Aihe: Akustisen kitaran kosteutus kesällä? 1 | |
---|---|
![]() 30.04.2020 13:12:34 | |
Hei! Tuli tuossa jokunen kuukausi sitten haettua molempiin akustisiini kitarakostutin ja mitenkäs niiden käyttö näin kun kesä lähenee? Patterit olen jo pistänyt pois päältä niin tarviiko kostuttimia vielä pitää kitarassa? Oasis kostuttimet ostin. Kuinka pitkään porukka pitää kostuttimia kitaroissaan? Onko tarvetta pitää kesällä? Koskas sitten laittaa taas syksyllä takaisin? P.S. Joo tiedän että kodin kosteus on se joka sen pitkälti määrää ja pitäisi olla mittari, mutta näin opiskelijana ei ole nyt budjettia sellaisiin (halpoja toimiva saa ehdotella) | |
![]() 30.04.2020 14:45:49 | |
Debukka: Hei! Tuli tuossa jokunen kuukausi sitten haettua molempiin akustisiini kitarakostutin ja mitenkäs niiden käyttö näin kun kesä lähenee? Patterit olen jo pistänyt pois päältä niin tarviiko kostuttimia vielä pitää kitarassa? Oasis kostuttimet ostin. Kuinka pitkään porukka pitää kostuttimia kitaroissaan? Onko tarvetta pitää kesällä? Koskas sitten laittaa taas syksyllä takaisin? P.S. Joo tiedän että kodin kosteus on se joka sen pitkälti määrää ja pitäisi olla mittari, mutta näin opiskelijana ei ole nyt budjettia sellaisiin (halpoja toimiva saa ehdotella) Hei! Itse käytän nykyään kotona kosteusmittareita, joita olen tilannut Ebayn kautta pilkkahintaan useita kappaleita. Mittareiden kalibrointi on aina mitä on, jolloin on hyödyllistä useiden mittareiden avulla päätellä mikä niistä on "oikeassa" ja mihin päin muita pitää sitten lukea. Olen huomannut, että kodin kosteus vaihtelee hyvin paljon eri rakennusten välillä ja näin ollen ei voida sanoa yleispätevää ajankohtaa milloin lopettaa kostuttimen käyttö. Oman kokemuksen mukaan tavallisessa 80-luvulla rakennetussa kerrostalossa kostuttimen tarve on tavallisena talvena n. syyskuu-huhtikuu. Joissain rakennuksissa tarve on ollut vain niitä päivinä/viikkoina, jolloin pakkasta on yli -12. | |
![]() 01.05.2020 11:19:16 | |
Debukka: Hei! Tuli tuossa jokunen kuukausi sitten haettua molempiin akustisiini kitarakostutin ja mitenkäs niiden käyttö näin kun kesä lähenee? Patterit olen jo pistänyt pois päältä niin tarviiko kostuttimia vielä pitää kitarassa? Oasis kostuttimet ostin. Kuinka pitkään porukka pitää kostuttimia kitaroissaan? Onko tarvetta pitää kesällä? Koskas sitten laittaa taas syksyllä takaisin? P.S. Joo tiedän että kodin kosteus on se joka sen pitkälti määrää ja pitäisi olla mittari, mutta näin opiskelijana ei ole nyt budjettia sellaisiin (halpoja toimiva saa ehdotella) Ilmankosteuden saa selville ilman mittareita kastepistelaskurin avulla. Ilmatieteenlaitoksen sääennustesivulta saa oman paikkakunnan kastepistelämpötilan. Laskurin avulla voi laskea mikä on sisälle tuulettuvan ilman kosteus huonelämpötilassa jos sisäilmaa ei kostuteta mitenkään. Sisäilman kosteus nousee tietysti hieman ihmisten hengityksestä ja veden keittämisestä ym. Asuntojen standardituuletuksella tuo kosteuden nousu on niin pieni ettei sitä kannata juuri huomioida. Tänään aamulla 1.5.2020 Kaisaniemen säätilan mukaan kastepiste oli 0,7 oC ja kastepistelaskurilla laskettuna kosteus 22 oC lämpötilassa oli 24,5 %. Tänään on aika pilvinen päivä mutta kirkkaalla aurinkoisella säällä huoneilman kosteus voi laskea vielä toukokuussa alle 15 %. Eli toukokuussa on mielestäni vielä syytä käyttää kitarankostuttimia. Kastepistelaskuri löytyy os. http://kastepistelaskuri.fi ja ilmatieteenlaitoksen säätila os. https://www.ilmatieteenlaitos.fi/saa/helsinki | |
![]() 01.05.2020 12:00:25 (muokattu 01.05.2020 12:04:02) | |
Nyrkkisääntönä minä käytän kostuttimia kitaralaukuissa silloin kuin puissa ei ole lehtiä, toki myös kosteusmittaria seuraan. Käytännössä käyn kostuttimet talviaikaan läpi noin 2-3 kertaa kuukaudessa. Hyvin on toistaiseksi toiminut. Joskus olen kyllä miettinyt, pitäisikö niitä käyttää myös pitkien hellejaksojen aikana. | |
![]() 01.05.2020 13:48:26 (muokattu 01.05.2020 13:50:26) | |
Kesällä ei ole tarvinnut kosteuttajaa käytellä noissa akustisissani koskaan. Talvikaudella kun ulkona on kylmempää ja talon sisätiloja lämmitetään niin sisäilma on kuivempaa. Itse olen käyttänyt pakkasilmoilla huonetilan kosteuttajaa, joka hurahtaa käyntiin kun kosteus putoaa alle sen mitä olen siinä määritellyt. Olen myös käyttänyt kitaran sisäisiä kosteuttajia tätä ennen tuossa kalleimmassa akustisessani mutta en enää sen jälkeen kun hankin tuon kosteuttajan huonetilaan. Tänä talvena tein kokeiluna siten, että en käyttänyt kosteuttajaa ollenkaan ja ei nuo halkeillut, toki vähän seurasin tilannetta varmuudeksi. Tämä mennyt talvi kun ei juurikaan pakkasilla koreillut niin tuo kosteuskin pysy järkevissä lukemissä sisällä eikä painunut niin alas, että olisi tarvinnut kosteuttajaa. PappaSFin | |
![]() 17.05.2020 12:27:53 | |
Tee vaikka näin: Ensin Biltemaan ja sieltä kosteusmittarihyllyyn. Tutki kosteusmittareita ja havaitse että suurimmassa osassa on sama lukema ja joissain harvoissa eri. Osta yksi tai kaksi sellaista joissa oli se sama eli nyt on saumat että ne mittarit on ok. Sitten tutki mittarien antamia lukemia tällä kalibrointimetodilla: https://www.humidoriguide.com/humid … -preparation/calibrating-hygrometer Jos menee kohdilleen niin ostit hyvät mittarit, jos on pieni heitto niin ei se haittaa, osaat nyt kuitenkin päätellä oikean lukeman. Jos on iso heitto vie takaisin. Näitä bilteman mittareitahan ei voi kalibroida mutta ovat erittäin halpoja ostaa useampiakin ja tarkkuus riittää varmasti jos tutkit ensin että se mittari ei mitään järjetöntä tee. Sitten talvella vaan ilmankostutinta peliin niin että huoneessa on 40-50% ja se on siinä. | |
![]() 07.01.2021 07:20:31 | |
Kuiva ilma suomessa talvella, iteltäkin lärvi kuivuu niin, että pitää rasvata säännöllisesti. Nyt kai kuivin ilma kun pakkastakin jopa stadissa.. | |
![]() 07.01.2021 19:48:49 | |
Millaista kosteutta pidätte akkarille optimaalisena näin talvella? Yläkerrassa oli kosteus dropannut 35% ja heitin Marttiniin tuollaiseen kaikukoppaan asennettavan sienohässäkän. | |
![]() 08.01.2021 14:03:32 | |
hoganen: Kuiva ilma suomessa talvella, iteltäkin lärvi kuivuu niin, että pitää rasvata säännöllisesti. Nyt kai kuivin ilma kun pakkastakin jopa stadissa.. Varsinkin suorasähköllä lämmitetty sisäilma on tosi kuivaa. Mulla rystyset kestivät viime talven, kevään ja kesän jatkuvasta käsien pesusta ja desistä huolimatta, mutta nyt pakkasilla alkoivat hilseilemään ja rasvaa kuluu. Jälkiruuaksi pari Rennietä ja iso tuoppi Samarinia | |
![]() 08.01.2021 19:22:38 | |
Tympee Huttunen: Millaista kosteutta pidätte akkarille optimaalisena näin talvella? Yläkerrassa oli kosteus dropannut 35% ja heitin Marttiniin tuollaiseen kaikukoppaan asennettavan sienohässäkän. Eiköhän se siellä 50 % tuntumassa ole hyvä. Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa | |
![]() 08.01.2021 19:31:23 (muokattu 08.01.2021 19:33:00) | |
GiovanniDiRondo: Eiköhän se siellä 50 % tuntumassa ole hyvä. Vähän tyhmä kyssäri, mutta miten tuon kitaran kopan kosteuden tiedän, jos siinä on kostutin vai voinko luottaa, että se pitää sen hyvänä? Vai tulisiko säilyttää salkussa? Mulla tälläinen: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … 7gIVXUeRBR2W8Q8HEAQYBCABEgIR__D_BwE Perhana jos hakisi tämän: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … 7gIVXUeRBR2W8Q8HEAQYAyABEgKJk_D_BwE | |
![]() 09.01.2021 11:29:23 | |
Tympee Huttunen: Vähän tyhmä kyssäri, mutta miten tuon kitaran kopan kosteuden tiedän, jos siinä on kostutin vai voinko luottaa, että se pitää sen hyvänä? Vai tulisiko säilyttää salkussa? Mulla tälläinen: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … 7gIVXUeRBR2W8Q8HEAQYBCABEgIR__D_BwE Perhana jos hakisi tämän: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … 7gIVXUeRBR2W8Q8HEAQYAyABEgKJk_D_BwE Jos kitara ei ole omassa kotelossaan/laukussaan, tulee kostuttimen olla niin tehokas, että se pitää halutun kosteuden koko asunnossa. Ne "madot" ja muut kaikuaukkoon laitettavat kostuttimet on tarkoitettu käytettäväksi niin, että soitin säilytetään suljetussa kotelossaan. Jos kitaraa säilyttää ilman koteloa vaikkapa telineessä/seinällä, tarvitaan huonekostutin, joka pitää huoneen/asunnon ilmankosteuden sopivana. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 09.01.2021 11:49:11 | |
iec: Jos kitara ei ole omassa kotelossaan/laukussaan, tulee kostuttimen olla niin tehokas, että se pitää halutun kosteuden koko asunnossa. Ne "madot" ja muut kaikuaukkoon laitettavat kostuttimet on tarkoitettu käytettäväksi niin, että soitin säilytetään suljetussa kotelossaan. Jos kitaraa säilyttää ilman koteloa vaikkapa telineessä/seinällä, tarvitaan huonekostutin, joka pitää huoneen/asunnon ilmankosteuden sopivana. Koko talon kostutus ei ole vaihtoehto. Eikö mato oikeasti toimi, jos kitara ei ole salkussa? Puu pn huokoinen, jolloin kosteus tulee läpi? | |
![]() 09.01.2021 13:18:18 | |
Tympee Huttunen: Koko talon kostutus ei ole vaihtoehto. Eikö mato oikeasti toimi, jos kitara ei ole salkussa? Puu pn huokoinen, jolloin kosteus tulee läpi? Mutuna sanoisin, että jos kitara ei ole laukussa, matoa paremmin toiminee sellainen koko kaikuaukon sulkeva kostutin. Itsellä oli joskus sellainen, vaikka säilytän kitarat aina laukuissaan, mutta huomasin kostuttimen asettelun aiheuttavan hiusnaarmuja kaikuaukon ympärille, joten madoilla mennään. Eiväthän ne maata mullista, mutta kannattaa tiedostaa asia ja olla tarvittaessa varovainen. Ja parempi hiusnaarmut kuin haljennut kansi. | |
![]() 10.01.2021 19:01:04 (muokattu 11.01.2021 13:47:55) | |
Pinewood: Mutuna sanoisin, että jos kitara ei ole laukussa, matoa paremmin toiminee sellainen koko kaikuaukon sulkeva kostutin. Itsellä oli joskus sellainen, vaikka säilytän kitarat aina laukuissaan, mutta huomasin kostuttimen asettelun aiheuttavan hiusnaarmuja kaikuaukon ympärille, joten madoilla mennään. Eiväthän ne maata mullista, mutta kannattaa tiedostaa asia ja olla tarvittaessa varovainen. Ja parempi hiusnaarmut kuin haljennut kansi. Tämän mallinen tosiaan toimii hieman matoa tai vastaavaa avoimempaa ratkaisua paremmin: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … 7gIVXUeRBR2W8Q8HEAQYBCABEgIR__D_BwE Paras olisi kuitenkin jos kitaraa säilyttää laukussa tuonkin kostuttimen kanssa. Se kosteus jakautuu melko hyvin kyllä koko asuntoon, ellei soitin ole suljetussa laukussa/kotelossa. Lämpö ja kosteus pyrkivät tasoittumaan, jos on olemassa reitti mitä kautta se vain pääsee tasoittumaan. Esim tuossa linkatussa Kyser Lifeguard-kostuttimessa näyttää olevan kuitenkin pienen pieni rako kaikuaukkoon asennettuna, mistä kosteus voi poistua kopan sisältä. Edit: Linkki korjattu. Kyseessä siis sama Kyser jonka Tympee Huttunen linkkasi jo aiemminkin. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 10.01.2021 19:28:38 (muokattu 10.01.2021 19:30:19) | |
iec: Tämän mallinen tosiaan toimii hieman matoa tai vastaavaa avoimempaa ratkaisua paremmin: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro 7gIVXUeRBR2W8Q8HEAQYBCABEgIR__D_BwE Paras olisi kuitenkin jos kitaraa säilyttää laukussa tuonkin kostuttimen kanssa. Se kosteus jakautuu melko hyvin kyllä koko asuntoon, ellei soitin ole suljetussa laukussa/kotelossa. Lämpö ja kosteus pyrkivät tasoittumaan, jos on olemassa reitti mitä kautta se vain pääsee tasoittumaan. Esim tuossa linkatussa Kyser Lifeguard-kostuttimessa näyttää olevan kuitenkin pienen pieni rako kaikuaukkoon asennettuna, mistä kosteus voi poistua kopan sisältä. Linkki ei valitettavasti toimi, mutta taisi olla juuri tuo Kyser? Kyserissä tosiaan on pieni rako, jota kautta kosteus voi tasoittua ja haihtua. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)