rommel 07.06.2020 22:09:01 | |
---|
Presaripulma. Omistan yhden jumalattoman hyvän Mike Dirnt-vaahterakaulaversion, jolle olen aisapariksi hankkimassa mahdollisesti Fenderin Player seriesin Buttercreambasson tai 50-luvun Vinteran. Tiedän puista ja nippeleistä kaiken tarpeellisen. Ilmeisen hyväsoundisia ja edullisia soittimia ovat molemmat. Ainoastaan kaulojen dynaamisuus ( nopeus ) askarruttaa, varsinkin Tuo Vinteran kaula kun kuulostaa olevan vanhan hyvän ajan paksumpi versio. Kokemuskommentteja kaipaisin, kiitos. |
ituvirtanen 07.06.2020 23:18:06 | |
---|
Kaulapulma: mitä ihmettä tarkoitaa kaulan nopeus ja miten se ilmaistaan? 60 % vai 8 m/s vai jotain muuta? Irvailu sikseen, ilmeisesti kyse on muun muassa profiilista, halosta veehen. Paksuus ja profiili yhdessä muovaavat kokonaisuuden mutta yksittäisen mitan perusteella sitä on ehkä vähän hankala hahmottaa. Itselleni luontaisin kaula soittaa on leveä ja profiililtaan pölkky, kuin kakkosnelonen. Paksuus otelaudan ja kaulan takaosan välillä on hämärämpi ja vaikuttaa itselläni siihen, kuinka pitkään jaksan soitinta soittaa. Hyvin ohut voi olla raskas eikä pyöreä profiili istu käteeni ollenkaan. |
Kun kerran käyttäjäkokemuksia kysytään, niin sanoisin että erilaisia Fenderin kauloja suhteellisen paljon halanneena, että ihan yhtä nopeasti niillä kaikilla pystyy soittamaan. Kyseessä on enemmänkin tottumiskysymys kuin mikään muu. Joskus ihmettelen joidenkin ei sovi lapaseen -kommentteja, mutta se lienee yksilökohtaista miten kukin soittimiinsa tottuu. Jos hakusessa on mahdollisimman kapea ja litteä kaula, niin 50-lukulaiset profiilit ei ole sellaisia. En tiedä miten orjallisesti Vinterat imitoi niitä. Eri profiileista alla joku kuvalinkki. https://images.app.goo.gl/fjZ53UHF1Xaw4jYQA |
Rämppy 08.06.2020 08:43:59 | |
---|
Presareissa 50's ja 60's alkupuolen tyyppiset kaulat ovat satulan kohdalta leveitä ja kielien väli tuossa kohtaa siis suuri. Toiset tykkää ja toiset ei. Mulla kesti hetken totutella, mutta vai hetken. 60-luvun alkupuolen mallinen kaula on profiililtaan litteämpi. Mun mielestä soitettavuudeltaan molemmat ovat mukavia, toki ultranopeisiin tilutuksiin ei niin ideaali kuin jazz basson kaula. In Finland we have this thing called "diu diu". |
Mape 08.06.2020 18:51:21 | |
---|
Vinterassa on speksien perusteella tuo leveämmän mallinen kaula, satulasta 1.75" (44.45 mm). Makuasioita toki ja osin myös tottumiskysymys, mutta itse koen että tuo kaulan leveys alkaa jo vähän rajoittaa soittoa. Erityisesti tilanteissa joissa pitää hyppiä paljon eri kielten välillä tai kielten yli. Mielestäni tuolla leveydellä on enemmän väliä kuin kaulan paksuudella. Omistin aiemmin american vintage -sarjalaisen presarin mutta myin sen tuon kaulan leveyden takia. No, minä olenkin enemmän jazz-mies :) Kannattaa ainakin käydä kokeilemassa miltä tuo omaan kouraan tuntuu. Got a six-string heartbeat |
jabaduu 09.06.2020 06:22:00 | |
---|
Radius vaikuttaa ainakin mun bassoissa. 7.25 tuntuu pälkyltä 9.5 verrattuna ja 12 tuntuu jo paljon littanammalta, ja kaikissa kauloissa on nut 41.3mm. että pienestä on kiinni miltä se kaula tuntuu. Jarmo lehtonen |