Aihe: DIY logo esim. Lapaan 1 | |
---|---|
![]() 21.06.2020 10:31:27 | |
Morjens kaikki. Olen tässä iltapuhteina modaillut vanhaa kitaraani ja päädyin lopulta maalaamaan sen kirkkaan keltaiseksi. Samalla piti tietysti tehdä kitaran lapa saman väriseksi ja siinähän lähti logokin kävelemään. Mistä apu? No, ebayssa oli toki myynnissä erilaisia logoja, mutta en minä nyt ala maksamaan toista kymppiä yhdestä logosta postikuluineen. Sittenpä muistinkin, että olen joskus lukenut eräänlaisen kikka kutosen. Testasin ja toimii! Tässäpä se muillekkin nysvääjille tiedoksi: Tarvitset seuraavat välineet: tavallinen a4 tulostuspaperi, kirkasta leveää pakkausteippiä (itse käytän jotain 3M scotch -teippiä.), Tulostin, terävä veitsi/sakset, pienehkö astia, kädenlämpöistä vettä ja 5-10min aikaa. Tulosta haluamasi logo paperille ja samalla laita lautaselle, pienelle kulholle tms. kädenlämpöistä vettä. Kun logo komeilee paperilla, niin ota kirkas pakkausteippi esiin ja leikkaa siitä sopiva palanen. Tällä peität sitten sen logosi tasaisesti. Ota ja hinkkaa logon kohtaa kynnellä, veitsen perällä tms niin, että se logo on tiiviisti teipissä kiinni. Sen tarttumisen huomaa siitä, että logo tulee selkeämmän näköiseksi, eli logon musta ei ole enää sellainen sumean harmahtava. Seuraavaksi leikkaat logosi irti siitä paperiarkista, kannattaa yrittää saada se mahdollisimman tarkasti itse logon muotoiseksi. Laita leikelty logo sinne vesiastiaan niin, että se peittyy kokonaan vedellä. Anna sen olla siellä.joku 3-5 minuuttia lillumassa. Tämän jälkeen voit ottaa ja alkaa hieromaan logon takapuolta sormillasi niin, että paperi alkaa pikkuhiljaa murentua pois. Jos se ei tahdo irrota, niin pidä sitä hetki taas vedessä ja yritä uudelleen. Itse tein viimeiset hinkkaamiset ihan juoksevan veden alla. Jos kaikki meni oikein, niin kädessäsi on kirkas teipinpala, jossa on valitsemasi logo kiinni. Voit laittaa logon sijoittamisen ajaksi lapaan tms alustaan hieman vettä, jolloin logoa voi siiirrellä, jos se ei mennyt kerralla oikeaan asentoon. Painele sormella, viivottimella tms vedet logon alta pois ja jätä se kuivumaan paikoilleen hetkeksi. Tämän jälkeen voit ottaa ja vetää lakan logon päälle, jos siltä tuntuu. Tässäpä kuva ensimmäisestä yrityksestäni. Tässä näkee, että ei kannata jättää teippiin kurttua :) http://imgur.com/a/fXXoeJe Tokkopa! Tai no tokkopa n0kkoset tokkivat nokkopa niimpäkö ökköset pökköset pölöpölplöttö hirnau iihahaa! -NHR | |
![]() 21.06.2020 20:46:33 | |
Hyvä näkyy tulevan! Teippi jää siis pintaan? Joskus kuullut että tulostaisi valokuvapaperille peilikuvana ja sitten silitysraudalla saisi siirrettyä pelkän musteen haluttuun pintaan. Voisi tosin puun kanssa olla hasardi, itse tutkin joskus pedaalikoteloita varten näitä. Kumpi tarvitaan, mustesuihku vai lasertulostin? she sounds like a bag of cats
Purple Reckoning | |
![]() 21.06.2020 22:05:57 (muokattu 21.06.2020 22:15:41) | |
Teipin tilalle ohut lakkakerros. Paperina voi käyttää myös oikeaa siirtokalvoa jota löytyy sekä laserille että mustesuihkutulostimelle: https://www.spelektroniikka.fi/kuvat/lasersiirtokalvo%20marked.pdf En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia. | |
![]() 22.06.2020 07:58:03 | |
Moi. Toimiva kikka, joskus teininä tuota tuli kokeiltua. Don Felder: Teipin tilalle ohut lakkakerros. Tuolla tapaa sain huomattavasti teippiä parempia tuloksia aikaiseksi, etenkin jos lakkasi ensiksi tarkkaan logon värilliset kohdat, ja vasta ensimmäisen kerroksen kuivuttua yli. Tuolla tapaa tuli 80-luvulla siirreltyä kaikenlaisia logoja ja tekstejä lähinnä V8 Magazinesta pienoismallien pintaan. Paperia irroittaessa ja muutenkin käsitellessä saa olla kyllä teippikikkaa tarkkaavaisempana, ohut lakka repeää äärihelposti. Samaa kiinnitys- ja suojalakkaa käyttäessä estyy myös se että teippi, lakka, muste, tai joku niiden rajapinta reagoi ajan myötä UV-valoon tms. ja muuttuu häiritsevän sameaksi tai vaihtaa väriä. Don Felder: Paperina voi käyttää myös oikeaa siirtokalvoa jota löytyy sekä laserille että mustesuihkutulostimelle: https://www.spelektroniikka.fi/kuvat/lasersiirtokalvo%20marked.pdf Nykyään tuo on varmasti varteenotettavin vaihtoehto peruslogojen nopealle valmistamiselle, vaikka toimiviksi todetuissa wanhanliiton menetelmissä on eittämättä oma viehätyksensä niissäkin :). T:Samuli | |
![]() 22.06.2020 10:38:09 | |
gemisti: Hyvä näkyy tulevan! Teippi jää siis pintaan? Joskus kuullut että tulostaisi valokuvapaperille peilikuvana ja sitten silitysraudalla saisi siirrettyä pelkän musteen haluttuun pintaan. Voisi tosin puun kanssa olla hasardi, itse tutkin joskus pedaalikoteloita varten näitä. Kumpi tarvitaan, mustesuihku vai lasertulostin? Teippi jää pintaan, ikäänkuin siirtokalvon tavoin. Käytin itse lasertulostinta, toiminee yhtä hyvin mustesuihkullakin? Lakkakonsteja en ole kokeillut, enkä noita tulostettavia siirtokalvoja. Tämä konsti tuntui sopivan helpolta ja halvalta diy-meiningiltä, eikä siihen erityisempiä välineitäkään tarvitse, joten kokeiluun meni :) Tokkopa! Tai no tokkopa n0kkoset tokkivat nokkopa niimpäkö ökköset pökköset pölöpölplöttö hirnau iihahaa! -NHR | |
![]() 22.06.2020 10:44:45 | |
gemisti: että tulostaisi valokuvapaperille peilikuvana ja sitten silitysraudalla saisi siirrettyä pelkän musteen haluttuun pintaan.. Pari logoa olen lapaan laittanut tuolla konstilla. Mustavalkolaseri ja ihan perus (kopio)paperi, lakka päälle suojaksi. Lopputulokseen vaikuttaa käytetty muste, silitysraudan lämpötila, lämmitysaika, puulaji (ja lakattu vai ei) ja ties mikä. Eli kannattaa kokeilla ensin johonkin (hukka)palaan. Jälki on vallan hyvää, kun kaikki sattuu kohdalleen. Jotkut elektroniikkaharrastajat ovat käyttäneet tätä konstia piirilevyjen tekoon, eli tarkkaakin jälkeä saa kyllä aikaan. Värilaserilla en ole kokeillut, mutta luulisi silläkin onnistuvan. | |
![]() 22.06.2020 13:02:54 (muokattu 22.06.2020 13:03:57) | |
gemisti: Joskus kuullut että tulostaisi valokuvapaperille peilikuvana ja sitten silitysraudalla saisi siirrettyä pelkän musteen haluttuun pintaan. Olen yrittänyt tuota piirilevyn tekoon, ainakin sillä kertaa hommasta ei tullut sitä eikä tätä, jotain tuhrua sain kuparille vähän tarttumaan. Eikös mustesuihkutulostimen jälki ole vesiliukoista, ei kai sillä onnistu nuo missä löträtään veden kanssa? En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 22.06.2020 14:12:03 | |
Ainakin pääkaupunkiseudun kirjastojen työpajoista löytyvät vinyylileikkurit on kans aika kivoja. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)