Aihe: Haaste muusikoille!
1 2
lukethesis
07.05.2020 16:05:35
Joo, siihen on syynsä miksi esimerkiksi oppilaitoksissa paljon teetätetään transkriptioita.

Ja jos nyt puhutaan vielä nimenomaan suomalaisista biiseistä, eivät ne järin monimutkaisia pläjäyksiä nyt edes ole, olipa kyse mistä tahansa genrestä tai aikakaudesta...

Levyjen ja biisien analyyttinen kuunteleminen kannattaa muutenkin, siis esimerkiksi niin, että yrität ns. plokata aivan kaiken biisin tuotannosta: kaikkien soitinten kaikki jutut, rummut tai rumpukoneen kompin, bassot jne jne. Tuo paitsi kehittää musikaalisuutta älyttömästi, siitä voi olla myös myöhemmin isoa hyötyä jos hakeutuu studiotyöskentelyn pariin, tai miettii tuottajan hommia.

Itse tein tuota aikoinaan paljon, ja rakentelin jopa MIDI-versioita kuulemani perusteella, yrittäen päästä mahd. lähelle alkuperäistä. YouTubessakin on näitä ns. remakeja melko runsaasti, vaihtelevalla menestyksellä.
Dundee
07.05.2020 17:42:45
Pop Corn: Ja juuri sulle on kerrottu mistä niitä löytyy vaikka kuinka paljon.

Mutta on kuitenkin tarve valittaa asiasta, jota et itse viitsi edes tarkistaa onko se totta?

Melekosta.

Mulla on sulle haaste: kaivamatonta ojaa 100 metriä, saat kartan mistä kaivetaan, omat eväät ja lapio mukaan - milloin aloitat? Minkäänlaista korvausta et saa, mutta hyvän mielen. Ethän vaan suhtaudu negatiivisesti asiaan?

Mutta hieman vakavammin, tee lista biiseistä joihin haluat soinnutukset, ja laita ilmoitus Tori-osioon. Ehkä sellainen 100 euroa per 3 minuutin pop-kappale, niin joku voi tarttuakin urakkaan.

Tai en minä tiedä tarttuuko, mutta voit koittaa.

Enhän mä oo mitään pyytänyt kun en ole koko lankaa edes aloittanut :D

Aloittajan viestistä on hyvin ymmärrettävissä, että kaikkeen suomalaiseen musaan ei vaan löydy netistä lappuja ja haasteena olisi edes johonkin lähteeseen rustailla _yksi_ oma lappu. Eikä näihin haasteisiin ole pakko osallistua jos ei huvita :D

En tiedä, mutta omassa päivätyössäni vastaavanlainen yhteisölle takaisin antaminen on aivan tavallista. Sekin tehdään ihan puhtaasti rakkaudesta lajiin, ilman maksua ja omilla eväillä. Ei ilmeisesti vertaudu tähän? Onneksi kuitenkin jotkut noita lappuja vääntää kun niitä niin paljon löytyy.

Voisihan tuota just nimenomaan nyt kun aikaa on hiukan enemmän, katsoa jos löytyisi vaikka joku kuuntelukelpoinen uutuusbiisi johon ei kunnollista lappua ole ja rustata jonnekkin oman. Sehän tän haasteen tarkoitus onkin ja en ymmärrä miksi se menee niin paljon tunteisiin?

Edelleenkään, ei niitä lappuja ole koskaan liikaa ja mun mielestä mikä tahansa mikä madaltaa kynnystä uuden harrastuksen aloittamiselle, on vain positiivista.
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
Pop Corn
07.05.2020 18:51:11
Dundee: En tiedä, mutta omassa päivätyössäni vastaavanlainen yhteisölle takaisin antaminen on aivan tavallista. Sekin tehdään ihan puhtaasti rakkaudesta lajiin, ilman maksua ja omilla eväillä. Ei ilmeisesti vertaudu tähän?

Ei.

Mutta kerro toki, mitä palveluita mä voin tulla sun "yhteisöltä" ilmaiseksi pyytämään? Jos sun yhteisö on, sanotaanko vaikka raksaporukka, niin tuletteko muuraamaan mulle 1 piisin ilmaiseksi?

Ja muuten, tuo "yhteisölle takaisin antaminen" tapahtuu aina omasta halusta, ei koskaan niin, että sitä tullaan pyytämään.

Onneksi kuitenkin jotkut noita lappuja vääntää kun niitä niin paljon löytyy.

Ai nytkö niitä sitten löytyykin? No kiva, sitä tässä ollaan yritetty kertoa.

Voisihan tuota just nimenomaan nyt kun aikaa on hiukan enemmän, katsoa jos löytyisi vaikka joku kuuntelukelpoinen uutuusbiisi johon ei kunnollista lappua ole ja rustata jonnekkin oman. Sehän tän haasteen tarkoitus onkin ja en ymmärrä miksi se menee niin paljon tunteisiin?

On kerrottu ja ohjattu saitille, mistä löytyy, minne ihmiset rustaavat lappujaan korvauksetta (sinäkin voit), ja mistä voi etsiä haluamiaan lappuja. Sinne on täältäkin porukat rustailleet, ketkä niin ovat halunneet.

Toivottavasti tuli nyt asia ymmärretyksi.
"Aikakoneella saattaisi teleporttautua ojasta allikkoon hän."
Dundee
07.05.2020 19:51:37
Pop Corn: Ei.

Mutta kerro toki, mitä palveluita mä voin tulla sun "yhteisöltä" ilmaiseksi pyytämään? Jos sun yhteisö on, sanotaanko vaikka raksaporukka, niin tuletteko muuraamaan mulle 1 piisin ilmaiseksi?

Jos koodaaminen kiinnostaa, niin tarjolla on valtava määrä avoimen lähdekoodin kirjastoja, joita saat vapaasti käyttää. Ei maksa mitään ja lokakuisin on hacktoberfest jos kiinnostaa osallistua isommin talkoisiin. Haaste sekin.

Ja muuten, tuo "yhteisölle takaisin antaminen" tapahtuu aina omasta halusta, ei koskaan niin, että sitä tullaan pyytämään.

Niin, tämähän oli haaste. Saat aivan itse päättää osallistutko vai et.

Ai nytkö niitä sitten löytyykin? No kiva, sitä tässä ollaan yritetty kertoa.

On kerrottu ja ohjattu saitille, mistä löytyy, minne ihmiset rustaavat lappujaan korvauksetta (sinäkin voit), ja mistä voi etsiä haluamiaan lappuja. Sinne on täältäkin porukat rustailleet, ketkä niin ovat halunneet.

Toivottavasti tuli nyt asia ymmärretyksi.

Enhän mä missään vaiheessa väittänyt etteikö lappuja löytyisi. Mutta lienee sanomattakin selvää, että koko suomimusan katalogi tuskin löytyy aukottomasti verkosta. Tunnen vain myötätuntoa langan aloittajaa kohtaan, joka on mielestäni hyvällä asialla. Siksi on vaikea ymmärtää tällaiset "googleta"-tyyppiset vastaukset, jotka menevät ihan pointin ohi.
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
Pop Corn
07.05.2020 20:25:01
Dundee: Siksi on vaikea ymmärtää tällaiset "googleta"-tyyppiset vastaukset, jotka menevät ihan pointin ohi.

Olet saanut tietää miten asiaan täällä suhtaudutaan (monesta syystä, myös se lakipuoli) ja sinut on ohjattu ystävällisesti eteenpäin.

EOF
"Aikakoneella saattaisi teleporttautua ojasta allikkoon hän."
Kalmo
08.05.2020 17:22:03
Onko se nyt niin vakavaa. Jos sata veijaria kukin väsää yhden biisin, niin jokaisella on käytettävissään sata biisiä. Kivaa!

Jonkin sortin ongelmiin törmää esim. siinä, että ne, jotka eniten näitä aikaansaannoksia kaipaavat, eivät välttämättä ole kyvykkäitä plokkaamaan sointuja ja väsäämään selkeälukuisia tabulatuureja muiden iloksi. Ne taas, joilla on varaa kuitata "tee itse",eivät ehkä ole kummoisestikaan muiden tuotoksista riippuvaisia.

Netin tarjontaa selaillessa voi todeta, että monille on ylivoimaista merkata esim. soinnut oikeisiin kohtiin, eli sointumerkit ovat satunnaisesti hajallaan tai ryppäässä tekstin yläpuolella.
Se on toki sinänsä pikkujuttu, kuten sekin, että teksteissä on usein paljonkin virheitä.

Jos tekijä on niin amatööri, ettei esim. ymmärrä sävellajeista, voi sointuehdotuksista löytyä mitä eriskummallisimpia ratkaisuja.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
ituvirtanen
24.05.2020 08:49:31 (muokattu 24.05.2020 09:06:31)

Ensin kysymys: pitääkö kaiken nuottimateriaalin olla verkossa ilmaisena?

Toiseksi: kirjastot tarjoavat lainaan tekijänoikeuksien alla olevaa materiaalia ja sitä voi omaan käyttöön kopioida varsin vapaasti.

Kolmanneksi on täysin mahdollista, että ihmiset transkriboivat jo nuotinnetun musiikin ulkopuolella sitä sun tätä (pitäisikö asiat tehdä kahteen kertaan eli rahalla ja ilman; mistä Pekka Pohjolan koko tuotannon saisi?). Haluavatko jakaa tuotoksiaan, on sitten heidän asiansa.

Ystäväni Herra H tekee nuotteja ammatikseen - vaikka käsin - ja jälki on sen mukaista. Häneltä saa lappuja muttei ilmaiseksi. Välillä vähän ihmettelen käsityöläisten arvostusta. Tämänkin aloittaja olisi voinut pohtia asiaa musistin leivän kannalta ja ehdottaa tapaa tuottaa nuotin tekijälle jonkin korvauksen työstä, jota ei ilmeisesti itse pysty tekemään. Esimerkin voima olisi nyt kova sana. Toivoisin seuraavaksi kunnollisia argumentteja enkä vähättelyä. Opiskelin musiikkia yli 15 vuotta ja nyt pystyn tekemään sähköisillä työkaluilla aika luettavia nuotteja. Pari lappua on takavuosina julkaistukin.

Ulkomaiset sivustot (esimerkiksi Sheet music plus), joilta on tullut ostettua lappuja, tarjoavat hyvin kirjoitettuja sovituksia. Tabs.jotain.comit ovat mainosten täyttämää huttua, jonne kakaran tasoiset nuotiokitaristit heittelevät sanat ja ehkä jotain sointua muistuttavaa. Usein noilta sivuilta löytyvät lappuset kelpaavat sanojen puolesta rungoksi mutta soinnutus kelpaa ehkä takkaan. Eipä sen puoleen, maksullisissakin opuksissa on aika ajoin hämmästyttävän sekavaa tavaraa. Toivelaulukirjat ovat järjestään varsin hyviä - ammattitekijät ovat tehneet rahasta ammattimaista jälkeä. Jotain itse tehtyjä bassolappuja voisin jakaakin mutta minun leipäni ei olekaan niistä kiinni. Siis: kuka tekee alustan kotimaisin voimin tehdystä musiikista ja vieläpä moderoi sisältöä? Saa suorittaa.
Epämuusikko
25.05.2020 11:29:43 (muokattu 25.05.2020 11:30:31)
Markalla saa markan tavaran. Hyvä transkriptio ei ole koskaan ilmainen. Ja "kevyen musiikin ammattikäyttöön" tehtävät lead sheetit ovat harvemmin edes myytävänä. Kustantajien näkökanta "virallisiin nuotteihin" liittyy asiaan, mutta se nyt on mennyttä aikaa...

t: jonkin verran niitä tehneenä ja ostaneena.
I want that you are success 2020. Thats why I make totally crazy!
Pine Head
23.02.2021 21:03:24
Mä oon taas aina ajatellut, että on jotenkin väärin opetella korvakuulolta ja pitäisi opetella nuoteista tai tabeista, että se olisi niin kuin oikeaoppisempaa. Aina tulee huono omatunto kun plokkaa korvakuulolta jonkun riffin.
Jucciz
23.02.2021 21:50:58
Pine Head: Mä oon taas aina ajatellut, että on jotenkin väärin opetella korvakuulolta ja pitäisi opetella nuoteista tai tabeista, että se olisi niin kuin oikeaoppisempaa. Aina tulee huono omatunto kun plokkaa korvakuulolta jonkun riffin.

Melko erikoinen näkökulma. Ja miksi nuotinluku ja korvakuulolta opettelu sulkisivat toisensa pois?

Tabit kehittävät musikaalisuutta noista kolmesta vähiten, etenkin kun niiden laatu on aika kirjava.
Pinewood
23.02.2021 22:32:48
Jos Mozartkin poimi biisejä muistiin korvakuulolta - ja vielä kai kertakuulemalta - niin ei kai se ihan huono menetelmä ole.
Epämuusikko
24.02.2021 01:09:25
Pine Head: Mä oon taas aina ajatellut, että on jotenkin väärin opetella korvakuulolta ja pitäisi opetella nuoteista tai tabeista, että se olisi niin kuin oikeaoppisempaa. Aina tulee huono omatunto kun plokkaa korvakuulolta jonkun riffin.

Korvakuulo jää paremmin korvaan. Mitä nyt itsekin olen aina ollut lappuorientoitunut, mutta ulkoaopettelu lapuista on jotenkin hitaanpaa.

No, mulla on myös musiikillisesti huono muisti, pakko vaan grindaa oli metodi mikä tahansa.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Jucciz
24.02.2021 03:34:43
Epämuusikko: Korvakuulo jää paremmin korvaan. Mitä nyt itsekin olen aina ollut lappuorientoitunut, mutta ulkoaopettelu lapuista on jotenkin hitaanpaa.

No, mulla on myös musiikillisesti huono muisti, pakko vaan grindaa oli metodi mikä tahansa.

Mulla taas on aina ollut päinvastainen ongelma: kaikki jää päähän - ja kun ei nuorena siitä syystä oikein koskaan päässyt lappujen lukemisen makuun, on nuotinlukuni näin kohta nelikymppisenäkin kaikkea muuta kuin sujuvaa. Sointumerkkien lukemisen kanssa pärjäsin ainakin joskus auttavasti - eipä tule sitäkään nykyään ylläpidettyä - mutta viivaston lukemisesta ei paljoa oo kotiin kirjoitettavaa. Ns. normaalin musiikin ollessa kyseessä saan kyllä melodian ongittua G-avaimella, mutta harvoin reaaliajassa, ts. prima vistan voi vähänkään haastavammalla materiaalilla unohtaa.

Sen sijaan kirjoitan lappuja hyvinkin sujuvasti. Koneella toki, kun voi soivan lopputuloksen myös välittömästi tarkistaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)