Aihe: Ostaessa huonot kielet?
1
cappy
09.05.2020 20:23:20
Moro! Onkos muilla ollut tapausta, että ostaa uudet kielet, jotka ovat jollain tavalla virheelliset? Ostin juuri 2xD'addarion NYXL settiä, joista toisen e-kieli katkesi jo virittäessä ja toisessa setissä muutama kieli valmiiksi hieman kuparin värisiä paikoitellen. Kielen katkeamisen syynä ei pitäisi olla taidottomuus, sen verran monet kielet vaihtanut elämäni aikana.
MolliS
09.05.2020 21:37:00

cappy: Moro! Onkos muilla ollut tapausta, että ostaa uudet kielet, jotka ovat jollain tavalla virheelliset? Ostin juuri 2xD'addarion NYXL settiä, joista toisen e-kieli katkesi jo virittäessä ja toisessa setissä muutama kieli valmiiksi hieman kuparin värisiä paikoitellen. Kielen katkeamisen syynä ei pitäisi olla taidottomuus, sen verran monet kielet vaihtanut elämäni aikana.

D'Addarion kielissä näitä ei ole juuri tullut vastaan, mutta joillakin merkeillä on kyllä tullut tapauksia joissa kielet on valmiiksi kuolleet.

Jos nämä vie liikkeeseen takaisin niin saattavat mennä takuuseen. NYXL:ssä ainakin tuo E-kielen katkeaminen pitäisi olla erityisen vaivan takana.
Reaperin käyttäjä ja muutenkin tosi nolo
rainmaker
09.05.2020 21:55:46
cappy: Moro! Onkos muilla ollut tapausta, että ostaa uudet kielet, jotka ovat jollain tavalla virheelliset? Ostin juuri 2xD'addarion NYXL settiä, joista toisen e-kieli katkesi jo virittäessä.

Viime kerralla, kun kieliä hankin, ei paikallisessa ollut vakio-Elixirejä, joten päädyin tuollaseen D'Addarion NYXL -settiin. H meni poikki vastaavalla tavalla jo virittäessä. En osannut epäillä, että näissä jotain yleistä laatuongelmaa voisi olla, joten kaivelin jemmasta vähän käytetyn kielen tilalle, jotta pääsi soittohommiin. Tuskin jatkossakaan noita ostan, jos ei ole ihan pakko.
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
moufai
10.05.2020 08:26:32

Viimeksi Tompalta tilatessa tuli ostettua myös kolme settiä NYXL:ää. Oon nyt useamman vuoden vuorotellut Elixirin ja Daddarion pinnoitettujen kielten välillä, jotka on tullut hankittua paikallisista kivijalkaliikkeistä.

Noh, itse asiaan. Vaihdoin kerralla kahteen kitaraan nämä Tompalta tilaamani kielet. Toisen kitaran e-kieli ruostui kahdessa päivässä sekä toisessa kitarassa D,G ja B kielet keräsivät komean ruostepinnan viikossa. Pelkän e-kielen ruostumisen kanssa olisin voinut elää, mutta kun nuo toisen kitaran kieletkin ottivat uutta pintaa, alkoi sen verta ärsyttää että päätin reklamoida.

Normaalisti olisin hoitanut tämän kasuaalisti kivijalassa, mutta koska tällä kertaa se ei ollut mahdollista, päätin reklamoida suoraan Daddariolle. Ja jäipä sekin rekkulaprosessi lyhyeksi, sillä Daddariolla on tähän mennessä kaikista näkemistäni reklamaatiolomakkeista ehdottomasti asiakasepäystävällisin. Totesin siis ettei maksa vaivaa ja annoin olla.

Näin jälkikäteen asiaa miettiessä, olisihan Thomannillekin voinut reklamoida.
If you use a Klon Centaur with a Dumble amp, then that's it, you've won. Congratulations
Tinnittus
10.05.2020 08:54:35
Mä olen käyttänyt koko soittohistoriani ajan pelkästään D'Addario kielillä.
Kielet vaihdan n. 5-6 kertaa vuodessa ja jos muistan oikein, niin kerran on kieli katkennut heti vaihtamisen jälkeen ja kerran ollut kuollut kieli. Ruostumista en ole nähnyt koskaan.
zedder
10.05.2020 11:29:38
Mistä se lähinnä ja useimmiten kertoo jos kieli katkeaa soittaessa? Huonosta/rajusta soittotekniikasta, kielien laadusta vai kitarassa/kitaroissa olevista ongelmista?

Onko kyseessä siis vika jos kielet katkevat silloin tällöin? Vai onko se normaalia?
Hyvin resonoiva yksilö. Mitä kävi. Ketä tietää.
Jaketsu
10.05.2020 12:26:39
Omassa stratossani oli ainakin tallapalat aika heikossa hapessa pari vuotta sitten. Tämä yhdistettynä melko roisiin soittotatsiin ja isoihin venytyksiin, niin kyllähän noita kieliä katkeili brändistä riippumatta. Jopa kahdesti kuussa (e ja b -kielet lähinnä). Nyt on ollut kaksi vuotta Graphtechin String Saverit tallapaloina ja kerran on katkennut e-kieli. Soittotatsi ei ole muuttunut mihinkään.

Ja käytän itse NYXL:iä. Tykkään saundista eikä ole ollut ainakaan toistaiseksi maanantaisettejä itsellä.
Tinnittus
10.05.2020 12:36:28
zedder: Mistä se lähinnä ja useimmiten kertoo jos kieli katkeaa soittaessa? Huonosta/rajusta soittotekniikasta, kielien laadusta vai kitarassa/kitaroissa olevista ongelmista?

Onko kyseessä siis vika jos kielet katkevat silloin tällöin? Vai onko se normaalia?

Omasta mielestäni rajuus ei niinkään katko kieliä vaan kitaran osat(terävät kulmat jne) tai väärä kielittäminen.
Mä tykkään soittaa rajusti ja voimalla, enkä saa hakkamalla kieliä poikki.
McNulty
10.05.2020 16:07:38
cappy: Moro! Onkos muilla ollut tapausta, että ostaa uudet kielet, jotka ovat jollain tavalla virheelliset? Ostin juuri 2xD'addarion NYXL settiä, joista toisen e-kieli katkesi jo virittäessä ja toisessa setissä muutama kieli valmiiksi hieman kuparin värisiä paikoitellen. Kielen katkeamisen syynä ei pitäisi olla taidottomuus, sen verran monet kielet vaihtanut elämäni aikana.

Mistä ostit kielet? Ovatko virallisia teitä päätyneet myyntiin?

Kysyn tätä lähinnä siksi, että D'Addario on merkkinä yksi eniten Aasiassa tehtailluista tuoteväärennöksistä, mitä kitaran kieliin tulee. NYXL-setit maksavat keskimäärin 10-15€/setti, mutta Wishistä ja AliExpressistä näitä "samoja kieliä" on saanut murto-osalla tuosta hinnasta.

Asian voi varmistaa D'Addarion sivuilta, syöttämällä kielipaketissa olevan Player's koodin.
https://www.daddario.com/play-real/

Kannattaa siis varmistaa kielten aitous ja jos ovat D'Addarion tuotteita, niin reklamoida niistä. Joko myyjää, maahantuojaa tai vaikka suoraan valmistajaa. Nykyään on helppoa ottaa yhteyttä Facebookissa, Twitterissä, Instassa jne. Tai suoraan sähköpostia heille kuvien ja tietojen kera.

Olen itse käyttänyt vuosikausia D'Addarion kieliä ja välissä kokeillut kaikki yleisimmät ja suuren määrän pienempien valmistajien kieliä. En ole vielä D'Addariota tasalaatuisempaa kieltä löytänyt. Annan jopa yhden kuolleen kielen anteeksi jos setit toisensa jälkeen toimivat eivätkä vaadi suurempia kitaran säätöhommia.

Tovi takaperin kirjoitin aiheesta pienen kirjoituksen, jossa kohteena oli varmaan 10 vuotta vanhat (ehkä vanhemmatkin) irtokielet, väärin säilytettynä ja altistettuna lämpö- ja kosteusvaihtelulle.

https://onenegativecreep.wordpress. … ackages-matter-aka-pulling-strings/
moving in stereo
GoGo-FIN
10.05.2020 17:00:30
McNulty: Mistä ostit kielet? Ovatko virallisia teitä päätyneet myyntiin?

Kysyn tätä lähinnä siksi, että D'Addario on merkkinä yksi eniten Aasiassa tehtailluista tuoteväärennöksistä, mitä kitaran kieliin tulee. NYXL-setit maksavat keskimäärin 10-15€/setti, mutta Wishistä ja AliExpressistä näitä "samoja kieliä" on saanut murto-osalla tuosta hinnasta.

Asian voi varmistaa D'Addarion sivuilta, syöttämällä kielipaketissa olevan Player's koodin.
https://www.daddario.com/play-real/

Kannattaa siis varmistaa kielten aitous ja jos ovat D'Addarion tuotteita, niin reklamoida niistä. Joko myyjää, maahantuojaa tai vaikka suoraan valmistajaa. Nykyään on helppoa ottaa yhteyttä Facebookissa, Twitterissä, Instassa jne. Tai suoraan sähköpostia heille kuvien ja tietojen kera.

Olen itse käyttänyt vuosikausia D'Addarion kieliä ja välissä kokeillut kaikki yleisimmät ja suuren määrän pienempien valmistajien kieliä. En ole vielä D'Addariota tasalaatuisempaa kieltä löytänyt. Annan jopa yhden kuolleen kielen anteeksi jos setit toisensa jälkeen toimivat eivätkä vaadi suurempia kitaran säätöhommia.

Tovi takaperin kirjoitin aiheesta pienen kirjoituksen, jossa kohteena oli varmaan 10 vuotta vanhat (ehkä vanhemmatkin) irtokielet, väärin säilytettynä ja altistettuna lämpö- ja kosteusvaihtelulle.

https://onenegativecreep.wordpress. … ackages-matter-aka-pulling-strings/

Mielenkiintoinen "testi", plussaa!
Mikko1978
10.05.2020 17:09:23
Joskus aikoinaan toisinaan DAddariosta ja jostakin muustakin pään punokset löysäsivät ennen kuin kieltä oli saanut edes vireeseen. Nykyisin Stringjoyn kielien kanssa ongelmia en ole kohdannut.
cappy
10.05.2020 17:37:22
Eipä ainakaan pitäisi soittotatsista olla kiinni, kun kieli katkesi jo enne soittamista. Käytin pitkään DR:än kieliä ja eivät ole katkenneet kertaakaan. Vaihdoin D'addarioon siksi, että löytyi sopiva koko. Ja aidot pitäisi olla, kun äffältä ostin ja maksoin ~20€ setistä, joten täytyneepi käydä heillä reklamoimassa ja katsoa saako asiaan jotain lopputulosta.
LaXu
10.05.2020 19:54:08 (muokattu 10.05.2020 19:55:32)
DR:n kielet on mulla pannassa, kun tuli niin usein huonosti kestäviä kieliä tai sellaisia, joiden intonaatio oli mahdoton saada kohdalleen.

D'Addarion kanssa mulla ei ole ollut ongelmia kuin vasta nyt. Ostin F-Musiikista NYXL-sarjan 8-kielisen setin ja kahta alinta kieltä ei vaan saa intonaatiota kohdalleen, lavattoman kitarani satulasta loppuu säätövara ja silti ollaan n. 6 senttiä pielessä. En ole vielä ehtinyt tilata korvikkeita, ehkä pitäisi jaksaa kokeilla toi D'Addarion reklamointiprosessi.

Olen käyttänyt D'Addariota vuosikaudet ilman mitään ongelmia ja päätin kokeilla tuota NYXL-sarjaa, mutta ei kyllä oikein vakuuta jos näin monella on ongelmia.
Pinewood
11.05.2020 04:50:06
Daddarion XL:t (ykköskitarassa EXL110-setti) ovat olleet sähkökitaroissa luottokieleni pitkään, toki olen joitakin muitakin kehuttuja merkkejä välillä kokeillut. Sormeni tykkäävät soittotuntumasta ja soundi kuulostaa miellyttävältä. Koskaan ei ole ollut laatuongelmia, eipä tosin muidenkaan merkkien kanssa. Kertaakaan en muista kielen katkenneen kovissakaan venytyksissä. Ilmeisesti hikoan sormistani vähän tai hikeni ei ole kovin syövyttävää, kun kielet pysyvät hyvän tuntuisina pitkään. Kyllähän ne lopulta selvästi vaihtokunnossa ovat, kun hieman laiska kieltenvaihtaja olen.
Jeszse
11.05.2020 06:22:01 (muokattu 11.05.2020 06:22:26)
Mikko1978: Joskus aikoinaan toisinaan DAddariosta ja jostakin muustakin pään punokset löysäsivät ennen kuin kieltä oli saanut edes vireeseen. Nykyisin Stringjoyn kielien kanssa ongelmia en ole kohdannut.

Mulla oli tota ongelmaa joskus Ernie Ballien kanssa. Oisko ollu joku kymppisetti mitä stratossa käytin ku en tienny paremmasta ja muutama setti peräjälkeen mihin sai ottaa aina seuraavasta setistä ohuen e tai b kielen ku ei eka kestäny ees asennusta.

Kielten katkeilu loppu about heti ku siirryin Daddarioon, vaikka tommosia nirunaruja käytinkin aluks. Nykyään normivireissä 11-49 setti vakiona ja matalammissa 13-62 tai 12-60. Lyön 1,5mm plekulla mielestäni keskimääräistä kovempaa.

Myös muutama vuosi vaihtamisen jälkeen ku ostin jotkut EB:n akkarinkielet ni ihan sama juttu niidenkin kanssa oli.
73nd3r
11.05.2020 08:36:39
moufai: Normaalisti olisin hoitanut tämän kasuaalisti kivijalassa, mutta koska tällä kertaa se ei ollut mahdollista, päätin reklamoida suoraan Daddariolle. Ja jäipä sekin rekkulaprosessi lyhyeksi, sillä Daddariolla on tähän mennessä kaikista näkemistäni reklamaatiolomakkeista ehdottomasti asiakasepäystävällisin. Totesin siis ettei maksa vaivaa ja annoin olla.

Aikaisemmin on osoite cr-fretted@daddario.com toiminut reklamaatiohommissa 10+ arvosanalla. Viimeks mulla on näköjään ollut daddario-ongelmaa emailhistorian mukaan 2015, joten en tiedä toimiiko yhä.
Laulava Kylätohtori
11.05.2020 09:36:39
Jeszse: Mulla oli tota ongelmaa joskus Ernie Ballien kanssa. Oisko ollu joku kymppisetti mitä stratossa käytin ku en tienny paremmasta ja muutama setti peräjälkeen mihin sai ottaa aina seuraavasta setistä ohuen e tai b kielen ku ei eka kestäny ees asennusta.

Kielten katkeilu loppu about heti ku siirryin Daddarioon, vaikka tommosia nirunaruja käytinkin aluks. Nykyään normivireissä 11-49 setti vakiona ja matalammissa 13-62 tai 12-60. Lyön 1,5mm plekulla mielestäni keskimääräistä kovempaa.

Myös muutama vuosi vaihtamisen jälkeen ku ostin jotkut EB:n akkarinkielet ni ihan sama juttu niidenkin kanssa oli.

Samat kokemukset. Aina joskus tullut Ernie Balleja kokeiltua, niin paljon niitä tuntui katkeavan. D'addarioita käyttänyt käytännössä aina, enkä edes muista, koska olisi viimeksi katkennut. Joskus niitä katkeili, mutta se oli kitaran tallan syy. Omien kokemuksien mukaan D'addariot ovat kyllä käsittämättömän tasalaatuisia.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Socialite
11.05.2020 10:00:45
NYXL:stä on monilta kantautunut huonoja kokemuksia laadun suhteen. Jännä sillä minäkin olen käyttänyt D'äddärion normi 10-46 settiä viimeiset 15 vuotta ilman mitään ongelmia. DR:n tite-fittiä käytin välillä stratossa koska tykkäsin soundista. Intonaatio-ongelmista en tykännyt ja siksi hylkäsin ne.
McNulty
11.05.2020 11:00:35
LaXu: Olen käyttänyt D'Addariota vuosikaudet ilman mitään ongelmia ja päätin kokeilla tuota NYXL-sarjaa, mutta ei kyllä oikein vakuuta jos näin monella on ongelmia.

Näin monella?
Väittäisin, että prosentuaalinen osuus on kuitenkin hyvin pieni.

Itselläni on nyt takana 20-25 settiä NYXL kieliä ilman ongelmia. Kyllä, aina joskus tulee vastaan susisettejä, mutta alan kallistumaan itse sille kantille että kielisettejä useammin kyse on ihan puhtaasta user errorista tai kitaran virheellisistä säädöistä.

Esim. yläsatula viilattu B ja e -kielten osalta jollekin 9-setille ja sitten soittimeen asennetaan 11-56 setti. Tai toistepäin... satulan urat viilattu 11-setille ja sitten vaihdetaan tilalle ohuempi setti. Syynä "kuollut" kieli, joka ei soi kunnolla eikä sitä tunnu saavan vireeseen (tai kieli ei pysy vireessä).

Pelkästään kieltä asentaessa kieli saattaa kiepiltä avattaessa tehdä pienen taitoksen tai vekin, joka heikentää sen kestävyyttä jännitettynä. Tai tosiaan terävä reuna virityskoneiston tapissa tai tallapalassa toimii leikkurina. Jokin pehmeämpi metalliseos punomattomassa kielessä voi kestää tuon terävän reunan, mutta kovempi materiaali leikkautuu ja napsahtaa lopulta poikki.

Mulla olisi tähän väliin yksi mielenkiintoinen tarina, jossa epäilimme valmistajan virhettä, mutta syyksi paljastuikin lopulta "logistiikan aiheuttama" ongelma. Lyhyesti todettuna, pari hiiliteräksestä tehtyä kielisettiä oli pakattu kollin alimmaiseksi. Päälle oli kasattu kymmeniä ellei satoja kiloja tavaraa. Ohuimpiin kieliin oli painautunut kynnellä raaputtaessa tuntuva lovi/vekki, joka oli pilannut jokaisen setin. Ts. kieli napsahti aina poikki kun sen viritti ja bendasi. Kaikenlaista sitä on tullut vastaan...
moving in stereo
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)