Aihe: Tallamikin vaihto yamaha pacifica 112v-kitaraan.
1 2
JohnnyLee
28.06.2020 09:58:07 (muokattu 28.06.2020 09:59:09)

Täsmennetään tuota juotoksen valahtamista.
Ei kuulu liiasta kuumuudesta hallitsemattomasti valahtaa, eli sula pisara tipahtaa tai valahtaa norona ohi juotettavan kohteen.

Oikea juotos on kaunis kiiltävä sileäpintainen pisara.
Megadeth on paskimmillaankin parasta! Klikkaa musanäytettä!
mättäjä!!!
28.06.2020 12:54:48
peteihis: Ihan uteliaisuudesta vaan, mutta mitä varten se mikki pitää vaihtaa?

Terve vaan.
Soitan eri tyylejä rokista metalliin. Rock-hommiin nuo mikit on aivan jees, muuhun taas ei niinkään.
Ylipäänsä muutenkin oon miettinyt, mutten osaa vaihtaa, seymour duncanilta jotain tyyliin, JB, distortion tms. Tyylistä mikkiä, että soisi vähän erottelevammin ja ylipäänsä paremman kuuloisesti.
mättäjä!!!
28.06.2020 12:56:02
hullu_ukko: Jotenkin aloittajan nimimerkki ja SD Distortion viittaa siihen, että tallamikistä pitäis löytyä lisää hönkää hevihommiin. Siihen tarkoitukseen toimii varmasti ja kaula- ja keskimikin balanssi tallamikkiin nähden lienee siinä tapauksessa vähän toissijainen homma.

Joo, näin minäkin asiaa mietin
mättäjä!!!
28.06.2020 13:03:07
mättäjä!!!: Hyvää päivää kaikille.

Niin, minua mietityttää, kun olen ajatellut vaihtavani yamaha pacifica 112v-merkkiseen kitaraani
Paremman tallamikin ja en ole siis ikinä käyttänyt kolvia jne.
Niin jos siis ostan vaikkapa seymour duncan distortion mikin,
Kolvisetti minulla jo on, niin miten se mikinvaihto käytännössä etenee?
Pitääkö minun esimerkiksi vaihtaa mikin lisäksi jotain muutakin, että menee oikein
Vai riittääkö pelkkä mikki?
Passiivimikeistä on kyse.

Kiitos jo etukäteen!

Matti.

Ps. Jos päädyn yrittämään mikinvaihtoa, mikki tulee olemaan joku kuumempi seymour duncan.
Kiitos kaikille tiedoista, nyt luulen ymmärtäväni jotakin. Ainoa, mitä en alunperin tajunnut kysyä, on
Että tuossa kitarassa on tallamikistä, minkä aion vaihtaa, coil split, niin onko kyseisessä toiminnossa jotakin mikä pitäisi tietää vaihtoa ajatellen?Vai voinko vaan vaihtaa duncanin tilalle ja sitten se ei vaan toimi se splittaus, koska se kävisi mainiosti . Muutenkaan en juuri käytä muuta kuin tallamikkiä.
rainmaker
28.06.2020 13:41:25
mättäjä!!!: Ps. Jos päädyn yrittämään mikinvaihtoa, mikki tulee olemaan joku kuumempi seymour duncan.
Kiitos kaikille tiedoista, nyt luulen ymmärtäväni jotakin. Ainoa, mitä en alunperin tajunnut kysyä, on
Että tuossa kitarassa on tallamikistä, minkä aion vaihtaa, coil split, niin onko kyseisessä toiminnossa jotakin mikä pitäisi tietää vaihtoa ajatellen?Vai voinko vaan vaihtaa duncanin tilalle ja sitten se ei vaan toimi se splittaus, koska se kävisi mainiosti . Muutenkaan en juuri käytä muuta kuin tallamikkiä.

Sen splitin voi jättää kytkemättä. Johdot menevät silloin vain hieman eri paikkoihin. Seymour duncanin sivuilta löytyy kattavat kuvalliset ohjeet (schematics) miten johdot missäkin tilanteessa kytketään.

Tsemppiä vaan kokeiluun, näitä(kään) kolvaus ym. elektroniikkahommia ei opi kuin kokeilemalla ja tekemällä. Kitaran elektroniikat on vielä varsin turvallinen ympäristö aloittaa.
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
basisti1971
29.06.2020 17:15:21
Moi.

JohnnyLee: Oikea juotos on kaunis kiiltävä sileäpintainen pisara.

Jos juotoslisäaine (tässä tapauksessa tinaseos) muodostaa pisaran, ei juoksute toimi lainkaan tai pinnat ovat niin likaisia ettei juoksute toimi.

Oikeaoppinen juotoksen muoto on sellainen jossa -liitettävien esineiden muodoista ja asemoinnista toisiinsa nähden toki riippuen- juotosaine muodostaa mahdollisimman sulavalinjaisen muodon liitettävien esineiden yhdyskohtaan.
Läpireiänkalustettaessa komponentteja piirilevylle tuo muoto on klassinen "tulivuori".

Kauniin kiiltäviä juotoksen pintoja voi nykyisillä lyijyttömillä tinoilla olla hankalaa (joskus mahdotonta) saavuttaa, etenkin eutektisella tina-lyijyseoksella tulee kuin itsestään.
Joten jos lyijyttömällä nykytinalla joutuu tai haluaa juottaa, ei juotoksen pinnan ulkonäköön voi kovinkaan tarkasti tuijottaa.

T:Samuli
JohnnyLee
29.06.2020 18:50:17

basisti1971: Moi.

Jos juotoslisäaine (tässä tapauksessa tinaseos) muodostaa pisaran, ei juoksute toimi lainkaan tai pinnat ovat niin likaisia ettei juoksute toimi.

Oikeaoppinen juotoksen muoto on sellainen jossa -liitettävien esineiden muodoista ja asemoinnista toisiinsa nähden toki riippuen- juotosaine muodostaa mahdollisimman sulavalinjaisen muodon liitettävien esineiden yhdyskohtaan.
Läpireiänkalustettaessa komponentteja piirilevylle tuo muoto on klassinen "tulivuori".

Kauniin kiiltäviä juotoksen pintoja voi nykyisillä lyijyttömillä tinoilla olla hankalaa (joskus mahdotonta) saavuttaa, etenkin eutektisella tina-lyijyseoksella tulee kuin itsestään.
Joten jos lyijyttömällä nykytinalla joutuu tai haluaa juottaa, ei juotoksen pinnan ulkonäköön voi kovinkaan tarkasti tuijottaa.

T:Samuli

Nyt ei käsityskyky riittänyt muodostamaan oikeanlaista mielikuvaa juotospisarasta, tai ehkä epäammattimainen kuvailuni saattoi olla harhaanjohtavaa erittäin taitavan huippuosaajan mielestä.

En jaksa enempää viisastella, niin tässä jonkinlainen havainnollistava video, vaikka ei tuokaan jälki erikoisen kaunis ole, olen nätimpiäkin nähnyt.

https://www.youtube.com/watch?v=7CHFLWx8a_U
Megadeth on paskimmillaankin parasta! Klikkaa musanäytettä!
Jeszse
29.06.2020 18:54:41
JohnnyLee: Nyt ei käsityskyky riittänyt muodostamaan oikeanlaista mielikuvaa juotospisarasta, tai ehkä epäammattimainen kuvailuni saattoi olla harhaanjohtavaa erittäin taitavan huippuosaajan mielestä.

En jaksa enempää viisastella, niin tässä jonkinlainen havainnollistava video, vaikka ei tuokaan jälki erikoisen kaunis ole, olen nätimpiäkin nähnyt.

https://www.youtube.com/watch?v=7CHFLWx8a_U

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/ … UzXd6zOR5RUn3_iaBe3xkg&usqp=CAU
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)