Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Haaste muusikoille!
1 2
illahtinen
01.05.2020 15:41:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki te muusikot, joita harmittaa se kuinka suomalaisiin kappaleisiin ei löydy sointuja, tabulatuureja, tai nuotteja. Teille asetan haasteen, että näinä aikoina, jolloin ei ole yhtään tekemistä, eikä kotoakaan saa poistua, niin julkaisisitte näille sivustoille edes yhdestä suomalaisesta kappaleesta nuotit/soinnut/tabulatuurit. Digiloikkaan on myös meidän suomalaisten muusikkojen lähdettävä mukaan. Täten jätämme myös nuoremmille muusikonaluille paljon paremman pohjan. Sillä nuoret muusikothan nimenomaan etsivät netistä, miten soittaa heille mieluiset kappaleet. Ja tämä on myös tärkeä tapa pitää suomalaista kulttuuriperimää elossa.
Toimiihan tämä myös hyvänä harjoituksena, niille jotka eivät ole yrittäneet koskaan kunnolla opetelleet pelkällä korvakuulolla kappaleita.
 
Sax-pappa
01.05.2020 17:00:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuottien julkaisussa törmätään tekinjänoikeudellisiin ongelmiin.
 
illahtinen
01.05.2020 18:05:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Nuottien julkaisussa törmätään tekinjänoikeudellisiin ongelmiin.
 
Ei törmätä, ellet ole suoraan kopioinut jostain nuottikirjasta. Ja lähinnä ne soinnut ja tabulatuurit oli tämän haasteen tarkoituksena.
 
tuskiz
02.05.2020 16:01:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tee itse.
 
Ei virhettä.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Epämuusikko
02.05.2020 17:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä nuottia olet vailla?
 
+ minkään transkriptoinnin jättäminen joukkoälyn harteille ei todnäk tuota muuta kuin a) tällaisia viestejä, ja b) kokoelman paskoja transkriptioita.
 
I want that you are success 2020. Thats why I make totally crazy!
Jucciz
04.05.2020 00:16:29 (muokattu 04.05.2020 00:21:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse esittäisin vastahaasteen: nyt kun aikaa on, kehittäkää korvianne ja yrittäkää muitten vaivaamisen asemesta ihan itse plokata biisejä, jotka eivät ole aiemmin onnistuneet. Taatusti ei mene aika ja vaivannäkö hukkaan ja Täten jätämme myös nuoremmille muusikonaluille paljon paremman pohjan. Valitettavasti nimittäin nuoret muusikothan nimenomaan etsivät netistä, miten soittaa heille mieluiset kappaleet - ja nettinuottien/-tabulatuurien laadullinen kirjo on, hm, runsas. Tällä tavalla myös varmistetaan, ettei nuoren muusikon korva koskaan pääsekään kehittymään.
 
Oma-aloitteisuus, yritteliäisyys ja viitseliäisyys kunniaan - tsemppiä kaikille!
Pop Corn
04.05.2020 00:51:03 (muokattu 04.05.2020 00:53:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

illahtinen: Kaikki te muusikot, joita harmittaa se kuinka suomalaisiin kappaleisiin ei löydy sointuja, tabulatuureja, tai nuotteja.
 
Kyllä löytyy. Täältä:
 
https://www.google.com
 
Mutta mukavempaa toki itse plokkailla biisit, sillä tavoin niihin pääsee myös paremmin sisälle.
 
"Aikakoneella saattaisi teleporttautua ojasta allikkoon hän."
Ompelukone
04.05.2020 01:43:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittaja on oikealla asialla. Aina kuulee sanottavan, että "opetelkaa itse jne", mutta tässä on kyse eri asiasta. Aloittelijoille, harrastajille ja jopa ammattilaisille on apua sointulapuista. Aloittelijoille sointujen takia, mutta myös muille, esim. biisien rakennetta saatika sanoja harva muistaa ulkoa. Tässä vielä yksi uusi sivusto, minkä bongasin: www.sanatjasoinnut.fi
 
jukkajylli
05.05.2020 02:45:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ompelukone: Aloittaja on oikealla asialla. Aina kuulee sanottavan, että "opetelkaa itse jne", mutta tässä on kyse eri asiasta. Aloittelijoille, harrastajille ja jopa ammattilaisille on apua sointulapuista. Aloittelijoille sointujen takia, mutta myös muille, esim. biisien rakennetta saatika sanoja harva muistaa ulkoa. Tässä vielä yksi uusi sivusto, minkä bongasin: www.sanatjasoinnut.fi
 
Jos tekee laput itse, ei tarvitse osata rakenteita ulkoa. Ne nimittäin oppii, kun tekee ne laput. Itse opin biisit parhaiten, kun teen niistä kynää ja paperia käyttäen omat laput. Kun lappu on valmis, sitä ei välttämättä tarvitsekaan enää, koska tällä metodilla biisin oppii soittamaan yleensä melko nopeasti ulkomuistista. Se on tehokas tapa oppia. Sitten kun palaa aiheeseen myöhemmin uudelleen, voi lukea itse tekemiään muistiinpanoja. Eikä se ole ylvoimainen tehtävä. Kyse on enemmän viitsimisestä ja oivaltamisesta, kuin suuresta lahjakkuudesta. Juuri siihen viitaten että on corona ja ylimääräistä aikaa, nyt jos koskaan kannattaa yrittää vähän kehittää itseään tässä asiassa.
 
Stidi alla.
Jucciz
05.05.2020 03:49:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Jos tekee laput itse, ei tarvitse osata rakenteita ulkoa. Ne nimittäin oppii, kun tekee ne laput. Itse opin biisit parhaiten, kun teen niistä kynää ja paperia käyttäen omat laput. Kun lappu on valmis, sitä ei välttämättä tarvitsekaan enää, koska tällä metodilla biisin oppii soittamaan yleensä melko nopeasti ulkomuistista. Se on tehokas tapa oppia. Sitten kun palaa aiheeseen myöhemmin uudelleen, voi lukea itse tekemiään muistiinpanoja. Eikä se ole ylvoimainen tehtävä. Kyse on enemmän viitsimisestä ja oivaltamisesta, kuin suuresta lahjakkuudesta. Juuri siihen viitaten että on corona ja ylimääräistä aikaa, nyt jos koskaan kannattaa yrittää vähän kehittää itseään tässä asiassa.
 
Jälleen täysi komppi kaimalle. Lappuja tekemällä oppii paitsi tekemään lappuja, myös monesti biisin ulkoa - ja ennen kaikkea hahmottaa kappaleen rakenteen hyvin, kun sen saattaa visuaaliseen muotoon. Tsemppaan kaikkia yrittämään - tästä taidosta ei takuulla ole ainakaan haittaa.
Ompelukone
06.05.2020 01:06:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Jälleen täysi komppi kaimalle. Lappuja tekemällä oppii paitsi tekemään lappuja, myös monesti biisin ulkoa - ja ennen kaikkea hahmottaa kappaleen rakenteen hyvin, kun sen saattaa visuaaliseen muotoon. Tsemppaan kaikkia yrittämään - tästä taidosta ei takuulla ole ainakaan haittaa.
 
Kaiken oppii tekemällä, mutta kaiken oppimiseen ei kaikilla ole aikaa. Joskus on hyvä olla oikoteitä. Mulla vaan aina nousee karvat pystyyn kun joku kysyy "sointuja tähän kappaleeseen" ja vastaus on luokkaa "opettele ite". Ihan sama jos menis autokauppaan ja myyjä sanois mikset rakenna itse, ostat sorvin ja peltiprässin ja opettelet tekee auton. Tai Jukka-taloille ostamaan valmistaloa, niin vastaus olisi: rakenna itse, kaadat vaan puut ja höyläät niistä lautoja, siitä se lähtee..
 
Noh, nyt meni vähän yli..
 
jukkajylli
06.05.2020 05:00:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ompelukone: mutta kaiken oppimiseen ei kaikilla ole aikaa.
 
Sori, nyt särähti korvaan. Ketjun aloittaja vetosi muusikoihin juuri siksi, että lapuntekijöillä on nyt aikaa. Fair enough. Niin tein minäkin, kehottaessani paneutumaan asiaan itse. Vertautuuko tämä sinun "kaikilla ei ole aikaa" siihen, että muusikoiden oletetaan tekevän ilmaista duunia niille, jotka ovat päiväduuninsa takia liian kiireisiä opettelemaan harrastustaan varten sointulappujen ja nuotinnoksien tekemistä itse?
 
Stidi alla.
Dundee
06.05.2020 09:48:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen täysin samaa mieltä, että korvia kehittämällä ja omia lappuja rustaamalla pääsee pidemmälle ja siitä on huomattavasti enemmän hyötyä.
 
Mut en nyt sanoisi, että siitä mitään haittaakaan on, jos jollain aloittelijalla olisi matalampi kynnys päästä nopeasti kiinni lempikappaleisiinsa. Kaikki ei harrasta musisointia niin vakavalla mielellä, että jaksaisivat ruveta nollapohjilla rustailemaan tuntitolkulla omia lappujaan työpäivän tai koulun jälkeen.
 
Onko se sitten keneltäkään pois jos tämäntyyppisiä harrastajia on olemassa?
 
Tai mites se skenaario jos nappaan akkarin mukaan mökille ja toivebiisejä satelee vasemmalta ja oikealta? Vetäydyn rustailemaan omia lappuja loppuillaksi ja ilmoitan että soittelenkin vasta huomenna?
 
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
Pop Corn
06.05.2020 13:19:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dundee: Olen täysin samaa mieltä, että korvia kehittämällä ja omia lappuja rustaamalla pääsee pidemmälle ja siitä on huomattavasti enemmän hyötyä.
 
Mut en nyt sanoisi, että siitä mitään haittaakaan on, jos jollain aloittelijalla olisi matalampi kynnys päästä nopeasti kiinni lempikappaleisiinsa. Kaikki ei harrasta musisointia niin vakavalla mielellä, että jaksaisivat ruveta nollapohjilla rustailemaan tuntitolkulla omia lappujaan työpäivän tai koulun jälkeen.
 
Onko se sitten keneltäkään pois jos tämäntyyppisiä harrastajia on olemassa?
 
Tai mites se skenaario jos nappaan akkarin mukaan mökille ja toivebiisejä satelee vasemmalta ja oikealta? Vetäydyn rustailemaan omia lappuja loppuillaksi ja ilmoitan että soittelenkin vasta huomenna?

 
Jos ei jaksa ostella nuotteja tai plokata itse biisien sointuja, niin täällä on kerrottu jo mistä niitä nuotteja sanoitusten kera löytää miljoonittain ja suomalaisiakin tuhansittan:
 
https://www.google.com
 
Jos ei itse jaksa tuota googleakaan käyttää, niin sitten kukaan ei voi auttaa.
 
"Aikakoneella saattaisi teleporttautua ojasta allikkoon hän."
artope
06.05.2020 14:15:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pop Corn: Jos ei jaksa ostella nuotteja tai plokata itse biisien sointuja, niin täällä on kerrottu jo mistä niitä nuotteja sanoitusten kera löytää miljoonittain ja suomalaisiakin tuhansittan:
 
https://www.google.com
 
Jos ei itse jaksa tuota googleakaan käyttää, niin sitten kukaan ei voi auttaa.

 
Niin jos osaa klikata itsensä googleen, niin luulisi että osaa sieltä lähteä etsimään tarvitsemiaan asioita.
 
"Siwa-stemma - yllättävän lähellä"
sormunen
06.05.2020 14:58:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dundee:
Tai mites se skenaario jos nappaan akkarin mukaan mökille ja toivebiisejä satelee vasemmalta ja oikealta? Vetäydyn rustailemaan omia lappuja loppuillaksi ja ilmoitan että soittelenkin vasta huomenna?

 
Vedät muistista ja korvakuulolta niin paljon kuin osaat ja muistat ja tarvittaessa sanot, että et osaa, että osaako joku ja vielä niinkin, että kimpassa voitte tapailla, jos se sillai lähtisi. Olisi hauskaa ajankulua.
 
Kefiiri
06.05.2020 15:55:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niitähän tosiaan löytyy Googlella yllättävän hyvin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Pop Corn
06.05.2020 16:11:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Niitähän tosiaan löytyy Googlella yllättävän hyvin.
 
Kyllä.
 
Ja jos nyt vielä hieman rautalangasta vääntää, niin kirjoittamalla Googleen "biisin nimi + chords" ja klikkaamalla sitä ensimmäistä linkkiä, löytyy aika monen suomalaisen(kin) kappaleen sanat ja soinnut.
 
Ja yleesä se saitti mihin Googlen linkit osoittaa on:
 
https://tabs.ultimate-guitar.com
 
Siellä on myös oma hakutoiminto.
 
"Aikakoneella saattaisi teleporttautua ojasta allikkoon hän."
Dundee
07.05.2020 14:22:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pop Corn: Kyllä.
 
Ja jos nyt vielä hieman rautalangasta vääntää, niin kirjoittamalla Googleen "biisin nimi + chords" ja klikkaamalla sitä ensimmäistä linkkiä, löytyy aika monen suomalaisen(kin) kappaleen sanat ja soinnut.
 
Ja yleesä se saitti mihin Googlen linkit osoittaa on:
 
https://tabs.ultimate-guitar.com
 
Siellä on myös oma hakutoiminto.

 
Jotenkin sain langan aloittajalta sen käsityksen, että suomalaisista biiseistä olisi edelleen hiukan vajetta, mutta mene ja tiedä. Ei ole nyt itsellä tarvetta mennä tekemään tarkempaa tutkimusta. Melkeinpä pitäisi olla koottuna lista biiseistä joille ei meinaa löytyä hyvää lappua, jotta tämmöinen haaste onnistuisi.
 
Ihmettelempä silti vaan tätä negatiivista suhtautumista koko haasteeseen. Ei niitä lappuja kuitenkaan ole koskaan liikaa.
 
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
Zibaldone
07.05.2020 14:47:30 (muokattu 07.05.2020 14:48:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syntyyhän niitä lappuja koko ajan, kun oppilaille tahkoaa toiveita.
 
Eri asia, laitetaanko julkaisuun. Soitto-ohjeet teen aika tarkoinkin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «