Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksi oikea HARD syntetisaattori on parempi kuin Softasyna?
1
Biitzilla
30.06.2020 19:33:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen siirtynyt FL-studio onnelliseksi käyttäjäksi.
 
Siinä on paljon mahtavia synasoundeja hyvillä kontrolleilla.
 
Kaikki ihanasti tallessa biisin mukana ilman synien asetuksein tallennuksia.
 
MUTTA!
 
Kun soitan ihan uuden FA-06 Rolandin soundeja, niin siinä on jotain kummaa hienosyistä eroa ja sielukkuutta.
 
En osaa selittää eroa sanoin. Toki Rolandilla on pitkä ja vankka kokemus sähköpienoista ja syntetisaattorista. Joku FL-studio ja vst soundit aika nuorta.
 
Haluaisin pitää FL-studion soundeista ja ne ovatkin jossain mielessä hyviä. Mutta silti yllättää jotenkin miksi HARDsynan soundit jotenkin ovat parempia. Mikroprosessorit ja softathan ääne kummassakin saavat aikaan..
 
Onko kaupallisia VST-synä pakkauksia jotka pesevät nämä oikeat hardsynat??
 
lmu2002
30.06.2020 23:49:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahd. latenssi vois olla hyväksyttävä syy suosia rautasynaa. Ei kai niissä muuta eroa ole jos siis puhutaan digivehkeistä. Analogisynistä en uskalla sanoa mitään. Ne on pelottavia ja niillä on pelottavat fanit.
 
Kalmo
01.07.2020 10:49:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lataile softasynien demoja ja päätä, mitä mieltä olet. Rahalla saa ja hevosella pääsee. On aika itsestään selvää, ettei jonkun FL-studion mukana tuleva ohjelmanpätkä anna samaa soundia, kuin 500-1000 euron rautasyna. Mutta kun alat lyödä seteleitä tiskiin softasynista, niin löytynee vaikka mitä, kunhan kone jaksaa pyörittää.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Biitzilla
01.07.2020 14:10:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lmu2002: Mahd. latenssi vois olla hyväksyttävä syy suosia rautasynaa. Ei kai niissä muuta eroa ole jos siis puhutaan digivehkeistä. Analogisynistä en uskalla sanoa mitään. Ne on pelottavia ja niillä on pelottavat fanit.
 
Mä en ymmärrä analogivehkeitä ollenkaan.
 
Softasynat täynnä samanlaista ääntä ja virittelyt jäävät muistiin. Äänestä tuskin kuulee eroa jos soittaa kokonaista biisiä samalla tavalla.
 
Ymmärrän ehkä jonain keikkataiteenmuotona jossa on tärkeää, että on kasa härveiletä ja hirveesti johtoja viritettyinä.
 
Mulla on FL-studion signature edition ja siinä on aika paljon soundeja mukana. Käsittääkseni niitä pidetään aika laadukkaina.
 
Logic Pro:n testasin. Jotain hyvää soundia oli, mutta kokonaisuudessaan aika hengetöntä soundia tarjosi.
 
Jos on ehdottaa jotain maksullista soudipakettia, oon otan suosituksia vastaan.
 
ardelius
01.07.2020 14:55:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Biitzilla: Mä en ymmärrä analogivehkeitä ollenkaan.
 
Softasynat täynnä samanlaista ääntä ja virittelyt jäävät muistiin. Äänestä tuskin kuulee eroa jos soittaa kokonaista biisiä samalla tavalla.
 
Ymmärrän ehkä jonain keikkataiteenmuotona jossa on tärkeää, että on kasa härveiletä ja hirveesti johtoja viritettyinä.
 
Mulla on FL-studion signature edition ja siinä on aika paljon soundeja mukana. Käsittääkseni niitä pidetään aika laadukkaina.
 
Logic Pro:n testasin. Jotain hyvää soundia oli, mutta kokonaisuudessaan aika hengetöntä soundia tarjosi.
 
Jos on ehdottaa jotain maksullista soudipakettia, oon otan suosituksia vastaan.

 
Mulla FA07 ja kieltamatta soundit on aika hyvat, mutta softasynista mita olen kokeillut, niin UHE Diva vakuuttaa soundeillaan, testaaappa. Mulla paljon eri softasynia ja eniten tulee kaytettya Arturian V Collectionia, lahinna analogimallinuksia, joita sitten ajan esim Helixin lapi...Logiciin. Myos Roland Claudia kaytan ja samat soundit joita FA:lla, kuulostaa pikkuisen ohuemilta kuin itse synasta suoraan soitettuna. Tsekkaa myos Axial Rolandin sivu, josta saa ladattua soundeja FA:han, Integran soundit on tosi yes ja saa ladattua myos FA:han!
 
Biitzilla
01.07.2020 15:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ardelius: Mulla FA07 ja kieltamatta soundit on aika hyvat, mutta softasynista mita olen kokeillut, niin UHE Diva vakuuttaa soundeillaan, testaaappa. Mulla paljon eri softasynia ja eniten tulee kaytettya Arturian V Collectionia, lahinna analogimallinuksia, joita sitten ajan esim Helixin lapi...Logiciin. Myos Roland Claudia kaytan ja samat soundit joita FA:lla, kuulostaa pikkuisen ohuemilta kuin itse synasta suoraan soitettuna. Tsekkaa myos Axial Rolandin sivu, josta saa ladattua soundeja FA:han, Integran soundit on tosi yes ja saa ladattua myos FA:han!
 
Tilasin just Omnisphere kakkosen kun sai 360 eurolla. Pitää vilkaista tuota UHE Divaa vielä jos peruisin omnispheren.
 
Voiko soundin ohuuteen vaikuttaa se että tietokoneen ääni vaan on heikompitasoinen kuin synästä tulee ulos?
 
Mulla ei ole mitään erillistä äänikorttia. Vain MacBook Pro 16 jonka kuulokeliitäntään laitan kuulokkeet.
 
Antti1
01.07.2020 15:45:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Biitzilla: Tilasin just Omnisphere kakkosen kun sai 360 eurolla. Pitää vilkaista tuota UHE Divaa vielä jos peruisin omnispheren.
 
Noi eivät ole toisiaan korvaavia tuotteita, tai ainakaan Diva ei korvaa Omnisphereä. Toisinpäin ehkä enemmän päällekkäisyyttä. Omnisphere 2 on erinomainen plugari lähteä liikkeelle. Pari muuta voisi olla joku Synthmasterin laajempi paketti ja UVI Falcon. Jos noilla ei lähde, niin sit on tekijässä vika.
anapena
02.07.2020 10:51:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Biitzilla: Tilasin just Omnisphere kakkosen kun sai 360 eurolla. Pitää vilkaista tuota UHE Divaa vielä jos peruisin omnispheren.
 
Voiko soundin ohuuteen vaikuttaa se että tietokoneen ääni vaan on heikompitasoinen kuin synästä tulee ulos?
 
Mulla ei ole mitään erillistä äänikorttia. Vain MacBook Pro 16 jonka kuulokeliitäntään laitan kuulokkeet.

 
Kun puhutaan soundista tällä tasolla, niin voi hyvinkin olla näin.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Hanuriin
02.07.2020 14:51:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No siis digivehkeet ja softasynat on enemmän ja vähemmän niinkuin sama asia. Samantapaiset softat pyörittävät samaan tapaan mallinnettuja signaaleja ja niiden modulaatiopiirien mallinnuksia. Isoin ero tulee tietenkin kontrolleista ja niiden intuitiivisesta asettelusta ja eri ohjainten resoluutiosta ja liikeradoista, jotka vaikuttavat käytettävyyteen ja fiilikseen. Mutta jos sun kaverisi laitetaan eri huoneeseen kuuntelemaan, niin eipä sitä erota, onko kyseessä digihardissyna vaiko tietokoneella pyörivä mallinnus samasta aiheesta.
 
Analogikamat ovat siinä mielessä erilaisia, että niissä voi kytkeä signaaleita miten sattuu, periaatteessa (ja käytännössäkin) hyvin epäortodoksisesti päin persettä ja käyttää signaaleita ohjausjännitteinä ja päinvastoin ja summata eri jännitteitä monipuolisemmin (ei välttämättä aina kovinkaan käyttökelpoisesti tosin). Lisäksi analoginen signaali on analogista, eikä digitaalista ja signaalit ja jännitteet vaihtuvat todella portaattomasti.
 
Biitzilla
02.07.2020 16:20:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: No siis digivehkeet ja softasynat on enemmän ja vähemmän niinkuin sama asia. Samantapaiset softat pyörittävät samaan tapaan mallinnettuja signaaleja ja niiden modulaatiopiirien mallinnuksia. Isoin ero tulee tietenkin kontrolleista ja niiden intuitiivisesta asettelusta ja eri ohjainten resoluutiosta ja liikeradoista, jotka vaikuttavat käytettävyyteen ja fiilikseen. Mutta jos sun kaverisi laitetaan eri huoneeseen kuuntelemaan, niin eipä sitä erota, onko kyseessä digihardissyna vaiko tietokoneella pyörivä mallinnus samasta aiheesta.
 
Analogikamat ovat siinä mielessä erilaisia, että niissä voi kytkeä signaaleita miten sattuu, periaatteessa (ja käytännössäkin) hyvin epäortodoksisesti päin persettä ja käyttää signaaleita ohjausjännitteinä ja päinvastoin ja summata eri jännitteitä monipuolisemmin (ei välttämättä aina kovinkaan käyttökelpoisesti tosin). Lisäksi analoginen signaali on analogista, eikä digitaalista ja signaalit ja jännitteet vaihtuvat todella portaattomasti.

 
Joo toki algoritmit ne ääntä digitaalisesti tekee kummassakin tapauksessa. Jos algoritmi on sama niin eroa ei pitäisi olla tietty.
 
Meinasin analogisoundista sitä, että kun biisi on vaikka soundcloudissa digitaalisessa muodossa, niin on vaikea uskoa että hirveää eroa oikealla ja hyvin mallinnetulla digitaalisella analogisen soundin jäljitelmällä.
 
Mutta jos oikeasti ne analogiset härvelit livenä tuottaa ääntä hyvällä äänentoistolla, niin uskon että eroja alkaa olemaan.
 
Krice
02.07.2020 21:09:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Biitzilla: biisi on vaikka soundcloudissa digitaalisessa muodossa, niin on vaikea uskoa että hirveää eroa oikealla ja hyvin mallinnetulla digitaalisella analogisen soundin jäljitelmällä.
 
Kun analoginen soundi muutetaan digitaaliseen muotoon niin se on silti eri asia kuin mallintaminen.
 
Biitzilla
03.07.2020 15:40:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kun analoginen soundi muutetaan digitaaliseen muotoon niin se on silti eri asia kuin mallintaminen.
 
Niin toki. Ei digitalisoinnilla ja mallintamisella ole mitään tekemistä toistensa kanssa
 
Kalmo
04.07.2020 12:13:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Biitzilla: Tilasin just Omnisphere kakkosen kun sai 360 eurolla. Pitää vilkaista tuota UHE Divaa vielä jos peruisin omnispheren.
 
Voiko soundin ohuuteen vaikuttaa se että tietokoneen ääni vaan on heikompitasoinen kuin synästä tulee ulos?
 
Mulla ei ole mitään erillistä äänikorttia. Vain MacBook Pro 16 jonka kuulokeliitäntään laitan kuulokkeet.

 
Softasynien "tosiasialliseen" äänenlaatuun ei käytetty äänikortti vaikuta, koska kaikki tapahtuu prosessorissa.
 
Mutta kyllä. Siihen äänikortti toki vaikuttaa, minkälaisena ääni tulee kuulijan korviin.
Jos kuulostaa huonolta, äänikortin vaihto voi hieman auttaa. Eli huonoakin äänikorttia käyttävällä masinalla tehty softasynaäänitys on yhtä tasokas, kuin hyvällä tehty. Se vain toistuu huonosti.
Tosin, niin huonoja äänipiirejä ei varmaan juuri markkinoilla ole, että ero olisi kovin merkittävä. Suurin parannus tulee usein yksinkertaisesti hankkimalla paremmat monitorit tai kuulokkkeet, jotta kuulee äänen sellaisena, miksi se on tarkoitettu.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Biitzilla
07.07.2020 21:39:41 (muokattu 07.07.2020 21:41:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Softasynien "tosiasialliseen" äänenlaatuun ei käytetty äänikortti vaikuta, koska kaikki tapahtuu prosessorissa.
 
Mutta kyllä. Siihen äänikortti toki vaikuttaa, minkälaisena ääni tulee kuulijan korviin.
Jos kuulostaa huonolta, äänikortin vaihto voi hieman auttaa. Eli huonoakin äänikorttia käyttävällä masinalla tehty softasynaäänitys on yhtä tasokas, kuin hyvällä tehty. Se vain toistuu huonosti.
Tosin, niin huonoja äänipiirejä ei varmaan juuri markkinoilla ole, että ero olisi kovin merkittävä. Suurin parannus tulee usein yksinkertaisesti hankkimalla paremmat monitorit tai kuulokkkeet, jotta kuulee äänen sellaisena, miksi se on tarkoitettu.

 
Joo toki bitit äänessä ovat ihan samat ja tallenne on täsmälleen sama.
 
Hifistit paljon hommaavat jotain D/A muuntimia systeemeihinä ja kullattuja liittimiä. Varmaan ihan uskon asia vaikuttaako ne äänen laatuun, mutta väitetään että vaikka telkun kuulokeulostun äänen laatu on huono. En tiedä läppäreistä.
 
Mutta kuuntelen siis samoilla kuulokkeilla ääntä suoraan synasta ja sitten tietokoneen softasynasta.
 
Yllättäen FL Studion äänet pärjäävät hyvin Omnispheren äänille ja jossain suhteessa ovat parempia. Omnisphere tarjoaa kyllä suuren kasan hyviä elokuvamaisia efektejä. Ja hyvät kitaran äänet. Mutta hyvä torvet ja pianot loistavat poissaolollaan.
 
Omnissa myös monen klassikkosynan soundeja mallinnettu... jotain todella kiinnostavaa on, mutta en ole vielä ehtinyt oikein kaikkeen tutustua.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «