Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tee-se-itse virranjakoboksi pedaaleille
1
Solex
11.06.2020 23:52:36 (muokattu 12.06.2020 01:24:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin kerrankin kyhätä valmiiksi mahdollisimman siistin pedaalilaudan, tarvitsen bassoni kanssa vain neljä palikka (viritin, kompura, luuppiblenderi jossa särötin). Signaaliketjun johdot tietenkin kolvaan oikean mittaisina kulmaplugeilla jotta tulee nätti.
 
Ongelmana on virran jako siististi. Minulla on tälläinen virtalähde:
https://www.stpaulssound.fi/diago-p … werstation-3a-virtalahde/p/ADIPS01/
Näihin saa daisy chain johtoja jolla voisin toki virrat jakaa useammille pedaaleille, mutta olen vuosien mittaan todennut ettei sillä ratkaisulla saa siistiä kun irtopäät repsottavat ja johdot ovat jokapaikasta väärän mittaiset.
 
Ennenkuin pistän kolvin kuumaksi ja poltan kamani niin kysyn lyhysti:
Voinko tehdä "virranjakoboksin" johon kytken Diagon ja vedän Diagosta tulevan 9v virran rinnakkain neljään erilliseen Boss-tyyppiseen runkojakkiin jotka ovat kiinteästi boksissa. Saisin tämän boksin kautta kolvattua juuri oikean mittaiset virtajohdot kullekkin palikalle ja olisi siisti. Ehdotuksia ja vastalauseita otetaan vastaan.
 
EDIT: Kysyn samalla jos paikalla on elektroniikkaa hyvin ymmärtäviä. Mulla on kaapin pohjalla useita läppärin virtalähteitä. Järkeilen itse että tietokoneen virtalähteen uskoisi olevan varsin laadukkasti toteutettu kun ovat niin herkkiä laitteita. Antavat kukin 19 volttia hyvin reguloitua tasavirtaa ulos.
 
Voisinko esim tällä askarella pedaalivirtalähteen niin että säädän ulostulojännitteeksi vaikka 9 volttia: https://www.partco.fi/fi/teholaehte … itemuuntimet/21119-dd-pch2596s.html
 
Olisiko tuollainen tai muu ratkaisu kohtalainen ajatellen hurinoita ja muuta häiriösaastetta mitä kitarasignaaliin kertyy?
 
Basso on jalo soitin
basisti1971
12.06.2020 06:36:34 (muokattu 12.06.2020 06:38:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Solex: Ennenkuin pistän kolvin kuumaksi ja poltan kamani niin kysyn lyhysti:
Voinko tehdä "virranjakoboksin" johon kytken Diagon ja vedän Diagosta tulevan 9v virran rinnakkain neljään erilliseen Boss-tyyppiseen runkojakkiin jotka ovat kiinteästi boksissa. Saisin tämän boksin kautta kolvattua juuri oikean mittaiset virtajohdot kullekkin palikalle ja olisi siisti. Ehdotuksia ja vastalauseita otetaan vastaan.

 
Tuolla tapaa teollisesti valmistetutkin virranjakoboksit on konstruoitu, joten miksipä ei jos haluaa puuhastella ja/tai on saanut hankittua kohtuuhintaan laadukkaita DC plugeja ja -jakkeja.
 

 
Solex: EDIT: Järkeilen itse että tietokoneen virtalähteen uskoisi olevan varsin laadukkasti toteutettu kun ovat niin herkkiä laitteita.
 
:)
 
Aniharvoja tapauksia lukuunottamatta läppärin virtalähteet eivät ole audiokäyttöön tarkoitettuja -eivätkä näin ollen moiseen puuhaan sovellu- vaan syöttämään läppärin laturia.
Käyttötilanteessa akku suodattaa valtaosan häiriöistä pois.
 
Todella vanhat lineaarivirtalähteet ovat helpommin muokattavissa, hakkurivirtalähteiden kanssa pitää valita (=mitata) tarkkaan mistä alkaa modaamaan, ja toki tietää mitä pitää tehdä mahdollisimman häiriöttömään lopputulokseen päästäkseen.
Aniharvoin maksaa vaivan ellei modaa modaamisen ilosta, joka sinänsä on merkittävä asia esimerkiksi tällaiselle teeseitseholistille kuin itse olen.
 

 
Solex: Antavat kukin 19 volttia hyvin reguloitua tasavirtaa ulos.
 
Sen enempää regulointi kuin suotokaan ei ole audiokäyttöä ajatellen riittävä.
Siihen on syynsä miksi laadukas pedaalivirtalähde -oli sitten lineaarivirtalähde tai etenkin hakkuri- maksaa moninkertaisesti verrattuna samantehoiseen läppärin virtalähteeseen.
 
Tuon audiokäyttöön turhan huonosti suodatetun jännitteen lisäksi läppärivirtalähteissä on muitakin ominaisuuksia joiden takia eivät modaamatta ja/tai erillissuodatuksia tekemättä haikailemaasi käyttöön sovellu.
 
Joten pelkän jännitettä laskevan reguloinnin ja (L)C-suodon lisääminen tuskin riittää.
 

 
Hivenen valmistajasta sekä virtalähteen iästä ja käyttötunneista riippuen ongelmallisemmaksi muodostuu joko laitteen ympärilleen säteilemä RF-saaste, tai takaisin verkkoon päin vuotavat häiriöt.
Kummatkin ominaisuudet kuitenkin kaikista hakkurivirtalähteistä löytyy.
 
Tuo ympärille säteilevä vaimenee tietysti etäisyyden neliöön kuten fysiikasta muistamme, ja on kohtuullisen helppo suojata (kunhan ei vahingossa tee antennia) koteloimalla läppärin virtalähde sopivaan metallikoteloon.
Osa pedaaleista on herkempiä poimimaan ulkopuolisia häiriöitä kuin toiset, mutta kevyesti koteloitunakaan tuskin pedaalilautaan voi asentaa.
Johtopaisetyyppiseksi kyllä.
 
Verkkoon päin säteilevää (ja tietysti kaikkiin samassa linjassa oleviin laitteisiin verkon kautta vuotavaa) on hankalahkoa/kallista hillitä, joten tuollainen laite kannattaa suosiolla käyttä johonkin ei-audiosovellukseen.
'
 
Solex: Voisinko esim tällä askarella pedaalivirtalähteen niin että säädän ulostulojännitteeksi vaikka 9 volttia: https://www.partco.fi/fi/teholaehte … itemuuntimet/21119-dd-pch2596s.html
 
Olisiko tuollainen tai muu ratkaisu kohtalainen ajatellen hurinoita ja muuta häiriösaastetta mitä kitarasignaaliin kertyy?

 
Suoto tuossakin on audiokäyttöä ajatellen riittämätön, ja täytyy tietysti koteloida.
 
Se että käytetty piiri ja kytkentä on hakkuri (buck converter tyyppinen) saattaa aiheuttaa omat häiriönsä.
Itse tekisin tavallisella regulaattorilla, esim LM317 jos haluan säädettävän lähtöjännitteen.
 

 
Koska joku kuitenkin väittää että käyttää modaamatonta ei-audiokäyttöön suuniteltua hakkurivirtalähdettä pedaalivirtalähteenä, on tuokin toki täysin mahdollista.
Osassa pedaleita on itsessään jännitteen lisäsuotoa, joten häiriöt vaimenevat merkittävästi, ja osa hakkurivirtalähteistä on paremmin suuniteltuja kuin toiset.
 
Se ettei itse syystä tai toisesta kuule useamman kilohertsin vinkunaa, ei kuitenkaan tarkoita sitä etteivätkö toiset sitä kuulisi ;).
 
T:Samuli
 
s151669
12.06.2020 10:39:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäksi noi tietokoneen virtalähteet ovat useinkin maadoitettuja. Jolloin kuun asennosta riippuen saat bonuksena maaloopin ja 50Hz pörinän. Tokihan tuossa systeemissä hakkurin häiriötkin karkaavat maakarvaa pitkin joka paikkaan.
 
Jos askarrella haluaa, kannattaa jostain haalia perinteinen pakkamuuntajalla toteutettu 9-12V AC tai DC muuntaja ja panna siihen jakoboksiin tarpeen mukaan tasasuuntaus ja suodatus elkolla. Lisäksi regulointi vaikka 7809 regulla tai parempi suodatus tyyliin 50Ohmin vastus ja 1000uF elko per lähtö.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
Kefiiri
12.06.2020 10:52:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Lisäksi noi tietokoneen virtalähteet ovat useinkin maadoitettuja. Jolloin kuun asennosta riippuen saat bonuksena maaloopin ja 50Hz pörinän.
 
Aloituksessa mainittiin läppärin virtalähteet, nehän harvemmin ovat kolminapaisella johdolla varustettuja? Mutta jotain vinkunaa ne hakkurisysteemit saattavat tuottaa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
s151669
12.06.2020 11:52:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Aloituksessa mainittiin läppärin virtalähteet, nehän harvemmin ovat kolminapaisella johdolla varustettuja? Mutta jotain vinkunaa ne hakkurisysteemit saattavat tuottaa.
 
No niistä mitä mulla täällä pyörii on 9/10 kolmenapaisella verkkojohdolla. YMMV ja niin edelleen ;-)
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
mhelin
12.06.2020 15:29:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhtä tuollaista virtalähdettä mittasin eikä sen maajohdon ja ulostulon (DC) nollan välillä kyllä ollut minkäänlaista galvaanista yhteyttä.
 
Lisäksi hakkurivirtalähteet ovat tuolla Eurorack modulaarisyntikoiden puolella yleistyneet viimeaikoina eikä niistä ole kuulunut mitään pahaa sanottavaa. Joku random läppärin virtalähde voi hyvinkin tuottaa häiriöitä, mutta esim. uusimmat Meanwell -merkkiset virtalähteet riittävällä kuormituksella tuottavat varsin tasalaatuista sähköä. Joissakin tapauksissa perässä kyllä käytetään lineaarisia regulaattoreita tai capacitive multiplier periaatteella toimivia suodinpiirejä tai pelkästään isoja konkkia. Joskus käytännössä tarvitaan riittävän pieniohminen (ja suuritehoinen) vastus lähdöstä maahan kuormittamaan virtalähdettä - pelkkä parin pedaalin kuorma ei yleensä ole riittävä.
 
Solex
12.06.2020 18:48:22 (muokattu 12.06.2020 18:52:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm. Ymmärrän että asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen ja aavistelinkin että jos pedaalivirtalähteiden teko olisi halpaa kuin saippua niin miksi ne ovat kalliita ja silti kauppa käy.
 
Teen siihen Diagoon jakoboksin ja se olkoon oikein hyvä referenssi kaikelle muulle: Olen rakentelu- ja kokeiluintoinen. Lisäksi elektroniikan komponentit usein maksavat vain muutamia euroja. Sen sijaan lyön heti jarrua jos vaarana on kamojeni tai kämppäni polttaminen. Jos haluaisitte tehdä kokeilun jossa läppärin virtalähteestä tuleva 19 volttia lasketaan vaikkapa 9 volttiin niin miten tekisitte? En itke muutaman euron perään tai hukattuun vaivaan jos kuulostaa paskalta. Pitäähän aikuisellakin ihmisellä olla oikeus leikkiä =)
 
Mutta on mulla ihan relevanttikin juttu: Mulla on Western Digitalin järeä ulkoinen kovo josta on virtalähde hukkunut. Laitteen alkuperäinen virtalähde oli 12 V / 1.5 A. Voisiko niistä läppärin virtalähteistä askarella välipalikan tähän käyttöön jos ovat 19 volttia / 2A?
 
Basso on jalo soitin
mhelin
12.06.2020 23:39:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Solex: Hmm. Ymmärrän että asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen ja aavistelinkin että jos pedaalivirtalähteiden teko olisi halpaa kuin saippua niin miksi ne ovat kalliita ja silti kauppa käy.
 
Teen siihen Diagoon jakoboksin ja se olkoon oikein hyvä referenssi kaikelle muulle: Olen rakentelu- ja kokeiluintoinen. Lisäksi elektroniikan komponentit usein maksavat vain muutamia euroja. Sen sijaan lyön heti jarrua jos vaarana on kamojeni tai kämppäni polttaminen. Jos haluaisitte tehdä kokeilun jossa läppärin virtalähteestä tuleva 19 volttia lasketaan vaikkapa 9 volttiin niin miten tekisitte? En itke muutaman euron perään tai hukattuun vaivaan jos kuulostaa paskalta. Pitäähän aikuisellakin ihmisellä olla oikeus leikkiä =)
 
Mutta on mulla ihan relevanttikin juttu: Mulla on Western Digitalin järeä ulkoinen kovo josta on virtalähde hukkunut. Laitteen alkuperäinen virtalähde oli 12 V / 1.5 A. Voisiko niistä läppärin virtalähteistä askarella välipalikan tähän käyttöön jos ovat 19 volttia / 2A?

 
Tuo Diago muuten on myös hakkurivirtalähde eikä lineaarinen. En kyllä tiedä onko lopputulos siistimpi kun sulla tulee olemaan virtalähteen lisäksi toinen laatikko. En tiedä miten paljon lasket hintaa työtunneille mutta halvemmalla pääsisit ehkä jos hommaisit vaikka tuon Joyon virtalähteen ja ottaisit siitä sisuskalut ja tekisit omat kytkennät:
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … -JP-02-virtalahde-efektipedaaleille
 
Voit käyttää sitä linkittämääsi Partcon myymää step down DC/DC muunninta ihan hyvin tuon kovalevyn kanssa.
 
anapena
15.06.2020 21:40:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäkin aikanaan mietin vaikka ja mitä vaihtoehtoja, sitten palauttelin itseni maan pinnalle ja ostin halvan HBn. On oikeasti isolated ja sillai, ei aina kannata ite värkätä:) Tukevanolonen ja ihan toimiva.
https://www.thomann.de/fi/harley_benton_powerplant_junior.htm
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «