von spets 16.05.2020 17:40:41 | |
---|
Minusta 3kg strato ei ole kevyt vaan keskitasoa. Alle 2,5kg ovat kevyitä ja ite tykkään eniten sellaisista. Mulla on telekin 2,2Kg eikä ole edes kaulapainoinen. Les Paul löytyy myös alle 3kg ja soi mukavasti ihan akustisesti. 3kg lessut ovat käsitykseni mukaan vaikeaa löytää. Jos haluaa kevyen sähkiksen, body kantsii olla paulowniaa tai candlenut. Tilaamalla ulkomailta saa... |
Jeszse 16.05.2020 17:44:30 | |
---|
Mulla on kokomahonkinen king V kopio joka painaa jotain 2,7 kiloo. Poterotkin on minimissä ku on pelkkä tallamikki ja yks vola LP switchin kolon kokosessa poterossa. Se on hämmentävä esimerkki siitä että mahongeissaki on rajuja eroja. |
LaXu 16.05.2020 18:22:00 (muokattu 18.05.2020 09:57:07) | |
---|
Jos kolmen kilon Strato on liian painava, hommaa parempi hihna. Leveä, pehmustettu nahkahihna levittää painon paremmin hartialle. Lespat on keskimäärin 4 kilon molemmin puolin. |
Osmo Komppi 16.05.2020 18:32:34 | |
---|
von spets: Minusta 3kg strato ei ole kevyt vaan keskitasoa. Alle 2,5kg ovat kevyitä ja ite tykkään eniten sellaisista. Mulla on telekin 2,2Kg eikä ole edes kaulapainoinen. Les Paul löytyy myös alle 3kg ja soi mukavasti ihan akustisesti. 3kg lessut ovat käsitykseni mukaan vaikeaa löytää. Jos haluaa kevyen sähkiksen, body kantsii olla paulowniaa tai candlenut. Tilaamalla ulkomailta saa... No on kyllä kevyt, siinä ei tosissaan bodylle jää paljoa painoa. Sain Telen kaulasta (virityskoneistoineen), tallasta + metalliosista, ruuveista ja muttereista (potikat painossa mukana, mutta pleksi ja mikit ei) 1,15 kg. Squier Fat Telescaster Forever |
LaMotta 16.05.2020 18:40:12 | |
---|
K.Hill: Mulla oli les paul- mallinen made in Sweden Hagström Super Swede, joka painoi tasan viisi kiloa. Sama juttu. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Jeszse: Kuis joku hollowbody prs? https://m.thomann.de/fi/prs_se_zach … I2n5a5urdh4aRMIiN5JtBMaAts_EALw_wcB Mulla oli tuollainen. Hyvä ja laadukas skeba, mutta ei vaan ollut mun juttu. Joka tapauksessa se oli kevyt. Oliskohan kevein kitara, mitä mulla on ollut. Painoa oli muistaakseni jotain 2,6 - 2,7 kg. Tosin saattoi olla vähemmänkin, koska mielestäni se oli jo liian kevyt. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
LaMotta 16.05.2020 18:58:14 | |
---|
Alle 3kg sähkökitara on poikkeus. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
18is9 16.05.2020 19:20:13 | |
---|
Kumiankka: Parker Fly oli 2 kg, lieneekö firma hengissä... Just pari viikkoa tuolta torilta semmoisen hankin. Se tuntuu todella luonnottoman kevyeltä kun sen ottaa syliin. Tuntuu että se on ontto kaulaa myöten, vaikka oikeasti ei olekaan. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
Mikko1978 16.05.2020 19:20:28 | |
---|
von spets: Minusta 3kg strato ei ole kevyt vaan keskitasoa. Alle 2,5kg ovat kevyitä ja ite tykkään eniten sellaisista. Mulla on telekin 2,2Kg eikä ole edes kaulapainoinen. Les Paul löytyy myös alle 3kg ja soi mukavasti ihan akustisesti. 3kg lessut ovat käsitykseni mukaan vaikeaa löytää. Jos haluaa kevyen sähkiksen, body kantsii olla paulowniaa tai candlenut. Tilaamalla ulkomailta saa... 3 kiloa ei ole kyllä millään laskukaavalla keskitasoa. Siihen päästäkseenkin saa olla jo hyvin harvinaisen kevyttä leppää tai suosaarnia body. Thinline Telet ovat monesti tuota luokkaa. Toki lennokkipuilla ja/tai reikäjuustolla tulee vieläkin keveämpiä kitaroita, mutta ne ovat hyvin harvinaisia erikoisuuksia. Tilastollisia tosiasioita voi kerätä vaikka Kitarakuun kitara-arkistosta. Taitaa olla aika laiha kaula Telessä, jos 2,2 kiloisena ei ole kaulapainoinen. |
Mikko1978 16.05.2020 19:32:27 | |
---|
Osmo Komppi: Joo. Keskiarvollisesti Les Paul on esim. Stratoja painavampi, riippuu tietty puulajeista ja porauksista. Mutta toi 3 kg on kyllä kevyt jo. Gibson-tyyppisissä SG on lähtökohtaisesti LP:tä kevyempi. Melkein voisi sanoa, että SG on lähes aina keveämpi kuin LP. Ainoastaan jos SG on 70-luvun painoihantein rakennettu raskailla rautaosilla ja LP on erityisen kevyt, niin asetelma voi kääntyä. Ero puun määrässä on niin iso, eilä SG:ssä ole laisinkaan paksua ja raskasta vaahterakantta. |
Mikko1978 16.05.2020 19:36:22 | |
---|
m.savis: Moi Olen hankkimassa toista kitaraa ja olen päätynyt Epiphonen kopioon Les Paulista. Olisin tiedustellu minkä painoinen kyseinen kitara on? Kuten mikä on LP:n paino noin yleisesti? Minulla on Fenderin kopio jonka paino on n.3kg se on minulle rasittavan painava. Jostain minun käsitykseen on tullut että LP kitarat ovat kevyempiä. Markku Kitarakuun sivulta löytyy perinteikkäistä kitaroista kattava arkisto myydyistä ja myynnissä olevista kitaroista painoineen. Sitä kun selaat, niin saat varmasti aika hyvän kuvan siitä, minkä painoisia kitaroita markkinoilla liikkuu. Kitaratksilön paino voi vaihdella paljonkin riippuen siitä, millaiset puut kyseiseen yksilöön sattuivat. Jos paino on kovinkin kriittinen tekijä, niin se on mentävä kauppaa melkein puntarin kanssa, jos kauppa ei ole jo mpunninnut kitaroitaan. |
LaMotta 16.05.2020 19:52:02 | |
---|
Minulla oli joskus 2 LP Classicia. Täysin samat kitarat valmistusvuotta lukuun ottamatta. Painot oli 4,7 ja 4.3kg. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
PIM 16.05.2020 20:09:54 | |
---|
LaMotta: Alle 3kg sähkökitara on poikkeus. Mulla on sitten puolen tusinaa poikkeuksellista sähkistä. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. |
The Jack 16.05.2020 20:46:31 (muokattu 16.05.2020 20:47:14) | |
---|
Mikko1978: Kitaratksilön paino voi vaihdella paljonkin riippuen siitä, millaiset puut kyseiseen yksilöön sattuivat. Ja Les Paulin kohdalla paino riippuu paljon myös kevennysporauksista, joiden tekniikkaa on muuteltu vuosien saatossa. http://legacy.gibson.com/News-Lifes … us/Wide-World-of-Weight-Relief.aspx Voiko edes samana vuonna tehdyistä samalla tavalla kevennysporatuista Gibsonin lespoista päätellä painon perusteella mitään puiden laadusta? Ovatko ne kevennysporaukset koskaan aivan identtisiä vai tehdäänkö ne suurin piirtein kulloinkin käytössä olevan tekniikan mukaisesti? |
LaMotta 16.05.2020 20:48:00 (muokattu 16.05.2020 20:48:43) | |
---|
PIM: Mulla on sitten puolen tusinaa poikkeuksellista sähkistä. Etsimällä löytää vaikka sukupuolitaudin mutta minä en koskaan ole omistanut alle 3kg sähkökitaraa kun paino ei ole ollut hankintakriteeri. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Laulava Kylätohtori 16.05.2020 20:48:11 | |
---|
PIM: Mulla on sitten puolen tusinaa poikkeuksellista sähkistä. Ainakin listauksesi mukaan näin on. :) Mutta onhan se ihan selviö, ettei 3 kg ole missään tapauksessa keskipainoinen normi kitaroissa. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
LaMotta 16.05.2020 20:54:01 (muokattu 16.05.2020 22:37:48) | |
---|
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
iec 16.05.2020 23:07:04 | |
---|
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
LaMotta 16.05.2020 23:09:14 | |
---|
iec: PRS ei halua tehdä yli 4kg painoisia kitaroita. Oma Santana III painaa myös 3,6kg. En tiiä. Nuo omat kitarat on kuitenkin kaksi täysin eri kitaraa puita myöten. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
iec 16.05.2020 23:15:27 | |
---|
LaMotta: En tiiä. Nuo omat kitarat on kuitenkin kaksi täysin eri kitaraa puita myöten. Santana-malli taisi olla niitä ensimmäisiä Pärssisiä. Jos en väärin muista niin Carlos soitteli Yamahan SG1000-mallilla ennen PRS:ää. Kyseinen Yamaha on tunnetusti todella painava kitara. Ilmeisesti sai hyvän sustainin herra PRS:n tekemästä kitarasta ja painoa oli reippaasti vähemmän kuin silloisessa "työjuhdassa." No varmaan tuossa oli kuitenkin muut asiat syynä toisen kitaravalmistajan leiriin hyppäämisessä kuin kitaran paino ;) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |