Aihe: Saksofoni kolmella eri mikillä | 1 |
---|
PIM 13.05.2020 07:10:03 | |
|
Tuli treeneissä kokeiltua saksofonille kolmea eri mikikkiä mitä nyt sattui treenikseltä löytymään. Ekana perinteinen Shure 57, tokana AKG C5600 jostain 90-luvulta ja kolmantena AKG D224E 60-luvun lopusta. Äänitetty MR18:llä samassa tilassa muun bändin kanssa. Erot on aika suuret, eikä välttämättä viisseiskan eduksi, ja hyvin erottaa kuinka paljon enemmän konkkamikki napsii taustaääniä, mikä tietysti oli odotettavissakin. Mikäs näistä kuulostaa parhaalta? Oma suosikki on aika ylivoimaisesti vaihtoehto B. https://1drv.ms/u/s!Alk2NpUN_-HQks8ZXV3jJRJ66YcBxw Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. |
|
Keskimmäinen miellytti yksinään eniten. Toimivin riippuu jonkin verran muusta kontekstista, että miten erottuu/ei erotu/sulautuu muuhun äänekseen. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
|
Minustakin vertailu ilman kontekstia on vähä turhaa. Veikkaan että tuo konkalla äänitetty soundi on liian tumppu moneen hommaan. Saksofonista ei ole paljoa kokemusta mutta kerran pääsin testaamaan ennen esitystä tenorifoniin mikkejä 57, md441, md421 ja joku audix. Valinta oli selkeästi 57. Muista tuli liikaa yläpäätä ja liian vähän "tärkeitä" taajuuksia. Kyseessä oli sooloesitys, jossa soittaja äänittii itselleen looppeja livenä. Toisessa tapauksessa olisi valinta voinut olla toinen. |
PIM 13.05.2020 16:28:32 (muokattu 13.05.2020 16:36:43) | |
|
oksatboys: Minustakin vertailu ilman kontekstia on vähä turhaa. Veikkaan että tuo konkalla äänitetty soundi on liian tumppu moneen hommaan. Saksofonista ei ole paljoa kokemusta mutta kerran pääsin testaamaan ennen esitystä tenorifoniin mikkejä 57, md441, md421 ja joku audix. Valinta oli selkeästi 57. Muista tuli liikaa yläpäätä ja liian vähän "tärkeitä" taajuuksia. Kyseessä oli sooloesitys, jossa soittaja äänittii itselleen looppeja livenä. Toisessa tapauksessa olisi valinta voinut olla toinen. Joo tottakai konteksti ratkaisee, mutta lähinnä nyt tarkoitus oli osoittaa miten paljon mikrofonivalinnalla on merkitystä saksofonin tyyppisen käsittääkseni aika hankalan äänilähteen kohdalla. Minusta ainakin toi jokapaikanhölyä 57 tuotti todella yksiulotteista soundia verrattuna konkkaa tai tuohon toiseen dynaamiseen. Epäilemättä tuota 57:aa on esim. livenä helppo miksata kun kuulostaa samalta ihan miten vaan saksofoniin puhaltaa. Tässä pieni soolonpätkä tuolla konkalla äänitettynä. Tyyliin sopivasta aika vintagea jälkeä syntyi ilman mitään kikkailuja ja kaikki kuultavat raidat on au naturel suoraan MR18:n etusista. Sen verran tuli myös uuden systeemin kanssa sähellettyä, että myös kitararaita äänitti basarikanavaa ja se mitä kitaraa kuuluu vuotaa muista mikeistä. https://1drv.ms/u/s!Alk2NpUN_-HQks8vzCS6El_47S4cww?e=pdjj2b Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. |
|
Fonissa aika paljon merkkaa myös mikin sijoittelu. Eri kohtaa torvea saa eri asioita. "You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel |
AoA 14.05.2020 16:55:22 | |
|
jannu: Fonissa aika paljon merkkaa myös mikin sijoittelu. Eri kohtaa torvea saa eri asioita. Oon tykännyt ottaa sivusta läppien päältä isokalvoisella konkalla ja torven edestä dynaamisella esim. 57:lla. näiden balanssia säätämällä voi sitten miksata tasapainoisen soundin. |
|
AoA: Oon tykännyt ottaa sivusta läppien päältä isokalvoisella konkalla ja torven edestä dynaamisella esim. 57:lla. näiden balanssia säätämällä voi sitten miksata tasapainoisen soundin. Sama. Puolesta välistä putkea konkalla ja torven edestä ihan millä vaan dynaamisella. Aina saa hyvää. Foni on helppo soitin äänitttää tai miksata keikalla. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. |
|
Henri Henri Olavi: Sama. Puolesta välistä putkea konkalla ja torven edestä ihan millä vaan dynaamisella. Aina saa hyvää. Foni on helppo soitin äänitttää tai miksata keikalla. Joku altto- tai bassoklarinetti on aika hankala kapistus vähääkään nopeammassa kappaleessa, jos haluaa muutakin tallentaa kuin läppien läpsymistä. |
|
Pauli Lappalainen: Joku altto- tai bassoklarinetti on aika hankala kapistus vähääkään nopeammassa kappaleessa, jos haluaa muutakin tallentaa kuin läppien läpsymistä. Bassoklaraa en olekaan koskaan äänittänyt/miksannut. Alttofonia jokusen kerran miksannut isomman puhallinorkesterin kanssa. En muista, että olisi ollut ongelmallista. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. |
|
Pitkässä torvessa se ääni luiskahtaa ulos milloin mistäkin lävestä. Voi olla vähän hankala saada kaikki eri sävelet poimittua tasaisesti. En ole musiikin asiantuntija. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|