luopumaan.
 
Mutta nykyisin kuitenkin tulee enemmän värkättyä laittein ja PC pysyy kiinni, tarvittaessa pitkäänkin. Ennen se oli se mikä ensiksi avattiin.
 
Polyend Trackerin vasta laitoin ja sillä on hyvä lähtä hahmottelemaan. Sitten mukaan pari syntikkaa ja rumpukonetta. Sen jälkeen sitten tietokonetta mukaan jos tarvis on, tähän mennessä on ollut.
 
E: Suosittelen kyllä tuota Polyend Trackeria kokeilemaan jos vähänkin kiinnostaa. Rajoitteinenhan se on, mutta niinkuin useissa yhteyksissä on tuon laitteen kohdalla todettu, niin se kääntyy kyllä eduksi. Saa käyttää vähän kekseliäisyyttä ja hommalla on selkeät raamit. DAW:in kanssa tahtoo kääntyä ainakin mulla itseän vastaan se, että "kaikki on mahdollista".
 
Knobs to the southeast.
HXY
27.07.2021 11:50:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Novation Circuitilla tulee tehtyä välillä biisejä ilman DAWia, mutta niihinkin kyllä äänitän vokaalit sit DAWin kautta mikäli sellaiset biisiin tulee. Kinda hauskaa, mutta saan kyllä Guitar Pro + DAW -kombolla paljon enemmän aikaan.
 
"Harold Camping on kokenut maailmanloppujen ennustaja." -Iltalehti
Digital Beat
07.10.2021 18:45:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä saisi järkevästi nauhotettua noita syntikoita jos tekee ilman DAW ?
Mulla on erinäisiä rumpukoneita ja synia.
 
///Digital Beat
HXY
07.10.2021 18:47:39 (muokattu 07.10.2021 18:50:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digital Beat: Millä saisi järkevästi nauhotettua noita syntikoita jos tekee ilman DAW ?
Mulla on erinäisiä rumpukoneita ja synia.

 
Joku mikseri, jonka kaikki kanavat saa USB:n kautta eri raidoille koneelle. Tai sit halpa Behringerin analogimikseri ja miksaa vaan loppuun asti mikserillä ja nauhoittaa yhdelle raidalle koneelle. Tai äänittää osissa äänikortin kautta, mutta vaatii suunnitelmallisuutta enemmän. Saa kait äänikorttejakin vaikka 10 kanavalla, luulis ainakin.
 
Outoo taidepaskaa: https://soundcloud.com/frater427/coopers-dream
SunMutsis
07.10.2021 19:58:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digital Beat: Millä saisi järkevästi nauhotettua noita syntikoita jos tekee ilman DAW ?
Mulla on erinäisiä rumpukoneita ja synia.

 
Kai tähän jotain analogisia ja digitaalisiakin laitteita on, kun on biisejä nauhoitettu ennen tietokoneaikaakin. Mutta ite katon, että terminä toi DAWless ei niinkään tarkoita, etteikö nauhoittaa voisi tietokoneella DAWia käyttäen. Enemmänkin se musta viittaa siihen DAWittomaan workflowhun, eli että käytetään ulkoiisia sekkareita, jne. Tolla nauhoitustekniikalla ei hirveästi tuohon workflowiin ole musta vaikutusta.
 
Cooper_Alice
12.10.2021 10:16:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SunMutsis: Kai tähän jotain analogisia ja digitaalisiakin laitteita on, kun on biisejä nauhoitettu ennen tietokoneaikaakin. Mutta ite katon, että terminä toi DAWless ei niinkään tarkoita, etteikö nauhoittaa voisi tietokoneella DAWia käyttäen. Enemmänkin se musta viittaa siihen DAWittomaan workflowhun, eli että käytetään ulkoiisia sekkareita, jne. Tolla nauhoitustekniikalla ei hirveästi tuohon workflowiin ole musta vaikutusta.
 
Niin, eikös näitä oo aikanaan vedelty ihan jollekin kasiraitureille, hyvältähän toi 90-luvun elektroninen musa kuulostaa.
 
Nykyajan vempeleistä viimesimmäks vastaan tullu tällanen: https://www.thomann.de/gb/tascam_model_12.htm Tällä voi mun ymmärtääkseni äänittää, miksaa jne. Toi taitaa kylläkin olla DAW, mutta kuitenkin tää tietokone aspekti on sit kuitenkin poissa.
 
Ite teen elektronisen musan näin: soittelen syntikoilla musaa livenä, haen sävellyksen jne rakenteen ja näin. Sit äänitän ihan yhellä kanavalla kaikki patternit vuoron perään reaperiin, jota käytän sit gridinä. Oon kyllä harkinnu myös, että hankkis jonkun 8-kanavaisen äänikortin et vois vetää livenä, mut oon huomannu, et ihan sellasen ikään kun "levytettävän" arvosen vedon tekeminen ihan livenä on aika hankalaa - verrattuna, et hommaa pääsee viilaamaan tuon DAW:in avulla. Tää on ollu mulle tosi toimiva systeemi, kun konetta ei tarvi kattella ollenkaan ton luovan prosessin aikana - ainoostaan näissä viilaushommissa.
 
https://soundcloud.com/plutoonplaneetta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «