Aihe: Kysymys DIY efektipedaalien komponenteista.
1 2
sgt.pepper
15.05.2020 00:08:51
Olen tässä pohdiskellut efektipedaaleita ja niiden tee se itse versioita. Asiaan jonkin verran perehdyttyäni haluaisin käytännössä kokeilla jonkin pedaalin tekemistä. Keskusteluja luettuani olen ymmärtänyt, että halvemmaksi saattaisi tulla ihan oikean valmistajan tekemä pedaali, mutta kyse on enemmän kokeilusta.

Kysyisin, että mistä te olette hankkineet komponentteja pedaaleihinne? Jotain verkkosivuja tai kivijalkaliikkeitä? Tämän lisäksi kysyisin mitä noista komponenteista on käypä hinta yleensä? Tietenkin hintahaitaria haeskelen sellaisista, joita käytetään efektien rakentamisessa. Kun katselin esimeriksi kytkimiä niin löysin eräältä sivustolta kaikkea 50 sentin ja 15 euron väliltä. Löytyisikö näiden komponenttien osalta jotain hintahaarukkaa?

Kytkin/painike
Kondensaattori
potentiometri/ säädettävä vastus
Diodi
Led
Transistori
Audio jack

Kiitos paljon etukäteen jos joku viitsii tähän vastata!
ituvirtanen
15.05.2020 01:00:59

Partco, Mouser, Uraltone...

Elektromekaanisissa ei kannata säästää (potikat, kytkimet) ja vastukset metallikalvoisia. Sitten juutuubista juottamisen alkeita opiskelemaan.
Kefiiri
15.05.2020 07:14:40
Juu ne sähköiset osat, vastukset, kondensaattorit ja puolijohteet eivät maksa montaa euroa pedaalia kohti. Hintaa alkaa kertyä vasta potikoista, kytkimestä, kotelosta ja sen sellaisesta.

Joku kiinalainen pedaali voi tosiaan olla halvempi kuin itse tehty, mutta jos haluaa kopion jostain vanhasta polkimesta jota ei saa kuin putiikkiversiona, niin siinä jo itse tekemällä säästää.

Kytkennän soundiahan pääsee kokeilemaan halvoillakin kytkimillä ja potikoilla, jos ei etukäteen ole varma tykkääkö lopputuloksesta. Hommaa sitten hyvät osat, jos värkki vaikuttaa pitopeliltä prototyypin perusteella.
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
15.05.2020 07:36:12
Moi.

sgt.pepper: Olen tässä pohdiskellut efektipedaaleita ja niiden tee se itse versioita. Asiaan jonkin verran perehdyttyäni haluaisin käytännössä kokeilla jonkin pedaalin tekemistä.

Pedaalinrakentelu on varsin yleinen muusikon ensikosketus aktiivielektroniikkaharrasteluun, ja tuosta syystä aihepiirin kirjallisuutta löytyy runsaasti, nettiohjeista puhumattakaan.

Pitkälti itsestä kiinni kumpaa lähestymistapaa käyttää, mutta nettiohjeiden/keskustelufoorumien suomaa interaktiivisuutta ei voi missään nimessä väheksyä.
Avun ruinaamisessa pitää kuitenkin olla tolkku mukana, eli likipitäen poikkeuksetta oletetaan että kysyjällä on elektroniikan perusteet hallussa.
Kuten soittamisessa tai instrumenttirakentelussakaan, virtuoosi ei tarvitse olla, mutta kymmeniä tai satoja kertoja ennestään vastattuihin kysymyksiin tuskin apuja heruu.

Eli ihan kaikkein ensimmäiseksi kannattaa joko netistä tai kirjastosta (kunhan nyt aukeavat ;)) etsiä joku peruselektroniikan kurssi(kirja).
Ammattikoulun elektroniikkapuolen kirjoja löytyy aina silloin tällöin irtoeuroilla kirppareilta, ja pedaalinrakentelussa olennainen perustieto ei vanhene, jos ei paljon edistykään ;).

sgt.pepper: Keskusteluja luettuani olen ymmärtänyt, että halvemmaksi saattaisi tulla ihan oikean valmistajan tekemä pedaali, mutta kyse on enemmän kokeilusta.

Varmasti tulee halvemmaksi ostaa valmis laite, on äärimmäisen harvinaista että tuonkaltaisella puuhastelulla mitään säästäisi.
Mukava harrastus kuitenkin, kunhan rimaa ei nosta liian korkealle ;).

Nykyään kun moinen on mahdollista, varsin moni tekee ensimmäisen pedaalinsa rakennussarjasta, aivan kuten vaikkapa 80-luvulla tehtiin vahvistimia.

Uraltonelta noita löytyy, joten kannattaa vilkaista jos sattuisi joku sopiva osumaan omiin tarpeisiin:

https://www.uraltone.com/rakennussarjat/pedaalirakennussarjat.html

sgt.pepper: Kysyisin, että mistä te olette hankkineet komponentteja pedaaleihinne? Jotain verkkosivuja tai kivijalkaliikkeitä?

Noiden Ituvirtasen mainitsemien lisäksi itse olen hankkinut komponentteja esim:

Triopak (Turku)
Bebek (Lahti, Helsinki)
Yleiselektroniikka (Helsinki)
Radioduo (Helsinki)
SP elektroniikka (Oulu)

sgt.pepper: Tämän lisäksi kysyisin mitä noista komponenteista on käypä hinta yleensä? Tietenkin hintahaitaria haeskelen sellaisista, joita käytetään efektien rakentamisessa.

Löytyisikö näiden komponenttien osalta jotain hintahaarukkaa?

Kun puhutaan laadusta jollaista kannattaa teeseitselaitteessa käyttää kun toimiva ja luotettava laite on tärkeämpi kuin mahdollisimman halpa hinta, ja ostetaan pienerissä:

Kytkin/painike ~10€

potentiometri/ säädettävä vastus ~5-10€

Kondensaattori ~0.1-2€

Diodi ~0.2€

Led ~0.2€

Transistori ~1€

Audio jack ~5-10€

Halvemmallakin toki saa, mutta suoraselkäisestä liikkestä ostettaessa tuohon hintaan pitäisi saada komponentteja joiden kestävyyttä ja/ta laatua ei tarvitse arvailla.

Kalliimpiakin löytyy, mutta noita hankkiessa täytyy tietää saako kovemmalla hinnalla parempaa laatua vai ainoastaan kalliimman brändilisän.

Käyttökytkimen ohella kallein -ja etenkin valtavirrasta poikkeavuutta haetttaessa hankalasti hankittava- komponentti tuosta sun listasta puuttuu, eli kotelo.

Valualuumiininen Hammond on ehdottomasti yleisin, hinnat alkavat perinteisen 1590B:n noin kympistä ja kotelon koosta riippuen nousevat herkästi yli viiden kympin jos jotain erikoisempaa haikailee.

Alumiinikotelon työstö vaatii vähintään porakoneen, ja kappaleen dimensioihin suhtetutettuna suurihalkaisijaisista rei'istä johtuen jonkunlaisen tavan jolla kiinittää kotelo tukevasti porauksen ajaksi.

Esimerkiksi Uraltonelta saa koteloita myös valmiiksi rei'itettyinä, varteenotettava vaihtoehto jos ei halua panostaa työkaluihin.

Yksi vaihtoehto hankkia teeseitsepedaaliin kotelo -jota on tietty maailman sivu käytetty- on tehdä oma laite jonkin hajonneen (halpis?) pedaalin kuoriin.

Etenkin jos kyseessä on halpis-kotelonluovuttaja, kannattaa kyllä käyttöpeliä haikaillessa viimeiseen asti pyrkiä vastustamaan kiusausta uusiokäyttää potentiometrit, jakit, kytkin, yms. luokaton komponenttikura "säästääkseen".

Onnea ja menestystä, harrastus on hauska ja kunhan tiedot ja taidot kehittyvät, saat varmasti pitkään mukana kulkevia efektipedaaleja aikaiseksi.

T:Samuli
noon
15.05.2020 08:22:30

Täältä olen tilannut muutaman kerran jotain. Edulliset hinnat ja toimituskin oli tosi nopea.

https://www.taydaelectronics.com/
kojones
15.05.2020 08:37:00 (muokattu 15.05.2020 08:37:16)
Kun puhutaan laadusta jollaista kannattaa teeseitselaitteessa käyttää kun toimiva ja luotettava laite on tärkeämpi kuin mahdollisimman halpa hinta, ja ostetaan pienerissä:

Kytkin/painike ~5 € (alpha)

potentiometri/ säädettävä vastus ~1-2 € (Alpha)

Audio jack ~1-3 € (Switchcraft)

Vähän korjasin noita, vaikkapa Uraltonen valikoimasta voi tsekata mitä nuo maksaa. Eikä sekään ole edes halvin kauppa, mutta hinnat kuitenkin erittäin kilpailukykyiset ja homma toimii.
Kefiiri
15.05.2020 08:46:38 (muokattu 15.05.2020 08:47:16)
Uraltone tosiaan on ehdoton pedaalihommien suhteen, siellä on asiantuntemusta pedaalien komponenteista ja erinomainen palvelu.
En ole musiikin asiantuntija.
uimahallinvalvoja
15.05.2020 09:04:43
Uraltonen rakennussarjoja suosittelen varauksettomasti, huolellisesti kasattuna saa erittäin laadukkaita pedaaleita joita vastaavat valmiina maksaisivat huomattavasti enemmän. Ongelmatilanteissa tukea saa sähköpostitse ja normaalitilanteessa myös paikan päällä käymällä. Ovat myös melko helppoja kasata kunhan ei jostain phaserista aloita.
fcpr
15.05.2020 09:24:38
Itse hyppäsin vastikään mukaan tähän "harrastukseen" tilaamalla Uraltonen Delay-pedaalin rakennussarjan. Mielenkiintoista nähdä kuinka vaikeaksi/ helpoksi muodostuu, aiempi kokemus rajoittuu mikkien yms. kolvailuun. Toki kärsivällisyys edellä tarkoitus mennä tuossa ja ohjeiden mukaan.

Onko tähän ketjuun kirjoittaneilla tapana kustomoida noiden koteloiden ulkonäköä? Helpoin tapa lienee pohjamaali ja sen päälle sitten varsinainen väri?Toki tapoja on varmasti yhtä monta kuin tekijöitäkin.
Gypsy
15.05.2020 10:02:58
Uraltone
Musikding
Tube-Town
Banzai Music

Aliexpressistä saa myös esim. vastuksia hirveän kasan puoli-ilmaiseksi. Piirejä ja sellaisia en viitsisi itse tilata sieltä ja noissa vastuksisssakin on sellaista, että esimerkiksi metallikalvoina myyvät, mutta eivät oikeasti ole sitä.

Kytkimeen kannattaa satsata vähän, eikä ostaa niitä aivan halvimpia.

Kyllä jonkun perus Tube Screamerin vajaaseen 30€ rakentaa.
Aamen
McNulty
15.05.2020 12:32:29
Yksi helpoimmista tavoista on hankkia vaikka jokin FuzzFace-rakennussarja. Sarjoissa tulee mukana yleensä kaikki tarvittava ohjeineen (kotelo voi puuttua, mutta moni tarjoaa senkin jo valmiiksi porattuna).

Tällaisen valmiin sarjan kasaamalla oppii hyvin käsittelemään komponentteja, harjoittelemaan kolvaamista jne.

Toinen hyvä vaihtoehto on hankkia jokin halpa Boss DS-1 tai SD-1 ja modata sitä. Niin onpi itseasiassa moni nykyinen "putiikkipedaalivalmistajakin" aloittanut.

Internet on väärällään efektien kaavioita ja reikälevykuvia. Monesti ne helpoimmat projektit löytyvät erilaisista fuzzeista tai muista signaalin boostereista. Jokin NPN silikonitransistoreihin pohjautuva ratkaisu on varmasti aloittelijalle helpoin. Yksinkertaisenkin fuzzin "hankalin" asia on transistorien löytäminen. Germanium trankkujen kohdalla kun pitää mittailla ja valikoida... ja tämä voi olla hyvinkin kallista puuhaa ajatellen yhden pedaalin rakentamista.

Esim. AC128 transistoreja voi joutua ostamaan sen 100kpl ennenkö löytää 2-4 sopivaa transistoria haluamaansa pedaaliin. Toki jotkut myyjät kaupittelevat valmiiksi mätsättyjä transistoreja, mutta silloinkin hintalappu on selvästi korkeampi.

Tässä suhteessa silikonitransistorit ovat helpompi vaihtoehto ensikertalaiselle. Halvempi, helppo saatavuus jne.

Rakettitiedettähän tämä ei ole. Jokainen, joka pystyy onnistuneen kolvauksen tekemään, osaa lätkiä komponentit verolevylle, juottaa ne ja saada aikaiseksi toimivan efektilaitteen. Kärsivällisyyttä, tarkkaavaisuutta, sopivat työkalut... ei muuta kuin kolvailemaan ja kokeilemaan.
moving in stereo
kojones
15.05.2020 12:35:56
McNulty: Rakettitiedettähän tämä ei ole.

Tämä. Valmiin kitin kasaaminen kuin legopalikoita kasaisi, itte kytkentöjä suunnitellessa tai modatessa elektroniikka- ja audio-osaaminen auttaa, mutta ei ole välttämätöntä sekään, kuten lukuisista boutique Tube Screamer -kopioista voi päätellä.
Silikonitransistoreilla tarkoitat piitransistoreita.
McNulty
15.05.2020 12:55:43
kojones: Silikonitransistoreilla tarkoitat piitransistoreita.

Juu, puhun sujuvaa finglishiä! :)
moving in stereo
McNulty
15.05.2020 13:06:37
Kannattaa muuten kurkata tämä JHS:n tekemä modausvideo.
Siinä tuodaan esiin maanläheisesti Fuzz Face-piirin anatomiaa, vähän tietoa siitä mikä vaikuttaa mihinkin ja kuinka modaus käytännössä tehdään yms.

https://www.youtube.com/watch?v=ghxwcSiY7GQ

Mielestäni kertoo nopeasti ensikertalaisille enemmän kuin ehkä eri foorumien läpikahlailu. Foorumeiltahan tietoa löytyy vaikka kuinka, mutta äkkiä sitä on aloittelevalle jopa liikaa ja liian monelta kantilta = informaatioähky ja lopulta pakka enemmän sekaisin :)

Tuossa videossa hyvää on myös "kokeiluun" kannustava ote. Aika moni seuraa sanatarkasti ohjetta tai sille reikälevylle laitettujen komponenttien arvoja. Toki sillä tavalla saa aikaan juuri kyseisen mainitun efektin, mutta esim. potentiometrien arvoja muuttamalla lopputulosta voi helposti muuttaa ja muokata haluamaansa suuntaan. Samoin vaikkapa asentamalla transistoreille kannat, jolloin niiden vaihtaminen ja testailu on helppoa. Esim. korkeamman hfe-arvon omaavan transistorin vaihtaminen matalan hfe-arvon trankkuun jne.

Sellainen lisävinkki, että Uraltone on näppärästi tehnyt efektirakentelijoille valmiita paketteja. Esim. vastuksien yleisimmät arvot/mallit on saatavissa näppärästi noin 10€ satsissa. Toki, äkkiähän sille yhdelle pedaalille tulee silloin 50-80€ hintaa, mutta mikäpä harrastus ei maksaisi...

Esim. https://www.uraltone.com/metallikal … m-efektirakentelijoille-600kpl.html
moving in stereo
Shredator
15.05.2020 13:24:55

Mielestäni kattavin valikoima ja halvat hinnat löytyy Musikding.de. Olen tehnyt paljon näiden pedaaleita ja ovat pirun hyviä. Osa parempia kuin esikuvansa.

Kotimaisista ehdottomasti Uraltone.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Sax-pappa
15.05.2020 14:50:56
McNulty: Yksi helpoimmista tavoista on hankkia vaikka jokin FuzzFace-rakennussarja. Sarjoissa tulee mukana yleensä kaikki tarvittava ohjeineen (kotelo voi puuttua, mutta moni tarjoaa senkin jo valmiiksi porattuna).

Tällaisen valmiin sarjan kasaamalla oppii hyvin käsittelemään komponentteja, harjoittelemaan kolvaamista jne..

Tämä on hyvä lähtökohta. Aloitteleva harrastajan vaikeudet kiteytyy yleensä huonoihin juotoksiin. Kannattaa siis hankkia kunnon juotosasema ja harjoitella juottamista jollain yksinkertaisella rajennussarjalla ennen sen hienon butiikkipedaalin kasaamista.
jhlamm
15.05.2020 14:52:29 (muokattu 15.05.2020 14:54:39)
sgt.pepper: Olen tässä pohdiskellut efektipedaaleita ja niiden tee se itse versioita. Asiaan jonkin verran perehdyttyäni haluaisin käytännössä kokeilla jonkin pedaalin tekemistä. Keskusteluja luettuani olen ymmärtänyt, että halvemmaksi saattaisi tulla ihan oikean valmistajan tekemä pedaali, mutta kyse on enemmän kokeilusta.

Kysyisin, että mistä te olette hankkineet komponentteja pedaaleihinne? Jotain verkkosivuja tai kivijalkaliikkeitä? Tämän lisäksi kysyisin mitä noista komponenteista on käypä hinta yleensä? Tietenkin hintahaitaria haeskelen sellaisista, joita käytetään efektien rakentamisessa. Kun katselin esimeriksi kytkimiä niin löysin eräältä sivustolta kaikkea 50 sentin ja 15 euron väliltä. Löytyisikö näiden komponenttien osalta jotain hintahaarukkaa?

Kytkin/painike
Kondensaattori
potentiometri/ säädettävä vastus
Diodi
Led
Transistori
Audio jack

Kiitos paljon etukäteen jos joku viitsii tähän vastata!

Vastaan nyt pidemmin lueskelematta yllä kirjoitettuja, joten saatan toistaa jo sanottua. Oma kokemus on noin 30 pedaalin rakentamisesta niin valmiille pohjille kuin verolevylle. Lisäksi on kokemusta vahvistimien, etuasteiden ja äänityskamojen rakentelusta. Ammattilainen en kuitenkaan ole, ja osan kanssa on ollut vaikeuksia. Näistä kuitenkin oppineena annan oman näkemykseni. Jos et aikaisemmin ole tehnyt, niin suosittelen valmiita pcb-levyjä joilla aloittaa. Ja kannattaa myös hieman harjoitella kolvaamista ennen ensimmäisen komponentin laittoa, jos ei ole ennestään tuttua. Olen hankkinut komponentteja eBaysta, Tayda Electronicsilta (Thaimaa) sekä "paremmista" kaupoista ulkomailta (Mouser ja Farnell) sekä suomalaisista kivijalkaliikkeistä (Spelektroniikka, Uraltone, Triopak, jne).

Tilauspaikat

eBay: yleensä käytän koteloiden tilaamiseen ja satunnaisten komponenttien, jos ei muualta saa. Alussa tein massahankinnat täältä. Vieläkin tilaan polkimet ja jakit.
- kestää pitkään
+ kohtuulisen halpa
+- voinee saada vähän mitä sattuu

Tayda: mun ykkösvaihtoehto ostettaessa potikoita tai valmiita koteloita. Lisäksi kohtuullisen paljon komponentteja tilailtu täältä
+ kohtuullinen hinta ja toimitusaika
- ei oikeastaan selkeitä miinuksia kuin ison ostoksen jäädessä tulliin

Mouser ja Farnell: laatukamaa ja tilattu kun haluttu se varmistaa.
+ kama on laadukasta
- maksaa kohtuullisen paljon

Uraltone, Triopak, Spelektroniikka: Triopakilla käyn, koska se on paikallinen. Näistä saa yleisesti aina laadukasta kamaa.
+ hyvä laatu
- inan ehkä hintavaa verrattuna ulkomailta tilattuun.

Hinnat ja laatu

Yleisesti kalliimmalla saa parempaa tavaraa, mutta aina ei ole tarvetta sille kaikkein kalleimmalle. Yleisesti aina suotavaa on mitata arvot ja toimivuus ennen kiinnilaittoa, mutta ehkä enemmänkin halvan kaman kohdalla.

- Jalkakytkin: 1-3e. Itse tilaan läjänä ebaysta (halvin). Laatu on riittävä.
- Konkat: polko ja elkot 5-20 snt. Käytän peruskamaa, niitä laatikkoja, ja pärjäävät kyllä kalliimpienkin rinnalla.
- Potikat: 0,5-3e. Itse tilaan Taydalta (halvin). Laatu tähän mennessä ollut hyvä.
- Diodi: senttejä. Harvinaiset ehkä vähän enemmän. Taydalta, koska tilaan muutakin, mutta yhtä hyvin voi hakea paikallisesta.
- Led: senttejä. Kuten diodit.
- Transistorit: senteistä euroihin. Perustrankut on halpaa kamaa ja tulee taydalta, jos haluan harvinaista tai varmistaa laadun niin paikallisesta. Ongelmallisia ovat harvinaiset ja laatukamat, mutta itse en tällaisia rakenna.
- Audio-jakki: 0,5-2 euroa. Riippuen tilauksesta, mutta ebaysta isompi läjä on halpa ja riittävän laadukas.
- DC-jakki (puuttui): ks. audio jakki.

Näissä periaatteessa voi ihan hakea lähiliikkeestä jos haluaa. Yhtä pedaalia rakentaessa ei juurikaan tunnu, mutta jos tekee muutamia niin sitten tuo bulkkina tilaaminen tekee jo muutamia kymmeniä euroja säästöä. Samoin esimerkiksi Taydalta saa pcb-levyyn suoraan kulmallisia potikoita, jotka on parhautta tuollaisessa valmiissa levyssä.

Ps. Jos haluaa tarkempaa keskustelua ja jauhantaa, niin laita viestiä tulemaan.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
ituvirtanen
15.05.2020 15:13:03

Vauhtiin pn päästy, hyvä.

Keskustelu kalliista ja halvasta on osin harhaan johtava, koska erot voivat tulla myös postimaksuista. Farnell, Partco ja Mouser toimittavat käytännössä aina sitä, mitä haluan. Senttien tai muutaman €uron takia on turha sössiä laitetta. Sudenkuoppa toki on, että itse tilaan väärää tavaraa. Siksikin Partco (lue: paikallinen) on kiva valinta. Pöydän takaa saa jotain tukea tarvittaessa valinnalleen.

Kivaa puuhaa, kolvi kuumaksi.
Don Felder
15.05.2020 16:20:36
fcpr:Onko tähän ketjuun kirjoittaneilla tapana kustomoida noiden koteloiden ulkonäköä? Helpoin tapa lienee pohjamaali ja sen päälle sitten varsinainen väri?Toki tapoja on varmasti yhtä monta kuin tekijöitäkin.

Siirtokalvot ovat yksi tapa tehdä tekstit ja muut ulkonäköjutut.
Niitä löytyy sekä laser- että mustesuihkutulostimille.

https://www.spelektroniikka.fi/kuvat/lasersiirtokalvo%20marked.pdf
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)